Pagina 1 van 2

SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 18:10
door Cookie
SP wil proef met nachttreinen
Geplaatst op: maandag 23 augustus 2010 16:58
Laatst bijgewerkt: maandag 23 augustus 2010 18:10


GRONINGEN - De statenfractie van de SP wil een proef met nachttreinen tussen het Noorden en de Randstad. Ook wil de partij kijken of het mogelijk 's is om nachts de treinen van Arriva te laten rijden.
Lees verder

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 00:45
door VIRM
Is de SP echt de enige partij die zich publiekelijk sterk maakt voor de nachttrein?

Ik weet dat in mijn eigen provincie (Noord-Holland) de SP zich er sterk voor maakt, maar de provincie moest zo nodig geld op een Ijslandse bankrekening storten...

Overigens: als het rendabel is en de veiligheid van het personeel kan worden gegarandeerd, waarom niet?

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 01:24
door Ruben
VIRM schreef:Overigens: als het rendabel is en de veiligheid van het personeel kan worden gegarandeerd, waarom niet?

De onmogelijkheid om met de veiligheidseisen nachtelijk onderhoud uit te voeren is de enige reden die ik kan verzinnen. Oh en dat zo'n trein langs Staphorst komt, of speelt rust alleen zondag de hoogste toon daar?

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 07:53
door Wubbo
Is het rendabel, of is het alleen met subsidie rendabel? Ik twijfel namelijk sterk of het wel rendabel is.

Qua onderhoud: 6 nachten in de week kun je in principe rijden, maar over enkelspoor. Dan kun je dus best een losse extra trein rijden (in de meeste gevallen) maar geen halfuurdienst ofzo. De zevende nacht ben je sowieso het bokje, dan wordt er dubbelsporig gewerkt en kun je dus niet rijden.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 09:16
door iljitsch
Ja, tuurlijk, elk half uur een nachttrein. :-)

Ik vraag me af hoeveel behoefte er aan zoiets is. De meeste nachttreiners zijn uitgaanders en schipholgangers. Ik weet niet precies hoe laat uitgaanders naar huis zouden willen over zo'n afstand, maar ik kan me voorstellen dat dat met één of twee extra treinen middenin de nacht of aan het eind van de nacht bekeken is. Echt diep in de nacht wordt er niet echt gevlogen dus voor schiphol is een iets latere laatste trein van en een wat vroegere eerste trein naar waarschijnlijk genoeg.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 11:17
door Caspar
Rondom Groningen zou ik sowieso alleen een paar ritten op zaterdagnacht denken. Voor het uitgaansvolk is het niet eens zo lastig om door te gaan tot de eerste trein weer rijdt door de weeks daar. Ook op zaterdag zouden een stuk of 3 à 4 toegevoegde stoptreinen vanuit Amsterdam naar Haarlem (Zandvoort in de zomer), Alkmaar, Hoorn Kersenboogerd, Almere Oostvaarders en Amersfoort niet misstaan. Als je tot een uur of 4 een uurdienst hebt naar die plaatsen lijkt me dat prima.
Op werkdagen lijkt me dat niet nodig.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 16:06
door VIRM
Caspar schreef:Rondom Groningen zou ik sowieso alleen een paar ritten op zaterdagnacht denken. Voor het uitgaansvolk is het niet eens zo lastig om door te gaan tot de eerste trein weer rijdt door de weeks daar. Ook op zaterdag zouden een stuk of 3 à 4 toegevoegde stoptreinen vanuit Amsterdam naar Haarlem (Zandvoort in de zomer), Alkmaar, Hoorn Kersenboogerd, Almere Oostvaarders en Amersfoort niet misstaan. Als je tot een uur of 4 een uurdienst hebt naar die plaatsen lijkt me dat prima.
Op werkdagen lijkt me dat niet nodig.

Van harte mee eens!

Volgensmij zijn steden als Almere en Zaanstad (ik woon zelf in laatsgenoemde) eigenlijk niet veel meer dan een veredelde buitenwijk van Amsterdam. Sommige van de plaatsen die je genoemd zijn 's nachts met de nachtbus wel bereikbaar, maar dat duurt echt ontzettend lang. Als het nachtnet in Brabant 2 van de 3 nachten rendabel is, dan kan het elders ook.
Zouden de volgende tracé's haalbaar zijn?
Amsterdam-Zaandam-Purmerend-Alkmaar-Beverwijk-Haarlem-Amsterdam v.v.
Amsterdam-Weest-Almere Centrum-Almere Oostvaarders
Amsterdam-Weesp-Hilversum-Amersfoort-Utrecht

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 16:14
door Wubbo
In de vrijdag/zaterdagnacht zijn die wel haalbaar denk ik. Voor de zaterdag/zondagnacht heb ik wat meer twijfels. Dat is namelijk de nacht waarin er vrij veel dubbelsporig onderhoud is, doordat het de langste nacht is (de treindienst start op zondag tenslotte vrij laat op). Dat is vrij lastig te beoordelen zo van een afstandje.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 16:27
door VIRM
Wubbo schreef:In de vrijdag/zaterdagnacht zijn die wel haalbaar denk ik. Voor de zaterdag/zondagnacht heb ik wat meer twijfels. Dat is namelijk de nacht waarin er vrij veel dubbelsporig onderhoud is, doordat het de langste nacht is (de treindienst start op zondag tenslotte vrij laat op). Dat is vrij lastig te beoordelen zo van een afstandje.

Zou het dan niet mogelijk zijn om in de nacht van zaterdag/zondag 1 of 2 treinen te laten rijden ipv 4 of 5? Iets is tenslotte beter dan niets. :)

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 20:32
door Vinny
Er rijden nachtsprinters naar die veredelde dorpen in Noord-Holland. Een paar jaar geleden is er nog eentje bijgekomen. Vertrektijd 1:47 vanuit Amsterdam Centraal. Lijkt me laat genoeg om een gezellige avond te hebben. Je hoeft de belastingbetaler niet op te laten draaien om jongeren nog meer naar de tering te laten zuipen.

Ik voor mij heb veel liever dat er in de late avonduren nog een aantal snelle ICs rijden. De laatste directe IC Nijmegen - Amsterdam vertrekt wat mij betreft gewoon een uur te vroeg... :wink:

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 20:35
door Caspar
Zo eens in de 4 weken geloof ik, gaat bijvoorbeeld het stuk Sloterdijk- Zaandam eruit. Kunnen ze lekker opschieten met het viaduct over de sporen heen die daar wordt aangelegd. Ook zie ik meestal na zo'n onderhoudsnachtje wel een nieuw of vernieuwd wissel liggen. Dan zou je dus al een stuk moeten verbussen. Wat er ten Noorden van Zaandam allemaal gaande is weet ik niet.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 21:11
door Wubbo
VIRM schreef:Zou het dan niet mogelijk zijn om in de nacht van zaterdag/zondag 1 of 2 treinen te laten rijden ipv 4 of 5? Iets is tenslotte beter dan niets. :)

Ook dat kost je zo een uur van je buitendienststelling, waarmee de zaterdag/zondagnacht niet veel langer meer wordt dan een willekeurige andere nacht. De vraag is wat je wil. In langere buitendienststellingen krijg je natuurlijk meer gedaan. Het is afhankelijk van het soort onderhoud en hoe lang je buitendienststellingen zijn, maar als indicatie: in 1 buitendienststelling van 5,5 uur doe je ongeveer even veel als in 2 van 4 uur. Dat heeft hem alles te maken met de tijd die je nodig hebt om alle spullen in het spoor te krijgen, de tijd die het kost om veiligheidsmaatregelen te nemen, en het incalculeren van het risico dat je later kunt starten omdat de treindienst wat vertraagd is.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 21:21
door Oud forumgebruiker
Wubbo schreef:Is het rendabel, of is het alleen met subsidie rendabel? Ik twijfel namelijk sterk of het wel rendabel is.

Qua onderhoud: 6 nachten in de week kun je in principe rijden, maar over enkelspoor. Dan kun je dus best een losse extra trein rijden (in de meeste gevallen) maar geen halfuurdienst ofzo. De zevende nacht ben je sowieso het bokje, dan wordt er dubbelsporig gewerkt en kun je dus niet rijden.
Met dat laatste ben ik het eens, een halfuursdienst is onzin. Over de rentabiliteit ervan: NS geeft tonnen met geld uit een nauwelijks renderende FYRA's + in december gaat die FYRA zelfs naar een hogere frequentie (geloof ik?).... dan moet een nachttreintje (al zijn het er twee of drie) er ook wel bij kunnen...

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 21:22
door Caspar
Dan bij voorkeur wel eentje met een toilet, anders weet je van te voren al dat het gedoemd is te mislukken zo'n rit.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 21:25
door Oud forumgebruiker
VIRM schreef: Sommige van de plaatsen die je genoemd zijn 's nachts met de nachtbus wel bereikbaar, maar dat duurt echt ontzettend lang.
Zaandam (15 min) en Alkmaar (hoog uit 30/45 min?) vind ik wel meevallen... Tegenwoordig gaan die nachtbussen gewoon over de snelweg, dus dan valt het wel mee. Vroeger, toen de enige bus naar Zaandam nog via Oostzaan en Landsmeer reed, inderdaad niet. Vanaf december gaan ze do, vr, za zelfs om het half uur en daarbuiten (dus zo, ma, di, woe) om het uur. Best aardig, want nu gaan ze do, vr, za 1 maal per uur en daarbuiten NIET. De vraag is of zo'n trein naar Zaandam nog wel nodig is.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 21:41
door Caspar
Die nachtbus naar Alkmaar, gaat die niet helemaal via de provinciale weg langs Zaandam, Zaandijk, Uitgeest, Limmen, Heiloo etc? De keren dat ik er zin zat wel. Voor mijn gevoel duurde de rit minstens een uur. De NS-bussen rijden ook zo, en doen ook minstens 1.15u over Sloterdijk- Alkmaar.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 21:56
door Geert
ziggy schreef:
Wubbo schreef:Is het rendabel, of is het alleen met subsidie rendabel? Ik twijfel namelijk sterk of het wel rendabel is.

Qua onderhoud: 6 nachten in de week kun je in principe rijden, maar over enkelspoor. Dan kun je dus best een losse extra trein rijden (in de meeste gevallen) maar geen halfuurdienst ofzo. De zevende nacht ben je sowieso het bokje, dan wordt er dubbelsporig gewerkt en kun je dus niet rijden.
Met dat laatste ben ik het eens, een halfuursdienst is onzin. Over de rentabiliteit ervan: NS geeft tonnen met geld uit een nauwelijks renderende FYRA's + in december gaat die FYRA zelfs naar een hogere frequentie (geloof ik?).... dan moet een nachttreintje (al zijn het er twee of drie) er ook wel bij kunnen...

Die nauwelijks renderende Fyra's zouden waarschijnlijk een stuk beter renderen als de prijs van een toeslag niet absurd hoog is en waarschijnlijk zal een frequentieverhoging ook positief uitpakken. In ieder geval heb je voor het verhogen van de Fyrafrequentie niet het probleem van duurdere personeelsinzet en onderhoudsroosters die een dienstregeling onmogelijk maken.
Sowieso valt (in ieder geval formeel) het besluit over extra Fyra's onder NS Hispeed, en die van binnenlandse nachttreinen onder NS Reizigers. Die beslissingen worden dus niet per definitie door dezelfde bedrijfstakken genomen.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 22:09
door VIRM
ziggy schreef:
VIRM schreef: Sommige van de plaatsen die je genoemd zijn 's nachts met de nachtbus wel bereikbaar, maar dat duurt echt ontzettend lang.
Zaandam (15 min) en Alkmaar (hoog uit 30/45 min?) vind ik wel meevallen... Tegenwoordig gaan die nachtbussen gewoon over de snelweg, dus dan valt het wel mee. Vroeger, toen de enige bus naar Zaandam nog via Oostzaan en Landsmeer reed, inderdaad niet. Vanaf december gaan ze do, vr, za zelfs om het half uur en daarbuiten (dus zo, ma, di, woe) om het uur. Best aardig, want nu gaan ze do, vr, za 1 maal per uur en daarbuiten NIET. De vraag is of zo'n trein naar Zaandam nog wel nodig is.

Ziggy, vanaf Amsterdam Centraal heb je geen snelle nachtbus naar Zaandam. Deze gaat nog steeds via Amsterdam Noord, Landsmeer (inclusief een rondje waar bijna geen hond utistapt) en Oostzaan. De rit duurt zo'n 30-45 minuten (in vergelijking doet de trein er met stop op Sloterdijk er 12-13 minuten over).
Je hebt wel een snellere verbinding, maar die gaat vanaf het Leidseplein redelijk snel naar Zaandam (vermoedelijk over de snelweg) en dan door de Zaanstreek heen naar Krommenie.
Kortom, vanaf Amsterdam CS valt er wel wat te verbeteren. Een snellere nachtbus naar Zaandam NS zou al een vooruitgang zijn.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: do 26 aug 2010, 22:53
door Oud forumgebruiker
Amsterdam CS is dan ook geen uitgaansgebied echt. Doelde inderdaad op die lijn (289?) die vanaf het Leidseplein vertrekt en via de Jan van Galenstraat - Bos en Lommerplein naar de A10 gaat.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: vr 27 aug 2010, 00:09
door Caspar
Ik zie dat de bus naar Alkmaar er 53 minuten over doet, dat valt best mee eigenlijk. Naar Hoorn is dat ook zoiets. Overigens typ ik bij 9292ov LeidsCHeplein, Amsterdam in, een foutje van mij. Wat denk je dat de site als suggesties geeft: Louis de Visserplein of het Lexmondplein. Nou dan vind ik Leidsche met sch toch nog meer lijken dan de suggesties van die site :?
Offtopic: laatst wilde ik met de bus naar het strand in Ijmuiden, dus ik geef als zoekopdracht op mijn mobiel: IJmuiden Strand: 9292: bedoelde u Schoolstraat, Baarle Nassau?

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: vr 27 aug 2010, 08:13
door Daniel
Caspar schreef:Offtopic: laatst wilde ik met de bus naar het strand in Ijmuiden, dus ik geef als zoekopdracht op mijn mobiel: IJmuiden Strand: 9292: bedoelde u Schoolstraat, Baarle Nassau?

Nou vooruit, één offtopic reactie dan... 9292ov mobiel is inderdaad erg slecht in het herkennen van locaties. Haltenamen gaat er ook al niet goed in trouwens: halte Viaduct N3 in Papendrecht vindt je niet als je op "Papendrecht, Viaduct N3" zoekt maar wel met "Papendrecht, Viaduct" :roll: En dan nog staan er de meest rare suggesties bij... maargoed, daarmee zou je zo een heel topic kunnen vullen.

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: vr 27 aug 2010, 13:25
door VIRM
Daniel schreef:
Caspar schreef:Offtopic: laatst wilde ik met de bus naar het strand in Ijmuiden, dus ik geef als zoekopdracht op mijn mobiel: IJmuiden Strand: 9292: bedoelde u Schoolstraat, Baarle Nassau?

Nou vooruit, één offtopic reactie dan... 9292ov mobiel is inderdaad erg slecht in het herkennen van locaties. Haltenamen gaat er ook al niet goed in trouwens: halte Viaduct N3 in Papendrecht vindt je niet als je op "Papendrecht, Viaduct N3" zoekt maar wel met "Papendrecht, Viaduct" :roll: En dan nog staan er de meest rare suggesties bij... maargoed, daarmee zou je zo een heel topic kunnen vullen.

9292 is gewoon net een soort TomTom. Het werkt in principe wel, maar er kunnen altijd fouten inzitten en je moet als gebruiker altijd kritisch blijven. :)

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: zo 12 sep 2010, 21:22
door Ronaldussen
Nachttreinen zijn gewoon niet rendabel te krijgen op de huidige manier.
De enige die er gebruik van maken zijn stappers (sov-kaart, dus veelal gratis of met 40%korting, levert dus nauwelijks iets op), schipholgangers (moet je het ook niet echt van hebben) een een enkele uitzondering die wat later van een verjaardagsfeestje weg wil etc.
En dan nog de kosten van politieinzet en beveiligingspersoneel dat bij aantal nachttreinen ingezet moet worden, + de extra schoonmaakkosten, omdat de stappers "iets" teveel gedronken hebben en menen hun maaginhoud daarom te kunnen ledigen in den trein.

Wil je het nachtnet enigzins rendabel krijgen, zul je gewoon een speciaal nachttarief in moeten stellen (hoger dan het dagtarief), en zowiezo zorgen dat de SOV niet geldig is (dus ook niet de korting) in de nachttreinen (zoals ook in sommige nachtbussen dat het geval is).

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: zo 12 sep 2010, 21:34
door Ennes
Caspar schreef:Dan bij voorkeur wel eentje met een toilet, anders weet je van te voren al dat het gedoemd is te mislukken zo'n rit.

Daar maken ze anders in het nu rijdende reguliere nachtnet ook al regelmatig geen gebruik van, dus met of zonder toilet is om het even.

verder ben ik het volledig met Ronzol eens, en zou er voorstander van zijn om een apart tarief te rekenen voor het nachtnet, waarbij VDU kaart en SOV niet geldig zijn.

(Aanvulling op de extra inzet die Ronzol al noemde, in het nachtnet zitten normaal gesproken ook nog eens 2 HC's op.)

Re: SP wil proef met nachttreinen

Geplaatst: zo 12 sep 2010, 23:30
door find_your_spot