Pagina 1 van 1

"Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 18:22
door Fles
114 Teletekst wo 15 sep
***************************************
Plan voor RegioTram in Groningen
***************************************
` De provincie en de stad Groningen
zijn van plan een regionale tram te
laten rijden.Die maakt de stad beter
bereikbaar per openbaar vervoer.Ook
verbetert de kwaliteit van het openbaar
vervoer in de regio Groningen-Assen.

De RegioTram is de goedkoopste manier
om de groei van het autoverkeer te
remmen.De tram gaat deels over bestaand
spoor,zoals naar Hoogezand-Sappemeer,en
krijgt meer haltes dan de trein.De tram
stopt ook bij grote werkgevers en het
UMCG in Groningen.

De eerste RegioTrams kunnen in 2016
gaan rijden.Provinciale Staten en de
gemeenteraad moeten hun fiat nog geven.
***************************************
Het zal mij benieuwen of daar genoeg markt voor is. Als je juist DAAR gaat beginnen met ver-S-Bahniseren, dan is het hek helemaal van de dam lijkt me :lol:

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 18:31
door menno47
[url=http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum=20100915&item=450]www.htmfoto.net[/url] (Haags en OV-nieuws) (15-9-2010) schreef: Provincie en gemeente Groningen: `Trams rijden in 2016`

De RegioTram levert de grootste bijdrage aan de verbetering van het openbaar vervoer in de regio Groningen – Assen en de bereikbaarheid van de stad Groningen. Dat schrijven Burgemeester en wethouder van de gemeente Groningen en Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen, in een toelichting op verder uitgewerkte plannen voor de invoering van de RegioTram, die zij woensdag 15 september hebben gepresenteerd.

Lees verder
Bijbehorende pdf's op:
http://www.regiotram.nl/bibliotheek/

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 20:23
door Bart
'om de groei van het autoverkeer te remmen', alsof dat de reden is om een tram aan te leggen. Prestigeproject van de verkeerswethouder daar. Leve de positieve discriminatie. -o-

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 20:31
door Suus
Het concept heeft in Kassel en Karlsruhe tot een significante stijging van het aantal reizigers dat de stad met het OV bezoekt, terwijl het autoverkeer, zeker in Karlsruhe, flink is gedaald. Nu heeft Groningen 100.000 minder inwoners dan Karlsruhe, maar waarom zou het hier niet mogelijk kunnen zijn?

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 20:34
door Bart
Mogelijk is het natuurlijk wel, maar ik denk dat het in het noorden helemaal geen doel hoeft te zijn om meer ov-reizigers te trekken of om minder autoverkeer te hebben.

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 20:43
door Suus
Het is een combinatie van redenen natuurlijk.

De introductie van een stadstram zorgt ervoor dat de emissie van de bussen in de stad significant afnemen (waar die blijven is een ander verhaal), waardoor de milieudoelstellingen die jaren geleden gesteld zijn beter gehaald kunnen worden. Daar komt vaak bij dat bij de aanleg van de tram vaak ook de omgeving van de trambaan wordt aangepakt (grote renovaties, herinrichting van wegen, veranderde verkeersstromen) die vaak al jaren noodzakelijk zijn.

Tegelijk beseft men net zoals bij steeds meer steden met stadsbussen dat de stad niet ophoudt bij de gemeentegrens en dat men over de stadsgrenzen moet heen kijken. In die visie past de regionale tram perfect. De elektrificatie van de regionale spoorlijnen kan trouwens ook benut worden om bij het vernieuwen van het treinmaterieel (na 2020) elektrisch te kunnen gaan rijden. Dan is alweer een beperking van de uitstoot mogelijk.

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 20:50
door tsov
In Nederland blijft het toch echt bij een verplaatsing van de uitstoot, zolang de meeste stroom van kolencentrales komt.

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 21:12
door Bart
Bee schreef:De introductie van een stadstram zorgt ervoor dat de emissie van de bussen in de stad significant afnemen (waar die blijven is een ander verhaal), waardoor de milieudoelstellingen die jaren geleden gesteld zijn beter gehaald kunnen worden.
Wat is het nut van minder emissie in de binnenstad? De bussen rijden in Groningen over enkele vaste wegen, daarbuiten heb je geen last van uitlaatgassen. En qua uitstoot stelt Groningen natuurlijk helemaal niets voor.
Bee schreef:Daar komt vaak bij dat bij de aanleg van de tram vaak ook de omgeving van de trambaan wordt aangepakt (grote renovaties, herinrichting van wegen, veranderde verkeersstromen) die vaak al jaren noodzakelijk zijn.
Dat kan ook zonder tram.
Bee schreef:Tegelijk beseft men net zoals bij steeds meer steden met stadsbussen dat de stad niet ophoudt bij de gemeentegrens en dat men over de stadsgrenzen moet heen kijken. In die visie past de regionale tram perfect. De elektrificatie van de regionale spoorlijnen kan trouwens ook benut worden om bij het vernieuwen van het treinmaterieel (na 2020) elektrisch te kunnen gaan rijden. Dan is alweer een beperking van de uitstoot mogelijk.
En waarin vormt de regionale tram dan een verbetering ten opzichte van de streekbus? De tram gaat gewoon over bestaand spoor rijden. Let wel: als de regiotram gaat rijden, gaan er helemaal geen bussen meer door de binnenstad. Ook geen stadsbussen. Dat betekent dat vrijwel alle wijken van Groningen een directe verbinding met het centrum verliezen. Ook de streekbussen uit het noorden en oosten gaan dan niet meer door het centrum.

Een echte tram zoals in Amsterdam is natuurlijk fantastisch: volledig ingeburgerd, tramrails soms in de weg, soms op een eigen baan. Projecten zoals in Nijmegen, Maastricht, Groningen en Leiden zijn gewoon losstaande projecten van enkele lijnen, grotendeels voor prestige, die het netwerk eromheen verwoesten en geen bussen toelaten op het traject. Een netwerk is goed, maar een losse lijn die ander verkeer uitsluit niet.

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 21:31
door Suus
Alle steden in Frankrijk die een tramlijn hebben aangelegd schrijven in het jaar na opening veel hogere vervoerscijfers in hetzelfde vervoersgebied. Die cijfers groeien ook jaarlijks, iets wat in de Nederlandse steden maar matig gebeurt. De logische verklaring daarbij is dat een tram dus blijkbaar een positief effect heeft op de aantrekkelijkheid van het OV. Steden die als slaperig provinciestadje dreigden af te glijden hebben door de combinatie van stadsvernieuwing en een verbeterde bereikbaarheid door de tram een verbeterde leefbaarheid van de stad.

Overigens zijn ook de huidige grote tramnetten in Nederland begonnen met een enkel lijntje, zo zullen nieuwe tramnetten dan ook groeien. Gaan we weer naar Frankrijk kijken, dan zien we dat de steden die een tramlijn hebben aangelegd daarna vaak nog meer tramlijnen aanleggen.

Nantes -> Heeft nu drie tramlijnen
Montpelier -> Heeft inmiddels twee tramlijnen, plus één in aanleg
Strasbourg -> Heeft inmiddels vijf tramlijnen, plus één in aanleg
Grenoble -> Heeft inmiddels vier tramlijnen en was bij de opening toonaangevend voor de hele wereld
Valenciennes -> Heeft een tramlijn, tweede lijn wordt of enkelsporige trolleybuslijn of tramlijn

De tramlijnen schrijven allemaal vervoerscijfers die veel hoger dan verwacht zijn, in Montpelier werd de situatie zo penabel dat de trams met twee bakken verlengd moesten worden en extra trams geleverd moesten worden. Het kan, alleen moet men durven te investeren in zo'n systeem.

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 21:38
door Karl
Heeft iemand wellicht meer informatie over de financiering van die trams in Frankrijk? Ik meen gelezen te hebben dat een 'lokale bereikbaarheidsbelasting' het project 'terug financiert'. Bedrijven met meer dan X bewegingen per dag betalen naar gelang een betere bereikbaarheid (meer/frequentere klanten, hogere omzet? Toplocatie, meer reclame?) meer belasting. Iemand meer info over dit systeem en zou zoiets ook in Nederland werken?

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 21:53
door Suus
In alle gemeentes/agglomeraties met meer dan 20.000 inwoners mag er een belasting op het inkomen gelegd worden dat dan aan het OV besteed moet worden. De lokale overheden mogen zelf kiezen hoe hoog dat percentage is, maar zijn wel aan een maximum gebonden.

Gebieden onder 100.000 inwoners mogen tot 0,55% van het inkomen aan belasting heffen
Gebieden met meer dan 100.000 inwoners mogen tot 1,05% van het inkomen aan belasting heffen. Als er een OV-systeem is met een vrije baan of zo'n systeem is in aanleg is de limiet 1,75%.
Parijs-Île de France mag 2,2% van het inkomen aan belasting heffen.
Dit alles heet de Versement Transport. In 1995 werd in 90% van de gebieden waar de VT aangeslagen mag worden ook daadwerkelijk gebruikt gemaakt van deze manier van financieren.

De landelijke overheid in Frankrijk keert bij grootschalige investeringen in het OV trouwens tot 30% van de aanlegkosten in subsidie uit aan deze gebieden.

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: za 18 sep 2010, 11:33
door Vinny
Alle steden in Frankrijk die een tramlijn hebben aangelegd schrijven in het jaar na opening veel hogere vervoerscijfers in hetzelfde vervoersgebied.
Toen medio 20e eeuw bijna alle tramverbindingen in west-Europa sneuvelden ten bate van de streekbus gold hetzelfde: de tram gold als ouderwets, en langzaam en de bussen als hip en modern. Oh, tijden, oh gewoonten... :)

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 11:19
door willy84
De aanlegkosten worden geraamd op 307 miljoen euro (prijspeil 2010) maw voor 600 miljoen ligt die lijn er. Zit daar materieel bij? Ik gun het die Groningers wel maar is dit niet een beetje te gortig voor zo'n lijntje. Hoeveel bussen kun je daar van kopen die in een 5 min dient kunnen rijden?

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 13:18
door Karrs
Hallo! Blij dat hier ook een topic loopt. :pos:
Bart schreef:'om de groei van het autoverkeer te remmen', alsof dat de reden is om een tram aan te leggen.
Dat is het ook niet. De hoofdreden is de dreigende verstopping van de Groningse binnenstad. Een bijkomend voordeel is dat de autogroei wordt verminderd. Let wel, de groei - niet het aantal auto's. Dat zal gewoon blijven toenemen... :(
Bart schreef:Prestigeproject van de verkeerswethouder daar. Leve de positieve discriminatie. -o-
Wat is dat toch voor rare Nederlandse gewoonte om direct dit soort zeurderige pseudo-conclusies te trekken? Je zegt nog net niet "allemaal van onze centen!"
willy84 schreef:De aanlegkosten worden geraamd op 307 miljoen euro (prijspeil 2010) maw voor 600 miljoen ligt die lijn er.
Het is maar een tramlijn, hoor. Geen Noord-Zuidlijn of zo. ;)
Hoewel ik het met je eens ben dat infrastructuur-projecten niet echt Nederlands ding is. Daar staat tegenover dat tramlijnprojecten in het binnen- en buitenland over het algemeen aardig binnen budget blijven.
willy84 schreef:Zit daar materieel bij? Ik gun het die Groningers wel maar is dit niet een beetje te gortig voor zo'n lijntje.
Daar zit inderdaad het materieel al bij.
Karl schreef:Heeft iemand wellicht meer informatie over de financiering van die trams in Frankrijk? Ik meen gelezen te hebben dat een 'lokale bereikbaarheidsbelasting' het project 'terug financiert'. Bedrijven met meer dan X bewegingen per dag betalen naar gelang een betere bereikbaarheid (meer/frequentere klanten, hogere omzet? Toplocatie, meer reclame?) meer belasting. Iemand meer info over dit systeem en zou zoiets ook in Nederland werken?
Het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn (HSL) heeft ervoor gezorgd dat het noorden een compensatiebedrag van 1,2 miljard € krijgt, voor investering in de lokake infrastructuur. Deze tram is een onderdeel van de plannen die (gedeeltelijk) uit dat potje betaald worden.
Dat biedt dus eenzelfde financiële mogelijkheid als met het subsidie-systeem wat Frankrijk, Spanje en Italië hebben. Steden die daar investeren in openbaar vervoer krijgen dit gedeeltelijk (éénderde volgens mij) door de staat vergoed. Zo zijn de projecten in Mulhouse (FR), Montpellier (FR), Florence (IT) en tal van andere steden ook ontstaan.

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: za 25 sep 2010, 20:27
door Vinny
Als het nou onverhoopt toch niets wordt met de tram in Groningen...
http://www.rtl.nl/components/programma/ ... 2_a250.xml

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: do 21 okt 2010, 09:42
door menno47
RTV Noord (21 oktober 2010) schreef:Komst Tram in Groningen weer dichterbij

GRONINGEN - De komst van de tram in Groningen is weer een stapje dichterbij.
Een meerderheid in de gemeenteraad heeft het College van B en W gisteravond toestemming gegeven, om te beginnen met de aanbesteding.

Alleen de Stadspartij blijft fel tegenstander van de tram. De VVD geeft nog altijd de voorkeur aan de Translohr, een tram op banden. De raad ging verder in meerderheid akkoord met de gekozen tracés naar Zernike en Kardinge, waarbij de twee lijnen gekoppeld worden ter hoogte van het UMCG.

Vorige week werd nog geschrokken gereageerd op de bekendmaking dat er een tekort van ruim 17 miljoen zit in de begroting, maar dat bleek nu geen onoverkomelijk probleem. De raad wacht de uitleg van het college af over hoe dit tekort kon ontstaan en hoe het voortaan te voorkomen. Wel wil de raad een tijdelijke commissie regiotram instellen, zodat 'ie betere controle kan uitoefenen op het hele project.
Voor uitgebreidere discussie zie http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=809918

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: do 21 okt 2010, 14:26
door Dexter
Waarom zou iemand een incompatibel systeem als de Translohr willen? Die is in feite net zo gebonden aan spoor en bovenleiding als een klassieke tram, maar dan als nadeel dat ie niet te combineren valt met bestaande raillijnen.

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: do 18 nov 2010, 11:51
door AOD
Acht Groningers hebben nu een burgerinitiatief gestart om de tram tegen te houden. ACHT!

http://www.gic.nl/nieuws/burgerinitiati ... -regiotram

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: do 18 nov 2010, 19:51
door menno47

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: do 18 nov 2010, 23:50
door Ardan
Eeeuh.. sorry dat ik me er zo even inmeng, maar was het niet al jaaaren bekend dat Groningen een tram zou krijgen van het CS naar Zernike en zo? Volgens mij stond zelfs het tracé al vast, inclusief de te ver-S-bahniseren spoorlijnen en verbindingen naar Drachten en zo?

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 19 nov 2010, 00:13
door JeePee
Nu ja het tracé is aangepast in een later stadium, mede doordat ook T2 (CS - Kardinge) aangelegd gaat worden. Je merkt wel dat de weerstand van meer kanten begint te komen. Dit burgerinitiatief is er slechts één van.

Re: "Vanaf 2016 RegioTrams in Groningen"

Geplaatst: vr 19 nov 2010, 15:36
door Daan
Tja, het idee is best aardig, de uitvoering ervan is waardeloos...