Publiek private samenwerking werpt vruchten af

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Publiek private samenwerking werpt vruchten af

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Mei 2011, 18:53

Publiek private samenwerking werpt vruchten af
Geplaatst op: maandag 2 mei 2011 18:48
Laatst bijgewerkt: maandag 2 mei 2011 18:53


Persbericht Arriva / Provincie Groningen / ProRail / Gemeente Veendam / Gemeente Menterwolde

Overheid en bedrijfsleven bezorgen Noorden in sneltreinvaart extra spoor
Met ingang van zondag 1 mei rijdt er na ruim 50 jaar weer een reizigerstrein van en naar
Veendam. Deze unieke totstandkoming werd gisterenochtend uitbundig gevierd. Om 09.34 uur
kwam de feestelijke openingstrein, de Spurt die de naam Anthony Winkler Prins draagt, aan. Voor de gelegenheid werd de rode loper uitgelegd voor de nauw betrokken partijen van dit project.
Ruim 150 genodigden zijn naar Veendam gekomen om de opening mee te maken. Vanochtend
stapten de eerste forenzen in de trein, die een rechtstreekse verbinding met Groningen heeft.
Arriva merkte vanochtend al op dat veel reizigers woonachtig in Veendam en werkzaam bij de Belastingdienst en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) de komst van de trein als zeer prettig ervaren.
Gedeputeerde Mark Boumans, van de provincie Groningen, burgemeester Ab Meijerman, van Veendam, burgemeester Eduard van Zuijlen, van Menterwolde, regiodirecteur Jan Mulder, van ProRail en algemeen directeur Anne Hettinga, van Arriva Nederland kregen een spectaculair sterrenontvangst. Ze werden welkom geheten door actrice en presentatrice Miranda Bolhuis, waarna zij de heren een paar pittige vragen stelde over de reactivering van het Veendamse spoor. Er werd na de openingshandeling, waarbij de heren een confettikanon activeerden, afgesloten met een gezamenlijke brunch in het naastgelegen STAR-gebouw.

Unieke publiek private samenwerking
De reactivering van de spoorlijn Groningen – Veendam is tot stand gekomen middels een unieke samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven: de provincie Groningen, gemeente Veendam, ProRail en Arriva Nederland. Arriva heeft, met steun van de gemeente Veendam, het oude stationsgebied herontwikkeld. De daarbij vrijgekomen middelen zijn in de heringebruikname van het spoor Veendam – Groningen gestopt. Daarnaast heeft Arriva het risico genomen vier nieuwe treinen te bestellen, terwijl het doorgaan van het project nog onzeker was. Indien Arriva zou hebben gewacht met het bestellen van de treinen tot zekerheid over de opleveringsdatum van de aanpassing aan het spoor
zou hebben bestaan, dan zou de heringebruikname minimaal 1,5 jaar later zijn geweest.
Voor de realisatie stelde de provincie Groningen extra middelen beschikbaar en hebben de destijds verantwoordelijke bestuurders Calon en Bleker en later Jager een sturende rol vervuld om het project door alle goedkeuringstrajecten te krijgen. ProRail heeft een grote bijdrage geleverd door in korte tijd en snel tempo de aanpassingen aan de rails te realiseren. De kosten voor de aanleg, aanpassingen en verbeteringen aan de spoorlijn Groningen – Veendam zijn betaald uit het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn: het geld dat de provincie Groningen van het Rijk heeft gekregen voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.

Geschiedenis
De spoorlijn Groningen – Veendam werd aangelegd in het begin van de twintigste eeuw. Er reden toen personentreinen en goederentreinen over het spoor. In 1953 werd het personenvervoer over de lijn als gevolg van de economische crisis stilgelegd. In maart 2008 werd samen met personen die ook voor 1953 met de trein over de lijn reisden een eerste rit naar Veendam gemaakt. Het was het begin van een sterk partnerschap. Groningen – Veendam is de eerste spoorlijn die weer wordt gereactiveerd voor
personenvervoer nadat de lijn lange tijd gesloten is geweest.

Rechtstreekse verbinding met Groningen
Voor de reactivering van de spoorlijn Groningen – Veendam werden er door Arriva vier nieuwe Spurttreinen aangeschaft. De Arriva-treinen rijden een dienstregeling waarbij reizigers van maandag tot en met zaterdag twee keer per uur een rechtstreekse verbinding met Groningen hebben. Op zon- en feestdagen rijdt de trein één keer per uur.

Reizen met de OV-chipkaart
Tussen Groningen en Veendam en vice versa kan gereisd worden met de OV-chipkaart. De provincie Groningen en Arriva hebben de inwoners van Veendam een introductieaanbod gedaan door gratis OVchipkaarten met daarop het Arriva-kortingsproduct aan te bieden. Het Arriva-kortingsproduct geeft recht op 40 procent korting op reizen in de daluren. Binnen een week waren alle 1.500 OV-chipkaarten uitgegeven. Daarnaast viert Arriva de komst van de trein in Veendam met een sms-actie. Reizigers kunnen per sms ‘zaterdag’ of ‘zondag’ naar 4422 sturen en ontvangen dan een gratis sms terug waarmee zij de eerstvolgende zaterdag of zondag in mei of juni gratis reizen in alle Arriva-treinen tussen Veendam en Groningen.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Publiek private samenwerking werpt vruchten af

Berichtdoor Fles » Do 05 Mei 2011, 18:37

Samenvatting: "Kijk eens hoe ontzettend verschikkelijk BEST wij allemaal wel zijn" :roll:


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast