'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Suus »

'Diesels vervangen door elektrische treinen'

GRONINGEN - Volgens Ronald van Oeveren, van spoorbouwer Strukton, moeten de dieseltreinen op de Groningse spoorlijnen op termijn vervangen worden door elektrische treinen.

Volgens Van Oeveren kunnen de treinen uitstekend gebruik maken van de elektriciteit die door de energiecentrales in de Eemshaven wordt opgewekt.

Meer op de website van RTV Noord
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Joshua »

Persoonlijk vind ik het nog wel z'n charmes hebben dat er zoveel dieseltreinen rijden in Groningen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door fogeltje »

Tja, als Groningen een bats geld neerlegt dan kan er vast een bovenleiding komen. Maar dat moet natuurlijk door het Rijk betaald gaan worden.
"Een touringcar is geen bus"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Caspar »

Misschien dat het geld uit de Groningse aardgasbaten kan worden opgehoest. Dat vloeit immers ook al tientallen jaren naar het Rijk af, zonder dat de Groningers er wat van terugzien.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Freek »

fogeltje schreef:Tja, als Groningen een bats geld neerlegt dan kan er vast een bovenleiding komen. Maar dat moet natuurlijk door het Rijk betaald gaan worden.
Formeel moet dat door de Rijksoverheid betaald worden. Infra verbeteringen is een rijkstaak en moet dus ook door de Rijksoverheid betaald worden.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Rienstertje »

De noordelijke nevenlijnen elektrificeren is bij voorhand al onrendabel, die winsten zul je er nooit uithalen, bovendien heb je op die lijntjes ook geen grote capaciteitsproblemen, er rijden veel treinen voor een dunbevolkt gebied, ik zou zeggen: elektrificeer dan de Maaslijn, of Zwolle - Wierden, daar heb je veel meer profijt aan.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Caspar »

er rijden veel treinen voor een dunbevolkt gebied, ik zou zeggen: elektrificeer dan de Maaslijn, of Zwolle - Wierden, daar heb je veel meer profijt aan.
Ik weet zo de cijfers niet, maar ik denk dat er tussen Groningen en Leeuwarden minstens zo veel reizigers zijn als tussen Zwolle- Wierden of de Maaslijn.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Raymond »

Weliswaar cijfers uit 2007, maar het geeft een idee van de verhoudingen:

Leeuwarden - Groningen: 13.293 reizen per dag
Zwolle - Wierden (- Enschede): 18.154 reizen per dag
Nijmegen - Roermond: 18.076 reizen per dag
Bron: Decentraal Spoor Centraal

Opgemerkt moet wel worden dat er lijnen zijn die met veel lagere passagiersaantallen zijn geelectrificeerd (zoals de Heuvellandlijn). Het nut van Leeuwarden - Groningen electrificeren zie ik niet zo in. Je kan het beste namelijk gelijk een hele concessie electrificeren en dat is met de Noordelijke Nevenlijnen echt onbetaalbaar en niet erg aantrekkelijk. Op de Maaslijn of op Zwolle - Wierden is dat veel aantrekkelijker (al is het afwachten wat het aanbesteden van die lijn straks voor gevolgen heeft betreffende lijnvoering).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Caspar »

Ik zie er het nut ook niet zo van in hoor, volgens mij maakt het qua capaciteit en rijtijdwinst niets uit.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Ronald »

Elektrificering lijkt me alleen nuttig als het spoor tegelijkertijd flink opgewaardeerd wordt en onderdeel kan worden van een verdere doorgaande verbinding. Elektrificering van de Maaslijn kan nuttig zijn als het spoor dan ook gelijk geschikt maakt voor (pak 'm beet) een snelle trein vanuit Arnhem via Venlo naar het zuiden als alternatief voor reizen via Eindhoven.
Elektrificeren van enkel Leeuwarden-Groningen lijkt mij dan ook niet zo nuttig, Zwolle-Wierden weer wat meer, mede omdat de doorgaande stoptrein Enschede-Zwolle al voor een groot deel onder de draad rijdt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Suus »

Als je voor de regiotram spoorlijnen gaat elektrificeren is het misschien wel een idee om meteen de niet door de regiotram bereden trajecten ook te elektrificeren om zo extra emissies te beperken :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Vinny »

Rienstertje schreef:De noordelijke nevenlijnen elektrificeren is bij voorhand al onrendabel, die winsten zul je er nooit uithalen, bovendien heb je op die lijntjes ook geen grote capaciteitsproblemen, er rijden veel treinen voor een dunbevolkt gebied, ik zou zeggen: elektrificeer dan de Maaslijn, of Zwolle - Wierden, daar heb je veel meer profijt aan.
Dat is natuurlijk niet waar. De enige reden dat de Noordelijke Nevenlijnen nooit geelectrificeerd zijn, is omdat de NS ze eigenlijk wilde opheffen. In principe is het toepassen van bovenleiding altijd een investering die zichzelf terugverdiend, alleen is het probeem wel dat de winst bij de vervoerder terecht komt (geen diesel meer kopen) terwijl de kosten voor rekening van de overheid zijn. Dat kun je overigens prima maatschappelijk verantwoorden door erop te wijzen dat een dieseltrein helemaal niet zo milieuvriendeijk is. Met een lage bezettingsgraad is zelfs autorijden milieuvriendelijker ;)

Zelf vind ik het wel een beetje jammer dat ze er nu mee komen, net nu het materieelpark vernieuwd is... :twisted:
Ik zou dus ermee wachten totdat die Spurts weer worden vervangen....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Wubbo »

Dat is ook weer te zwart-wit: in de gebruiksvergoeding zit namelijk een opslag voor het gebruik van bovenleiding, dus (een deel van) de kosten van electrificatie komen ook weer terug bij de overheid.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: Zelf vind ik het wel een beetje jammer dat ze er nu mee komen, net nu het materieelpark vernieuwd is... :twisted:
Ik zou dus ermee wachten totdat die Spurts weer worden vervangen....
Mee eens!
De Spurts voor Achterhoek/Rivierenland zijn echter nog niet besteld (en zo wel, ze kunnen waarschijnlijk nog wel gewijzigd worden), dus daar heeft het wél zin om de spoorlijnen te elektrificeren.
Met de Noordelijke Nevenlijnen zou ik nog wel even wachten tot na 2020.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:De Spurts voor Achterhoek/Rivierenland zijn echter nog niet besteld.
Niet? Volgens mij heb ik een tijdje terug al een persbericht over die bestelling geplaatst...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Dat kun je overigens prima maatschappelijk verantwoorden door erop te wijzen dat een dieseltrein helemaal niet zo milieuvriendeijk is.
Een elektrische anders ook niet zo milieuvriendelijk als je zou denken: het hele idee is hier nu juist dat ze de stroom willen gebruiken die wordt opgewekt door de nieuwe kolengestookte centrale in de Eemshaven.
Vinny schreef:Zelf vind ik het wel een beetje jammer dat ze er nu mee komen, net nu het materieelpark vernieuwd is... :twisted:
Ik zou dus ermee wachten totdat die Spurts weer worden vervangen....
Niet nodig, GTW's zijn gebouwd volgens een modulair systeem, die moeten relatief eenvoudig om te bouwen zijn (alleen de "power-packs" moet worden aangepast, en daar zitten al elektromotoren in). Veel goedkoper in ieder geval dan wéér nieuwe treinen te kopen (de Spurts zijn pas op de helft van een normale levensduur aan het eind van de concessie).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Freek »

Meltrain schreef:De Spurts voor Achterhoek/Rivierenland zijn echter nog niet besteld (en zo wel, ze kunnen waarschijnlijk nog wel gewijzigd worden)
Ze zijn al wel besteld en de bestelling is al zo definitief dat zelfs dat zelfs een wijziging doorvoeren in de bestelling niet meer mogelijk is. Het bevries moment van de ordelag een paar weken terug. Zonder meerkosten kunnen bij wijze van spreken de kleur van de noodrem niet meer aangepast worden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door iljitsch »

Zal je altijd zien dat er nu net een studie uitkomt dat groene noodremhendels 't veel beter doen...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:Zal je altijd zien dat er nu net een studie uitkomt dat groene noodremhendels 't veel beter doen...
Als die groene hendels net zo opvallen als blauwe cabine deuren afschrikkend zijn (waar nu helemaal niemand meer voor durft te gaan staan) dan zou dat inderdaad wel iets zijn :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Meltrain »

Freek schreef:
Meltrain schreef:De Spurts voor Achterhoek/Rivierenland zijn echter nog niet besteld (en zo wel, ze kunnen waarschijnlijk nog wel gewijzigd worden)
Ze zijn al wel besteld en de bestelling is al zo definitief dat zelfs dat zelfs een wijziging doorvoeren in de bestelling niet meer mogelijk is. Het bevries moment van de ordelag een paar weken terug. Zonder meerkosten kunnen bij wijze van spreken de kleur van de noodrem niet meer aangepast worden.
Ik wist dat ze inderdaad al besteld zijn, maar zolang ze nog niet in productie zijn genomen, lijkt een ombouw me nog redelijk makkelijk uitvoerbaar.
En zelfs als er al wel een paar in aanbouw zijn, kun je die gewoon als dieseltrein laten rijden en de rest dan als elekrtrische trein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Karl »

Maar als het contract getekend is, dan is het contract getekend. Stadler is ook niet gek en heeft ook al kosten gemaakt (bestellingen, capaciteit in fabriek vrij gemaakt), Arriva zal voorlopig geen nieuwe treinen meer bestellen (op Zwolle-Wierden na misschien), dus aan klantenbinding hoeven ze wat dat betreft ook niet veel te doen.
Het is een spectrum.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door willy84 »

Beetje flauwekul discissie hierboven. :pos:

Er is een aanbesteding geweest en daar is mee gewerkt en zijn rekensommen mee gemaakt. De bestelling van materieel is geplaatst. Ook al is de feitelijke productie nog niet begonnen, onderdelen worden aangekocht etc. Contract is contract en wijzigen is alleen mogelijk met wederzijds goedvinden en het zal dus geld kosten. Zoals wellicht bekend is dat nu erg moeilijk.

Bovendien is het onmogelijk om het syntus net nog te electrificeren in zo'n korte tijd.

Voor de noordelijke lijnen geldt de vraag of electrificate financieel rendabel is. Antwoord is, zonder de cijfers te kennen, nee. Ik meen te herinneren dat dit alleen voor Groningen-Leeuwarden anders is ivm de reizigersaantallen. Dan zou je echter een diesel en een electrisch park in het noorden krijgen. Dat is per defenitie inefficient. Daarnaanst rijdt er nieuwe materieel en het volgende keuzemoment is pas bij wisseling van concessie en materieel.

Voor Nijmegen-Roermand geldt hetzelfde. Net nieuw materieel en concessie.


De enige echt serieuse optie op dit moment is Zwolle-Wierden. Daar kan dan een doorgaande electrische dienst overheen met voldoende reizigers. Bovendien hebben de Buffels hun langste tijd gehad.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Suus »

De Buffels zijn nog geen vijftien jaar oud. Dat is net nieuw voor spoorwegmaterieel van voor 2000.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Vinny »

De electrificatie van vrijwel alle spoorlijnen rendeert. Alleen van Marienberg - Almelo vraag ik me af of de treinintensiteit daadwerkelijk hoog genoeg is. Natuurlijk ben ik bekend met het feit dat electrische treinen ook niet 100% milieuvriendelijk zijn, maar ze zijn echt beter in CO2 uitstoot en NOx uitstoot per reizigerskilometer dan hun dieselbroertjes. Op de Noordelijke Nevenlijnen speelt mee dat er toch gedeeltelijk electrificatie komt om de regiotrams op de laten rijden. Als je die beslissing maakt, kies dan ook voor integrale electrificatie. Dat is in de toekomst veel robuuster. En natuurlijk hoef je niet meteen alles gereed te hebben, en een tijdje diesel onder de draad hebben rijden verdient geen schoonheidsprijs maar is zeker geen ramp...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Wubbo »

Op Almelo - Marienberg rijdt 2x per uur een trein (ma-za tot ca 18.00 uur). Alleen op zondagochtend rijdt er niks. Dat is meer dan nu op Groningen - Roodeschool (1x per uur muv de spitsen, is vanaf de volgende dienstregeling anders) en op Elst - Tiel (1x per uur muv de spitsen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten