Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8739
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Hainje » Do 09 Feb 2017, 01:38

Nog wel.....
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Dennenboom
Berichten: 728
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Dennenboom » Do 09 Feb 2017, 08:46

Doet me herinneren aan de ene keer dat ik wenste dat Hoogeveen een intercitystation was. Treinen tussen Meppel en Hoogeveen reden niet omdat er een aanrijding was. Dus werden er vervangende bussen ingelegd tussen Zwolle en Hoogeveen, verder kon je met de trein. Na de busreis begeef ik me naar het perron in Hoogeveen en wat gebeurt er? De treinen rijden weer en een Intercity stuift lekker door in Hoogeveen. Wij konden wachten op de stoptrein naar Groningen :?

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor groningen » Ma 06 Mar 2017, 15:10

ProRail verbouwt spoor bij Hoogeveen in 2019

De aanleg van een snelle spoorboog bij Hoogeveen heeft ProRail uitgesteld tot 2019. De spoorboog vervangt twee bochten ten noorden en zuiden van het station. Intercity's en goederentreinen hoeven daardoor in de toekomst minder af te remmen.

Tijdswinst van 75 seconden
Tijdswinst is de belangrijkste reden voor de aanleg. Het afremmen naar 80 kilometer per uur kost de intercity 75 seconden. De NS heeft die tijdswinst nodig voor een soepele overstap van reizigers in Groningen en Zwolle. In 2021 wil de NS bijvoorbeeld alle treinen in Zwolle om kwart over en kwart voor het uur het station binnen laten rijden

Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/119331/ProRail-verbouwt-spoor-bij-Hoogeveen-in-2019
Laatst gewijzigd door Zugführer op Ma 06 Mar 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht ingekort ivm copyright

BrengMe
Berichten: 1851
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor BrengMe » Ma 06 Mar 2017, 17:01

Dag IC-stop :')
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor groningen » Ma 06 Mar 2017, 23:12

Ik ben benieuwd hoe een bocht die met (mogelijk) 140 kilometer per uur genomen kan worden eruit ziet. Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden. Die bocht bij Meppel blijft zeker wel bij 80 kilometer per uur.

Klaasje
Berichten: 6530
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Klaasje » Di 07 Mar 2017, 08:57

Gewoon veel verkanting, dan hoef je niet eens zo heel ver vij het huidige trace vandaan. De boog bij Bussum wordt ook 130 km/h met een zijdelingse verschuiving van maximaal 5 meter.

Erik1100
Berichten: 179
Lid geworden op: Do 29 Jan 2009, 20:43

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Erik1100 » Di 07 Mar 2017, 09:04

Tja, voor Harderwijk is 1 van de redenen waarom het geen intercity station is al vervallen: de overweg aan de noordzijde is vervallen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4659
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor reisthijs » Di 07 Mar 2017, 15:02

groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor groningen » Di 07 Mar 2017, 19:33

Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3095
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor cassie127 » Di 07 Mar 2017, 23:42

reisthijs schreef:
groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).

Echter stoppen die daar wel bij bijvoorbeeld een verstoring of werkzaamheden. En dan is een (te) kort perron niet handig
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5028
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Chrysa » Di 07 Mar 2017, 23:44

Ach, volgens dit forum komen daar toch alleen maar losse ICM-stellen. (A)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4659
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor reisthijs » Wo 08 Mar 2017, 13:15

's Ochtends vroeg stopt er een heuse Intercity met maar liefst drie stellen!
Maar goed, die trein is met 9 bakken nog steeds een stuk korter dan het perron.

groningen schreef:Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!
Dat lijkt me onwaarschijnlijk met de huidige kaarsrechte perrons.

Ik verwacht eerder (ook gezien het budget) dat de twee bestaande bogen voor en na het station worden aangepast, dan kunnen de perrons gewoon blijven liggen en ligt het spoor in het station niet in een verkanting.
Of de perrons dan net zo lang kunnen blijven als nu weet ik niet, dan moet ik eerst weten wat de minimale boogstraal is voor 140 km/h.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 6530
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Klaasje » Wo 08 Mar 2017, 13:42

Ik denk dat ze niet de huidige bogen aanpakken maar een één lange boog van maken in plaats van de vier korte bogen die er nu liggen. Op die manier kan je met relatief weinig verkanting een hele mooie boog neerleggen.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor isadora » Wo 08 Mar 2017, 13:44

Boogeveen, ik zie het er nog van komen.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Nicketick
Berichten: 494
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Nicketick » Do 13 Apr 2017, 13:29

Zijn er eigenlijk al festiviteiten gepland in Hoogeveen om te vieren dat de komende twee weken alle intercities in Hoogeveen stoppen? :wink:

marcel.nl
Berichten: 408
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor marcel.nl » Do 13 Apr 2017, 19:13

Ja en het aantal in en uitstappende intercitypassagiers tellen geldt niet tijdens deze weken he :lol:
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 13 Apr 2017, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5214
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Etienne » Zo 11 Mar 2018, 14:05

In ditzelfde topic past dit nieuwsbericht ook wel:

Drentse GroenLinks-fracties willen ook regio-intercity naar Randstad
ASSEN - Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.

Het plan van GroenLinks is niet nieuw. Eerder stelde de Hoogeveense wethouder Jan Steenbergen al dat een regio-intercity een kans is om het probleem van de overvolle treinen tussen Groningen en Zwolle op te lossen.

Lees meer
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5028
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Chrysa » Zo 11 Mar 2018, 14:07

En hoeveel mensen reizen er tussen die stations en Amsterdam CS? Zullen er niet zo veel zijn.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13398
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Meltrain » Zo 11 Mar 2018, 14:42

Etienne schreef:Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.

Ik kijk nu al uit naar de directe Intercity Emmen - Utrecht Centraal via Emmen Zuid, Nieuw Amsterdam en Coevorden. :D Zou die verbinding door Arriva geëxploiteerd gaan worden?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8079
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Aking » Zo 11 Mar 2018, 14:44

Kunnen ze de IC Berlijn niet bij Emmen de grens over laten gaan anders?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

en-es
Berichten: 607
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor en-es » Zo 11 Mar 2018, 15:22

Zullen ze eerst rails tussen Emmen en Meppen moeten aanleggen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5028
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Chrysa » Zo 11 Mar 2018, 16:34

Waarom? Dat ding heeft gewoon wielen toch? Gewoon een tractor ervoor hangen en gaan.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30113
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Daniel » Zo 11 Mar 2018, 16:46

Meltrain schreef:
Etienne schreef:Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.

Ik kijk nu al uit naar de directe Intercity Emmen - Utrecht Centraal via Emmen Zuid, Nieuw Amsterdam en Coevorden. :D Zou die verbinding door Arriva geëxploiteerd gaan worden?

Hoho, alle Drentse stations. Dus ook Dalen nog :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13398
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Meltrain » Zo 11 Mar 2018, 16:47

Het is dan handiger om de IC Berlijn vanauit Amsterdam via Lelystad en Zwolle naar Coevorden te laten rijden. Het voorste rijtuig gaat daarna als stoptrein verder naar Emmen en de rest gaat via Nordhorn naar Bad Bentheim en verder naar Berlijn. :D

@ Daniel: Ik vreesde al dat ik een station vergeten was. :oops:
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Klaasje
Berichten: 6530
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Berichtdoor Klaasje » Ma 12 Mar 2018, 08:07

Een regio-IC kan wel maar dan alleen als je niet meer in de knoop van Zwolle aansluit. Of je dat moet willen is wel een belangrijke vraag. Ik denk dat de richtingen Deventer, Enschede en Amersfoort bij elkaar meer reizigers trekken dan Lelystad, Almere en Amsterdam Centraal. Dan krijg je dus zo'n kwestie: Operatie geslaagd, patiënt overleden.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten