Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor Daan » Ma 08 Mar 2010, 09:29

Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht
Geplaatst op: maandag 8 maart 2010 09:28
Laatst bijgewerkt: maandag 8 maart 2010 09:29


VEENDAM - De zogeheten Jonkerloods in Veendam wordt voorlopig niet verbouwd tot treinstation. De kosten zijn te hoog. "Dat kost drie miljoen euro meer, dan treinen te laten stoppen aan het perron voor de loods. Dat is gewoon te veel", zegt wethouder Henk-Jan Schmaal.
Lees verder

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor playertwo » Ma 08 Mar 2010, 19:03

Er ligt in Veendam toch nog gewoon een oud station, met een perron er langs. Kunnen ze toch ook gewoon ophogen?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor Caspar » Ma 08 Mar 2010, 19:53

Precies, een perron met een abri en verder de standaard voorzieningen als een kaartautomaat, klok, omroepinstallatie met vertrekstaten. Dan kom je voor een plaats als Veendam al een heel eind lijkt me.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11138
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor Meltrain » Di 09 Mar 2010, 17:39

Het probleem was volgens mij dat dan de treinen van Arriva en STAR elkaar in de weg zitten.
Maar T-o-F kan er zeker meer over kwijt. :)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor playertwo » Di 09 Mar 2010, 19:43

En hoe vaak rijdt die stoomtrein? Op die uren dat die trein rijdt, zal er vast wel wat geregeld kunnen worden.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor Daan » Wo 10 Mar 2010, 20:16

STAR of niet, hoe moeilijk is het om er een partij zand + tegels neer te flikkeren? Traag kutland ook :neg:

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor Cookie » Do 11 Mar 2010, 11:53

meltrain schreef:Het probleem was volgens mij dat dan de treinen van Arriva en STAR elkaar in de weg zitten.
Maar T-o-F kan er zeker meer over kwijt. :)

Bovendien zou de STAR dan op het hoofdspoor terecht komen, als je een apart zijspoor + stootblok maakt voor Arriva(zoals het plan nu is) heb je dat probleem niet. Uiteraard zal er voor de STAR ook wel een aansluiting blijven richting Zb (zoals nu ook), maar hoe dat zit weet ik niet precies.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor playertwo » Do 11 Mar 2010, 18:29

m.a.w. complete geldverspelling om die nieuwe keervoorziening te realiseren, terwijl je die mogelijkheid nu ook al hebt. Die paar keer dat er een stroomtrein rijdt, kan je heus wel wat regelen dat ze elkaar niet in de weg zitten.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor Daan » Do 11 Mar 2010, 18:53

Ach, er ligt daar spoor zat, en er is daar ruimte zat. Het lijkt me niet dat het zo moeilijk en duur is om langs een van die andere sporen een perron te realiseren.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor playertwo » Do 11 Mar 2010, 20:12

Wel in Nederland, met alle inspraakprocedures en doorgeschoten veiligheidseisen, zal ongetwijfeld een buitendienststelling voor noodzakelijk zijn om die sporen af te koppelen van die lijn, dan een voor het bouwen van het perron, daarna nog een voor het aansluiten ervan, en daarna nog weer eentje voor het plaatsen van de seinen. Afgezien nog van het bestemmingsplan dat je moet aanpassen, en de besluiten die je moet nemen en bezwaar- en beroepsprocedures van omwonenden. Met een beetje pech ben je een jaar of 3 verder voordat je dan kan beginnen met de bouw van die set stoeptegels op 84cm hoogte.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor Wubbo » Do 11 Mar 2010, 22:36

Wanneer zou die lijn oorspronkelijk ook alweer in dienst komen voor reizigersvervoer? Ik hoorde nu 'in de loop van 2011', in ieder geval niet bij de start van dienstregeling 2011.

hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 17:46

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor hgv » Vr 12 Mar 2010, 20:53

Ik meende dat de plannen nu waren april 2011...

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor playertwo » Vr 12 Mar 2010, 21:28

Wat een onzin, die lijn had al prima m.i.v. van dienstregeling 2010 (dus half december 2009) in dient kunnen zijn.

hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 17:46

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor hgv » Vr 12 Mar 2010, 21:38

Lees net dat het ook in het artikel staat: "De bedoeling is dat in april 2011 de trein tussen Groningen en Veendam gaat rijden."

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor timtrein » Di 30 Mar 2010, 15:57

Jullie zijn wel goed in praten over dingen waar je geen verstand van hebt :?

1) Uiteraard kan de STAR niet aan hetzelfde perron staan als de reguliere trein. Je zou dan met een museumtrein beveiligd gebied in moeten rijden, omlopen langs beveiligd gebied, ingewikkeld gedoe met vrijgave rangeren en elektrische grendels etc. Bovendien sta je elkaar ook fysiek in de weg - een kerende halfuursdienst van Arriva terwijl de stoomtrein dat perron ook pak 'em beet een halfuur nodig heeft
2) Natuurlijk volstaat een normaal perron met abri ook voor de Arriva-trein, maar het is/was de uitdrukkelijke ambitie van de gemeente Veendam om de Jonkerloods voor dit doel multifunctioneel in te richten. Ze zijn er nu uiteindelijk achter gekomen dat het wel érg duur is, dus nu wordt het gewoon de (al lang en breed ingetekende en uitgewerkte) oplossing met een gewoon perron (zijspoor).
3) De reden dat april 2010 niet gehaald is, zat 'm onder andere in de factor ProRail, die enige moeite had om het project tijdig geregeld te krijgen met o.a. de goederenvervoerders. Het baanvak moet nog aangepast worden, dat werk staat nu zo'n beetje op het punt van beginnen, daarom kan december 2010 dus niet. De datum is en blijft nu april 2010, en die datum is redelijk 'hard'.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor Wubbo » Di 30 Mar 2010, 22:17

Je bedoelt waarschijnlijk april 2011 qua indienststelling, dat is ook de laatste die ik gehoord heb.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor playertwo » Wo 31 Mar 2010, 20:10

@ Timtrein:
Aangezien die stoomloc waarschijnlijk toch geen ATB zal hebben, en die machinist toch al moet opletten op de situatie met het museummaterieel, maakt dat ook niet meer uit voor die paar honderd meter. Je kan de trein uit Gn ook gewoon op geelknipper binnennemen op Vdm, dus zonder beveiliging waardoor je helemaal niets hebt te maken met ATB.

Waarom kan de ZLSM het dan in Zuid-Limburg wel planmatig, en zelfs tussen treindienst door (met een vereenvoudigde versie van ATB) en zou de STAR dat niet kunnen?

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Station Jonkerloods Veendam zit in de wacht

Berichtdoor MdJ » Vr 02 Apr 2010, 21:50

Omdat de loc's van de ZLSM zeker wel ATB(-E) hebben, wat de stoomloc van de STAR dus niet heeft.
Bij twijfel: gebruik beton.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten