Pagina 1 van 2

Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: zo 06 feb 2011, 09:50
door Etienne
Hoogeveen wil intercitystation houden
zaterdag 5 februari 07:24

Hoogeveen - In 2009 heeft het CDA zich op nationaal (motie Mastwijk/van Gent)en provinciaal niveau (motie Seinen) ingespannen om Hoogeveen als Intercitystation te behouden.

In 2011 zou de nieuwe dienstregeling ingevoerd worden. Hoogeveen zou de intercitytreinen moeten missen. Dankzij de inzet van onder meer het CDA is dat niet gebeurd.

Gisteren troffen CDA-bestuurders zich opnieuw om ook bij het nieuwe kabinet aandacht te vragen voor het behoud van Hoogeveen als Intercitystation.

Lees meer

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: zo 06 feb 2011, 11:02
door Wubbo
Daar gaan we weer...

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: zo 06 feb 2011, 11:51
door Geert
Gaat de politiek NS weer micromanagen? :S

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: zo 06 feb 2011, 12:49
door Abracadabram
Wat ik nou niet snap aan deze discussie is dat ze hoe dan ook vast willen blijven houden aan een verbinding met Schiphol. Ik reis ook met deze trein en die stroomt op amersfoort helemaal leeg omdat het merendeel van de mensen overstapt op de trein richting Utrecht ev. Van alle passagiers uit het noorden zijn er schijnbaar maar weinig die naar Schiphol willen.

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: zo 06 feb 2011, 13:23
door Ennes
en dat terwijl de intercity op dat stuk toch eigenlijk ook een stoptrein is, en zou je moeten overstappen (door richting Amf) dan scheelt dat wel... 5 tot 7 hele minuten!

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: zo 06 feb 2011, 13:35
door Abracadabram
Hoogeveen ligt op een kruispunt van wegen, heeft een optimale aansluiting op het spoornet en biedt sinds kort prima P&R-faciliteiten. Heel Zuid-Drenthe profiteert hierdoor van een snelle,rechtstreekse verbinding met bijvoorbeeld Schiphol en Amsterdam-Centraal.
Nou pleit dit eerder om van Meppel een intercity station te maken dan van Hoogeveen. Meppel heeft toch een optimalere aansluiting op het spoortnet en Meppel ligt daarnaast ook op een belangrijker kruispunt van wegen.

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: zo 06 feb 2011, 14:09
door Lyntus
Ja, en ik wil een intercitystation bij Barneveld-Noord, maar dat komt er ook niet. Iedereen wil wel eens wat :P

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: zo 06 feb 2011, 14:53
door Caspar
Heel Zuid-Drenthe profiteert hierdoor van een snelle,rechtstreekse verbinding met bijvoorbeeld Schiphol en Amsterdam-Centraal.
Een blik op de kaart zegt mij dat er behalve Hoogeveen eigenlijk verder niets is in Zuid Drenthe wat betreft noemenswaardige plaatsen. En die 100 (kan me niet voorstellen dat het er daadwerkelijk meer zijn dan dat) rechtstreekse reizigers Zuid Drenthe- Schiphol kunnen best een overstap van een paar minuten maken om zo duizenden reizigers uit Assen en provincie Groningen een snellere verbinding te geven.

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 00:58
door Geert
En vanuit Hoogeveen heb je ook geen rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, je moet altijd overstappen.

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 01:01
door Ennes
Ik wil eigenlijk ook gewoon mijn eigen station om de hoek, niet dat ik er gebruik van zou maken, maar gewoon voor de status en de heb! :lol:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 01:12
door Dexter
How about je eigen standplaats om de hoek, dan kan je een half uur voor het begin van je dienst uit bed komen. :lol:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 08:52
door Caspar
Ik zeg, een standplaats in Hoogeveen. :lol:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 10:30
door Stefan
Ik wil dat de HSL een aftakking krijgt voor een stop in Numansdorp! :Y

Nee, wat een gezeik weer. Welke plaats is de volgende? :')

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 10:42
door Suus
Zoetermeer.

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 10:50
door reisthijs
In 2011 zou de nieuwe dienstregeling ingevoerd worden. Hoogeveen zou de intercitytreinen moeten missen. Dankzij de inzet van onder meer het CDA is dat niet gebeurd.
NS had een prachtig plan om de dienstregeling te verbeteren door meer snelle treinen tussen Groningen en Zwolle te laten rijden. Dankzij het gezeur uit Hoogeveen moeten vele reizigers nu die snelle verbinding missen...

Ik heb even de cijfers erbijgehaald: http://www.nsdienstregeling.nl/dienstre ... 0Groningen
*12.000 IC-reizigers krijgen een snellere verbinding
*4200 stoptreinreizigers krijgen een betere verdeling van de treinen over het uur (25/35 wordt 30/30)
*1400 reizigers moeten in Zwolle extra overstappen.

Maar er is hoop! Eind 2012 krijgt de IC Groningen-Schiphol een nieuwe route (via de Hanzelijn) en zal deze ook niet meer in Hoogeveen stoppen.

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 11:31
door Geert
Ik zie het nog wel gebeuren dat de Tweede Kamer een motie aanneemt waarin besloten wordt dat vanaf dan alle intercities in Hoogeveen moeten stoppen. :roll: Aan de andere kant, Jan Mastwijk zit niet meer in de kamer. Hij is weggestemd :lol:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 12:07
door Caspar
Die Mastwijk komt vast terug in Rutte 2, met een overweldigende hoeveelheid voorkeurs stemmen uit Zuid- Drenthe. Ik denk dat we nog wel van hem gaan horen.

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 13:24
door erjeebee
Stefan schreef:Ik wil dat de HSL een aftakking krijgt voor een stop in Numansdorp! :Y
Nee, wat een gezeik weer. Welke plaats is de volgende? :')
Toch kan ik het me wel voorstellen.

Als de Klomp (580 inwoners) al een intercitystation heeft....
dan voel je je als Hoogeveen toch wel achtergesteld.

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 13:31
door webguy
Veenendaal-De Klomp is ook alleen maar omdat de NS anders een aparte stoptrein in zou moeten leggen, het komt zo goed uit...

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 14:26
door reisthijs
Wat dat betreft is de situatie dus wel een beetje vergelijkbaar, in Hoogeveen en de andere kleine stations op die lijn stopt nu ook alleen maar een IC omdat de 'echte' stoptrein maar 1x/uur rijdt. Als er twee stoptreinen gaan rijden hoeft die IC daar niet meer te stoppen. Zo simpel is het uiteindelijk gewoon.

Al zou je hier misschien nog iets creatiefs kunnen bedenken als de IC Amersfoort-Leeuwarden in Zwolle splitsen en een deel als stopper naar Groningen te sturen.
erjeebee schreef:Als de Klomp (580 inwoners) al een intercitystation heeft....
Veenendaal heeft toch echt meer inwoners dan Hoogeveen...

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 14:32
door Geert
Precies, anders zou De Klomp helemaal niet bediend worden. Hoogeveen zou in het plan van NS worden bediend met twee stoptreinen die gelijk over het uur verdeeld zijn (dus 30 minuten tussen elke trein in plaats van een telkens wisselend verschil van 23 of 37 minuten). Voor de aansluiting en voor de cadans in de dienstregeling zou dat een voordeel zijn, en bovendien scheelt het veel reistijd voor doorgaande reizigers tussen Zwolle en Groningen. Aan de andere kant worden reizigers die vanaf Hoogeveen verder reizen dan Zwolle benadeeld (extra overstappen en een iets langere reistijd), maar dat aantal is te verwaarlozen vergeleken met het aantal reizigers dat zou profiteren van de nieuwe dienstregeling.

Daarnaast vertekent het aantal inwoners het beeld: De Klomp heeft niet heel veel inwoners, maar vrijwel aansluitend ligt Veenendaal dat met 62.000 inwoners aardig wat meer inwoners heeft dan Hoogeveen (38.000).

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: di 08 feb 2011, 18:05
door Vinny
Geert schreef:Ik zie het nog wel gebeuren dat de Tweede Kamer een motie aanneemt waarin besloten wordt dat vanaf dan alle intercities in Hoogeveen moeten stoppen. :roll: Aan de andere kant, Jan Mastwijk zit niet meer in de kamer. Hij is weggestemd :lol:
Je noemt de twee stoptreinen Groningen - Zwolle na 2013 ook intercity en je trekt ze door naar Amsterdam. Iedereen blij. Almere Buiten verliest haar IC status ook niet, en Hoogeveen behoudt haar rechtstreekse verbinding met Amsterdam. En je kunt per intercity naar Amsterdam Science Park. Wie wil dat nou niet? :twisted:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: do 10 feb 2011, 15:29
door erjeebee
Geert schreef:Daarnaast vertekent het aantal inwoners het beeld: De Klomp heeft niet heel veel inwoners, maar vrijwel aansluitend ligt Veenendaal dat met 62.000 inwoners aardig wat meer inwoners heeft dan Hoogeveen (38.000).
Weet ik ook wel (woon in Ede, het station is 1 van de 4 stations in onze mooie gemeente) :)
Was meer flauw-grappig bedoeld.

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: do 10 feb 2011, 15:39
door Fles
Hoogeveen :')

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Geplaatst: do 10 feb 2011, 20:22
door Caspar
Ik zie Mastwijk al vastgeketend aan het spoor liggen met een stel fanatiekelingen, om zo alle doorrijdende IC's tot stoppen te dwingen. De locale bevolking komt met soep en broodjes langs.