Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bundel

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bundel

Bericht door Daniel »

Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bundel
Geplaatst op: zondag 11 juli 2010 22:18
Laatst bijgewerkt: zondag 11 juli 2010 22:18


De concessie voor de Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding Lelystad-Emmeloord-Lemmer- Joure-Heerenveen-Groningen, beter bekend als de Qliner 315, eindigt op 30 juni 2011. De lijn wordt opnieuw aanbesteed voor een korte periode, te weten tot december 2012. Daarna neemt de nieuwe treinverbinding, de Hanzelijn, het lange afstand vervoer over.

Klik hier voor concept PvE
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door VIRM »

En de Hanzelijn komt ook langs de steden van die Qliner...?
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door JWM »

Nee, maar Lelystad - Heerenveen en Lelystad - Groningen gaan straks wel sneller per trein, al vraag ik me bij die laatste af hoeveel mensen dat gehele traject afleggen.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door VIRM »

Die opmerking van mij was ook sarcastisch bedoeld. ;)

Maar gaat een stad als Emmeloord bijvoorbeeld er dan kwa busverbinding en eventueel reistijd er dan niet op achteruit?

En daarnaast is een aanbesteding denk ik flauwekul. Wie gaat er nu de op de concessie bieden als het slechts voor één jaar is? Dan zit de kans er dik in dat alleen de huidige vervoersmaatschappij erop gaat bieden, lijkt mij.
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door JWM »

Die kans is inderdaad groot, maar als deze aan de eisen van de opdrachtgever wil voldoen is dat geen probleem.

Ongetwijfeld gaat "een stad als Emmeloord" er wat op achteruit. Naar een rechtstreekse OV-verbinding met Groningen kunnen ze voortaan wel fluiten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Suus »

Emmeloord is in de loop der jaren alleen maar achteruit gegaan op het gebied van OV. Voor mijn tijd (tot 1988) hadden ze een rechtstreekse busverbinding met Amsterdam. Vanaf Lelystad ging er er zelfs 2 minuten een gelede bus naar Amsterdam Centraal. Moet je nu eens kijken... Ik snap niet dat mijn buurvrouw daar naartoe is verhuisd :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Emmeloord is in de loop der jaren alleen maar achteruit gegaan op het gebied van OV. Voor mijn tijd (tot 1988) hadden ze een rechtstreekse busverbinding met Amsterdam. Vanaf Lelystad ging er er zelfs 2 minuten een gelede bus naar Amsterdam Centraal. Moet je nu eens kijken... Ik snap niet dat mijn buurvrouw daar naartoe is verhuisd :shock:
Tsja, met de aanbestedingen is ook niet alles beter geworden. Voorheen had Zaandam nog een verbinding met Purmerend, Wijk aan Zee en Amsterdam Station Zuid en Marnixstraat bijvoorbeeld. Ook reden veel trams in Amsterdam in 2-minutenfrequentie. Sinds de komst van de metro en de invoering van de conducteurs op de tram is het aantal reizigers drastisch gedaald :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Caspar »

Veel reizigers in bus 315 stappen in Heerenveen uit of over. Ik denk toch ongeveer wel de helft. Maar tussen Groningen en Heerenveen is die bus in ieder geval doordeweeks en op zondagavond ongekend populair. Vrijdagmiddag rijden er vaak 2 bussen achter elkaar aan om iedereen mee te kunnen nemen. Een knip in Heerenveen lijkt me niet zo erg, maar ik zou toch zeker ieder half uur tussen Groningen en Heerenveen met de 315 blijven rijden, ook na de ingebruikname van de Hanzelijn zullen daar niet ineens veel minder reizigers gebruik van maken.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door tsov »

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die verbinding in de concessie van Qbuzz of Arriva Touring opgenomen wordt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Daniel »

Wie de moeite had genomen het concept PvE te lezen was er ook allang achter geweest dat de niet met de Hanzelijn concurrerende lijndelen in december 2012 naar de concessies Noord- en Zuidwest Friesland en IJsselmond gaan. En wellicht ook wel wat naar ZO-Friesland en GD inderdaad...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Caspar »

Ik heb het doorgelezen, maar wat heeft dat verder met de toekomst van deze lijn te maken na 2012?
Is het daardoor onmogelijk om bijvoorbeeld wel een rechtstreekse bus Lelystad- Heerenveen aan te bieden?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door webguy »

Overigens vraag je je af wie er vanuit Emmeloord naar Groningen gaat, maar ik moet je zeggen: m'n oma woont in Emmeloord en doet dat zelfs regelmatig. Anders moet je eerst met een (trage) bus naar Kampen (of Zwolle), daar de boemel naar Zwolle pakken en dan de trein naar Groningen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Caspar »

Precies, zijn er behalve vrijdagmiddag vanuit Groningen en zondagavond naar Groningen niet zo heel veel die van/naar Emmeloord gaan. Veel mensen stappen in Heerenveen uit, en ook een aardig groot deel in Joure, om daar bij die rotonde over te stappen naar Sneek. Dat zijn mijn eigen ervaringen tenminste. Een hoop mensen kiezen met de verbinding Groningen- Sneek voor de bus. Waarom weet ik eigenlijk niet. Zelfs Den Helder- Groningen is een relatie die in het weekend een handje vol reizigers oplevert per rit.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Milco »

Ik vind het wel grappig dat er op de eerste pagina een foto staat van een vroegere Arriva Qliner... :lol:
Misschien een hint, dat Arriva Touring de dienst overneemt in het noorden...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door midnet »

Bee schreef:Emmeloord is in de loop der jaren alleen maar achteruit gegaan op het gebied van OV. Voor mijn tijd (tot 1988) hadden ze een rechtstreekse busverbinding met Amsterdam. Vanaf Lelystad ging er er zelfs 2 minuten een gelede bus naar Amsterdam Centraal. Moet je nu eens kijken... Ik snap niet dat mijn buurvrouw daar naartoe is verhuisd :shock:
Ik had een tijdje een onderbuurman die daarvandaan kwam-hij wlde voor geen goud dus een veel goedkoper huis is Almere.
Maar je hebt je denkelijk toch wat verschreven dit keer-er gingen -en zeker niet heel de dag, soms 2 bussen per UUR Emmeloord-Lelyst-langsheen Diemen (oude rijksweg-waar nu tram 9 rijdt)-tot Amstelstation, en ooit, heel kort, nog tot nabij dat oude NBM-busstation Musschenbroek (achter het al weer neergehaalde kantoorpand einde Wibautstraat). dat duurde net 2 uur rijtijd. Al snel ingekort to Amstelstation. Alleen óchtends, in het hoogtepunt van de spits op hele drukke dagen, kwam het wel voor, een periode van 8 of 10 min, dat er elke gemiddeld elke 2 min. een gelede DAF/van Hool van de FKEVOdienst Lelystad-Amsterdam (tussenstop op het Oor/Almere) reed.
In die tijd was er van 315 of voorloper nog geheel geen sprake. Naar Heernenveen-dat was overstappen op Spannenburg-toen was er al wel de FRAM, denk ik.
Heerenveen-Groningen is al veel langer wel druk-met direkte lijn en diensten via Drachten (later gesplitst in 2 delen-verschillende concessies).
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Klaasje »

Iemand die ik een tijd geleden sprak en die al sinds het begin in Almere woont vertelde me toen dat het ooit zo was dat de bussen op het amstelstation wachtten tot ze vol zaten en daarna meteen vertrokken omdat de volgende al klaar stond.

on-topic:
Die rechtstreekse verbinding Emmeloord-Groningen heeft zeker wel meerwaarde ten opzichte van een verbinding met overstappen. Over de hele lijn zijn er genoeg punten waar de bus vertraging kan oplopen. Daarom is het wel zo handig dat je geen overstap nodig hebt.
Wat trouwens opvalt aan dit PVE is dat de materieel-eisen bewust (relatief) laag zijn gehouden. Dit om "Breng"situaties met één inschrijver, te hoge eisen en te duur materieel te voorkomen. Er is een check gedaan of er ook daadwerkelijk meerdere vervoerders zijn die materieel beschikbaar hebben dat aan de gestelde eisen voldoet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Caspar »

Met een knip in Heerenveen is er nog niet zo veel aan de hand hij een eventuele vertraging. Je kan dan immers ook overstappen van de ene op de andere bus bij de halte in Heerenveen oost. Waar je met een minuut of 10 vertraging nog geen problemen krijgt bij het overstappen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Michael 1988 »

Weet iemand eigenlijk de winnaar van deze concessie? Ik kan hem op aanbestedingskalender niet meer terug vinden namelijk.

Zag pas via Google dat de gunning pas over 3 weken bekend wordt gemaakt :oops: Mijn fout
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Meltrain »

Dan ben ik eerlijk gezegd toch benieuwd welke partijen hebben ingeschreven op deze concessie.
Ik vermoed alleen Connexxion (Tours) en misschien ook Arriva Touring, maar zeker weten doe ik het uiteraard niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Daniel »

Zowel Arriva als Connexxion heeft ingeschreven, op 7 februari wordt de winnaar bekend gemaakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door lamar »

Ik zat laatst in de 315 en die was toch aardig gevuld van Lelystad naar Emmerloord. Ook ergens bij een afslag van de snelweg stond netjes een busje te wachten op mensen die uit de 315 kwamen. Na Emmerloord is het tot Heerenveen rustig in de bus, maar vaak staan er op Heerenveen wel wat mensen die richting Groningen gaan

Gaan de MAN Regio's mee naar de winnaar of blijven die bij cxx?
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door flipje »

lamar schreef:Ik zat laatst in de 315 en die was toch aardig gevuld van Lelystad naar Emmerloord. Ook ergens bij een afslag van de snelweg stond netjes een busje te wachten op mensen die uit de 315 kwamen. Na Emmerloord is het tot Heerenveen rustig in de bus, maar vaak staan er op Heerenveen wel wat mensen die richting Groningen gaan

Gaan de MAN Regio's mee naar de winnaar of blijven die bij cxx?
Lelystad - Emmeloord is inderdaad qua bezetting goed (mede ook door de komst van lijn 345 Emmelood-Lelystad). De bezetting buiten de spits tussen Emmeloord en Heerenveen is matig.. Meeste studenten uit Emmeloord die ik ken, kiezen toch met de bus naar Kampen en dan met de trein naar Groningen.

De MAN's zijn bij mij weten van Connexxion.. (A)
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Klaasje »

lamar schreef:Ik zat laatst in de 315 en die was toch aardig gevuld van Lelystad naar Emmerloord. Ook ergens bij een afslag van de snelweg stond netjes een busje te wachten op mensen die uit de 315 kwamen. Na Emmerloord is het tot Heerenveen rustig in de bus, maar vaak staan er op Heerenveen wel wat mensen die richting Groningen gaan

Gaan de MAN Regio's mee naar de winnaar of blijven die bij cxx?
Dat busje is lijn 149 naar Urk. Hierdoor hebben mensen van Urk een snelle verbinding met Lelystad en via Lelystad ook richting Almere/Amsterdam/Utrecht. De halte onderaan die afslag heet trouwens Domineesweg.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door hidihi »

is er een website waar alle openstaande concessies waar je op in kan schrijven op staan.
Trouwens wat is eigenlijk voor deze concessie de milleu normen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Bericht door Suus »

Dat heb ik niet kunnen vinden, alleen dat gedurende de hele periode materiaal nooit ouder dan 12 jaar mag zijn, kortom, Connexxion zou de dienst met het huidige materiaal kunnen voortzetten (en heeft dus t.o.v. Arriva hier een voordeel).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten