Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door sirvinniei »

Klaasje schreef:Iedereen daarheen pakt gewoon de auto.
Self fulfilling prophecy. Also mensen een slecht OV aanbod krijgen voorgeschoteld zullen ze hier niet snel gebruik van maken. IC-status lijkt me daarnaast trouwens ook niet de oplossing. Ik zie liever dat attracties de bus prijs bij de kaartprijs inbegrepen hebben. Maakt kaartjes hooguit een euro duurder en met het OV gaan veel aantrekkelijker.
Ik heb geen onderschrift
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Klaasje »

Nee. Empirisch bepaald.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Mikos »

sirvinniei schreef:Ik zie liever dat attracties de bus prijs bij de kaartprijs inbegrepen hebben. Maakt kaartjes hooguit een euro duurder en met het OV gaan veel aantrekkelijker.
Kijk eens bij de Spoordeelwinkel (niet bedoeld als reclame, overigens), daar zie je al een heleboel acties waarbij entree én trein (en eventueel bus, tram of metro) al inbegrepen zijn.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: RE: Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door sirvinniei »

Klaasje schreef:Nee. Empirisch bepaald.
Er zijn ook zat gevallen bekend van ov-verbindingen die door hun kwaliteit gigantisch gegroeid zijn

Spoordeelwinkel is leuk, maar dat wordt vooral gebruikt door mensen die de auto sowieso al niet nemen. Door "gratis" OV aan te bieden trek je echt mensen uit de auto
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door isadora »

Ik weet niet, of mensen zo makkelijk uit het blikje te krijgen zijn.
Zal vast wel eens onderzoek naar gedaan zijn.
Onze zuiderburen hebben daar toch ervaring mee?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Klaasje »

Gratis ov leidt vooral tot meer ov-gebruik onder mensen die al met het ov gaan of anders de fiets zouden nemen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door sirvinniei »

De fiets is sowieso nauwelijks een factor bij attractieparken.

Nederlands zijn zuinigaards, als ze iets gratis krijgen zullen ze er vaak iets mee doen. Voor mensen voor wie er OV te doen is zullen maar weinig benzinekosten en een dure parkeerkaart verkiezen boven een gratis product.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Hainje »

Reken maar dat gratis openbaar vervoer een katalysator is voor het gebruik van het OV. Als ik kijk naar de wijk waar ik ben opgegroeid (een van de 'betere wijken' in Tilburg), in de tijd dat ouderen gratis met de bus mochten, stikte het van de grijze dakduiven. Toen de actie weer voorbij was, waren ze allemaal weer gevlogen. Ook die acties met goedkoop OV (zoals de groene strippenkaarten in Brabant een jaar of 10 terug) trekken mensen echt wel uit de auto. Nadeel is dat het dan vooral recreatief is, aangezien er voor forensen vaak niet echt goede verbindingen zijn. Buslijnen naar bedrijventerreinen zijn echt bedroevend.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door JWM »

Wat is precies de relatie nog met Hoogeveen? Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Hoogeveen een waterpartij hebben waar ze tot in Gelderland jaloers op zijn. Daar wil je desnoods kruipend nog naartoe.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door verfmeer »

Suus schreef:
regenmaker schreef:Harderwijk klopt wel. Ik verbaas me er altijd over dat de vervoersvraag tussen Apeldoorn en Harderwijk klein is. In ieder geval dat baseer ik op de buslijn die tussen de plaatsen ligt. Misschien dat meer mensen de trein pakken omdat die niet veel langzamer is.
Er zit een natuurlijke hindernis in de vorm van een moeilijk toegankelijk dichtbegroeid bosgebied tussen. Om die reden is ook de relatie tussen Apeldoorn en Ede zeer beperkt.
Het is met de huidige buslijn sneller om om te reizen via Amersfoort. Twee minuten voor de bus vertrekt de sprinter richting Amersfoort, die je 6 minuten eerder op Apeldoorn brengt. Er zijn gewoon geen snelle wegen en de paar dorpen moeten bedient blijven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Vinny »

Een leuk pretpark dat ook voor tieners en studenten aantrekkelijke is zal de nodige OV verplaatsingen genereren. Ik ben echt niet de enige die broertjes, zusjes, en buurkinderen meenam naar dat soort attracties, en omdat ik pas zelf sinds kort een olieslurper voor de deur heb staan deed ik dat per trein en bus. Voor kinderen is dat een machtig avontuur, en hun ouders waren blij dat ze een middagje van die stuiterballen verlost waren. Maar Hoogeveen heeft slechts een beekje. Dat kan alleen wat worden als er limonade doorheen zou stromen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Gratis ov leidt vooral tot meer ov-gebruik onder mensen die al met het ov gaan of anders de fiets zouden nemen.
Mwoh, ik herinner me nog wel de gratis OV-weekenden in december in Dordrecht. De lijn die daar het meest versterkt moest worden was die naar een van de rijkere wijken met het grootste autogebruik van de stad. Dat waren daar echt geen fietsers die in de bus getrokken werden, maar de automobilisten.
(Al hielp het in Dordrecht wellicht dat de grootste parkeergarage bij het centrum zo'n beetje naast de bushalte ligt, dat scheelt al in de aantrekkelijkheid natuurlijk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door pedaalemmerzak »

Daniel schreef:
Klaasje schreef:Gratis ov leidt vooral tot meer ov-gebruik onder mensen die al met het ov gaan of anders de fiets zouden nemen.
Mwoh, ik herinner me nog wel de gratis OV-weekenden in december in Dordrecht. De lijn die daar het meest versterkt moest worden was die naar een van de rijkere wijken met het grootste autogebruik van de stad. Dat waren daar echt geen fietsers die in de bus getrokken werden, maar de automobilisten.
(Al hielp het in Dordrecht wellicht dat de grootste parkeergarage bij het centrum zo'n beetje naast de bushalte ligt, dat scheelt al in de aantrekkelijkheid natuurlijk)
Ik heb tot eind deze maand nog gratis studenten OV.

Maak ik meer gebruik van het OV dan als het niet gratis is? Eigenlijk niet echt. Soms moet ik in het weekend ergens heen en dan betaal ik gewoon. en soms doordeweeks en dat is leuk want dan is het gratis voor mij. Hooguit plan ik afspraken indien mogelijk zo in, dat ik gratis kan reizen. Meer niet. (b.v. als ik moet vliegen vanuit eindhoven, doe ik dat doordeweeks zodat ik gratis kan reizen naar het vliegveld, dat soort dingen)

Binnen de stad gebruik ik vrijwel nooit het OV. De fiets is vrijwel altijd sneller. Ik gebruik het alleen als ik moet reizen vanaf het centraal station, dan pak ik namelijk de bus (of treintje) naar CS zodat ik daar mn fiets niet hoef te zetten. En heel soms als het keihard regent parkeer ik mn fiets bij de bushalte en stap ik uit ellende in de bus. Maar al deze dingen doe ik ook als het niet gratis is.

Ik denk dat het OV echt laleen zin heeft in een grotere stad waar niet alles te fietsen is. Zoals Rotterdam of Amsterdam.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door pedaalemmerzak »

Om even on-topic te reageren:

Ondanks dat Hoogeveen in vergelijking met de Randstad weinig reizigers heeft, is het v oor de regio toch wel een belangrijke plaats en zou ik zeker een IC stop overwegen. En dat zeg ik als iemand die over het algemeen pleit voor snellere ICs met minder stops ;)

Steenwijk heeft wel een IC en heeft minder reizigers dan Hoogeveen.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Moshi »

pedaalemmerzak schreef:Steenwijk heeft wel een IC en heeft minder reizigers dan Hoogeveen.
Bij de keuze voor een IC-stop maakt het absolute aantal reizigers niets uit. Een station als Amsterdam Lelylaan heeft bijvoorbeeld nog veel meer reizigers en is ook geen IC-stop. Wel belangrijk is de verhouding tussen het aantal doorgaande reizigers en het aantal gebruikers dat een station heeft, zo houd je immers de totale reistijd van alle reizigers het kortst. Steenwijk heeft dan weliswaar minder reizigers, het heeft ook minder doorgaande reizigers (en dus verzoorzaakt een IC-stop een kleiner verlies aan reistijd voor alle mensen die het station overslaan). Om te zeggen dat Hoogeveen een IC-stop 'verdient' omdat het meer reizigers heeft dan Steenwijk is onzinnig.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Gekko123 »

En daarnaast speelt bij de IC-stop te Steenwijk ook mee dat er simpelweg te veel in-/uitstappers waren voor 1 trein per uur per richting.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door sneltram »

Vanuit Steenwijk reist men voornamelijk naar Zwolle en Leeuwarden. Zolang er nog geen 2 sprinters per uur tussen Zwolle en Leeuwarden rijden, heb je de intercitystop nodig. In de tweede plaats heb je Steenwijk nodig om je IC te vullen. Zo veel reizigers leveren Heerenveen en Leeuwarden niet op. Richting Zwolle zie je vaak dat pas vanaf Steenwijk de trein een beetje begint vol te lopen. In Leeuwarden en Heerenveen heeft iedereen nog een eigen tweezitter.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door pedaalemmerzak »

sneltram schreef:Vanuit Steenwijk reist men voornamelijk naar Zwolle en Leeuwarden. Zolang er nog geen 2 sprinters per uur tussen Zwolle en Leeuwarden rijden, heb je de intercitystop nodig. In de tweede plaats heb je Steenwijk nodig om je IC te vullen. Zo veel reizigers leveren Heerenveen en Leeuwarden niet op. Richting Zwolle zie je vaak dat pas vanaf Steenwijk de trein een beetje begint vol te lopen. In Leeuwarden en Heerenveen heeft iedereen nog een eigen tweezitter.
En waarom niet net zoals in zeeland slechts 2 'sprintercities' per uur die op alle tussengelegen stations stoppen?

Als het argument is dat dat niet past: in Zeeland is het in de spits vaak ook heel erg druk in de trein. Wat je nooit zou verwachten van een afgelegen provincie als zeeland, maar het is echt wel degelijk zo. Zeeland heeft geen wereldsteden maar als je zo een enorm gebied afhankelijk maakt van slechts 2 treinen per uur dan krijg je zo'n trein toch echt wel vol. De parallel lopende snelweg A58 is ook aardig druk aan het worden trouwens.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Dennenboom »

De Zeeuwse constructie is ooit ook eens door NS voor de lijn Zwolle - Leeuwarden bedacht. NS moest namelijk op een gegeven moment overdag alle stations twee treinen per uur bieden. Maar de Friezen waren daar een stuk minder mee ingenomen dan de Zeeuwen.
Daarom is die toegevoegde stopper er gekomen om toch alle stations de vereiste twee treinen per uur te geven.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Gekko123 »

En als ik het me goed herinner wordt die extra sprinter Leeuwarden - Meppel ook deels betaald door de provincie Fryslân.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door reisthijs »

Dennenboom schreef:De Zeeuwse constructie is ooit ook eens door NS voor de lijn Zwolle - Leeuwarden bedacht. NS moest namelijk op een gegeven moment overdag alle stations twee treinen per uur bieden.
NS bedacht dat in 2006, dat was toch wel lang voordat de verplichting van twee treinen per uur er kwam (die is er pas sinds 2015).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door CamilleKreemers »

pedaalemmerzak schreef:
sneltram schreef:Vanuit Steenwijk reist men voornamelijk naar Zwolle en Leeuwarden. Zolang er nog geen 2 sprinters per uur tussen Zwolle en Leeuwarden rijden, heb je de intercitystop nodig. In de tweede plaats heb je Steenwijk nodig om je IC te vullen. Zo veel reizigers leveren Heerenveen en Leeuwarden niet op. Richting Zwolle zie je vaak dat pas vanaf Steenwijk de trein een beetje begint vol te lopen. In Leeuwarden en Heerenveen heeft iedereen nog een eigen tweezitter.
En waarom niet net zoals in zeeland slechts 2 'sprintercities' per uur die op alle tussengelegen stations stoppen?

Als het argument is dat dat niet past: in Zeeland is het in de spits vaak ook heel erg druk in de trein. Wat je nooit zou verwachten van een afgelegen provincie als zeeland, maar het is echt wel degelijk zo. Zeeland heeft geen wereldsteden maar als je zo een enorm gebied afhankelijk maakt van slechts 2 treinen per uur dan krijg je zo'n trein toch echt wel vol. De parallel lopende snelweg A58 is ook aardig druk aan het worden trouwens.
Ik denk persoonlijk dat je in de spits wel 2x/uur een intercity moet laten rijden in Zeeland met halteringen in Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. De spits-IC ligt in een scheve kwartiersdienst met de huidige stopcity.

Even terug naar Noord Nederland. Leeuwarden en Groningen hebben elk een groot achterland, ontsloten door veel lijnen en regionale treinen. Vanuit netwerkvisie moet de reisduur Zwolle - Groningen en Zwolle - Leeuwarden even lang duren. Door de IC naar Leeuwarden overal te laten stoppen, sloop je de knoop Leeuwarden die momenteel ontwikkeld wordt in Fryslan.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door gebruiker77 »

Hoe lagen de vertrektijden vanuit Groningen eigenlijk voor 2013 toen Hoogeveen nog wel 2 reismogelijkheid met de Randstad had middels de stoptrein die doorreed als IC? Had Groningen toen een 20 minutendienst?
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Korot »

De stoppercity vertrok toen ongeveer een half uur voor de stoptrein. Hij moest immers ongeveer een half uur voor die stoptrein de knoop in Zwolle halen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door JWM »

Maar lag zeker niet 30/30, eerder 20/40.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten