Pagina 3 van 16

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 20:25
door Geert
Jongens, de gebruiker Jan Mastwijk is een troll. Don't feed the troll.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 20:36
door Klaasje
Het mooie van deze discussie is dat wanneer Hoogeveen een IC-stop wordt, stations als Harderwijk, Nijkerk, Amersfoort Schothorst, Almere Buiten, Almere Muziekwijk en Naarden-Bussum ook IC stops van doorgaande IC's moeten krijgen omdat die stations allemaal drukker zijn dan Hoogeveen. Als je dat krijgt is de rechtstreekse IC van Hoogeveen naar de randstad trager dan het gebruik van het stoppertje met een overstap naar de IC te Zwolle. Dan heb ik het nog niet over reizigers van stations als Zwolle, Amersfoort, Groningen en Assen die er dan substantieel op achteruit gaan.
Daarnaast zijn er voor het voorgestelde model simpelweg alleen de volgende alternatieve opties om uit te kiezen:
  • Nog maar 1x per uur rijden van de stopper Zwolle-Groningen. (slechte bediening achterland van Assen, Zwolle en Groningen!)
  • Kiezen voor het huidige model.
  • Het stevig subsidiëren van de stoptrein met publiek geld wat momenteel niet ruim voorradig is.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 21:13
door Geert
Je moet volgens mij niet puur kijken naar reizigersaantallen om een station al dan niet tot IC-station te verheffen, er spelen veel meer zaken mee. Als Hoogeveen al een IC-stop zou worden, zegt dat vrij weinig over een station als Harderwijk of Naarden-Bussum. Naarden-Bussum heeft bijvoorbeeld om te beginnen al meer treinen, maar de stations die de intercity daar in de regio bedient zijn ook beduidend groter. Andersom is Den Helder-Zuid bijvoorbeeld een IC-station omdat er geen stoptrein rijdt op die lijn.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 21:15
door Bastiaan
Het lijkt erop dat de actie van gemeente Hoogeveen heeft gewerkt. Provinciale Staten wil unaniem met NS praten over een Intercitystop in Hoogeveen -o-

http://twitter.com/#!/GerardFidom/statu ... 5811954688

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 22:51
door iljitsch
Bee schreef:Wat is dat toch met jouw fascinatie voor de nu al uitstekende verbinding Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal. 2x per uur zonder overstappen, 2x per uur met overstappen, veel beter kan toch niet :)
Hadden we het daar onlangs al niet eens over gehad? Het kan in elk geval sneller en met een stop minder.

De niet-rechstreekse trein valt me mee. Zal wel zijn omdat ik meestal in het weekeinde die rit maak en dan is het allemaal slechter, met name op zondag schiet alles slecht op.

Natuurlijk geeft bovenstaand een wat eenzijdig beeld omdat we ook nog Den Haag HS hebben met drie intercity's per uur, maar die gaan dus allemaal ofwel verdwijnen ofwel trager worden, dus in het algemeen ben ik niet bepaald tevreden met de plannen van de NS.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 22:59
door Suus
Klopt niet, er zijn 5 treinen per uur vanaf Den Haag HS naar Amsterdam Centraal. In de toekomst zullen dat er vier zijn in een mooie kwartierligging.

En op zondag rijden treinen niet langzamer dan doordeweeks. Het lijkt alleen langer te duren omdat het niet druk is. De periode tussen het moment dat de laatste instappers binnen zijn en de daadwerkelijke vertrektijd lijkt alleen langer door dat lagere aantal reizigers. Maar die reizigers verwachten wel dat de tijden in het weekend hetzelfde zijn als doordeweeks. Ook in Hoogeveen trouwens :P

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 23:11
door Klaasje
Geert schreef:Je moet volgens mij niet puur kijken naar reizigersaantallen om een station al dan niet tot IC-station te verheffen, er spelen veel meer zaken mee. Als Hoogeveen al een IC-stop zou worden, zegt dat vrij weinig over een station als Harderwijk of Naarden-Bussum. Naarden-Bussum heeft bijvoorbeeld om te beginnen al meer treinen, maar de stations die de intercity daar in de regio bedient zijn ook beduidend groter. Andersom is Den Helder-Zuid bijvoorbeeld een IC-station omdat er geen stoptrein rijdt op die lijn.
Er staan twee echt twijfelachtige stations tussen. Dit zijn Muziekwijk (is zeker 1,5 x zo groot als Hoogeveen) en Nijkerk (ongeveer gelijke grootte). Wat is er mis met een paar prikkelende voorbeelden? De rest is toch echt meer IC-waardig dan Hoogeveen. Zelfs wanneer de overige treinen worden meegenomen die hier stoppen zijn deze stations minstens even IC-waardig als Hoogeveen.
Overigens is Den Helder-zuid totaal geen IC station. Daar stopt gewoon een zonetrein.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 23:23
door Suus
Als Hoogeveen op grond van de genoemde argumenten IC-station wordt weet je eigenlijk meteen zeker dat de discussie over Harderwijk ook weer losbarst, ook dat is door het grote achterland door de oeververbinding met Flevoland en de toeristische attracties bereikbaar vanaf het station al langere tijd een gewenst IC-station. Daar zou je nog met stoptreinen kunnen spelen (zoals in een ander topic laatst werd gedaan), maar ik denk dat de NS haar poot ook stijf wil houden om Harderwijk koest te houden.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 11:30
door deadlock
Muziekwijk heeft 11.000 inwoners. Hoogeveen heeft er vijf keer zoveel...

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 11:57
door iljitsch
Ja, maar 10000 van die 11000 werken in Amsterdam, wat je van Hoogeveen niet kan zeggen.

Over de weekeindtreinen: bijvoorbeeld, door de week kan je rechtstreeks in 71 minuten van Den Haag CS naar Alkmaar. In het weekeinde kost je dit 97 minuten met twee keer overstappen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 12:02
door reisthijs
deadlock schreef:Muziekwijk heeft 11.000 inwoners. Hoogeveen heeft er vijf keer zoveel...
Het aantal inwoners is niet relevant, want niet alle inwoners reizen met de trein...
Muziekwijk heeft meer treinreizigers dan Hoogeveen!

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 12:14
door fogeltje
Was gisteren niet de avond waarin men zich uit zou spreken over wel of niet? Wat is daar uitgekomen?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 12:16
door Daniel
iljitsch schreef:Over de weekeindtreinen: bijvoorbeeld, door de week kan je rechtstreeks in 71 minuten van Den Haag CS naar Alkmaar. In het weekeinde kost je dit 97 minuten met twee keer overstappen.
Ehm, wel opletten he... het kost 80 minuten met 1x overstappen: sneltrein naar Sloterdijk en daar een overstap op de IC. Komend weekend duurt het wel 97 minuten met 2x overstappen maar da's omdat je in Uitgeest op een NS-bus moet overstappen :wink:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 12:34
door iljitsch
Daniel schreef:het kost 80 minuten met 1x overstappen: sneltrein naar Sloterdijk en daar een overstap op de IC. Komend weekend duurt het wel 97 minuten met 2x overstappen maar da's omdat je in Uitgeest op een NS-bus moet overstappen :wink:
Ah, ok, even niet op gelet, en inderdaad 9 minuten extra is veel minder dramatisch. Of je stapt over in Leiden en Haarlem en dan is het 77 minuten.

Maar mijn punt dat in het weekeinde de dienstregeling slechter is blijft staan. En daar komen de enorme hoeveelheden werkzaamheden nog bovenop.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 13:37
door Geert
Dan zal ik je uit een droom helpen: in het weekend is op veel meer plaatsen in het land de dienstregeling slechter. Zullen we weer teruggaan naar de discussie over Hoogeveen?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:05
door iljitsch
Is dit dode paard niet genoeg geslagen en de oude koe ver genoeg uit de sloot gesleept?

Misschien moesten we gewoon maar eens stemmen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:14
door fogeltje
Geert schreef:Zullen we weer teruggaan naar de discussie over Hoogeveen?
In het kader daarvan, heeft iemand antwoord hierop?:
fogeltje schreef:Was gisteren niet de avond waarin men zich uit zou spreken over wel of niet? Wat is daar uitgekomen?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:27
door Vinny
reisthijs schreef:
deadlock schreef:Muziekwijk heeft 11.000 inwoners. Hoogeveen heeft er vijf keer zoveel...
Het aantal inwoners is niet relevant, want niet alle inwoners reizen met de trein...
Muziekwijk heeft meer treinreizigers dan Hoogeveen!
Het aantal inwoners is WEL relevant. Dat bepaalt namelijk in sterke mate hoe succesvol het aanbieden van een bepaald treinproduct is. Een vuistregel die je kunt gebruiken is dat 10% van het aantal inwoners van de plaats het aantal in/uitstappers per werkdag op het in de plaats gelegen treinstation oplevert. Alleen Venlo is een exptionele situatie, daar is het aantal treinreizigers veel lager.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:35
door Klaasje
Leuk, maar die vuistregel kent in de praktijk zo veel afwijkingen dat het meteen niet zomaar gebruikt kan worden. In werkelijkheid spelen de V-F-factor in de reisrelaties, frequentie en sociale veiligheid mee in het verhogen of verlagen van dit percentage. Zo kan het werkelijke percentage ergens tussen de 0% en 50% uitkomen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:38
door Vinny
Nee hoor, als je een analyse maakt voor de 100 belangrijkste treinstations van Nederland en corrigeert voor het feit dat sommige plaatsen meerdere treinstations hebben dan klopt het aardig. Behalve Venlo dus. Een positieve uitzondering die me overigens te binnen schiet is Houten. Dat komt omdat deze gemeente haar verkeersstructuur heeft aangepast aan langzaam verkeer en het station de dragende factor is geweest in de stadsontwikkeling. In Almere is dat niet zo, en (on topic) Hoogeveen ook niet. Daar telt het gemiddelde.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:43
door fogeltje
Ik heb mijn vraag zelf maar even beantwoord:

http://www.oogtv.nl/2011/07/extra-trein ... -nu-zeker/
Vanaf 2013 gaan er vier treinen per uur rijden tussen Groningen en Zwolle. De Provinciale Staten van Drenthe hebben woensdag ingestemd met het verdwijnen van Hoogeveen als intercity-station.
*O* *O* *O* *O* *bus* *bus* *bus* *bus* *O* *O* *O* *O* *O*

Het wachten is op gejank vanuit Hoogeveen. Persoonlijk smul ik nu al als ik denk aan reacties van vervolgen reizigers.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:44
door fogeltje
Provinciale Staten van Drenthe heeft daar veel moeite mee, maar stemde er uiteindelijk toch mee in. De provincie wil wel nog onderzoeken of Hoogeveen niet alsnog de intercity-status kan behouden. Dat mag dan niet tot vertragingen of veiligheidsrisico’s leiden.

Dit is dan weer minder -o-

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:02
door Klaasje
Vinny schreef:Nee hoor, als je een analyse maakt voor de 100 belangrijkste treinstations van Nederland en corrigeert voor het feit dat sommige plaatsen meerdere treinstations hebben dan klopt het aardig. Behalve Venlo dus. Een positieve uitzondering die me overigens te binnen schiet is Houten. Dat komt omdat deze gemeente haar verkeersstructuur heeft aangepast aan langzaam verkeer en het station de dragende factor is geweest in de stadsontwikkeling. In Almere is dat niet zo, en (on topic) Hoogeveen ook niet. Daar telt het gemiddelde.
Het woordje "corrigeert" maakt me wakker. Het is totaal niet duidelijk waar de correctie op gebaseerd is, daardoor kan je met een correctie zomaar een bepaalde waarheid creëren. Bovendien zijn er voldoende afwijkingen aan te wijzen waarbij Hilversum (meer dan 20.000 reizigers t.o.v. 80.000 inwoners) een mooie is terwijl daar ook nog twee andere stations zijn met behoorlijk wat reizigers.
Of Almere en Hoogeveen op dat gemiddelde liggen durf ik te betwijfelen: Als je de reizigersaantallen van de Almeerse stations vergelijkt met het inwoneraantal (ca. 30.000 per dag tegenover 195.000 inwoners) kom je uit op ongeveer 15% bij Almere. Bij Hoogeveen (3.800 reizigers t.o.v. 55.000 inwoners) kom je uit op ongeveer 7%. Dan heb je al een afwijking van 50% respectievelijk 30% ten opzichte van die 10% die je noemt. Je eigen betoog met als voorbeeld dat in deze twee plaatsen het gemiddelde telt haal je dus al zelf onderuit. (tenzij die correctie de boel veranderd natuurlijk.)

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:19
door iljitsch
Klaasje schreef:Bij Hoogeveen (3.800 reizigers t.o.v. 55.000 inwoners) kom je uit op ongeveer 7%.
Ugh, nou meen ik net gister gezien te hebben dat ze 38000 inwoners hebben... Blijkbaar heb ik niet opgelet want die 55 klopt wel met Wikipedia.

Overigens kan je wel makkelijk tellen hoeveel mensen er binnen een gemeente wonen, maar mensen trekken zich natuurlijk niet per se veel van een gemeentegrens aan.

De reden dat een stad meer of minder reizigers kan hebben heeft ook te maken met de functie van een stad: een centrumgemeente trekt mensen van buiten, in een slaapstad nemen meer mensen de trein naar hun werk. Maar ik geloof niet dat Hoogeveen één van beide is: het ligt in een redelijk leeg gebied met steden van ongeveer dezelfde grootte in beide treinrichtingen. Ik denk niet dat er snel mensen in Hoogeveen gaan wonen en in Assen of Zwolle werken of andersom. En dat is natuurlijk een gezonde situatie. Mensen door allerlei omstandigheden zoals ruimtegebrek of een tekort aan passende huizen aan de ene kant en gebrek aan werkgelegenheid aan de andere kant min of meer dwingen ver van hun werk te wonen is zowel voor de betrokkenen als de maatschappij een dure grap. Maar levert wel genoeg reizigers om intercity's te vullen op. :?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:26
door Klaasje
Die 38000 klopt wel met het inwoneraantal van de plaats zelf. De overige plaatsen liggen bijna allemaal niet bijzonder ver van de kern af. De vraag is dan inderdaad of je dat tot de plaats mag rekenen of niet.