Drenthe offert intercity Hoogeveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Vinny »

In theorie zou je die uitlopers ook kunnen koppelen aan een stoptreinserie, zodat je bijv. een doorgaande stoptrein Rotterdam-Vlissingen hebt, en je in Dordrecht of Roosendaal dus uit de IC moet overstappen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door visgraat »

The best schreef:
Meltrain schreef:
Vinny schreef:Gewoon die veredelde bushaltestations van Grou en Irnsum eens opheffen.
Je weet dat dat hetzelfde station is, hè? :P

Maar ergens vind ik dat Vinny wel een punt heeft: waarom komt er op Zwolle - Leeuwarden ook niet 2x per uur een IC (stopt in Steenwijk en Heerenveen) en 1x per uur (brede spits en zondagmiddag: 2x per uur) een stoptrein die overal stopt? :?

Extra vraagje: welk materieel heeft men eigenlijk in gedachten voor de s9100 vanaf Drgl 2013: blijft het ICMm of wordt het SGMm of SLT?
Waarom op zondagmiddag twee keer per uur een trein? Is die lijn dan op eens drukker dan op bijvoorbeeld zaterdagmiddag?
Ja, beduidend drukker met studenten richting Groningen (net als vrijdagmiddag vanuit Groningen). Dat is ook mede de reden dat Groningen een betere verbinding verdiend. En Leeuwarden is toch een stukje minder.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

visgraat schreef:
The best schreef:
Meltrain schreef:
Vinny schreef:Gewoon die veredelde bushaltestations van Grou en Irnsum eens opheffen.
Je weet dat dat hetzelfde station is, hè? :P

Maar ergens vind ik dat Vinny wel een punt heeft: waarom komt er op Zwolle - Leeuwarden ook niet 2x per uur een IC (stopt in Steenwijk en Heerenveen) en 1x per uur (brede spits en zondagmiddag: 2x per uur) een stoptrein die overal stopt? :?

Extra vraagje: welk materieel heeft men eigenlijk in gedachten voor de s9100 vanaf Drgl 2013: blijft het ICMm of wordt het SGMm of SLT?
Waarom op zondagmiddag twee keer per uur een trein? Is die lijn dan op eens drukker dan op bijvoorbeeld zaterdagmiddag?
Ja, beduidend drukker met studenten richting Groningen (net als vrijdagmiddag vanuit Groningen). Dat is ook mede de reden dat Groningen een betere verbinding verdiend. En Leeuwarden is toch een stukje minder.
Studenten zijn niet de enige reden natuurlijk dat Groningen een betere verbinding verdient (het station is namelijk gewoon meer dan twee keer zo groot en dat komt echt niet alleen door studenten). Ik snap dat het op zondagmiddag (en ook avond natuurlijk) drukker is richting gronignen, maar daarom zie ik nog steeds niet in waarom er dan 2x per uur een stoptrein Leeuwarden-Zwolle moet gaan rijden. Voor een groot deel van die lijn is het namelijk sneller om via Leeuwarden te reizen volgens mij (of om de bus te pakken richting Assen ofzo en daar op de trein te stappen).
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door willy84 »

Ik sluit me aan bij de post van Geert.

Deze discussie verzand in een discussie tussen de randstad en het platteland en normen die in beton zijn gegoten. Dat is gewoon niet zo. tak A wordt met tak B vergeleken en daar worden dan conclusies uit getrokken.

Je moet naar het hele plaatje kijken. Reistijd vanuit de randstad naar de landsdelen, frequentie, aantal passagiers, in te zetten materieel, onderlinge relaties, bedieningsgebieden van een station, geld, efficiente omloop, infrastructuur, etc.

Daarnaast moet je onder ogen zien dat bepaalde verbindingen minder rendabel zijn dan anderen. Face it. De veerverbinding met Vlieland zal s'winters ook geld kosten, maar wil je dan maar niet meer varen? Wil je Leeuwarden of Vlissingen degraderen tot een soort 2e rangs Nederland. Dat betekent niet dat je 90% lege treinen moet laten rijden, maar maatwerk moet toepassen.
immer kwaliteits posts
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Een grote misvatting is ook dat de dagelijkse reiziger veel aan non-stop intercity verbindingen zou hebben. Dat is niet zo. De gemiddelde reiziger rijdt van een voorstad naar zijn werk. De gemiddelde forensenafstand per trein is 40 km.
Ik ben drie perioden in mijn leven treinforens geweest:

