Pagina 7 van 16

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 17 aug 2011, 20:27
door Daan
Snelheidsverhoging vereist een nieuw beveiligingssysteem, dat is het grote probleem...

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 10:51
door Etienne
NS beweegt geen millimeter
Woensdag, 19 Oktober om 0:37:20 | 672 keer bekeken

Hoogeveen - De NS wil in 2013 méér treinen sneller laten rijden, maar schrapt dan Hoogeveen als stopplaats voor intercity’s, en dus ook voor de Schipholtrein. Vanuit Hoogeveen en omstreken, tot in de Tweede kamer toe is daar al 3 jaar lang tegen geprotesteerd. Het college van burgemeester en wethouders van Hoogeveen bood afgelopen maandagavond aan de NS en ProRail nog eens de gelegenheid om hun plannen met de nieuwe Hanzelijn-dienstregeling uit te leggen aan de gemeenteraad.

In een besloten bijeenkomst bleek dat de NS zich voornamelijk laat leiden door voordelen voor de grootste groep van gebruikers. Die wonen in Groningen en Assen; reizigers uit Zuid Drenthe en Noord Overijssel die in Hoogeveen instappen horen daar niet toe.
Dit werd pijnlijk duidelijk via een vraag van een van de raadsleden, wat de NS aan de Hoogeveense reizigers te bieden had sinds 3 jaar (!) geleden het plan werd gepresenteerd om de intercitystops te schrappen. Het antwoord was even kort als duidelijk: “niets”.

In de soms felle discussie met de vertegenwoordigers van NS en ProRail bleek vaker dat de geslotenheid van de NS elke dialoog tot nu toe lam legde.
En ook deze avond werd de kritiek vanuit de raad vooral gepareerd door te verwijzen naar de keuze voor alleen de grootste groep reizigers.

Lees meer

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 11:24
door The best
Een strakke halfuursdienstregeling misschien?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 14:20
door Geert
Wat een bevooroordeeld bericht: de reizigers uit Hoogeveen krijgen er wel iets voor terug. Volgens cijfers van NS stappen de meeste reizigers uit in Zwolle en die gaan er juist op vooruit; zij krijgen een dienstregeling met een strakke halfuursdienst die verder gelijkwaardig is aan de huidige dienstregeling (dat de huidige trein na Zwolle doorrijdt is voor hen niet van belang). Er is een kleine groep (<200/dag) reizigers die na Zwolle doorreist: zij krijgen een overstap in Zwolle, maar als voordeel hebben ze wel een strakke halfuursdienst (en de overstaptijden zijn steeds gelijk).

Ik denk dat het op zich weinig uitmaakt voor de grote groep reizigers Zwolle-Assen-Groningen om extra te stoppen in Hoogeveen, maar het probleem is dat de andere plaatsen langs de lijn (vooral Meppel) dan ook een extra IC-stop zal willen en met elke extra stop verdampt de reistijdwinst voor de doorgaande reiziger.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 14:22
door Reiziger Delft
En Hardewijk, Woerden, Utrecht Leidsche Rijn, Zoetermeer, Voorburg...

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 20 okt 2011, 12:23
door Raymond
Provincie: Hoogeveen niet behouden als intercitystop
HOOGEVEEN - De provincie ziet geen mogelijkheden om station Hoogeveen te behouden als intercitystop. Het college van gedeputeerde staten schrijft dat in een brief aan provinciale staten.

Lees verder

Hoogeveen geen stopplaats meer voor intercity's

Geplaatst: do 20 okt 2011, 21:14
door Daniel
Hoogeveen geen stopplaats meer voor intercity's
Geplaatst op: donderdag 20 oktober 2011 21:10
Laatst bijgewerkt: donderdag 20 oktober 2011 21:14


ASSEN - Hoogeveen verdwijnt hoogswaarschijnlijk als stopplaats voor intercity-treinen. Daardoor kunnen reizigers uit Groningen en Assen sneller in Zwolle zijn.
Het Drentse provinciebestuur schrijft in een brief aan Provinciale Staten, dat alle mogelijkheden om Hoogeveen als intercity-station te behouden zijn bekeken.
Lees verder

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 24 okt 2011, 20:40
door Thom91
*vind ik leuk* :d

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 24 okt 2011, 22:52
door fogeltje
Etienne schreef:NS beweegt geen millimeter
Woensdag, 19 Oktober om 0:37:20 | 672 keer bekeken
In een besloten bijeenkomst bleek dat de NS zich voornamelijk laat leiden door voordelen voor de grootste groep van gebruikers.
Ze doen alsof je een dienstregeling juist moet maken om de kleinste groep mensen (in dit geval een inwoner van Hoogeveen) tevreden te stellen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 11:00
door Zonnig
Als er tussen Groningen en Zwolle 2 Intercity's en 2 stoptreinen rijden dan is er sprake van een goede regelmaat en een kleinere kans op verstoringen. Bovendien kunnen de streekbussen strak aansluiten op de trein (zonder om en om een strakke aansluiting te hebben en het andere halfuur een wachttijd van 10 min op het station). Daarbij opgeteld dat er weinig doorgaande reizigers zijn tussen Hoogeveen en bestemmingen verder dan Zwolle vindt ik het niet erg correct dat de gemeente waaronder Hoogeveen valt het kleine eigenbelang boven dat van duizenden reizigers stelt.

Er zijn stations die hun Intercity-status hebben verloren die een grotere stroom reizigers bedienden dan Hoogeveen.
Wie denkt Hoogeveen wel dat zij is?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 11:07
door Suus
Hoogeveen met een hoofdletter H.

(Sorry, flaw, maar dat is hun slagzin :') )

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 11:08
door Klaasje
Stations die 3 tot 4 x zo groot zijn verliezen in 2013 en 2016 zelfs een intercitystatus.

Wat ik er verder van vindt is denk ik wel bekend: De s9100 is een bijzonder snelle stoptrein. Daarmee hoeven ze niet te klagen. Dan is het misschien jammer dat er maar 2 treinen per uur in Hoogeveen stoppen maar dat is vooral de schuld van het gebrek aan in- en uitstappers op de rest van de lijn.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 11:41
door Vinny
Het is meer zo dat treinen tussen Zwolle en Groningen gewoon niet bij iedere stoeptegel stoppen, maar bij nederzettingen die in de provincie natuurlijk al snel de status "stad" hebben. De situatie in bijv. Zeeland of Noord Holland is wezenlijk anders, daar hebben dorpen met nauwelijks inwoners (Rilland Bath, Anna Pauwlona) ook al hun eigen station.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 13:14
door reisthijs
Klaasje schreef:Wat ik er verder van vindt is denk ik wel bekend: De s9100 is een bijzonder snelle stoptrein. Daarmee hoeven ze niet te klagen. Dan is het misschien jammer dat er maar 2 treinen per uur in Hoogeveen stoppen maar dat is vooral de schuld van het gebrek aan in- en uitstappers op de rest van de lijn.
Inderdaad, de snelheid en de frequentie van de verbindingen van Hoogeveen met Zwolle en Groningen blijven in de plannen van NS gewoon precies hetzelfde, maar daar ging het in deze kwestie dan ook eigenlijk niet over.

Hoogeveen klaagt maar over één ding en dat is de extra overstap in Zwolle. Wat Hoogeveen betreft hoeft de snelle IC Groningen-Zwolle helemaal niet in Hoogeveen te stoppen, als er op een andere manier een overstapvrije verbinding met de Randstad kan komen (bijvoorbeeld door de stoptrein in Zwolle te koppelen aan een IC).

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 13:45
door Klaasje
Als je zegt dat de discussie daar niet over gaat, dan ga je een beetje de mist in.. De laatste tijd is er meerdere malen geroepen in Hoogeveen dat ze 4 x per uur een verbinding met Zwolle en Groningen willen hebben. Sindsdien hoor je ook veel minder over de verbinding met de Randstad.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 20:03
door reisthijs
Dat bedoel ik dus, men is kwijtgeraakt waar het hier nu eigenlijk om ging.
Eerst was de eis nog bescheiden: 1x uur een directe verbinding Hoogeveen-Schiphol (dus behouden wat ze nu hebben), maar toen bleek dat NS dat niet zag zitten omdat men juist ieder half uur precies hetzelfde patroon wil rijden.

Daarna is men dus overgegaan op een "alles of niets"-aanpak en kwam daar de eis dat ze willen dat dan maar álle IC's in Hoogeveen moeten stoppen. Tja dat wordt dan vanzelf een keer "4x uur een trein" maar daar was het dus niet om begonnen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 27 okt 2011, 23:36
door visgraat
En ze raken ook nog eens de Qline verbinding met Emmen kwijt. Ik ben wel benieuwd of de stoptreinen die er gaan rijden wel het comfort van een intercity bieden. Dat lijkt me wel een serieuze kwestie, aangezien stoptreinverbindingen daar ook lange afstandsreizen zijn. Een SLT-sprinter lijkt me hier niet gepast.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 15:21
door The best
visgraat schreef:En ze raken ook nog eens de Qline verbinding met Emmen kwijt. Ik ben wel benieuwd of de stoptreinen die er gaan rijden wel het comfort van een intercity bieden. Dat lijkt me wel een serieuze kwestie, aangezien stoptreinverbindingen daar ook lange afstandsreizen zijn. Een SLT-sprinter lijkt me hier niet gepast.
Ik zou gewoon door blijven rijden met koplopers eigenlijk, net zoals de situatie nu is. De afstanden zijn daar inderdaad wel groot genoeg voor.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 17:18
door timtrein
Ik geloof niet dat er plannen zijn iets anders dan ICM in te zetten in de 9100, of het moet al IRM of DDZ worden. Het stoptreinmat (SLT en SGM) is hard genoeg nodig voor de échte Sprinterdiensten, zeker als DD-AR verder in revisie gaat.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 17:18
door The best
timtrein schreef:Ik geloof niet dat er plannen zijn iets anders dan ICM in te zetten in de 9100, of het moet al IRM of DDZ worden. Het stoptreinmat (SLT en SGM) is hard genoeg nodig voor de échte Sprinterdiensten, zeker als DD-AR verder in revisie gaat.
Het lijkt me nogal onzinnig om met dubbeldekkers te rijden, zo druk is het daar nu ook weer niet.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: za 29 okt 2011, 21:36
door hgv
Maatschappij voor Beter OV (http://www.voorbeterov.nl) weet het goed te omschrijven:
HOOGEVEEN EN DE TWEE MATEN VAN DE NS

Hoogeveen verliest definitief zijn Intercitystatus en ook het provinciebestuur heeft zich daarbij neergelegd. De Maatschappij Voor Beter OV heeft daar gemengde gevoelens bij.

Natuurlijk, het is verstandig als bij dit soort afwegingen gekeken wordt naar de belangen van de meeste reizigers, maar dat moet niet met de botte bijl gebeuren. Geen zinnig mens zal immers voorstellen, alle stations tussen Groningen en Zwolle maar op te heffen, of op zijn minst hun Intercity-status te ontnemen, om het maar eens overdreven te formuleren.

De meeste passagiers op de lijn Groningen - Zwolle willen in Hoogeveen niet in- of uitstappen. In dat licht bezien, valt er misschien iets te zeggen voor het opheffen van de Intercity-status van Hoogeveen.

Anderzijds: de NS richt zich tegenwoordig toch meer op het ontsluiten van relevante OV-knooppunten met Intercity’s? Kijk maar op de spoorverbinding tussen Amsterdam, Haarlem en Rotterdam. Daar worden steden als Heemstede opgenomen in de vaart der volkeren. Ze krijgen de Intercity-status. Hoogeveen is voor een heel groot gedeelte van Drente als OV-knoop zeker zo belangrijk als Heemstede voor de Noordelijke Bollenstreek.

Als de NS besluit, Heemstede toe te voegen aan het Intercity-netwerk, en Hoogeveen als Intercity-station te schrappen, dan kan niet anders worden geconstateerd dan dat de NS-Reizigers met twee maten meet. Dan valt het afschepen van Hoogeveen met (mogelijk toiletloze, wat gezien de reistijden niet valt te verantwoorden) stoptreinen niet te rechtvaardigen.
Op de startpagina staat als aanvulling:
STOPTREINEN ZWOLLE - GRONINGEN BEHOUDEN TOILETTEN

In een reactie op ons commentaar op het verliezen van de Intercity-status van station Hoogeveen, heeft de NS ons laten weten, dat de stoptreinen met het gebruikelijke Intercitymaterieel zullen worden gereden. De toiletten in de trein zullen dus behouden blijven.

Voor Beter OV is blij met deze mededeling.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: za 29 okt 2011, 22:15
door Klaasje
Aan de andere kant had Heemstede ook echt geen IC-stop gehad als er 4 sprinters in het uur hadden gereden. Daar durf ik behoorlijk wat geld op in te zetten. Feit is gewoon dat de rest van de stations langs die lijn (tussen Hlm en Ledn) te klein zijn voor meer dan 2 treinen in het uur. Als je alleen op basis van regiofunctie gaat vergelijken klopt het dat Hoogeveen recht heeft op een IC-stop. Het probleem is alleen dat er een breder plaatje omheen zit.
  • Reizigersaantallen: Hoogeveen is kleiner dan Heemstede maar heeft zelfs maar 1/3e van de reizigers bij Almere Buiten en 1/4e van die van Duivendrecht. Deze stations raken in 2013 en 2016 hun IC-stops ook kwijt.
  • Meerwaarde voor reizigers van het IC-station, laten we eerlijk zijn: Voor reizen verder dan Zwolle en Groningen is er behoorlijk wat winst, voor reizen die niet verder gaan nauwelijks. De eerste categorie kent een zeer beperkte reizigersgroep. Bij Heemstede zit de winst in een rechtstreekse verbinding met Amsterdam C die ze met sprinters niet gehad zouden hebben. (2012) Daardoor is de winst van de IC-stop voor veel meer reizigers echt incasseerbaar.
  • De reizigers op de rest van de stopstations van de spoorlijn: Het grote nadeel van de s9100 is dat die een groot deel van de vulling aan Hoogeveen heeft te danken. Dit zal niet zo'n rendabele treinserie zijn door de relatief grote inzet van personeel voor een zeer beperkt reizigersaantal. Als de stations op de rest van de lijn wat drukker zouden zijn, zou de s9100 de reizigers van Hoogeveen kunnen missen. Nu is dat voor NS onbetaalbaar. Ze willen de Hoogeveners dus in de s9100 en anders moet er overheidsgeld bij.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 00:40
door Vinny
Het probleem is dat in feite bijna alle stations tussen Groningen en Amsterdam "sneltrein" waardig zijn. Een fictieve dienstsregeling volgens het Zwitserse treinmodel:
1x per uur: IC Groningen - Assen - Zwolle - Almere - Amsterdam Zuid
2x per uur: IR Groningen - Lelystad - Almere Oostvaarders - Almere Centrum - Amsterdam Centraal (stopt tussen Groningen en Almere Oostvaarders op alle tussengelegen stations, rijdt na Almere Centrum non-stop door naar Amsterdam Centraal)
4x per uur: S12 Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 08:47
door Klaasje
Dan nog zitten we met het probleem dat die IR stations als Beilen en Haren aan zal moeten doen omdat een losse stoptrein niet uit zal kunnen. (tenzij de overheid naar de achterzak grijpt, die overigens leeg is.)

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 08:50
door Vinny
Dat is geen probleem, dat is gezeur :P
Zonetreinen stoppen bij definitie altijd op kleine stations wanneer de trein het eindpunt nadert... *O*