Pagina 1 van 2

Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bundel

Geplaatst: zo 11 jul 2010, 22:18
door Daniel
Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bundel
Geplaatst op: zondag 11 juli 2010 22:18
Laatst bijgewerkt: zondag 11 juli 2010 22:18


De concessie voor de Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding Lelystad-Emmeloord-Lemmer- Joure-Heerenveen-Groningen, beter bekend als de Qliner 315, eindigt op 30 juni 2011. De lijn wordt opnieuw aanbesteed voor een korte periode, te weten tot december 2012. Daarna neemt de nieuwe treinverbinding, de Hanzelijn, het lange afstand vervoer over.

Klik hier voor concept PvE
Lees verder

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 00:25
door VIRM
En de Hanzelijn komt ook langs de steden van die Qliner...?

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 00:33
door JWM
Nee, maar Lelystad - Heerenveen en Lelystad - Groningen gaan straks wel sneller per trein, al vraag ik me bij die laatste af hoeveel mensen dat gehele traject afleggen.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 00:39
door VIRM
Die opmerking van mij was ook sarcastisch bedoeld. ;)

Maar gaat een stad als Emmeloord bijvoorbeeld er dan kwa busverbinding en eventueel reistijd er dan niet op achteruit?

En daarnaast is een aanbesteding denk ik flauwekul. Wie gaat er nu de op de concessie bieden als het slechts voor één jaar is? Dan zit de kans er dik in dat alleen de huidige vervoersmaatschappij erop gaat bieden, lijkt mij.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 00:48
door JWM
Die kans is inderdaad groot, maar als deze aan de eisen van de opdrachtgever wil voldoen is dat geen probleem.

Ongetwijfeld gaat "een stad als Emmeloord" er wat op achteruit. Naar een rechtstreekse OV-verbinding met Groningen kunnen ze voortaan wel fluiten.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 00:59
door Suus
Emmeloord is in de loop der jaren alleen maar achteruit gegaan op het gebied van OV. Voor mijn tijd (tot 1988) hadden ze een rechtstreekse busverbinding met Amsterdam. Vanaf Lelystad ging er er zelfs 2 minuten een gelede bus naar Amsterdam Centraal. Moet je nu eens kijken... Ik snap niet dat mijn buurvrouw daar naartoe is verhuisd :shock:

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 01:34
door Oud forumgebruiker
Bee schreef:Emmeloord is in de loop der jaren alleen maar achteruit gegaan op het gebied van OV. Voor mijn tijd (tot 1988) hadden ze een rechtstreekse busverbinding met Amsterdam. Vanaf Lelystad ging er er zelfs 2 minuten een gelede bus naar Amsterdam Centraal. Moet je nu eens kijken... Ik snap niet dat mijn buurvrouw daar naartoe is verhuisd :shock:
Tsja, met de aanbestedingen is ook niet alles beter geworden. Voorheen had Zaandam nog een verbinding met Purmerend, Wijk aan Zee en Amsterdam Station Zuid en Marnixstraat bijvoorbeeld. Ook reden veel trams in Amsterdam in 2-minutenfrequentie. Sinds de komst van de metro en de invoering van de conducteurs op de tram is het aantal reizigers drastisch gedaald :lol:

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 08:46
door Caspar
Veel reizigers in bus 315 stappen in Heerenveen uit of over. Ik denk toch ongeveer wel de helft. Maar tussen Groningen en Heerenveen is die bus in ieder geval doordeweeks en op zondagavond ongekend populair. Vrijdagmiddag rijden er vaak 2 bussen achter elkaar aan om iedereen mee te kunnen nemen. Een knip in Heerenveen lijkt me niet zo erg, maar ik zou toch zeker ieder half uur tussen Groningen en Heerenveen met de 315 blijven rijden, ook na de ingebruikname van de Hanzelijn zullen daar niet ineens veel minder reizigers gebruik van maken.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 08:55
door tsov
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die verbinding in de concessie van Qbuzz of Arriva Touring opgenomen wordt.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 10:25
door Daniel
Wie de moeite had genomen het concept PvE te lezen was er ook allang achter geweest dat de niet met de Hanzelijn concurrerende lijndelen in december 2012 naar de concessies Noord- en Zuidwest Friesland en IJsselmond gaan. En wellicht ook wel wat naar ZO-Friesland en GD inderdaad...

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 10:40
door Caspar
Ik heb het doorgelezen, maar wat heeft dat verder met de toekomst van deze lijn te maken na 2012?
Is het daardoor onmogelijk om bijvoorbeeld wel een rechtstreekse bus Lelystad- Heerenveen aan te bieden?

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 10:58
door webguy
Overigens vraag je je af wie er vanuit Emmeloord naar Groningen gaat, maar ik moet je zeggen: m'n oma woont in Emmeloord en doet dat zelfs regelmatig. Anders moet je eerst met een (trage) bus naar Kampen (of Zwolle), daar de boemel naar Zwolle pakken en dan de trein naar Groningen...

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 11:04
door Caspar
Precies, zijn er behalve vrijdagmiddag vanuit Groningen en zondagavond naar Groningen niet zo heel veel die van/naar Emmeloord gaan. Veel mensen stappen in Heerenveen uit, en ook een aardig groot deel in Joure, om daar bij die rotonde over te stappen naar Sneek. Dat zijn mijn eigen ervaringen tenminste. Een hoop mensen kiezen met de verbinding Groningen- Sneek voor de bus. Waarom weet ik eigenlijk niet. Zelfs Den Helder- Groningen is een relatie die in het weekend een handje vol reizigers oplevert per rit.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 13:43
door Milco
Ik vind het wel grappig dat er op de eerste pagina een foto staat van een vroegere Arriva Qliner... :lol:
Misschien een hint, dat Arriva Touring de dienst overneemt in het noorden...

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 13:49
door midnet
Bee schreef:Emmeloord is in de loop der jaren alleen maar achteruit gegaan op het gebied van OV. Voor mijn tijd (tot 1988) hadden ze een rechtstreekse busverbinding met Amsterdam. Vanaf Lelystad ging er er zelfs 2 minuten een gelede bus naar Amsterdam Centraal. Moet je nu eens kijken... Ik snap niet dat mijn buurvrouw daar naartoe is verhuisd :shock:
Ik had een tijdje een onderbuurman die daarvandaan kwam-hij wlde voor geen goud dus een veel goedkoper huis is Almere.
Maar je hebt je denkelijk toch wat verschreven dit keer-er gingen -en zeker niet heel de dag, soms 2 bussen per UUR Emmeloord-Lelyst-langsheen Diemen (oude rijksweg-waar nu tram 9 rijdt)-tot Amstelstation, en ooit, heel kort, nog tot nabij dat oude NBM-busstation Musschenbroek (achter het al weer neergehaalde kantoorpand einde Wibautstraat). dat duurde net 2 uur rijtijd. Al snel ingekort to Amstelstation. Alleen óchtends, in het hoogtepunt van de spits op hele drukke dagen, kwam het wel voor, een periode van 8 of 10 min, dat er elke gemiddeld elke 2 min. een gelede DAF/van Hool van de FKEVOdienst Lelystad-Amsterdam (tussenstop op het Oor/Almere) reed.
In die tijd was er van 315 of voorloper nog geheel geen sprake. Naar Heernenveen-dat was overstappen op Spannenburg-toen was er al wel de FRAM, denk ik.
Heerenveen-Groningen is al veel langer wel druk-met direkte lijn en diensten via Drachten (later gesplitst in 2 delen-verschillende concessies).

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 14:11
door Klaasje
Iemand die ik een tijd geleden sprak en die al sinds het begin in Almere woont vertelde me toen dat het ooit zo was dat de bussen op het amstelstation wachtten tot ze vol zaten en daarna meteen vertrokken omdat de volgende al klaar stond.

on-topic:
Die rechtstreekse verbinding Emmeloord-Groningen heeft zeker wel meerwaarde ten opzichte van een verbinding met overstappen. Over de hele lijn zijn er genoeg punten waar de bus vertraging kan oplopen. Daarom is het wel zo handig dat je geen overstap nodig hebt.
Wat trouwens opvalt aan dit PVE is dat de materieel-eisen bewust (relatief) laag zijn gehouden. Dit om "Breng"situaties met één inschrijver, te hoge eisen en te duur materieel te voorkomen. Er is een check gedaan of er ook daadwerkelijk meerdere vervoerders zijn die materieel beschikbaar hebben dat aan de gestelde eisen voldoet.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 14:32
door Caspar
Met een knip in Heerenveen is er nog niet zo veel aan de hand hij een eventuele vertraging. Je kan dan immers ook overstappen van de ene op de andere bus bij de halte in Heerenveen oost. Waar je met een minuut of 10 vertraging nog geen problemen krijgt bij het overstappen.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: di 04 jan 2011, 02:50
door Michael 1988
Weet iemand eigenlijk de winnaar van deze concessie? Ik kan hem op aanbestedingskalender niet meer terug vinden namelijk.

Zag pas via Google dat de gunning pas over 3 weken bekend wordt gemaakt :oops: Mijn fout

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: za 08 jan 2011, 21:51
door Meltrain
Dan ben ik eerlijk gezegd toch benieuwd welke partijen hebben ingeschreven op deze concessie.
Ik vermoed alleen Connexxion (Tours) en misschien ook Arriva Touring, maar zeker weten doe ik het uiteraard niet.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 22:15
door Daniel
Zowel Arriva als Connexxion heeft ingeschreven, op 7 februari wordt de winnaar bekend gemaakt.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: za 15 jan 2011, 23:18
door lamar
Ik zat laatst in de 315 en die was toch aardig gevuld van Lelystad naar Emmerloord. Ook ergens bij een afslag van de snelweg stond netjes een busje te wachten op mensen die uit de 315 kwamen. Na Emmerloord is het tot Heerenveen rustig in de bus, maar vaak staan er op Heerenveen wel wat mensen die richting Groningen gaan

Gaan de MAN Regio's mee naar de winnaar of blijven die bij cxx?

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 16:20
door flipje
lamar schreef:Ik zat laatst in de 315 en die was toch aardig gevuld van Lelystad naar Emmerloord. Ook ergens bij een afslag van de snelweg stond netjes een busje te wachten op mensen die uit de 315 kwamen. Na Emmerloord is het tot Heerenveen rustig in de bus, maar vaak staan er op Heerenveen wel wat mensen die richting Groningen gaan

Gaan de MAN Regio's mee naar de winnaar of blijven die bij cxx?
Lelystad - Emmeloord is inderdaad qua bezetting goed (mede ook door de komst van lijn 345 Emmelood-Lelystad). De bezetting buiten de spits tussen Emmeloord en Heerenveen is matig.. Meeste studenten uit Emmeloord die ik ken, kiezen toch met de bus naar Kampen en dan met de trein naar Groningen.

De MAN's zijn bij mij weten van Connexxion.. (A)

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 19:00
door Klaasje
lamar schreef:Ik zat laatst in de 315 en die was toch aardig gevuld van Lelystad naar Emmerloord. Ook ergens bij een afslag van de snelweg stond netjes een busje te wachten op mensen die uit de 315 kwamen. Na Emmerloord is het tot Heerenveen rustig in de bus, maar vaak staan er op Heerenveen wel wat mensen die richting Groningen gaan

Gaan de MAN Regio's mee naar de winnaar of blijven die bij cxx?
Dat busje is lijn 149 naar Urk. Hierdoor hebben mensen van Urk een snelle verbinding met Lelystad en via Lelystad ook richting Almere/Amsterdam/Utrecht. De halte onderaan die afslag heet trouwens Domineesweg.

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: za 22 jan 2011, 20:37
door hidihi
is er een website waar alle openstaande concessies waar je op in kan schrijven op staan.
Trouwens wat is eigenlijk voor deze concessie de milleu normen?

Re: Concept Programma van Eisen aanbesteding Qliner 315 bund

Geplaatst: za 22 jan 2011, 21:11
door Suus
Dat heb ik niet kunnen vinden, alleen dat gedurende de hele periode materiaal nooit ouder dan 12 jaar mag zijn, kortom, Connexxion zou de dienst met het huidige materiaal kunnen voortzetten (en heeft dus t.o.v. Arriva hier een voordeel).