Pagina 15 van 16

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 09 feb 2017, 01:38
door Hainje
Nog wel.....

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 09 feb 2017, 08:46
door Dennenboom
Doet me herinneren aan de ene keer dat ik wenste dat Hoogeveen een intercitystation was. Treinen tussen Meppel en Hoogeveen reden niet omdat er een aanrijding was. Dus werden er vervangende bussen ingelegd tussen Zwolle en Hoogeveen, verder kon je met de trein. Na de busreis begeef ik me naar het perron in Hoogeveen en wat gebeurt er? De treinen rijden weer en een Intercity stuift lekker door in Hoogeveen. Wij konden wachten op de stoptrein naar Groningen :?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 15:10
door groningen
ProRail verbouwt spoor bij Hoogeveen in 2019

De aanleg van een snelle spoorboog bij Hoogeveen heeft ProRail uitgesteld tot 2019. De spoorboog vervangt twee bochten ten noorden en zuiden van het station. Intercity's en goederentreinen hoeven daardoor in de toekomst minder af te remmen.

Tijdswinst van 75 seconden
Tijdswinst is de belangrijkste reden voor de aanleg. Het afremmen naar 80 kilometer per uur kost de intercity 75 seconden. De NS heeft die tijdswinst nodig voor een soepele overstap van reizigers in Groningen en Zwolle. In 2021 wil de NS bijvoorbeeld alle treinen in Zwolle om kwart over en kwart voor het uur het station binnen laten rijden

Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/119331/ProRail-verbouwt-spoor-bij-Hoogeveen-in-2019

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 17:01
door BrengMe
Dag IC-stop :')

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 23:12
door groningen
Ik ben benieuwd hoe een bocht die met (mogelijk) 140 kilometer per uur genomen kan worden eruit ziet. Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden. Die bocht bij Meppel blijft zeker wel bij 80 kilometer per uur.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 07 mar 2017, 08:57
door Klaasje
Gewoon veel verkanting, dan hoef je niet eens zo heel ver vij het huidige trace vandaan. De boog bij Bussum wordt ook 130 km/h met een zijdelingse verschuiving van maximaal 5 meter.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 07 mar 2017, 09:04
door Erik1100
Tja, voor Harderwijk is 1 van de redenen waarom het geen intercity station is al vervallen: de overweg aan de noordzijde is vervallen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 07 mar 2017, 15:02
door reisthijs
groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 07 mar 2017, 19:33
door groningen
Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 07 mar 2017, 23:42
door cassie127
reisthijs schreef:
groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).

Echter stoppen die daar wel bij bijvoorbeeld een verstoring of werkzaamheden. En dan is een (te) kort perron niet handig

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: di 07 mar 2017, 23:44
door Chrysa
Ach, volgens dit forum komen daar toch alleen maar losse ICM-stellen. (A)

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 13:15
door reisthijs
's Ochtends vroeg stopt er een heuse Intercity met maar liefst drie stellen!
Maar goed, die trein is met 9 bakken nog steeds een stuk korter dan het perron.

groningen schreef:Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!
Dat lijkt me onwaarschijnlijk met de huidige kaarsrechte perrons.

Ik verwacht eerder (ook gezien het budget) dat de twee bestaande bogen voor en na het station worden aangepast, dan kunnen de perrons gewoon blijven liggen en ligt het spoor in het station niet in een verkanting.
Of de perrons dan net zo lang kunnen blijven als nu weet ik niet, dan moet ik eerst weten wat de minimale boogstraal is voor 140 km/h.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 13:42
door Klaasje
Ik denk dat ze niet de huidige bogen aanpakken maar een één lange boog van maken in plaats van de vier korte bogen die er nu liggen. Op die manier kan je met relatief weinig verkanting een hele mooie boog neerleggen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 13:44
door isadora
Boogeveen, ik zie het er nog van komen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 13 apr 2017, 13:29
door Nicketick
Zijn er eigenlijk al festiviteiten gepland in Hoogeveen om te vieren dat de komende twee weken alle intercities in Hoogeveen stoppen? :wink:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 13 apr 2017, 19:13
door marcel.nl
Ja en het aantal in en uitstappende intercitypassagiers tellen geldt niet tijdens deze weken he :lol:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 14:05
door Etienne
In ditzelfde topic past dit nieuwsbericht ook wel:

Drentse GroenLinks-fracties willen ook regio-intercity naar Randstad
ASSEN - Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.

Het plan van GroenLinks is niet nieuw. Eerder stelde de Hoogeveense wethouder Jan Steenbergen al dat een regio-intercity een kans is om het probleem van de overvolle treinen tussen Groningen en Zwolle op te lossen.

Lees meer

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 14:07
door Chrysa
En hoeveel mensen reizen er tussen die stations en Amsterdam CS? Zullen er niet zo veel zijn.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 14:42
door Meltrain
Etienne schreef:Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.

Ik kijk nu al uit naar de directe Intercity Emmen - Utrecht Centraal via Emmen Zuid, Nieuw Amsterdam en Coevorden. :D Zou die verbinding door Arriva geëxploiteerd gaan worden?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 14:44
door Aking
Kunnen ze de IC Berlijn niet bij Emmen de grens over laten gaan anders?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 15:22
door en-es
Zullen ze eerst rails tussen Emmen en Meppen moeten aanleggen. :mrgreen:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 16:34
door Chrysa
Waarom? Dat ding heeft gewoon wielen toch? Gewoon een tractor ervoor hangen en gaan.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 16:46
door Daniel
Meltrain schreef:
Etienne schreef:Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.

Ik kijk nu al uit naar de directe Intercity Emmen - Utrecht Centraal via Emmen Zuid, Nieuw Amsterdam en Coevorden. :D Zou die verbinding door Arriva geëxploiteerd gaan worden?

Hoho, alle Drentse stations. Dus ook Dalen nog :p

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 16:47
door Meltrain
Het is dan handiger om de IC Berlijn vanauit Amsterdam via Lelystad en Zwolle naar Coevorden te laten rijden. Het voorste rijtuig gaat daarna als stoptrein verder naar Emmen en de rest gaat via Nordhorn naar Bad Bentheim en verder naar Berlijn. :D

@ Daniel: Ik vreesde al dat ik een station vergeten was. :oops:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 12 mar 2018, 08:07
door Klaasje
Een regio-IC kan wel maar dan alleen als je niet meer in de knoop van Zwolle aansluit. Of je dat moet willen is wel een belangrijke vraag. Ik denk dat de richtingen Deventer, Enschede en Amersfoort bij elkaar meer reizigers trekken dan Lelystad, Almere en Amsterdam Centraal. Dan krijg je dus zo'n kwestie: Operatie geslaagd, patiënt overleden.