Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Hainje »

Nog wel.....
🍉
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Dennenboom »

Doet me herinneren aan de ene keer dat ik wenste dat Hoogeveen een intercitystation was. Treinen tussen Meppel en Hoogeveen reden niet omdat er een aanrijding was. Dus werden er vervangende bussen ingelegd tussen Zwolle en Hoogeveen, verder kon je met de trein. Na de busreis begeef ik me naar het perron in Hoogeveen en wat gebeurt er? De treinen rijden weer en een Intercity stuift lekker door in Hoogeveen. Wij konden wachten op de stoptrein naar Groningen :?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door groningen »

ProRail verbouwt spoor bij Hoogeveen in 2019

De aanleg van een snelle spoorboog bij Hoogeveen heeft ProRail uitgesteld tot 2019. De spoorboog vervangt twee bochten ten noorden en zuiden van het station. Intercity's en goederentreinen hoeven daardoor in de toekomst minder af te remmen.

Tijdswinst van 75 seconden
Tijdswinst is de belangrijkste reden voor de aanleg. Het afremmen naar 80 kilometer per uur kost de intercity 75 seconden. De NS heeft die tijdswinst nodig voor een soepele overstap van reizigers in Groningen en Zwolle. In 2021 wil de NS bijvoorbeeld alle treinen in Zwolle om kwart over en kwart voor het uur het station binnen laten rijden

Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/119331/ ... en-in-2019
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 06 mar 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht ingekort ivm copyright
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door BrengMe »

Dag IC-stop :')
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door groningen »

Ik ben benieuwd hoe een bocht die met (mogelijk) 140 kilometer per uur genomen kan worden eruit ziet. Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden. Die bocht bij Meppel blijft zeker wel bij 80 kilometer per uur.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Klaasje »

Gewoon veel verkanting, dan hoef je niet eens zo heel ver vij het huidige trace vandaan. De boog bij Bussum wordt ook 130 km/h met een zijdelingse verschuiving van maximaal 5 meter.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Erik1100 »

Tja, voor Harderwijk is 1 van de redenen waarom het geen intercity station is al vervallen: de overweg aan de noordzijde is vervallen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door reisthijs »

groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door groningen »

Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door cassie127 »

reisthijs schreef:
groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).
Echter stoppen die daar wel bij bijvoorbeeld een verstoring of werkzaamheden. En dan is een (te) kort perron niet handig
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Chrysa »

Ach, volgens dit forum komen daar toch alleen maar losse ICM-stellen. (A)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door reisthijs »

's Ochtends vroeg stopt er een heuse Intercity met maar liefst drie stellen!
Maar goed, die trein is met 9 bakken nog steeds een stuk korter dan het perron.
groningen schreef:Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!
Dat lijkt me onwaarschijnlijk met de huidige kaarsrechte perrons.

Ik verwacht eerder (ook gezien het budget) dat de twee bestaande bogen voor en na het station worden aangepast, dan kunnen de perrons gewoon blijven liggen en ligt het spoor in het station niet in een verkanting.
Of de perrons dan net zo lang kunnen blijven als nu weet ik niet, dan moet ik eerst weten wat de minimale boogstraal is voor 140 km/h.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat ze niet de huidige bogen aanpakken maar een één lange boog van maken in plaats van de vier korte bogen die er nu liggen. Op die manier kan je met relatief weinig verkanting een hele mooie boog neerleggen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door isadora »

Boogeveen, ik zie het er nog van komen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Nicketick »

Zijn er eigenlijk al festiviteiten gepland in Hoogeveen om te vieren dat de komende twee weken alle intercities in Hoogeveen stoppen? :wink:
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door marcel.nl »

Ja en het aantal in en uitstappende intercitypassagiers tellen geldt niet tijdens deze weken he :lol:
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 13 apr 2017, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Etienne »

In ditzelfde topic past dit nieuwsbericht ook wel:

Drentse GroenLinks-fracties willen ook regio-intercity naar Randstad
ASSEN - Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.

Het plan van GroenLinks is niet nieuw. Eerder stelde de Hoogeveense wethouder Jan Steenbergen al dat een regio-intercity een kans is om het probleem van de overvolle treinen tussen Groningen en Zwolle op te lossen.

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Chrysa »

En hoeveel mensen reizen er tussen die stations en Amsterdam CS? Zullen er niet zo veel zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Meltrain »

Etienne schreef:Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.
Ik kijk nu al uit naar de directe Intercity Emmen - Utrecht Centraal via Emmen Zuid, Nieuw Amsterdam en Coevorden. :D Zou die verbinding door Arriva geëxploiteerd gaan worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Aking »

Kunnen ze de IC Berlijn niet bij Emmen de grens over laten gaan anders?
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door en-es »

Zullen ze eerst rails tussen Emmen en Meppen moeten aanleggen. :mrgreen:
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Chrysa »

Waarom? Dat ding heeft gewoon wielen toch? Gewoon een tractor ervoor hangen en gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:
Etienne schreef:Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.
Ik kijk nu al uit naar de directe Intercity Emmen - Utrecht Centraal via Emmen Zuid, Nieuw Amsterdam en Coevorden. :D Zou die verbinding door Arriva geëxploiteerd gaan worden?
Hoho, alle Drentse stations. Dus ook Dalen nog :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Meltrain »

Het is dan handiger om de IC Berlijn vanauit Amsterdam via Lelystad en Zwolle naar Coevorden te laten rijden. Het voorste rijtuig gaat daarna als stoptrein verder naar Emmen en de rest gaat via Nordhorn naar Bad Bentheim en verder naar Berlijn. :D

@ Daniel: Ik vreesde al dat ik een station vergeten was. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Klaasje »

Een regio-IC kan wel maar dan alleen als je niet meer in de knoop van Zwolle aansluit. Of je dat moet willen is wel een belangrijke vraag. Ik denk dat de richtingen Deventer, Enschede en Amersfoort bij elkaar meer reizigers trekken dan Lelystad, Almere en Amsterdam Centraal. Dan krijg je dus zo'n kwestie: Operatie geslaagd, patiënt overleden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten