Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 7677
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Hainje » Do 09 Feb 2017, 01:38

Nog wel.....
Ik vind het allemaal prima.
23-12-2017: Trein: 11125,1 km * Bus: 3212,61 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.
23-02-2018: Trein: 2029,0 km * Bus: 259,02 km * Tram: 0,0 km * Metro: 0,0 km * Boot: 0,0 km.

Dennenboom
Berichten: 651
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Dennenboom » Do 09 Feb 2017, 08:46

Doet me herinneren aan de ene keer dat ik wenste dat Hoogeveen een intercitystation was. Treinen tussen Meppel en Hoogeveen reden niet omdat er een aanrijding was. Dus werden er vervangende bussen ingelegd tussen Zwolle en Hoogeveen, verder kon je met de trein. Na de busreis begeef ik me naar het perron in Hoogeveen en wat gebeurt er? De treinen rijden weer en een Intercity stuift lekker door in Hoogeveen. Wij konden wachten op de stoptrein naar Groningen :?

groningen
Berichten: 1261
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor groningen » Ma 06 Mar 2017, 15:10

ProRail verbouwt spoor bij Hoogeveen in 2019

De aanleg van een snelle spoorboog bij Hoogeveen heeft ProRail uitgesteld tot 2019. De spoorboog vervangt twee bochten ten noorden en zuiden van het station. Intercity's en goederentreinen hoeven daardoor in de toekomst minder af te remmen.

Tijdswinst van 75 seconden
Tijdswinst is de belangrijkste reden voor de aanleg. Het afremmen naar 80 kilometer per uur kost de intercity 75 seconden. De NS heeft die tijdswinst nodig voor een soepele overstap van reizigers in Groningen en Zwolle. In 2021 wil de NS bijvoorbeeld alle treinen in Zwolle om kwart over en kwart voor het uur het station binnen laten rijden

Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/119331/ProRail-verbouwt-spoor-bij-Hoogeveen-in-2019
Laatst gewijzigd door Zugführer op Ma 06 Mar 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht ingekort ivm copyright

BrengMe
Berichten: 1753
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor BrengMe » Ma 06 Mar 2017, 17:01

Dag IC-stop :')
Aantal OV-kilometers afgelegd in 2018 (stand 2-1)
Trein: 286 km. Bus: 13,9 km. Tram: 0 km. Metro: 0 km. Ferry: 0 km.

groningen
Berichten: 1261
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor groningen » Ma 06 Mar 2017, 23:12

Ik ben benieuwd hoe een bocht die met (mogelijk) 140 kilometer per uur genomen kan worden eruit ziet. Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden. Die bocht bij Meppel blijft zeker wel bij 80 kilometer per uur.

Klaasje
Berichten: 6440
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Klaasje » Di 07 Mar 2017, 08:57

Gewoon veel verkanting, dan hoef je niet eens zo heel ver vij het huidige trace vandaan. De boog bij Bussum wordt ook 130 km/h met een zijdelingse verschuiving van maximaal 5 meter.

Erik1100
Berichten: 177
Lid geworden op: Do 29 Jan 2009, 20:43

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Erik1100 » Di 07 Mar 2017, 09:04

Tja, voor Harderwijk is 1 van de redenen waarom het geen intercity station is al vervallen: de overweg aan de noordzijde is vervallen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4469
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor reisthijs » Di 07 Mar 2017, 15:02

groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

groningen
Berichten: 1261
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor groningen » Di 07 Mar 2017, 19:33

Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 2257
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor cassie127 » Di 07 Mar 2017, 23:42

reisthijs schreef:
groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).

Echter stoppen die daar wel bij bijvoorbeeld een verstoring of werkzaamheden. En dan is een (te) kort perron niet handig
Online archief (oude) dienstregelingen (pdf): http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse gebruiker van Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km (31-12) Bus: 1799,1 km (31-12)
2018 Trein: 2125,6 km (18-02) Bus: 289,1 km (18-02)

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4483
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Chrysa » Di 07 Mar 2017, 23:44

Ach, volgens dit forum komen daar toch alleen maar losse ICM-stellen. (A)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4469
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor reisthijs » Wo 08 Mar 2017, 13:15

's Ochtends vroeg stopt er een heuse Intercity met maar liefst drie stellen!
Maar goed, die trein is met 9 bakken nog steeds een stuk korter dan het perron.

groningen schreef:Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!
Dat lijkt me onwaarschijnlijk met de huidige kaarsrechte perrons.

Ik verwacht eerder (ook gezien het budget) dat de twee bestaande bogen voor en na het station worden aangepast, dan kunnen de perrons gewoon blijven liggen en ligt het spoor in het station niet in een verkanting.
Of de perrons dan net zo lang kunnen blijven als nu weet ik niet, dan moet ik eerst weten wat de minimale boogstraal is voor 140 km/h.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 6440
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Klaasje » Wo 08 Mar 2017, 13:42

Ik denk dat ze niet de huidige bogen aanpakken maar een één lange boog van maken in plaats van de vier korte bogen die er nu liggen. Op die manier kan je met relatief weinig verkanting een hele mooie boog neerleggen.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3466
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor isadora » Wo 08 Mar 2017, 13:44

Boogeveen, ik zie het er nog van komen.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Nicketick
Berichten: 452
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Nicketick » Do 13 Apr 2017, 13:29

Zijn er eigenlijk al festiviteiten gepland in Hoogeveen om te vieren dat de komende twee weken alle intercities in Hoogeveen stoppen? :wink:

marcel.nl
Berichten: 374
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor marcel.nl » Do 13 Apr 2017, 19:13

Ja en het aantal in en uitstappende intercitypassagiers tellen geldt niet tijdens deze weken he :lol:
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 13 Apr 2017, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten