Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Mikos »

Intercity om .46, stoppende Intercity om .04 en de sprinter om .26.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Lijn65 »

gebruiker77 schreef:Hoe lagen de vertrektijden vanuit Groningen eigenlijk voor 2013 toen Hoogeveen nog wel 2 reismogelijkheid met de Randstad had middels de stoptrein die doorreed als IC? Had Groningen toen een 20 minutendienst?
De sprintercity's vertrokken om :07 en :31 uit Groningen en de intercity om :46. Vanuit Zwolle vertrok de intercity om :17 en de sprintercity's om :23 en :47. (volgens spoorboekje 2012)
Basislijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Suus »

Groningen 2012
Vertr. Serie Bestemming Soort
.07 700 Schiphol Intercity -
.30 9100 Zwolle (Niet 's avonds en zondag tot 16:00 uur) Sprinter -
.46 500 Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal Intercity -
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Lijn65 »

Zo, drie voor de prijs van een :lol:
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door gebruiker77 »

:D Allen bedankt voor de info!
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Nitein-Repart »

CamilleKreemers schreef:
pedaalemmerzak schreef:
sneltram schreef:Vanuit Steenwijk reist men voornamelijk naar Zwolle en Leeuwarden. Zolang er nog geen 2 sprinters per uur tussen Zwolle en Leeuwarden rijden, heb je de intercitystop nodig. In de tweede plaats heb je Steenwijk nodig om je IC te vullen. Zo veel reizigers leveren Heerenveen en Leeuwarden niet op. Richting Zwolle zie je vaak dat pas vanaf Steenwijk de trein een beetje begint vol te lopen. In Leeuwarden en Heerenveen heeft iedereen nog een eigen tweezitter.
En waarom niet net zoals in zeeland slechts 2 'sprintercities' per uur die op alle tussengelegen stations stoppen?

Als het argument is dat dat niet past: in Zeeland is het in de spits vaak ook heel erg druk in de trein. Wat je nooit zou verwachten van een afgelegen provincie als zeeland, maar het is echt wel degelijk zo. Zeeland heeft geen wereldsteden maar als je zo een enorm gebied afhankelijk maakt van slechts 2 treinen per uur dan krijg je zo'n trein toch echt wel vol. De parallel lopende snelweg A58 is ook aardig druk aan het worden trouwens.
Ik denk persoonlijk dat je in de spits wel 2x/uur een intercity moet laten rijden in Zeeland met halteringen in Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. De spits-IC ligt in een scheve kwartiersdienst met de huidige stopcity.

Even terug naar Noord Nederland. Leeuwarden en Groningen hebben elk een groot achterland, ontsloten door veel lijnen en regionale treinen. Vanuit netwerkvisie moet de reisduur Zwolle - Groningen en Zwolle - Leeuwarden even lang duren. Door de IC naar Leeuwarden overal te laten stoppen, sloop je de knoop Leeuwarden die momenteel ontwikkeld wordt in Fryslan.
Met 2 stoppende Intercities op de Friese Lijn kan er juist wel een knoop worden gesitueerd in Leeuwarden rond 00/30, alleen de stoptrein Groningen-Leeuwarden moet dan buiten de knoop vallen vanwege de Groningse knoop. Juist de huidige constructie van 1 stoptrein en 1 sneltrein zorgt ervoor dat knopen in Heerenveen en Leeuwarden moeilijker te maken zijn.

De 1 stoppende IC en 1 snelle IC stammen nog uit de tijd dat er op Noordelijke Nevenlijnen en buslijnen in een uursdienst werd reden. Er hoefde dan ook maar 1 trein aan te sluiten op deze treinen en bussen, namelijk de snelle IC. Nu rijden er 2 treinen per uur op de Noordelijke Nevenlijnen en NS wou daarom de snelle IC 2x/uur laten rijden. Door het gejengel van Hoogeveen is dat pas in 2013 gerealiseerd. Ik vind dat dat Hoogeveen best kwalijk mag worden genomen. En ik vind ook niet dat ze recht hebben op een snelle trein naar Utrecht, Amsterdam of Schiphol. Gewoon overstappen in Zwolle.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Klaasje »

Hadden jullie deze al gezien? link

Ik heb het bijbehorende rapportje even geopend. Het lijkt erop dat Hoogeveen nu gaat gokken op het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] van Lelystad en dan door als sprinter naar Groningen of het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] van Almere als IC naar Lelystad en vervolgens als sprinter naar Groningen. Het rapport vind de laatste het meest logisch.. Ik de eerste aangezien je dan niet nog meer half lege treinen krijgt tussen Almere en Lelystad. Een probleempje: De [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] doortrekken past niet zomaar omdat er geen ruimte op het spoor is tussen Lelystad en Almere Centrum en het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] geeft een verkeerde tijdligging bij Zwolle.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Vinny »

Met 2 stoppende Intercities op de Friese Lijn kan er juist wel een knoop worden gesitueerd in Leeuwarden rond 00/30, alleen de stoptrein Groningen-Leeuwarden moet dan buiten de knoop vallen vanwege de Groningse knoop. Juist de huidige constructie van 1 stoptrein en 1 sneltrein zorgt ervoor dat knopen in Heerenveen en Leeuwarden moeilijker te maken zijn.
Juist in de daluren (wanneer de sneltrein niet rijdt) is dat nog een belangrijke overstapknoop. Ik heb het nog wel eens gepresteerd om zo op een zondag een overstap van 59 minuten te hebben op station Leeuwarden (dit geheel volgens de dienstregeling). :')

Dit gezegd hebbend, in feite is de dienstregeling in de dienstregeling Leeuwarden-Groningen-Zwolle best wel een puzzel geweest met veel tegenstrijdige belangen, en je hebt natuurlijk dat je de knopen in alle drie de steden goed wil hebben zitten. Vandaar dat er nu een eindbeeld geformuleerd is, namelijk 2 intercity's en 2 sprinters per uur van ma t/m za overdag vanaf 2020 wat eigenlijk best wel erg ruim bemeten is (vooral voor de Leeuwardentak). Maar als de spoorwerkzaamheden bij Herfte klaar zijn past het allemaal prima, de reizigersgroei lijkt zodanig te zijn dat dit ook economisch verantwoord is, en misschien kan er bij Staphorst nog een station worden gerealiseerd, waarmee dat dorp ineens 4 sprinters per uur krijgt (net als Meppel). In dat geval zou ik bijna willen zeggen, tel uw zegeningen: twee sprinters per uur in een strakke halfuurdienst maar met overstap te Zwolle is beter dan één sprinter per uur en een stoppende intercity die veel slechter over het uur verspreid zijn. Ook voor Hoogeveners.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Bjarte »

Vinny schreef:[
Dit gezegd hebbend, in feite is de dienstregeling in de dienstregeling Leeuwarden-Groningen-Zwolle best wel een puzzel geweest met veel tegenstrijdige belangen, en je hebt natuurlijk dat je de knopen in alle drie de steden goed wil hebben zitten. Vandaar dat er nu een eindbeeld geformuleerd is, namelijk 2 intercity's en 2 sprinters per uur van ma t/m za overdag vanaf 2020 wat eigenlijk best wel erg ruim bemeten is (vooral voor de Leeuwardentak). Maar als de spoorwerkzaamheden bij Herfte klaar zijn past het allemaal prima, de reizigersgroei lijkt zodanig te zijn dat dit ook economisch verantwoord is, en misschien kan er bij Staphorst nog een station worden gerealiseerd, waarmee dat dorp ineens 4 sprinters per uur krijgt (net als Meppel). In dat geval zou ik bijna willen zeggen, tel uw zegeningen: twee sprinters per uur in een strakke halfuurdienst maar met overstap te Zwolle is beter dan één sprinter per uur en een stoppende intercity die veel slechter over het uur verspreid zijn. Ook voor Hoogeveners.
Als Staphorst wordt toegevoegd, dan is 4x per uur nogal overdreven. Dan zou ik pleiten voor ook een station Tynaarlo (de betreffende gemeente pleit hier ook voor) en dan de stopper uit Groningen laten stoppen op Tynaarlo en de stopper uit Leeuwarden op Staphorst.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Nicketick »

Bjarte schreef: Dan zou ik pleiten voor ook een station Tynaarlo (de betreffende gemeente pleit hier ook voor) en dan de stopper uit Groningen laten stoppen op Tynaarlo en de stopper uit Leeuwarden op Staphorst.
Waarom een station in Tynaarlo? Het past veel beter om dan een station te openen op De Punt icm een transferium en groot parkeerterrein. Dan heeft de provincie haar Transferium en ontstaat er een mooie knoop.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door pedaalemmerzak »

Staphorst wordt al jááren over gepraat en lijkt me een aanwinst voor de regio.

Je zou de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] door kunnen laten rijden naar Zwolle om Meppel 1x per uur te bedienen, aangevuld door de [serie=Sprinter|2017|Groningen - Zwolle8100[/serie] zodat dit station 3 maal per uur bediend wordt doordeweeks overdag. 's Avonds is dat dan 2 maal per uur, en op zondag tot 16 uur slechts eenmaal per uur. Dat laatste mag officieel niet, maar we hebben hier hier wel over Staphorst natuurlijk, en eenmaal per uur op zondag overdag is méér dan zat. Er zal vrijwel niemand in of uitstappen op zondag.

De stopcities en zeker de intercities zou ik staphorst lekker laten overslaan.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Nitein-Repart »

De 2x/uur-eis geldt alleen op werkdagen tot 19:00, in het weekend mogen stations 1x/uur bedient worden. De [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] rijden in het weekend 1x/uur. De [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] op zondag 1x/uur.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door pedaalemmerzak »

In dat geval lijkt me een dienstregeling waarin Staphorst normaliter 2x per uur bediend wordt, en na 20u s avonds en op zondag slechts 1x per uur, mij voldoende.

Je zou op de zondag zelfs toekunnen met 1x per 2 uur voor dit station. Al lijkt me dat dan weer onnodig omdat er ook op zondag voldoende treinen passeren om minstens 1x per uur een stop aan te bieden.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Nitein-Repart »

1x/2 uur mag weer niet he, minimum blijft altijd 1x/uur (en op werkdagen tot 19:00 2x/uur).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door flipje »

Een station in Staphorst zal op er den duur (ergens in 2021 > bron) ook wel komen. Maar ik meende dat dit pas realiseerbaar was nadat de drive-under bij Herfte in gebruik is genomen.
pedaalemmerzak schreef: Steenwijk heeft wel een IC en heeft minder reizigers dan Hoogeveen.
Wat Steenwijk wel heeft en Hoogeveen niet: is een toeristische trekpleister. Het is dan wel niet in Steenwijk zelf maar iets er buiten; Giethoorn. Veel Aziatische toeristen maken gebruik van de IC vanuit de Randstad (voornamelijk Amsterdam) naar Steenwijk/Giethoorn. Ik heb me er vandaag nog over verbaasd over een grote groep Aziatische toeristen (in dit geval Chinezen) die bij station Steenwijk stonden te wachten op de bus richting Giethoorn.


Je zou ook enkele spitstreinen kunnen laten rijden welke in de ochtend als stopcities tussen Groningen en Zwolle rijden, waarna ze vanaf Zwolle verder rijden richting de Randstad en 's middags v.v.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom is die dive-under eigenlijk zo noodzakelijk? Je kan toch ook de stoptrein boven Staphorst iets verschuiven in tijd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Daniel »

Heeft dat vervolgens niet weer impact op aansluitingen in Groningen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door CamilleKreemers »

De stoptrein gaat al 5 minuten NA de IC weg. Dan zou dan 3 minuten worden.

Enige wat ik zo snel kan indenken is het gebrek aan een perron en eventueel een conflict in Meppel.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Klaasje »

Als de intercity naar Leeuwarden in Meppel stopt heb je minimaal 4 minuten... Het is voorzien dat de sprinter naar Groningen ook niet in Staphorst zal stoppen maar de sprinter naar Leeuwarden weer wel.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door flipje »

JAAA we gaan gewoon verder waar we ooit gebleven waren *O*
Noord-Nederland wordt beter bereikbaar met plan voor regio intercity's

Regio - Het inzetten van IC-Regio zorgt voor een veel betere treinverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Hoogeveen.

IC-Regio is een voorstel om intercity’s door te trekken van Lelystad tot Zwolle en Groningen en vice versa, waarbij ook de tussenstations aangedaan worden. Het resultaat van die aanpassing is dat Hoogeveen en veel andere stations weer een rechtstreekse intercity naar Amsterdam Centraal en Schiphol krijgen. In het voorstel krijgen bijvoorbeeld knooppunt Zwolle, Kampen Zuid en Dronten in de spits vier intercity’s per uur.

Meer informatie en bron
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Klaasje »

Spuit elf!
Klaasje schreef:Hadden jullie deze al gezien? link

Ik heb het bijbehorende rapportje even geopend. Het lijkt erop dat Hoogeveen nu gaat gokken op het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] van Lelystad en dan door als sprinter naar Groningen of het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] van Almere als IC naar Lelystad en vervolgens als sprinter naar Groningen. Het rapport vind de laatste het meest logisch.. Ik de eerste aangezien je dan niet nog meer half lege treinen krijgt tussen Almere en Lelystad. Een probleempje: De [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] doortrekken past niet zomaar omdat er geen ruimte op het spoor is tussen Lelystad en Almere Centrum en het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] geeft een verkeerde tijdligging bij Zwolle.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Wubbo »

Ik vind het een zwak rapport: ze laten een optie afvallen omdat NS heeft gezegd niet met IC-materieel als sprinter te willen rijden, en introduceren vervolgens twee nieuwe opties die exact hetzelfde doen (en gaan vervolgens beredeneren waarom dat prima kan). Neem dan ook die afgevallen optie mee zou ik zeggen.
Verder kan ik er inderdaad niet uit opmaken of het dienstregelingstechnisch past of niet. Bij een van de opties staat dat het past als er spoor wordt toegevoegd bij Almere Poort (natuurlijk de meest logische plek als je iets wil in Hoogeveen, en kost ook bijna niks daar) en bij de andere blijft het vaag.

Positief van dit alles is dat het toevoegen van de stop in de huidige IC wel definitief van tafel lijkt.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door flipje »

Klaasje schreef:Spuit elf!
Klaasje schreef:Hadden jullie deze al gezien? link

Ik heb het bijbehorende rapportje even geopend. Het lijkt erop dat Hoogeveen nu gaat gokken op het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] van Lelystad en dan door als sprinter naar Groningen of het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] van Almere als IC naar Lelystad en vervolgens als sprinter naar Groningen. Het rapport vind de laatste het meest logisch.. Ik de eerste aangezien je dan niet nog meer half lege treinen krijgt tussen Almere en Lelystad. Een probleempje: De [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] doortrekken past niet zomaar omdat er geen ruimte op het spoor is tussen Lelystad en Almere Centrum en het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] geeft een verkeerde tijdligging bij Zwolle.
Hmmm.. dat heb ik dan even gemist :X
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat je materieelinzet af moet hangen van de gemiddelde halteafstand wat bereist wordt. De sprinters Leeuwarden - Meppel en Groningen - Zwolle hebben enorme ruimtes ertussen en je zit er snel lang in. Dan is IC-materieel beter. In de randstad wil je snelheid met optrekken door de kleinere halteafstanden, dus daarop gespecificeerd materieel. In de eerdergenoemde stoptreinen is dat minder noodzakelijk, want je wil eigenlijk meer snelheid hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Suus »

Eigenlijk is het wel een oxymoron, een regio-IC. Een Intercity-trein is eerste instantie niet voor regionaal vervoer bedoeld namelijk :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten