Pagina 9 van 16

Re: RE: Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 15:49
door Klaasje
JWM schreef:Ach, je kan er wel spottend over doen en het idee voor een spoorlijn Emmen - Hoogeveen is natuurlijk absurd maar een Intercitystop in Hoogeveen is echt wel een twijfelgeval.
Twijfelgeval? Minder dan de helft reizigers in vergelijking met Almere Buiten, net zoveel als Nijkerk. De enige reden dat men het wil is omdat ze dan geld kunnen verdienen aan gebiedsontwikkeling voor al die forensen naar Amersfoort, Utrecht, Amsterdam en misschien nog Almere. Tevens kan de politiek zo eeuwig de schuld aan NS blijven geven als het dorp niet zoveel blijft voorstellen. Handig.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 16:14
door JWM
Dat is echt een appels-met-peren vergelijking en een afweging waar een trein wel of niet stopt is van meer dingen afhankelijk dan alleen reizigersaantallen. Je zou op deze manier ook kunnen beredeneren dat het juist wel een IC-stop zou moeten zijn omdat Steenwijk dat ook is, ook als er op die lijn een volwaardige sprinterdienst rijdt.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 17:36
door Klaasje
Dan zou ik vooral ook niet met een appels-en-perenvergelijking reageren als ik jou was.. :wink:

Steenwijk is denk ik vooral een situatie die ontstaan is in de tijd dat er nog geen sprinter reed tussen Meppel en Wolvega. Als de IC daar niet zou stoppen zou er maar eens per uur een verbinding met Zwolle en verder zijn geweest. Wat dat betreft had ik het ook logisch gevonden om de IC-stop op de treinen naar Leeuwarden te verplaatsen naar Meppel aangezien je daarmee veel meer reizigers nuttig kunt bedienen. Voordat Meppel tegen Hoogeveen wordt afgezet wil ik wel alvast een lijstje met redenen geven waarom het logisch zou zijn:
  • Meppel is een handig overstappunt voor reizigers uit de sprinters uit Friesland en Drenthe
  • De Friese IC heeft sowieso substantieel minder doorgaande reizigers dan de IC van/naar Groningen.
  • Meppel is een veel belangrijker plaats in het busnetwerk dan Hoogeveen.
  • Daarnaast is Meppel groter dan Hoogeveen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 17:42
door Bjarte
Er wordt op Steenwijk gestopt en niet in Meppel omdat Meppel meer treinen heeft in de richting Zwolle omdat hier de Sprinter uit Groningen ook stopt. Ik denk dat Hoogeveen niet moet klagen. De plaats heeft een goede verbinding met Groningen en Zwolle met treinen die hoogwaardiger zijn dan gewone sprinterdiensten in Nederland.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 17:51
door JWM
Klaasje schreef:Dan zou ik vooral ook niet met een appels-en-perenvergelijking reageren als ik jou was.. :wink:

Steenwijk is denk ik vooral een situatie die ontstaan is in de tijd dat er nog geen sprinter reed tussen Meppel en Wolvega. Als de IC daar niet zou stoppen zou er maar eens per uur een verbinding met Zwolle en verder zijn geweest. Wat dat betreft had ik het ook logisch gevonden om de IC-stop op de treinen naar Leeuwarden te verplaatsen naar Meppel aangezien je daarmee veel meer reizigers nuttig kunt bedienen. Voordat Meppel tegen Hoogeveen wordt afgezet wil ik wel alvast een lijstje met redenen geven waarom het logisch zou zijn:
  • Meppel is een handig overstappunt voor reizigers uit de sprinters uit Friesland en Drenthe
  • De Friese IC heeft sowieso substantieel minder doorgaande reizigers dan de IC van/naar Groningen.
  • Meppel is een veel belangrijker plaats in het busnetwerk dan Hoogeveen.
  • Daarnaast is Meppel groter dan Hoogeveen.
Ik pleit niet voor Steenwijk of Hoogeveen als IC-stop. Kijk, bij sommige stations is het meteen duidelijk welke trein er wel en welke niet moet stoppen. Bij Hoogeveen is de afweging gewoon wat lastiger al vind ik de keuze van NS om er niet te stoppen prima verdedigbaar.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 18:53
door Suus
Steenwijk is deels historisch, in de tijd van de dienstplicht trok dat station grote aantallen reizigers omdat er veel soldaten gestationeerd waren.

Re: RE: Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 19:01
door CamilleKreemers
Klaasje schreef:
JWM schreef:Ach, je kan er wel spottend over doen en het idee voor een spoorlijn Emmen - Hoogeveen is natuurlijk absurd maar een Intercitystop in Hoogeveen is echt wel een twijfelgeval.
Twijfelgeval? Minder dan de helft reizigers in vergelijking met Almere Buiten, net zoveel als Nijkerk. De enige reden dat men het wil is omdat ze dan geld kunnen verdienen aan gebiedsontwikkeling voor al die forensen naar Amersfoort, Utrecht, Amsterdam en misschien nog Almere. Tevens kan de politiek zo eeuwig de schuld aan NS blijven geven als het dorp niet zoveel blijft voorstellen. Handig.
Deze discussie wordt oud.

De stations met grote afstanden ertussen zijn Zwolle - Assen en Zwolle - Amersfoort. Hoogeveen is naar mijn idee niet echt een handige halteerplek voor IC's. Het spoor tussen Emmen - Hoogeveen zal daarnaast nooit komen, aangezien dat veel duurder is dan elektrificatie van alle diesellijnen en daar wordt ook geen geld aan gespendeerd zonder enorme lobby.

Als er een station IC-Status zou moeten krijgen, zou ik wellicht kiezen voor een zomerstop te Harderwijk. Wellicht dat hiermee een goed product ontwikkeld wordt kun je extra reizigers naar Dolfinarium en Walibi trekken met het OV. Richting het Keukenhof en Efteling werkt het, dus wellicht ook richting Walibi.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 23:22
door peter-paulbolhuis
Ik reis 3 keer per week tussen Groningen en Hoogeveen. Wat mij opvalt is dat er toch wel een groot aantal mensen zowel in als uitstappen in Hoogeveen. Zelf kom ik vanuit Groningen maar ook vanuit Assen gaan er best wel veel scholieren naar het Alfa-College in Hoogeveen die allemaal gebruik maken van de sprinter. Maar ook veel andere passagiers stappen uit in Hoogeveen. Wat dat betreft is een extra stop van IC in Hoogeveen geen overbodige luxe en zal dat zeker schelen wat betreft de reizigers aantallen in de sprinter die vaak vol zit.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 23:39
door Jef400
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... ion-147203

We hebben het over 4.000 reizigers per dag. Dus ongeveer zo'n 2.000 unieke reizigers die 's ochtends heen gaan en 's avonds terug. Over de bezettingsgraad van de stoptrein heb ik zou gauw geen cijfers beschikbaar. Maar ik denk niet dat de drukte het rechtvaardigt. Ook is al uit eerdere onderzoeken duidelijk geworden dat het overgrote merendeel van de reizigers toch niet verder hoeven te reizen dan Groningen of Zwolle.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 05 jan 2017, 08:14
door Dennenboom
peter-paulbolhuis schreef:Wat dat betreft is een extra stop van IC in Hoogeveen geen overbodige luxe en zal dat zeker schelen wat betreft de reizigers aantallen in de sprinter die vaak vol zit.
Dat is juist de bedoeling: met een Intercity stop in Hoogeveen zullen de sprinters een te lage bezettingsgraad hebben.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 05 jan 2017, 08:32
door Vinny
Suus schreef:Een spoorlijn Hoogeveen - Marienberg zou ik nuttiger vinden, de verbinding Groningen - Twente zou er fors korter door worden.
Mee eens. Alleen is deze verbinding moeilijk rendabel te maken omdat deze vervoersbehoefte vooral onder studenten leeft.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 05 jan 2017, 09:33
door CamilleKreemers
Spitsbus tussen Hoogeveen en Twente??

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 05 jan 2017, 10:56
door flipje
Ik vraag me af of een spitsbus zoveel sneller is. In de huidige situatie is de bus naar Hardenberg en vanaf daar met de trein naar Almelo 10 minuten langzamer, dan reizen via Zwolle richting Almelo.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 05 jan 2017, 10:56
door Bjarte
Dennenboom schreef:
peter-paulbolhuis schreef:Wat dat betreft is een extra stop van IC in Hoogeveen geen overbodige luxe en zal dat zeker schelen wat betreft de reizigers aantallen in de sprinter die vaak vol zit.
Dat is juist de bedoeling: met een Intercity stop in Hoogeveen zullen de sprinters een te lage bezettingsgraad hebben.
Juist. Bovendien is een grote groep reizigers die in Groningen en Assen op een IC stappen langeafstandsreiziger (>1 uur). In Hoogeveen zijn dat vooral forensen en schoolgangers. Jongeren die naar school gaan of forensen zijn reizigers die meestal niet meer dan 45 minuten in de trein zitten en ik ben van mening dat je deze groep zoveel mogelijk moet scheiden van de langeafstandsreiziger.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 05 jan 2017, 19:00
door Vinny
Deze discussie die soms terugkeert maakt me wel voorstander van een treinsysteem waarbij de 'oude' sneltrein de basisformule van het hoofdrailnet wordt. Rondom grote steden komt er een aanvullend sprinternet vergelijkbaar met de S-bahn in Duitsland en Zwitserland. De intercity's in het topsegment worden dan meer vraagafhankelijk. Op zondagmorgen is een snelle intercity niet noodzakelijk op de uiteinden van het netwerk.

Hoogeveen is bij uitstek te belangrijk voor een laag frequente sprinter en te irrelevant voor een IC stop.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 05 jan 2017, 19:03
door Wubbo
Alleen zul je tussen Zwolle en Groningen geen drietreinensysteem gaan rijden want daar heb je de reizigers niet voor, dus wordt de keus alsnog voor een IC (want een duidelijke vraag naar langeafstandsvervoer) en sprinter want je moet wat met de andere stations. Ik denk ook dat er stations zijn die meer baat hebben bij een drietreinensysteem dan Hoogeveen (denk aan Harderwijk, Woerden, Driebergen-Zeist, Heiloo, Naarden-Bussum, etc).

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 05 jan 2017, 19:11
door Vinny
Klopt. Tussen Groningen en Zwolle komt dat dan neer op een overal stoppende intercity, en een niet overal stoppende intercity. De concessie Hoofdrailnet schrijft voor dat alle stations 2x per uur bediend moeten worden, dus snijden in het sprintersegment is lastig.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 11:55
door reisthijs
Nou hebben we het hier wel over een van de snelste 'sprinters' van het land. Een sneltrein zou niet heel veel reistijdwinst opleveren, die zou immers nog steeds in Assen stoppen en vermoedelijk ook in Meppel.

Overigens is het grootste bezwaar van Hoogeveen niet dat de huidige trein te langzaam zou zijn of te weinig rijdt. Waar het eigenlijk om gaat is dat ze geen trein hebben die verder rijdt dan Zwolle.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 12:11
door gebruiker77
Kan er niet een alternatief komen dat Groningen (en Assen) een nette kwartierdienst naar de Randstad krijgt. De 2 verschillende lijnen stoppen dan alternerend op de tussenliggende stations, zodat Groningen Europapark, Beilen, Meppel, Hoogeveen een halfuurdienst krijgen. Dat betekent voor Groningen - Utrecht wel een langere reistijd, maar je hebt wel meer verbindingen per uur. Dat zorgt er ook meteen voor dat de aansluitingen van de bussen in Groningen altijd wel op een trein aansluiten.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 12:31
door Wubbo
Het aantal verbindingen voor Groningen - Utrecht zal niet stijgen, of je moet ook alternerend gaan rijden tussen Zwolle en Utrecht.
Het grote nadeel van alternerend stoppen is dat (als je geen aparte sprinter meer rijdt en dat lijkt je plan te zijn) de reistijden tussen de sprinterstations extreem groeien omdat je dan via een grote knoop moet reizen. Dat kan het totaalplaatje van reistijdwinst erg minimaliseren.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 12:37
door gebruiker77
Hoeft niet per se 4x/u Utrecht te zijn, maar mag ook doorrijden op een andere bestemming vanaf Zwolle.

Ja, dat laatste is natuurlijk wel waar, tja dan is het misschien niet zo handig. Ik vind alleen 2x/u een intercity trein erg weinig voor Groningen. De stoptrein zit qua tijd (dat is logisch) net na de Intercity. Een kwartierdienst naar Zwolle had ik graag gezien.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 12:59
door waldo79
Als je een kwartierdienst vanuit Groningen naar Zwolle gaat invoeren krijg je dat de Sprinters in Zwolle buiten de knoop gaan vallen. Hiermee creëer je beroerde aansluitingen of je moet accepteren dat bepaalde overstappen snel en andere overstappen lang zijn.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 13:19
door reisthijs
Die sprinters vallen nu al bijna buiten de knoop, dus ik vraag me af hoeveel verschil dat nog zal maken. Er vallen wel meer treinen buiten die knoop, en dat zullen er alleen maar meer worden waardoor er in Zwolle uiteindelijk een tweede knoop zal ontstaan.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 13:36
door Zonnig
Een treinverbinding tussen Hoogeveen en Emmen?
Laat mij niet lachen.
De Q-liner die er heeft gereden is opgeheven .... zal wel wegens gebrek aan reizigers zijn geweest (niet vanwege een overschot).

Laten ze eerst maar eens kijken dat ze daar een bus vol krijgen!

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 15:03
door Wubbo
waldo79 schreef:Als je een kwartierdienst vanuit Groningen naar Zwolle gaat invoeren krijg je dat de Sprinters in Zwolle buiten de knoop gaan vallen. Hiermee creëer je beroerde aansluitingen of je moet accepteren dat bepaalde overstappen snel en andere overstappen lang zijn.
Waarom is dit altijd waar? Je hebt hier waarschijnlijk een redenering voor maar die kan ik zo niet achterhalen.