Pagina 2 van 16

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 15:50
door Fles
The best schreef:
fogeltje schreef:Geen ICE's? :)
Nee, zo groot is de afstand nu ook weer niet.
Nou en. Het geld moet op :P
Op zich wel een goed idee om de trein trouwens verder door te trekken naar Hoogeveen en hem daar
Hoogeveen Aansluiting zal je dan bedoelen, want het station wordt gesloten natuurlijk. Voor straf :twisted:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 16:03
door The best
Fles schreef:
Op zich wel een goed idee om de trein trouwens verder door te trekken naar Hoogeveen en hem daar
Hoogeveen Aansluiting zal je dan bedoelen, want het station wordt gesloten natuurlijk. Voor straf :twisted:
Ja, natuurlijk. Dat bedoelde ik ook.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 16:55
door fogeltje
The best schreef:
Fles schreef:
Op zich wel een goed idee om de trein trouwens verder door te trekken naar Hoogeveen en hem daar
Hoogeveen Aansluiting zal je dan bedoelen, want het station wordt gesloten natuurlijk. Voor straf :twisted:
Ja, natuurlijk. Dat bedoelde ik ook.
Dat niet alleen, de spoorlijn wordt ook verlegd dwars door Hoogeveen en door de achtertuin van dhr. Mastwijk. Dan kan hij dagelijks van zijn IC's genieten.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 17:15
door reisthijs
Fles schreef:
The best schreef:
fogeltje schreef:Geen ICE's? :)
Nee, zo groot is de afstand nu ook weer niet.
Nou en. Het geld moet op :P
Voor een ICE Groningen-Enschede-Münster lijkt me deze route toch uitermate geschikt! :mrgreen:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 19:48
door Klaasje
We zijn hier allemaal lekker cynisch hier in dit topic :mrgreen: We kunnen wel een cabaretshow over de ic-stop te Hgv houden.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 20:24
door Fles
Beetje te beperkt. Maar over heel Hoogeveen moet wel een uurtje of 2 bij elkaar te lullen zijn. Wat Finkers kan met Glanerbrug... :mrgreen:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 20:28
door The best
Fles schreef:Beetje te beperkt. Maar over heel Hoogeveen moet wel een uurtje of 2 bij elkaar te lullen zijn. Wat Finkers kan met Glanerbrug... :mrgreen:
Dat denk ik niet, Glanerbrug (of Almelo, waar hij het volgens mij wat vaker over heeft) is toch echt wel een stuk meer dan Hoogeveen. Almelo heeft namelijk wel een IC-stop (er stopt zelfs een internationale trein).

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 22:51
door JeePee
Glanerbrug is ook een internationaal treinstation. Grensstation zelfs :p

Kunnen we van Hoogeveen geen parliamentary station maken. Gewoon 1 trein per week laten stoppen. Onderhoudsritje naar Onnen ofzo. Stopt verder nergens, et voila... alle treinen die er stoppen zijn IC's *O*

- Mastwijk blij, want IC station
- Rest van NL blij want men scheurt rustig door
- NIMBY's blij, immers minder stoppende treinen is minder kans op omroepberichten die te hard zijn.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 23:11
door Bastiaan
JeePee schreef:Kunnen we van Hoogeveen geen parliamentary station maken. Gewoon 1 trein per week laten stoppen. Onderhoudsritje naar Onnen ofzo. Stopt verder nergens, et voila... alle treinen die er stoppen zijn IC's *O*
Één trein op zondagochtend alleen in de richting van Groningen. Ik vind het een goed idee :pos:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 05 jul 2011, 23:47
door Jan Mastwijk
Het lijkt mij evident dat Hoogeveen op zijn minst vier verbindingen per uur per spoor met zowel de stad Groningen als het westen moet hebben. Het is van levensbelang voor de concurrentiepositie.

Met vriendelijke groet,

Jan Mastwijk

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 01:15
door Suus
Concurrentiepositie? Waarmee wil je concurreren dan. Hoogeveen is nu niet echt ideaal als woonplaats voor forensen en al helemaal niet voorbij Zwolle, dan is het wellicht beter om werk dichterbij te gaan zoeken of te verhuizen. Volgens mij kan men zich in Hoogeveen veel beter druk gaan maken om voorzieningen waarmee het vestigen van bedrijven aantrekkelijker wordt, zie Oss als goed voorbeeld. Dat weet binnen 2 maanden na een eerste gesprek met ondernemers al bedrijven met soms wel meer dan 100 werknemers over te halen zich te vestigen in Oss en dat is behoorlijk vlot.

Forensen die dagelijks van Hoogeveen naar Utrecht forensen zijn niet goed wijs.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 01:21
door Ardan
Concurrentiepositie? Welke, vraag ik me af? De positie van Hoogeveen als 'metropool' ten opzichte van Assen en Groningen?
Het lijkt me vrij sterk dat het voorzieningenniveau van Hoogeveen ineens explosief gaat groeien als er vier treinen per uur gaan stoppen. Hoogeveen voldoet qua voorzieningenniveau prima aan de vraag. Ik denk dat vier treinen in de korte spits wel zou kunnen, mits het busverkeer hierop afgestemd is. Volgens mij heeft het Drentse achterland voldoende eigen voorzieningen, Coevorden en Emmen hebben (naar mijn weten) een eigen ziekenhuis bijvoorbeeld. Coevorden heeft een bedrijventerrein dat per trein ook nog vanuit Duitsland bereikbaar is. Bovendien zijn Emmen en Coevorden óók twee keer per uur met Zwolle verbonden, plús een goede busverbinding van Emmen met Groningen.
Ik denk niet dat iedereen die nu nog met zijn voorzieningen in Emmen of Coevorden terecht kan, en met een goede verbinding zoals die momenteel bestaat in Zwolle of Groningen, dan ineens naar Hoogeveen zal gaan, puur omdat er daar dan vier treinen per uur stoppen.
Tijdens een tourtje vandaag opperde htm_tram het idee om met een soort voortreinen te gaan werken na de realisatie van de Hanzelijn.
Stopperts uit Groningen worden in Zwolle aan de even daarna aankomende IC uit Groningen gekoppeld en gaan samen over de Hanzelijn richting Schiphol.
Vanuit Leeuwarden hetzelfde, maar dan over de Centraalspoorlijn richting Amersfoort.
How about this? :?: Toch je rechtstreekse verbinding met de Randstad, en IC-reizigers hoeven geen tijd te verliezen. Ik zeg doen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 01:25
door Jan Mastwijk
Jullie snappen gewoon simpelweg niet hoe het zit. Hoogeveen heeft veel forensen die naar Groningen reizen en die moeten gewoon vier keer per uur een trein kunnen pakken. Daarnaast is het van vitaal belang voor Schiphol dat onze inwoners zonder overstappen naar hun vlieghaven kunnen reizen.

Met vriendelijke groet,

Jan Mastwijk

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 01:26
door deadlock

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 01:28
door The best
Jan Mastwijk schreef:Jullie snappen gewoon simpelweg niet hoe het zit. Hoogeveen heeft veel forensen die naar Groningen reizen en die moeten gewoon vier keer per uur een trein kunnen pakken. Daarnaast is het van vitaal belang voor Schiphol dat onze inwoners zonder overstappen naar hun vlieghaven kunnen reizen.

Met vriendelijke groet,

Jan Mastwijk
Schiphol wordt er echt niet anders van als 2 mensen per dag extra moeten overstappen in Zwolle hoor en de forensen naar Groningen kunnen gewoon de stoptrein pakken.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 01:44
door Jan Mastwijk
Ik zal blijven strijden! En hierna volgt een kwartierdienst voor Groningen-Roodeschool en daarna de aanleg van een HSL van Hoogeveen naar Hamburg!

Met vriendelijke groet,

Jan Mastwijk

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 01:47
door Ardan
Beste Jan Mastwijk,
Aangezien dit vraagstuk al een tijdlang loopt, lijkt het mij dat er inmiddels een onderzoek naar de reizigersaantallen cq reizigersbehoeften is uitgevoerd. Kunt u door middel van cijfers uitdrukken wat de reizigersbehoeften/verplaatsingen/relaties zijn van reizigers uit (het achterland van) Hoogeveen in de richtingen Groningen, Zwolle en Schiphol? 'Veel' is namelijk een nogal vaag begrip.
Persoonlijk vind ik Hoogeveen (net als Harderwijk overigens) een beetje een twijfelgeval. Het is nét te groot voor twee stoppers per uur, maar niet groot genoeg voor een volwaardige IC-verbinding. Naar mijn mening volstaan twee treinen per uur per richting prima, aangevuld tot vier treinen in spitsuren (7-9 en 16-18 uur).
(tussendoor wil ik u er nog even op wijzen dat ik niets tegen u als persoon heb, echter wil ik alleen dit onderwerp ter discussie brengen en u stof tot nadenken/onderzoek bieden.)
Ik erken dat, bijvoorbeeld in de ochtendspits, de IC-treinen van Zwolle naar Groningen behoorlijk gevuld zijn, met zelfs staanplaatsen tot gevolg. Echter, ook bij treinen die slechts in Assen stoppen, is de trein in Groningen nog stééds vol. Hieruit trek ik de conclusie dat er een grote vraag is op de verbinding (Amersfoort?-) Zwolle-Groningen. Deze ervaringen doe ik persoonlijk op tijdens ritten op dit traject én doordat ik de drukte van de treinen waarneem op station Zwolle.
Ik beveel daarom de plannen zoals door NS gesteld ten zeerste aan. Er zijn dan vier (ipv de huidige drie) verbindingen Zwolle - Groningen, waarvan er twee overal stoppen en twee slechts in Assen. Hierdoor wordt het vervoersaanbod op de verbinding Zwolle-Groningen verruimd en blijven er nog stééds twee treinen in Hoogeveen stoppen, eventueel aangevuld met één of twee extra stoppende 'snel-IC''s in de spitsen.
Uit uw reacties kan ik concluderen dat het u puur gaat om de rechtstreekse verbinding met de luchthaven Schiphol. Deze rechtstreekse verbinding zal Hoogeveen verliezen, maar wellicht bent u bekend met de overstapsituatie in Zwolle; vanuit Hoogeveen bestaat er een cross-platform-overstap van de stoptrein uit Hoogeveen op de IC richting Amersfoort (spoor 14 -> 1). De andere richting op moet er inderdaad via de traverse gelopen worden (bij realisatie van de verbrede Zwolse tunnel zal deze overstap een stuk vlotter worden), maar door middel van liften en de ruime overstaptijd is deze overstap prima te doen.
Om de noodzaak van de verbinding Hoogeveen-Schiphol te kunnen onderbouwen lijkt het mij raadzaam met concrete cijfers te komen wat betreft de vraag hiernaar.
Met vriendelijke groet,
Ardan
[/bijzonder serieuze modus uit]

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 01:52
door Ardan
Eeh wacht. Kwartiersdienst Groningen-Roodeschool? HSL Hoogeveen-Hamburg?
Die HSL zou een leuke, snelle verbinding van Amsterdam met de Duitse havensteden kunnen bieden. Maar ik denk dat zulke ideëen naar het 'Wishful thinking'-topic verwezen kunnen worden..

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 08:49
door Suus
Deze Jan Mastwijk is nep. De eerste post was nog enigszins realistisch, maar daarna ging het toch heel snel de verkeerde kant op.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 08:52
door Bastiaan
Obvious troll is obvious :D

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 09:58
door Vinny
Vlieghaven is Drents voor luchthaven of vliegveld.. :lol:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 16:36
door Mark Knoester
Jan Mastwijk schreef:En hierna volgt een kwartierdienst voor Groningen-Roodeschool
Laten ook maar eens een intercity naar Winsum invoeren. Krijg Winsum ook eindelijk zijn welverdiende directe IC-verbinding met Shl :P Ben ik ook lekker snel thuis *O*

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 17:05
door fogeltje
Leuke troll post :pos: :D

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 18:58
door iljitsch
Jan Mastwijk schreef:Jullie snappen gewoon simpelweg niet hoe het zit. Hoogeveen heeft veel forensen die naar Groningen reizen en die moeten gewoon vier keer per uur een trein kunnen pakken. Daarnaast is het van vitaal belang voor Schiphol dat onze inwoners zonder overstappen naar hun vlieghaven kunnen reizen.
Heb je wel eens geteld hoevee intercity's er van Den Haag CS naar schiphol en Amsterdam CS rijden?

Nul!

Alleen twee sneltreinen per uur. Dan ga je me toch niet serieus vertellen dat de derde stad van een provincie waar in de hele provincie nauwelijks meer mensen wonen dan in de stad Den Haag wel vier treinen per uur nodig heeft? En een stad als Middelburg (10000 meer inwoners dan Hoogeveen) is dan weliswaar in naam intercitystation, maar daar stopt maar één keer per uur een trein die doorrijdt naar de randstad en nog één keer per uur een stoptrein.

Sorry hoor, maar intercity's moeten doorrijden. Een extra overstap is irritant, maar Hoogeveen komt goed weg met twee stoptreinen per uur die maar een paar keer stoppen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 19:31
door Suus
Wat is dat toch met jouw fascinatie voor de nu al uitstekende verbinding Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal. 2x per uur zonder overstappen, 2x per uur met overstappen, veel beter kan toch niet :)