Tussen Den Haag en Amsterdam CS (liep stage op loopafstand)
Tussen Den Haag en Leiden (werkte/studeerde op wat eigenlijk meer dan loopafstand was maar bussen reden niet vaak genoeg, dus ik liep dan maar)
Tussen Den Haag en Diemen Zuid (werkte op loopafstand, hoewel een extra halte met de metro me nog dichterbij bracht)

In twee van die gevallen kon ik dus tussen grote stations reizen zonder over te stappen. In één geval was het werk in een voorstad. Overigens woonde ik niet superdichtbij Den Haag HS/CS, maar Moerwijk (was dat er toen al?) was maar 200 meter dichterbij ofzo en er stopten om de hoek trams naar beide grote stations. Den Haag wijkt hier wat af van de andere grote steden omdat er in het grootste deel van de stad geen stations zijn en nagenoeg alle trams naar HS of CS of beide rijden. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zal je waarschijnlijk sneller op een klein station opstappen. Of ook niet, want de frequenties op die stations zijn laag, met de metro naar een groter station is dan toch vaak aantrekkelijker.

Ofwel: natuurlijk gaat lang niet iedereen van CS naar CS, maar toch wel degelijk veel mensen, dus tussen de vier grote steden ieder half uur een trein die in één ruk van CS naar CS rijdt (met alleen een eventuele stop op schiphol) lijkt mij toch erg nuttig. Met de fyra hebben we die nu al tussen Asd en Rtd. Nu de rest nog. Maar wel tegen normaal tarief.

Verder zitten er het grootste deel van de dag geen forensen in de trein, dus 20 uur per dag hun wensen bedienen is niet logisch.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Vinny »

In Den Haag heb je min of meer twee smaken: Of je gaat naar HS of naar het op loopafstand gelegen Centraal. Laan van NOI en Mariahoeve zijn fors ondergeschikt. En Moerwijk is een veredelede bushalte. Dat is onvergelijkbaar met Amsterdam en Rotterdam waar veel meer subcentra zijn met hun eigen belangrijke intercitystation.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door reisthijs »

In Utrecht is dat nog sterker, je hebt hier eigenlijk maar één smaak: je gaat naar Centraal. De andere stations zijn ook nauwelijks met stedelijk OV bereikbaar, bijna alle bussen gaan naar CS.
iljitsch schreef:Ofwel: natuurlijk gaat lang niet iedereen van CS naar CS, maar toch wel degelijk veel mensen, dus tussen de vier grote steden ieder half uur een trein die in één ruk van CS naar CS rijdt (met alleen een eventuele stop op schiphol) lijkt mij toch erg nuttig. Met de fyra hebben we die nu al tussen Asd en Rtd.
Je spreekt jezelf dus een beetje tegen. Je wil dus een directe trein van CS naar CS, maar als daar nog een belangrijk station tussen zit, wil je toch wel dat die trein er stopt. Dat is dus dezelfde gedachte achter IC-stations als Amsterdam Amstel of Rotterdam Alexander.

Zou je de IC's tussen de grote steden helemaal nergens laten stoppen dan krijg je dus onderbezette IC's, lagere frequenties (je krijgt geen vier directe IC's per uur vol), slechtere bediening van een aantal middelgrote stations, overvolle stoptreinen enz...
Een directe IC van Utrecht CS naar Amsterdam CS noem ik bij voorbaat kansloos, veel reizigers hoeven helemaal niet naar CS maar naar Amstel, Bijlmer, Zuid enzo.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door iljitsch »

Tja, ik woon tegenwoordig in het buitenland dus ik neem als ik in Nederland ben zeer vaak de trein van/naar schiphol...

Er valt ook wel wat voor te zeggen om daar NIET te stoppen, zeker qua richting Amsterdam omdat je dan dat gezeur met onnozele toeristen en grote koffers hebt.

Natuurlijk zijn er zat mensen die vanuit Utrecht naar de bijlmer willen, maar ook heel veel die naar Amsterdam CS willen. Mijn visie van de trein is dat het niet een metro is die op elke halte stopt, maar dat de treindienstregeling meerdere opties biedt en zo voor iedereen een goed produkt in de aanbieding heeft. Voor de intercityreizigers is een intercitytrein die niet extra stopt niet alleen sneller, maar ook veel comfortabeler omdat je als je eenmaal zit ruim een half uur kan blijven zitten zonder dat er weer mensen in en uit moeten.

Dit is helemaal van toepassing op lange ritten naar een plek als Groningen, wat nog een zodanig grote stad is dat bediening met een IC een optie is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zeeland met z'n drie kleine stadjes (en een vierde aan de overkant van het water).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Natuurlijk zijn er zat mensen die vanuit Utrecht naar de bijlmer willen, maar ook heel veel die naar Amsterdam CS willen.
NS komt nu toch perfect aan de wensen van beide groepen tegemoet door tegelijk een IC naar Amsterdam CS te laten rijden (die niet in Bijlmer stopt) en een andere IC (die niet naar CS gaat) in Bijlmer te laten stoppen - zodat beide groepen een snelle verbinding hebben?
iljitsch schreef:Mijn visie van de trein is dat het niet een metro is die op elke halte stopt, maar dat de treindienstregeling meerdere opties biedt en zo voor iedereen een goed produkt in de aanbieding heeft.
Juist daarom moet je een middenweg zoeken, niet te veel tussenstops voor Intercity's, maar ook weer niet zo weinig dat maar een klein deel van de reizigers er wat aan heeft. En je kan de IC Utrecht-Amsterdam nu toch zeker niet vergelijken met een metro die op elke halte stopt? Er is slechts één tussenstop!
Dit is helemaal van toepassing op lange ritten naar een plek als Groningen, wat nog een zodanig grote stad is dat bediening met een IC een optie is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zeeland met z'n drie kleine stadjes (en een vierde aan de overkant van het water).
Dat is toch juist precies de strategie die NS nu volgt? Dan heb je toch eigenlijk niets te klagen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Vinny »

Een directe IC van Utrecht CS naar Amsterdam CS noem ik bij voorbaat kansloos
Nou is dat wellicht een slecht voorbeeld, want die bestaat namelijk al. Alleen hij heet: ICE... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:Dat is toch juist precies de strategie die NS nu volgt? Dan heb je toch eigenlijk niets te klagen?
Nou, de NS doet niet precies overal wat ik het liefst zou zien. Bijvoorbeeld doordat er alleen een nogal slome sneltrein tussen Den Haag CS en schiphol/Amsterdam CS rijdt. En dat maar twee keer per uur.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Geert »

Slome sneltrein? Hij stopt ten opzichte van de s2100 alleen extra op Amsterdam Sloterdijk wat een half IC-station is?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Reiziger Delft »

En ook op Amsterdam Lelylaan.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:
Een directe IC van Utrecht CS naar Amsterdam CS noem ik bij voorbaat kansloos
Nou is dat wellicht een slecht voorbeeld, want die bestaat namelijk al. Alleen hij heet: ICE... :mrgreen:
Eigenlijk toch wel een goed voorbeeld dus want die laat precies zien wat ik verwacht bij IC's die heel weinig stoppen: lage frequentie, lage bezetting, kortom, weinig reizigers die er echt voordeel bij hebben. Daarbij is de tijdswinst (25 ipv 27 minuten) ook niet erg groot.

Nu is de ICE maar een 'extra' op die lijn die er een paar keer per dat tussendoor komt. Wil je een vergelijkbare snelle verbinding die ook echt nuttig is voor reizigers tussen de grote steden dan hoort daar ook een aantrekkelijke frequentie bij (minstens een halfuurdienst, liefst vaker): maar dan blijft er dus weinig ruimte meer over voor 'sneltreinen' die de drukste tussenstations moeten bedienen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:
reisthijs schreef:Dat is toch juist precies de strategie die NS nu volgt? Dan heb je toch eigenlijk niets te klagen?
Nou, de NS doet niet precies overal wat ik het liefst zou zien. Bijvoorbeeld doordat er alleen een nogal slome sneltrein tussen Den Haag CS en schiphol/Amsterdam CS rijdt. En dat maar twee keer per uur.
Die maar liefst 3 minuten langer bezig is naar Amsterdam Centraal dan een intercity. Doe toch normaal man. Tussen Leiden en Amsterdam Centraal is je tijdswinst met een directe intercity maar 3 of 4 minuten (de s2600 is ietsjes trager door een minuut extra rijtijd daar). Je kan je beter druk maken over de gebrekkige reizigersafvoer op spoor 13a/14a in Amsterdam, dat duurt soms ruim 5 minuten voordat er een beetje vaart in komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Slome sneltrein? Hij stopt ten opzichte van de s2100 alleen extra op Amsterdam Sloterdijk wat een half IC-station is?
Op het stuk Den Haag - schiphol stoppen de s2100 en s2600 beide alleen in Leiden. Typisch genoeg is richting Den Haag 3 minuten trager dan richting Den Haag, en de s2100 doet er naar schiphol 28 minuten over maar de s2600 31. Mooi een verschil van 10%.

Als je dan die twee extra stops erbij neemt zit je op 52 min voor de s2600 Gvc - Asd en 46 voor de s2100 Gv - Asd. (De s9200 doet het nog 3 minuten sneller zonder stop op Ledn.) Dus die eerste is echt wel sloom te noemen. En die extra 6 minuten zit-ie natuurlijk ook nog eens ruimte in te nemen die niet meer voor andere treinen beschikbaar is. Tel uit je winst.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Je kan je beter druk maken over de gebrekkige reizigersafvoer op spoor 13a/14a in Amsterdam, dat duurt soms ruim 5 minuten voordat er een beetje vaart in komt.
Gewoon even doorlopen naar het b-gedeelte en daar de normale trap af, niks aan de hand.

Het is natuurlijk makkelijk om over iedere minuut te zeggen "zeur niet zo" maar ik vergelijk hier alleen nog wat de NS ons nu biedt, waar al hele stapels compromissen in zitten. De fyra is 23 minuten sneller in Rotterdam dan de s2100 die welgeteld 2 extra stops maakt en 20 km/u langzamer rijdt. Tuurlijk, de HSL is ook nog korter. Maar ook dat verklaart het grote verschil niet: het zijn al die minuten die in de loop der jaren links en rechts gesneuveld zijn, waardoor we netto met betere infrastructuur, materieel in ICT eerder langzamer dan sneller over het spoor reizen. Ik wil op z'n minst een paar van die minuten terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Vinny »

Eigenlijk toch wel een goed voorbeeld dus want die laat precies zien wat ik verwacht bij IC's die heel weinig stoppen: lage frequentie, lage bezetting, kortom, weinig reizigers die er echt voordeel bij hebben. Daarbij is de tijdswinst (25 ipv 27 minuten) ook niet erg groot.
Je betaalt een euro per minuut tijdwinst. Dat helpt niet in de bezettingsgraad nee. En maar klagen dat de Fyra zo duur is... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door willy84 »

iljitsch schreef:
Bee schreef:Je kan je beter druk maken over de gebrekkige reizigersafvoer op spoor 13a/14a in Amsterdam, dat duurt soms ruim 5 minuten voordat er een beetje vaart in komt.
Gewoon even doorlopen naar het b-gedeelte en daar de normale trap af, niks aan de hand.
Ja, dat doen medehobbyisten en nog een enkeling maar maak dat de meute eens duidelijk. Ik zag op Utrecht CS dat er tegenwoordig twee roltrappen omhoog staan ipv 1 stijgen en 1 dalen.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Daniel »

Da's al tijden zo en overigens ook alleen op de b-fase. Alleen op 8/9 staat die nu op stijgen/dalen in de spits omdat de andere roltrap afgesloten is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

Zullen we het weer over Noord-Nederland hebben?
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Mark Knoester »

En toen was het stil *O*

Om dan maar over het Noorden te beginnen: Waar gaan de IC's van Gn eigenlijk langs in 2013? Gaan ze dan via de Hanzelijn of via de Veluwelijn?
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Abracadabram »

Daar is als het goed is ook een ander topic over. De NS is aan het puzzelen nu.

Het plan was Leeuwarden via de Veluwe en Groningen via de Hanze.
Maar volgens mij stond er in het topic ook dat de NS nadenkt over schuiven hierin. Ene half uur Groningen> Hanze en Leeuwarden> Veluwe en andere half uur Groningen> Veluwe en Leeuwarden> Hanze.

Niks is nog zeker.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Daan »

Vandaag in het Dagblad van het Noorden een ingezonden brief van, jawel, Mastwijk... :X Snapt die zak het nou nog niet? :N
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Klaasje »

Dan laten ze bij die vent toch een taxi voor de deur stoppen? "Intercity, stopt alleen in Hoogeveen en de eindbestemming!"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten