Pagina 13 van 16

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 11 jan 2017, 19:15
door Mikos
Intercity om .46, stoppende Intercity om .04 en de sprinter om .26.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 11 jan 2017, 19:18
door Lijn65
gebruiker77 schreef:Hoe lagen de vertrektijden vanuit Groningen eigenlijk voor 2013 toen Hoogeveen nog wel 2 reismogelijkheid met de Randstad had middels de stoptrein die doorreed als IC? Had Groningen toen een 20 minutendienst?
De sprintercity's vertrokken om :07 en :31 uit Groningen en de intercity om :46. Vanuit Zwolle vertrok de intercity om :17 en de sprintercity's om :23 en :47. (volgens spoorboekje 2012)

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 11 jan 2017, 19:37
door Suus
Groningen 2012
Vertr. Serie Bestemming Soort
.07 700 Schiphol Intercity -
.30 9100 Zwolle (Niet 's avonds en zondag tot 16:00 uur) Sprinter -
.46 500 Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal Intercity -

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 11 jan 2017, 20:07
door Lijn65
Zo, drie voor de prijs van een :lol:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 11 jan 2017, 20:13
door gebruiker77
:D Allen bedankt voor de info!

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 11 jan 2017, 20:41
door Nitein-Repart
CamilleKreemers schreef:
pedaalemmerzak schreef:
sneltram schreef:Vanuit Steenwijk reist men voornamelijk naar Zwolle en Leeuwarden. Zolang er nog geen 2 sprinters per uur tussen Zwolle en Leeuwarden rijden, heb je de intercitystop nodig. In de tweede plaats heb je Steenwijk nodig om je IC te vullen. Zo veel reizigers leveren Heerenveen en Leeuwarden niet op. Richting Zwolle zie je vaak dat pas vanaf Steenwijk de trein een beetje begint vol te lopen. In Leeuwarden en Heerenveen heeft iedereen nog een eigen tweezitter.
En waarom niet net zoals in zeeland slechts 2 'sprintercities' per uur die op alle tussengelegen stations stoppen?

Als het argument is dat dat niet past: in Zeeland is het in de spits vaak ook heel erg druk in de trein. Wat je nooit zou verwachten van een afgelegen provincie als zeeland, maar het is echt wel degelijk zo. Zeeland heeft geen wereldsteden maar als je zo een enorm gebied afhankelijk maakt van slechts 2 treinen per uur dan krijg je zo'n trein toch echt wel vol. De parallel lopende snelweg A58 is ook aardig druk aan het worden trouwens.
Ik denk persoonlijk dat je in de spits wel 2x/uur een intercity moet laten rijden in Zeeland met halteringen in Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. De spits-IC ligt in een scheve kwartiersdienst met de huidige stopcity.

Even terug naar Noord Nederland. Leeuwarden en Groningen hebben elk een groot achterland, ontsloten door veel lijnen en regionale treinen. Vanuit netwerkvisie moet de reisduur Zwolle - Groningen en Zwolle - Leeuwarden even lang duren. Door de IC naar Leeuwarden overal te laten stoppen, sloop je de knoop Leeuwarden die momenteel ontwikkeld wordt in Fryslan.
Met 2 stoppende Intercities op de Friese Lijn kan er juist wel een knoop worden gesitueerd in Leeuwarden rond 00/30, alleen de stoptrein Groningen-Leeuwarden moet dan buiten de knoop vallen vanwege de Groningse knoop. Juist de huidige constructie van 1 stoptrein en 1 sneltrein zorgt ervoor dat knopen in Heerenveen en Leeuwarden moeilijker te maken zijn.

De 1 stoppende IC en 1 snelle IC stammen nog uit de tijd dat er op Noordelijke Nevenlijnen en buslijnen in een uursdienst werd reden. Er hoefde dan ook maar 1 trein aan te sluiten op deze treinen en bussen, namelijk de snelle IC. Nu rijden er 2 treinen per uur op de Noordelijke Nevenlijnen en NS wou daarom de snelle IC 2x/uur laten rijden. Door het gejengel van Hoogeveen is dat pas in 2013 gerealiseerd. Ik vind dat dat Hoogeveen best kwalijk mag worden genomen. En ik vind ook niet dat ze recht hebben op een snelle trein naar Utrecht, Amsterdam of Schiphol. Gewoon overstappen in Zwolle.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 11 jan 2017, 21:19
door Klaasje
Hadden jullie deze al gezien? link

Ik heb het bijbehorende rapportje even geopend. Het lijkt erop dat Hoogeveen nu gaat gokken op het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] van Lelystad en dan door als sprinter naar Groningen of het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] van Almere als IC naar Lelystad en vervolgens als sprinter naar Groningen. Het rapport vind de laatste het meest logisch.. Ik de eerste aangezien je dan niet nog meer half lege treinen krijgt tussen Almere en Lelystad. Een probleempje: De [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] doortrekken past niet zomaar omdat er geen ruimte op het spoor is tussen Lelystad en Almere Centrum en het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] geeft een verkeerde tijdligging bij Zwolle.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 11 jan 2017, 21:23
door Vinny
Met 2 stoppende Intercities op de Friese Lijn kan er juist wel een knoop worden gesitueerd in Leeuwarden rond 00/30, alleen de stoptrein Groningen-Leeuwarden moet dan buiten de knoop vallen vanwege de Groningse knoop. Juist de huidige constructie van 1 stoptrein en 1 sneltrein zorgt ervoor dat knopen in Heerenveen en Leeuwarden moeilijker te maken zijn.
Juist in de daluren (wanneer de sneltrein niet rijdt) is dat nog een belangrijke overstapknoop. Ik heb het nog wel eens gepresteerd om zo op een zondag een overstap van 59 minuten te hebben op station Leeuwarden (dit geheel volgens de dienstregeling). :')

Dit gezegd hebbend, in feite is de dienstregeling in de dienstregeling Leeuwarden-Groningen-Zwolle best wel een puzzel geweest met veel tegenstrijdige belangen, en je hebt natuurlijk dat je de knopen in alle drie de steden goed wil hebben zitten. Vandaar dat er nu een eindbeeld geformuleerd is, namelijk 2 intercity's en 2 sprinters per uur van ma t/m za overdag vanaf 2020 wat eigenlijk best wel erg ruim bemeten is (vooral voor de Leeuwardentak). Maar als de spoorwerkzaamheden bij Herfte klaar zijn past het allemaal prima, de reizigersgroei lijkt zodanig te zijn dat dit ook economisch verantwoord is, en misschien kan er bij Staphorst nog een station worden gerealiseerd, waarmee dat dorp ineens 4 sprinters per uur krijgt (net als Meppel). In dat geval zou ik bijna willen zeggen, tel uw zegeningen: twee sprinters per uur in een strakke halfuurdienst maar met overstap te Zwolle is beter dan één sprinter per uur en een stoppende intercity die veel slechter over het uur verspreid zijn. Ook voor Hoogeveners.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 11 jan 2017, 21:58
door Bjarte
Vinny schreef:[
Dit gezegd hebbend, in feite is de dienstregeling in de dienstregeling Leeuwarden-Groningen-Zwolle best wel een puzzel geweest met veel tegenstrijdige belangen, en je hebt natuurlijk dat je de knopen in alle drie de steden goed wil hebben zitten. Vandaar dat er nu een eindbeeld geformuleerd is, namelijk 2 intercity's en 2 sprinters per uur van ma t/m za overdag vanaf 2020 wat eigenlijk best wel erg ruim bemeten is (vooral voor de Leeuwardentak). Maar als de spoorwerkzaamheden bij Herfte klaar zijn past het allemaal prima, de reizigersgroei lijkt zodanig te zijn dat dit ook economisch verantwoord is, en misschien kan er bij Staphorst nog een station worden gerealiseerd, waarmee dat dorp ineens 4 sprinters per uur krijgt (net als Meppel). In dat geval zou ik bijna willen zeggen, tel uw zegeningen: twee sprinters per uur in een strakke halfuurdienst maar met overstap te Zwolle is beter dan één sprinter per uur en een stoppende intercity die veel slechter over het uur verspreid zijn. Ook voor Hoogeveners.
Als Staphorst wordt toegevoegd, dan is 4x per uur nogal overdreven. Dan zou ik pleiten voor ook een station Tynaarlo (de betreffende gemeente pleit hier ook voor) en dan de stopper uit Groningen laten stoppen op Tynaarlo en de stopper uit Leeuwarden op Staphorst.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 09:58
door Nicketick
Bjarte schreef: Dan zou ik pleiten voor ook een station Tynaarlo (de betreffende gemeente pleit hier ook voor) en dan de stopper uit Groningen laten stoppen op Tynaarlo en de stopper uit Leeuwarden op Staphorst.
Waarom een station in Tynaarlo? Het past veel beter om dan een station te openen op De Punt icm een transferium en groot parkeerterrein. Dan heeft de provincie haar Transferium en ontstaat er een mooie knoop.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 12:34
door pedaalemmerzak
Staphorst wordt al jááren over gepraat en lijkt me een aanwinst voor de regio.

Je zou de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] door kunnen laten rijden naar Zwolle om Meppel 1x per uur te bedienen, aangevuld door de [serie=Sprinter|2017|Groningen - Zwolle8100[/serie] zodat dit station 3 maal per uur bediend wordt doordeweeks overdag. 's Avonds is dat dan 2 maal per uur, en op zondag tot 16 uur slechts eenmaal per uur. Dat laatste mag officieel niet, maar we hebben hier hier wel over Staphorst natuurlijk, en eenmaal per uur op zondag overdag is méér dan zat. Er zal vrijwel niemand in of uitstappen op zondag.

De stopcities en zeker de intercities zou ik staphorst lekker laten overslaan.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 15:18
door Nitein-Repart
De 2x/uur-eis geldt alleen op werkdagen tot 19:00, in het weekend mogen stations 1x/uur bedient worden. De [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] rijden in het weekend 1x/uur. De [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] op zondag 1x/uur.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 15:51
door pedaalemmerzak
In dat geval lijkt me een dienstregeling waarin Staphorst normaliter 2x per uur bediend wordt, en na 20u s avonds en op zondag slechts 1x per uur, mij voldoende.

Je zou op de zondag zelfs toekunnen met 1x per 2 uur voor dit station. Al lijkt me dat dan weer onnodig omdat er ook op zondag voldoende treinen passeren om minstens 1x per uur een stop aan te bieden.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 16:56
door Nitein-Repart
1x/2 uur mag weer niet he, minimum blijft altijd 1x/uur (en op werkdagen tot 19:00 2x/uur).

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 17:41
door flipje
Een station in Staphorst zal op er den duur (ergens in 2021 > bron) ook wel komen. Maar ik meende dat dit pas realiseerbaar was nadat de drive-under bij Herfte in gebruik is genomen.
pedaalemmerzak schreef: Steenwijk heeft wel een IC en heeft minder reizigers dan Hoogeveen.
Wat Steenwijk wel heeft en Hoogeveen niet: is een toeristische trekpleister. Het is dan wel niet in Steenwijk zelf maar iets er buiten; Giethoorn. Veel Aziatische toeristen maken gebruik van de IC vanuit de Randstad (voornamelijk Amsterdam) naar Steenwijk/Giethoorn. Ik heb me er vandaag nog over verbaasd over een grote groep Aziatische toeristen (in dit geval Chinezen) die bij station Steenwijk stonden te wachten op de bus richting Giethoorn.


Je zou ook enkele spitstreinen kunnen laten rijden welke in de ochtend als stopcities tussen Groningen en Zwolle rijden, waarna ze vanaf Zwolle verder rijden richting de Randstad en 's middags v.v.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 17:47
door CamilleKreemers
Waarom is die dive-under eigenlijk zo noodzakelijk? Je kan toch ook de stoptrein boven Staphorst iets verschuiven in tijd?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 17:52
door Daniel
Heeft dat vervolgens niet weer impact op aansluitingen in Groningen?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 17:53
door CamilleKreemers
De stoptrein gaat al 5 minuten NA de IC weg. Dan zou dan 3 minuten worden.

Enige wat ik zo snel kan indenken is het gebrek aan een perron en eventueel een conflict in Meppel.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 12 jan 2017, 20:37
door Klaasje
Als de intercity naar Leeuwarden in Meppel stopt heb je minimaal 4 minuten... Het is voorzien dat de sprinter naar Groningen ook niet in Staphorst zal stoppen maar de sprinter naar Leeuwarden weer wel.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 11:38
door flipje
JAAA we gaan gewoon verder waar we ooit gebleven waren *O*
Noord-Nederland wordt beter bereikbaar met plan voor regio intercity's

Regio - Het inzetten van IC-Regio zorgt voor een veel betere treinverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Hoogeveen.

IC-Regio is een voorstel om intercity’s door te trekken van Lelystad tot Zwolle en Groningen en vice versa, waarbij ook de tussenstations aangedaan worden. Het resultaat van die aanpassing is dat Hoogeveen en veel andere stations weer een rechtstreekse intercity naar Amsterdam Centraal en Schiphol krijgen. In het voorstel krijgen bijvoorbeeld knooppunt Zwolle, Kampen Zuid en Dronten in de spits vier intercity’s per uur.

Meer informatie en bron

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 12:01
door Klaasje
Spuit elf!
Klaasje schreef:Hadden jullie deze al gezien? link

Ik heb het bijbehorende rapportje even geopend. Het lijkt erop dat Hoogeveen nu gaat gokken op het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] van Lelystad en dan door als sprinter naar Groningen of het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] van Almere als IC naar Lelystad en vervolgens als sprinter naar Groningen. Het rapport vind de laatste het meest logisch.. Ik de eerste aangezien je dan niet nog meer half lege treinen krijgt tussen Almere en Lelystad. Een probleempje: De [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] doortrekken past niet zomaar omdat er geen ruimte op het spoor is tussen Lelystad en Almere Centrum en het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] geeft een verkeerde tijdligging bij Zwolle.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 12:24
door Wubbo
Ik vind het een zwak rapport: ze laten een optie afvallen omdat NS heeft gezegd niet met IC-materieel als sprinter te willen rijden, en introduceren vervolgens twee nieuwe opties die exact hetzelfde doen (en gaan vervolgens beredeneren waarom dat prima kan). Neem dan ook die afgevallen optie mee zou ik zeggen.
Verder kan ik er inderdaad niet uit opmaken of het dienstregelingstechnisch past of niet. Bij een van de opties staat dat het past als er spoor wordt toegevoegd bij Almere Poort (natuurlijk de meest logische plek als je iets wil in Hoogeveen, en kost ook bijna niks daar) en bij de andere blijft het vaag.

Positief van dit alles is dat het toevoegen van de stop in de huidige IC wel definitief van tafel lijkt.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 12:29
door flipje
Klaasje schreef:Spuit elf!
Klaasje schreef:Hadden jullie deze al gezien? link

Ik heb het bijbehorende rapportje even geopend. Het lijkt erop dat Hoogeveen nu gaat gokken op het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] van Lelystad en dan door als sprinter naar Groningen of het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] van Almere als IC naar Lelystad en vervolgens als sprinter naar Groningen. Het rapport vind de laatste het meest logisch.. Ik de eerste aangezien je dan niet nog meer half lege treinen krijgt tussen Almere en Lelystad. Een probleempje: De [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] doortrekken past niet zomaar omdat er geen ruimte op het spoor is tussen Lelystad en Almere Centrum en het doortrekken van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] geeft een verkeerde tijdligging bij Zwolle.
Hmmm.. dat heb ik dan even gemist :X

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 12:32
door CamilleKreemers
Ik denk dat je materieelinzet af moet hangen van de gemiddelde halteafstand wat bereist wordt. De sprinters Leeuwarden - Meppel en Groningen - Zwolle hebben enorme ruimtes ertussen en je zit er snel lang in. Dan is IC-materieel beter. In de randstad wil je snelheid met optrekken door de kleinere halteafstanden, dus daarop gespecificeerd materieel. In de eerdergenoemde stoptreinen is dat minder noodzakelijk, want je wil eigenlijk meer snelheid hebben.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 12:35
door Suus
Eigenlijk is het wel een oxymoron, een regio-IC. Een Intercity-trein is eerste instantie niet voor regionaal vervoer bedoeld namelijk :')