Drenthe offert intercity Hoogeveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Daniel »

Drenthe offert intercity Hoogeveen
Geplaatst op: zaterdag 18 juni 2011 21:43
Laatst bijgewerkt: zaterdag 18 juni 2011 21:44


Hoogeveen - De provincie Drenthe geeft het intercitystation in Hoogeveen op. Gedeputeerde staten adviseren de Nederlandse Spoorwegen Hoogeveen van de lijst intercitystations te schrappen om daarmee een extra trein mogelijk te maken tussen Groningen en Zwolle.
NS zal het advies vrijwel zeker opvolgen. De actie van Hoogeveen en enkele buurgemeenten om het intercitystation te behouden is zo goed als kansloos.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door reisthijs »

NS zal het advies vrijwel zeker opvolgen.
_O- NS sowieso al van plan te doen wat ze nu adviseren :lol:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

Eindelijk, werd wel eens tijd dat ze ook op dit stukje een normale dienstregeling gingen rijden.
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Mark Knoester »

Betekent dit dat er al in 2012 2x per uur een echte IC rijdt?
Of bewaren ze dat plan voor de Hanzelijn in 2013?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door reisthijs »

Het gaat hier dus over de plannen voor dienstregeling 2013.
In dienstregeling 2012 verandert er nog niets tussen Zwolle en Groningen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door deadlock »

Gerechtigheid.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door fogeltje »

"De gemeente Hoogeveen voert al jaren strijd met de NS over de status van het station. Hoogeveen meent recht te hebben op een intercitystop"

*zucht* Waarom moet elk dorp met een kruising, een kerk en drie huizen perse een intercity station hebben? Ze mogen blij zijn dat ze al een trein hebben. Doet me denken aan dat gehuil in Best.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Geert »

Sowieso, "recht hebben" op een intercitystop. Alsof het in de grondwet staat ofzo :N
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Wubbo »

Ik lees de titel van dit topic steeds als "Drenthe offert Hoogeveen". Ligt dat aan mij? ;-)

Afbeelding [Mobiele post]
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Klaasje »

Het grappige is dat station Hoogeveen in 2006 nauwelijks meer reizigers had dan Almere Parkwijk. Moet de IC dan daar ook maar stoppen? :mrgreen:
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

Klaasje schreef:Het grappige is dat station Hoogeveen in 2006 nauwelijks meer reizigers had dan Almere Parkwijk. Moet de IC dan daar ook maar stoppen? :mrgreen:
Je moet er wel rekening mee houden dat Almere in de randstad (soort van) en Hoogeveen in fucking Drenthe ligt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Klaasje »

Ik zou het wel handig vinden hoor :Y 2 IC stations binnen 20 minuten loopafstand van mijn huis.
Even serieus: Het is natuurlijk kansloos, zeker als de stoptrein voor Beilen en Haren opgeofferd moet worden voor die IC-stop.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

Klaasje schreef:Ik zou het wel handig vinden hoor :Y 2 IC stations binnen 20 minuten loopafstand van mijn huis.
Even serieus: Het is natuurlijk kansloos, zeker als de stoptrein voor Beilen en Haren opgeofferd moet worden voor die IC-stop.
Nee, Haren daar word je blij van. Is de trein net uit Groningen, kan hij eindelijk een beetje doorrijden, moet hij al weer afremmen omdat hij al weer bijna in Haren is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door iljitsch »

The best schreef:
Klaasje schreef:zeker als de stoptrein voor Beilen en Haren opgeofferd moet worden voor die IC-stop.
Nee, Haren daar word je blij van. Is de trein net uit Groningen, kan hij eindelijk een beetje doorrijden, moet hij al weer afremmen omdat hij al weer bijna in Haren is.
Nou voor een stoptrein vind ik dat nog wel kunnen... Is iets van 7 km, toch? Beter dan elke anderhalve kilometer een stationnetje zoals in de grote steden.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Caspar »

Gaan de stoptreinen dan ook stoppen in Groningen Europapark tegen die tijd?
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Bastiaan »

Ja, de stoptreinen van en naar Zwolle moeten uiteindelijk ook in Europapark gaan stoppen.

Afbeelding [Mobiele post]
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door reisthijs »

Vanaf december 2012 om precies te zijn, tegelijk met de invoering van de 2e snelle IC wordt de stoptrein dus iets langzamer.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

iljitsch schreef:
The best schreef:
Klaasje schreef:zeker als de stoptrein voor Beilen en Haren opgeofferd moet worden voor die IC-stop.
Nee, Haren daar word je blij van. Is de trein net uit Groningen, kan hij eindelijk een beetje doorrijden, moet hij al weer afremmen omdat hij al weer bijna in Haren is.
Nou voor een stoptrein vind ik dat nog wel kunnen... Is iets van 7 km, toch? Beter dan elke anderhalve kilometer een stationnetje zoals in de grote steden.
Voor een stoptrein kan dat zeker, voor een intercity op zich ook wel (Hengelo-Enschede is misschien nog wel minder), maar het is wel irritant. Voor de rest is het stukje maar hij maar een beetje kan doorrijden absoluut geen zeven kilometer. Zolang hij in Groningen zit rijdt hij namelijk niet zo heel snel. Dus zodra hij een beetje snel mag, is hij er al.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door deadlock »

Dat is 10km :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Abracadabram »

Ik was vanmiddag weer eens in drenthe en het schijnt dat de GS van drenthe momenteel hun zinnen hebben gezet op Meppel als Intercitystation.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

Abracadabram schreef:Ik was vanmiddag weer eens in drenthe en het schijnt dat de GS van drenthe momenteel hun zinnen hebben gezet op Meppel als Intercitystation.
Beter te begrijpen dan Hoogeveen, maar doe maar niet. Als Meppel een intercitystation wordt, dan wil Hoogeveen dat natuurlijk ook weer en dan begint het hele gezeik weer opnieuw.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Suus »

Meppel heeft wel het voordeel dat je er kan overstappen op de trein naar Friesland. Alleen zal een treinreiziger niet zo snel van Assen naar Steenwijk met de trein gaan, met de bus ben je sneller volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

Ik denk dat de meeste verbindingen vanaf Assen richting Friesland sneller zijn met de bus. De reistijd tussen Drenthe en Friesland zal niet afnemen gok ik zo. Behalve dan misschien voor Hoogeveen, maar dat kan je ook gewoon doen door de stoptreinen in Meppel goed op elkaar aan te laten sluiten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door iljitsch »

De intercity Groningen - Zwolle stopt alleen in Assen en Leeuwarden - Zwolle alleen in Heerenveen. Tussen Groningen en Leeuwarden rijdt een rechtstreekse trein, dus de enige reizigers die voordeel hebben van een overstap in Meppel zijn die die tussen Assen en Hoogeveen reizen. Lijkt me niet een voldoende grote doelgroep om de intercity extra te laten stoppen.

(Overigens rijdt er ook een "intercity" Groningen - Zwolle die op alle tussenliggende staitions stopt... Ook een manier om intercitystations aan te houden natuurlijk.)
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

Maar als je zowel tussen Leeuwarden-Zwolle en Groningen-Zwolle 2 keer per uur een stoptrein laat rijden (wat volgens mij ook het plan is), dan heeft het toch helemaal geen nut meer om de intercity in Meppel te laten stoppen.

Voor de rest hebben de reizigers tussen Hoogeveen en Assen geen voordeel van een extra stop in Meppel. Misschien bedoel je Heerenveen in plaats van Hoogeveen en volgens mij rijden er wel bussen tussen Assen en Heerenveen, dus dan heb je geen trein nodig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten