'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor deadlock » Di 20 Jan 2015, 21:26

Afhankelijk van hoe druk het is op het spoorwegnet, en druk is het altijd in Nederland, moet er wel een onderstation zijn. En veel techniek vanwege de alternerende fases enzo. Tenzij je voor ouderwetse 25KV kiest, dus niet zoals op de HSL 2x25KV.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor deadlock » Di 20 Jan 2015, 21:27

Weet iemand of er boven de betuweroute 25KV of 2x25KV hangt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Thom91 » Di 20 Jan 2015, 21:30

CamilleKreemers schreef:Het nadeel hierbij is dat op dit moment de perronindeling als volgt is:
Perron 1: Arriva Veendam
Perron 2: NS Rotterdam
Perron 3: Arriva Winschoten
Perron 4: NS Den Haag
Perron 5: leeg spoor
Perron 6: stoptrein NS
Perron 7: alles wat afgerangeerd wordt na ochtendspits

Perron 3 moet kruizen met perron 2 om weer op het spoor naar Hoogezand te gaan. Je zit dus nu met een kruizende beweging en dus multicourant materieel nodig.

Edit: Daarnaast is perron 2 een van de langste perrons van Groningen en zal NS dus niet snel afstand doen van dit perron.

Scheelt dat Groningen compleet verbouwd wordt en NS & Arriva volledig gescheiden komen te liggen! *O*

Afbeelding
Komt wel goed schatje.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Thom91 » Di 20 Jan 2015, 21:35

deadlock schreef:Weet iemand of er boven de betuweroute 25KV of 2x25KV hangt?

2x25 KV, zoals ik het begrijp. http://www.infrasite.nl/definitions/def ... ntent=1030
Zie AT Systemen.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor deadlock » Di 20 Jan 2015, 21:36

DSSG.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

CamilleKreemers
Berichten: 2332
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 20 Jan 2015, 21:38

Daniel schreef:@CamilleKreemers: Maar er was toch sowieso sprake van vaste perrons per vervoerder zodra men in Groningen met poortjes voor de OVC zou gaan beginnen? Dan kan je daar ook rekening mee houden lijkt me. Al zal je nog altijd met ritten naar het opstelterrein zitten die ergens moeten kruisen met de andere spanning (en het hangt maar net van de gekozen layout af of dat Arriva of NS treinen betreft).

Geen idee. Ik weet dat Arriva in het verleden liever perrons 1 en 2 wou hebben en NS 3 tot 7 (allen gesproken over de Duitse Zijde). NS wou toen alleen niet van 2 af omdat dit perron veel langer is dan perron 3. De Arriva-oplossing had dan namelijk geen kruisende bewegingen met de NS meer, wat ze veel vertraging bracht met de oude NS-dienstregeling met 3 treinen per uur. Nu met de 4 treinen per uur zit er meer tijd tussen de kruisingen. Ik hoor tal van verhalen, zoals een HOV-visie van de provincie, waarbij de regionale stoptreinen door gaan rijden van Delfzijl/Roodeschool naar Winschoten/Veendam.

Ik weet alleen dat ergens in het verleden ik iets opving van iemand hier dat er toch chipkaartpoortjes kwamen, maar hoe Arriva in dit geheel ging worden geplaatst nog niet bekend was. Pin me er niet op vast. Ik denk sowieso dat het multicourant materieel wordt, omdat je dan wel met andere concessiegebieden zou kunnen uitwisselen. Ik verwacht gewoon het voltage, zoals nu op de MerwedeLingelijn wordt gebruikt, zodat je materieel kan uitwisselen.

ik zie dat er ze het gescheiden gaan aanleggen met het bericht van Thom. Dat maakt sommige problemen weer opgelost.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Zugführer » Di 20 Jan 2015, 22:16

Mooi plaatje Thom :pos:
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Suus » Di 20 Jan 2015, 22:27

Volgens mij is de standaard 1,5 kV het meest logisch. Kan er ook gewoon één gezamenlijk opstelterrein voor NS en Arriva of opvolger komen met een wasstraat, hoef je ook geen omschakelbare bovenleiding in Groningen te bouwen etcetera.

Perrons in Groningen zoals ze nu zijn, zijn niet in beton gegoten. Er zijn zeer vergevorderde plannen om alleen maar doorgaande sporen te hebben die met een brede tunnel zijn ontsloten en dan kan je ook een ander perron dan het huidige aan NS toewijzen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor deadlock » Di 20 Jan 2015, 22:29

Zugführer schreef:Mooi plaatje Thom :pos:
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?

Nee vanwege wat Bee zegt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Thom91 » Di 20 Jan 2015, 22:33

Zugführer schreef:Mooi plaatje Thom :pos:
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?

http://www.groningenbereikbaar.nl/spoor ... fdstation/
Komt wel goed schatje.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor timtrein » Di 20 Jan 2015, 22:40

Het verhaal over doorkoppelen van de regionale spoorlijnen is nu helemaal uit beeld verdwenen? Anders ga je niet een deel electrificeren...
De relatief dunne lijn naar Nieuweschans snap ik nog niet helemaal; maar vermoedelijk willen ze de Duitsers meekrijgen door de waslijn tot Ihrhove door te trekken. Voor de (half)uursdienst naar Winschoten / Nieuweschans / Leer an sich hoef je het niet te doen...
En de lijn naar Veendam, tsja. Ergens is het geld op he.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor deadlock » Di 20 Jan 2015, 22:44

timtrein schreef:Het verhaal over doorkoppelen van de regionale spoorlijnen is nu helemaal uit beeld verdwenen? Anders ga je niet een deel electrificeren...

Doorkoppelen zou gaan om Nieuweschans-Leeuwarden en dat kan dus nog steeds.

De relatief dunne lijn naar Nieuweschans snap ik nog niet helemaal; maar vermoedelijk willen ze de Duitsers meekrijgen door de waslijn tot Ihrhove door te trekken. Voor de (half)uursdienst naar Winschoten / Nieuweschans / Leer an sich hoef je het niet te doen...

Omdat ze daar een IC willen naar Bremen/Hamburg. Logische keuze dus.

En de lijn naar Veendam, tsja. Ergens is het geld op he.

Dat station moet gewoon weer gesloten worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Zugführer » Di 20 Jan 2015, 23:00

Bee schreef:Volgens mij is de standaard 1,5 kV het meest logisch. Kan er ook gewoon één gezamenlijk opstelterrein voor NS en Arriva of opvolger komen met een wasstraat, hoef je ook geen omschakelbare bovenleiding in Groningen te bouwen etcetera.

Dit soort verhalen hebben er voor gezorgd dat ik 25 kV nu als de toekomst zie, wellicht onterecht, want zoveel verstand heb ik er niet van ;)
Het leek me daarom wel logisch om dat in het noorden dan meteen aan te leggen, zeker omdat ik het idee begon te krijgen dat in de toekomstige situatie Groningen-NS en Groningen-Arriva fysiek zo goed als gescheiden van elkaar zijn
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Thom91 » Di 20 Jan 2015, 23:08

Dat artikel is bijna 10 jaar oud, inmiddels is 25kV ook niet meer het toverwoord maar 3kV wat als opvolger wordt beschouwd..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor deadlock » Di 20 Jan 2015, 23:17

Thom91 schreef:Dat artikel is bijna 10 jaar oud, inmiddels is 25kV ook niet meer het toverwoord maar 3kV wat als opvolger wordt beschouwd..

Tussenstap.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor timtrein » Di 20 Jan 2015, 23:45

15 kV is sowieso niet mogelijk want dat 'kent' Prorail niet... en tsja, aanpassingsvermogen is er natuurlijk niet :)
Ga maar gewoon uit van 1,5 kV, hoewel ik 25 kV niet helemaal uit wil sluiten. Zou dat kunnen in combinatie met ATB-NG? Wel interessant...
Hoe dan ook, je kan volstaan met een lichte constructie want er hoeft alleen GTW op te rijden of ander licht, zuinig spul.

Niettemin blijf ik me afvragen of iets op waterstof of hybride niet wat zou zijn; daar werd toch ook onderzoek naar gedaan??

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Zugführer » Di 20 Jan 2015, 23:49

Oh ja, daar moet een komma tussen :lol:
Maar ik heb toch het idee dat het eindbeeld (als is het misschien nog heel ver weg) 25 kV in heel Nederland is, met eventueel een 3 kV als tussenoplossing, maar dan zou het toch geen gek idee zijn om op een nieuw te elektrificeren, geïsoleerd van de rest van het net liggende spoorlijn, meteen 25 kV te installeren?
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Suus » Wo 21 Jan 2015, 00:14

De vervoerder met die elektrische treinen (kan ook een ander dan Arriva zijn tegen de tijd dat het zover is) en NS gaan een opstelterrein delen in de sporendriehoek. Het delen van voorzieningen zoals een wasstraat ligt erg voor de hand en als je dan steeds de stroom moet omschakelen is dat toch wel erg onhandig. Dan kan je beter kiezen voor één stroomsysteem gaan en op dit moment ligt 1,5 kV dan veel meer voor de hand.

ATB NG kan probleemloos onder 1,5 kV, maar ATB met 25 kV kan je volgens mij wel vergeten. Die bovenleidingspanning veroorzaakte tussen Lage Zwaluwe en Breda al seinstoringen op de oude spoorlijn en dat hing er nog niet eens boven maar naast...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Zugführer » Wo 21 Jan 2015, 00:33

Je kan ook alvast onderdelen gebruiken die geschikt zijn voor 25 kV las ik, hoewel dat waarschijnlijk ook veel makkelijker klinkt dan het in de praktijk zal zijn
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor deadlock » Wo 21 Jan 2015, 01:07

timtrein schreef:15 kV is sowieso niet mogelijk want dat 'kent' Prorail niet...

Dat is aantoonbaar onjuist.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Klaasje » Wo 21 Jan 2015, 01:31

De combinatie 15 kV en harder rijden dan 40 km/h niet. Dat is nu juist een interessante.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor baladid » Wo 21 Jan 2015, 01:44

Er mag dus tussen de grens en station Venlo maar 40 km/u gereden worden?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Kevster
Berichten: 729
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor Kevster » Wo 21 Jan 2015, 08:08

deadlock schreef:
timtrein schreef:Het verhaal over doorkoppelen van de regionale spoorlijnen is nu helemaal uit beeld verdwenen? Anders ga je niet een deel electrificeren...

Doorkoppelen zou gaan om Nieuweschans-Leeuwarden en dat kan dus nog steeds.


Ik weet niet beter dan dat Nieuweschans doorgetrokken zou worden naar de Eemshaven...

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor groningen » Wo 21 Jan 2015, 08:15

Ik weet niet beter dan dat Nieuweschans doorgetrokken zou worden naar de Eemshaven...


moet zijn: Ik weet niet beter dan dat Roodeschool doorgetrokken zou worden naar de Eemshaven...

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Berichtdoor reisthijs » Wo 21 Jan 2015, 09:51

Je vergeet de doorkoppeling, het zou dus Nieuweschans - Groningen - Eemshaven worden.

Bee schreef:ATB NG kan probleemloos onder 1,5 kV, maar ATB met 25 kV kan je volgens mij wel vergeten. Die bovenleidingspanning veroorzaakte tussen Lage Zwaluwe en Breda al seinstoringen op de oude spoorlijn en dat hing er nog niet eens boven maar naast...
ATB EG gaat niet goed samen met 25kV. Met NG zou het geen probleem moeten zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast