Pagina 1 van 5

Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: za 18 jun 2011, 21:44
door Daniel
Drenthe offert intercity Hoogeveen
Geplaatst op: zaterdag 18 juni 2011 21:43
Laatst bijgewerkt: zaterdag 18 juni 2011 21:44


Hoogeveen - De provincie Drenthe geeft het intercitystation in Hoogeveen op. Gedeputeerde staten adviseren de Nederlandse Spoorwegen Hoogeveen van de lijst intercitystations te schrappen om daarmee een extra trein mogelijk te maken tussen Groningen en Zwolle.
NS zal het advies vrijwel zeker opvolgen. De actie van Hoogeveen en enkele buurgemeenten om het intercitystation te behouden is zo goed als kansloos.
Lees verder

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: za 18 jun 2011, 21:54
door reisthijs
NS zal het advies vrijwel zeker opvolgen.
_O- NS sowieso al van plan te doen wat ze nu adviseren :lol:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 09:42
door The best
Eindelijk, werd wel eens tijd dat ze ook op dit stukje een normale dienstregeling gingen rijden.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 00:53
door Mark Knoester
Betekent dit dat er al in 2012 2x per uur een echte IC rijdt?
Of bewaren ze dat plan voor de Hanzelijn in 2013?

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 09:51
door reisthijs
Het gaat hier dus over de plannen voor dienstregeling 2013.
In dienstregeling 2012 verandert er nog niets tussen Zwolle en Groningen.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 10:06
door deadlock
Gerechtigheid.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 15:56
door fogeltje
"De gemeente Hoogeveen voert al jaren strijd met de NS over de status van het station. Hoogeveen meent recht te hebben op een intercitystop"

*zucht* Waarom moet elk dorp met een kruising, een kerk en drie huizen perse een intercity station hebben? Ze mogen blij zijn dat ze al een trein hebben. Doet me denken aan dat gehuil in Best.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 16:40
door Geert
Sowieso, "recht hebben" op een intercitystop. Alsof het in de grondwet staat ofzo :N

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 17:53
door Wubbo
Ik lees de titel van dit topic steeds als "Drenthe offert Hoogeveen". Ligt dat aan mij? ;-)

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 18:21
door Klaasje
Het grappige is dat station Hoogeveen in 2006 nauwelijks meer reizigers had dan Almere Parkwijk. Moet de IC dan daar ook maar stoppen? :mrgreen:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 18:22
door The best
Klaasje schreef:Het grappige is dat station Hoogeveen in 2006 nauwelijks meer reizigers had dan Almere Parkwijk. Moet de IC dan daar ook maar stoppen? :mrgreen:
Je moet er wel rekening mee houden dat Almere in de randstad (soort van) en Hoogeveen in fucking Drenthe ligt.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 18:25
door Klaasje
Ik zou het wel handig vinden hoor :Y 2 IC stations binnen 20 minuten loopafstand van mijn huis.
Even serieus: Het is natuurlijk kansloos, zeker als de stoptrein voor Beilen en Haren opgeofferd moet worden voor die IC-stop.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:51
door The best
Klaasje schreef:Ik zou het wel handig vinden hoor :Y 2 IC stations binnen 20 minuten loopafstand van mijn huis.
Even serieus: Het is natuurlijk kansloos, zeker als de stoptrein voor Beilen en Haren opgeofferd moet worden voor die IC-stop.
Nee, Haren daar word je blij van. Is de trein net uit Groningen, kan hij eindelijk een beetje doorrijden, moet hij al weer afremmen omdat hij al weer bijna in Haren is.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 00:10
door iljitsch
The best schreef:
Klaasje schreef:zeker als de stoptrein voor Beilen en Haren opgeofferd moet worden voor die IC-stop.
Nee, Haren daar word je blij van. Is de trein net uit Groningen, kan hij eindelijk een beetje doorrijden, moet hij al weer afremmen omdat hij al weer bijna in Haren is.
Nou voor een stoptrein vind ik dat nog wel kunnen... Is iets van 7 km, toch? Beter dan elke anderhalve kilometer een stationnetje zoals in de grote steden.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 08:41
door Caspar
Gaan de stoptreinen dan ook stoppen in Groningen Europapark tegen die tijd?

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 08:50
door Bastiaan
Ja, de stoptreinen van en naar Zwolle moeten uiteindelijk ook in Europapark gaan stoppen.

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 08:54
door reisthijs
Vanaf december 2012 om precies te zijn, tegelijk met de invoering van de 2e snelle IC wordt de stoptrein dus iets langzamer.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 09:27
door The best
iljitsch schreef:
The best schreef:
Klaasje schreef:zeker als de stoptrein voor Beilen en Haren opgeofferd moet worden voor die IC-stop.
Nee, Haren daar word je blij van. Is de trein net uit Groningen, kan hij eindelijk een beetje doorrijden, moet hij al weer afremmen omdat hij al weer bijna in Haren is.
Nou voor een stoptrein vind ik dat nog wel kunnen... Is iets van 7 km, toch? Beter dan elke anderhalve kilometer een stationnetje zoals in de grote steden.
Voor een stoptrein kan dat zeker, voor een intercity op zich ook wel (Hengelo-Enschede is misschien nog wel minder), maar het is wel irritant. Voor de rest is het stukje maar hij maar een beetje kan doorrijden absoluut geen zeven kilometer. Zolang hij in Groningen zit rijdt hij namelijk niet zo heel snel. Dus zodra hij een beetje snel mag, is hij er al.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 12:43
door deadlock
Dat is 10km :p

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 23:15
door Abracadabram
Ik was vanmiddag weer eens in drenthe en het schijnt dat de GS van drenthe momenteel hun zinnen hebben gezet op Meppel als Intercitystation.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 23:17
door The best
Abracadabram schreef:Ik was vanmiddag weer eens in drenthe en het schijnt dat de GS van drenthe momenteel hun zinnen hebben gezet op Meppel als Intercitystation.
Beter te begrijpen dan Hoogeveen, maar doe maar niet. Als Meppel een intercitystation wordt, dan wil Hoogeveen dat natuurlijk ook weer en dan begint het hele gezeik weer opnieuw.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 23:24
door Suus
Meppel heeft wel het voordeel dat je er kan overstappen op de trein naar Friesland. Alleen zal een treinreiziger niet zo snel van Assen naar Steenwijk met de trein gaan, met de bus ben je sneller volgens mij.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 23:29
door The best
Ik denk dat de meeste verbindingen vanaf Assen richting Friesland sneller zijn met de bus. De reistijd tussen Drenthe en Friesland zal niet afnemen gok ik zo. Behalve dan misschien voor Hoogeveen, maar dat kan je ook gewoon doen door de stoptreinen in Meppel goed op elkaar aan te laten sluiten.

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 23:39
door iljitsch
De intercity Groningen - Zwolle stopt alleen in Assen en Leeuwarden - Zwolle alleen in Heerenveen. Tussen Groningen en Leeuwarden rijdt een rechtstreekse trein, dus de enige reizigers die voordeel hebben van een overstap in Meppel zijn die die tussen Assen en Hoogeveen reizen. Lijkt me niet een voldoende grote doelgroep om de intercity extra te laten stoppen.

(Overigens rijdt er ook een "intercity" Groningen - Zwolle die op alle tussenliggende staitions stopt... Ook een manier om intercitystations aan te houden natuurlijk.)

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 23:45
door The best
Maar als je zowel tussen Leeuwarden-Zwolle en Groningen-Zwolle 2 keer per uur een stoptrein laat rijden (wat volgens mij ook het plan is), dan heeft het toch helemaal geen nut meer om de intercity in Meppel te laten stoppen.

Voor de rest hebben de reizigers tussen Hoogeveen en Assen geen voordeel van een extra stop in Meppel. Misschien bedoel je Heerenveen in plaats van Hoogeveen en volgens mij rijden er wel bussen tussen Assen en Heerenveen, dus dan heb je geen trein nodig.