"Kans op regiotram Groningen steeds kleiner"

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

"Kans op regiotram Groningen steeds kleiner"

Bericht door Wubbo »

"Kans op regiotram Groningen steeds kleiner"
Geplaatst op: zaterdag 20 augustus 2011 00:34
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:35


De kans dat er een tram gaat rijden in de stad Groningen wordt steeds kleiner.

Nu de gemeente financieel in zwaar weer zit, zijn er twijfels gerezen over de haalbaarheid van de tram. Vooral omdat er ook flinke rijksbezuinigingen op stapel staan.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'Wethouder sprak voor zijn beurt over tram'

Bericht door Wubbo »

'Wethouder sprak voor zijn beurt over tram'
Geplaatst op: zaterdag 20 augustus 2011 00:35
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:35


De Groninger wethouder Frank de Vries heeft voor zijn beurt gesproken, toen hij zei dat de komst van de regiotram mogelijk wordt uitgesteld.

Dat zei zijn partijgenoot en provinciebestuurder William Moorlag vrijdag in het Radio Noord-programma De Week tot Eén.
Lees verder
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re:

Bericht door Mark Knoester »

Is ook niet alleen een project van de gemeente Groningen. Is toch een project van de regio Groningen-Assen?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Re:

Bericht door The best »

Mark Knoester schreef:Is ook niet alleen een project van de gemeente Groningen. Is toch een project van de regio Groningen-Assen?
Dat wel, maar de gemeente Groningen moet er wel aan mee betalen.

Het wordt deels betaald met geld uit Den Haag en met geld van de provincie, maar Groningen moet zelf dus ook wat betalen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re:

Bericht door visgraat »

Wat is er tot nu toe bekostigd van het geld dat de noordelijke overheden hebben gekregen voor het schrappen van de Zuiderzeelijn? Veendam aansluiten op spoor kan ik me zo voorstellen, maar er moet dan nog geld over zijn?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re:

Bericht door Klaasje »

o.a. de infrakosten voor de extra sneltrein Groningen-Leeuwarden wordt van dat geld betaald, een aantal optimalisaties voor de treinen Groningen - Duitsland worden er van betaald, de spoorlijn Heerenveen - Groningen moet uit dat potje komen (al lijkt dat net niet te lukken) en dan heb ik het nog niet gehad over diverse wegenprojecten. Het geld voor de Zuiderzeelijn is als ik me niet vergis over twee of meer potjes verdeeld waaronder dus de compensatiegelden maar ook OV-SAAL (1,4 miljard).
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re:

Bericht door visgraat »

Ik vind het wel allemaal tegenvallen. Als je eerst (bijna) voldoende geld had om de Zuiderzeelijn aan te leggen en nu kan je hier en daar wat kleine dingetjes doen, waarvan het grootste project onder druk ligt, dan is dat toch wel jammer. Zeker als het geld in wegenprojecten gaat zitten.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Re:

Bericht door The best »

Klaasje schreef:o.a. de infrakosten voor de extra sneltrein Groningen-Leeuwarden wordt van dat geld betaald, een aantal optimalisaties voor de treinen Groningen - Duitsland worden er van betaald, de spoorlijn Heerenveen - Groningen moet uit dat potje komen (al lijkt dat net niet te lukken) en dan heb ik het nog niet gehad over diverse wegenprojecten. Het geld voor de Zuiderzeelijn is als ik me niet vergis over twee of meer potjes verdeeld waaronder dus de compensatiegelden maar ook OV-SAAL (1,4 miljard).
Ik zag laatst een of andere nieuwsbericht waarin Karin Dekker (wethouder van vervoer of hoe je dat ook noemt in Groningen) zei dat als de lijn naar Heerenveen niet door zou gaan een gedeelte van dat geld gestoken zou kunnen worden in een tramlijn tussen het Martini-ziekenhuis en het station.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re:

Bericht door willy84 »

Dat potje geld is net zo makkelijk verdwenen als het er was. :wink:

Kijk eens naar de economie: steeds meer werklozen en geld naar Griekenland.
immer kwaliteits posts
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re:Regiotram Groningen

Bericht door menno47 »

Consortium trekt zich terug uit aanbesteding RegioTram

GRONINGEN - Eén van de bedrijven die strijden om de tram in Groningen te mogen aanleggen en exploiteren, is afgehaakt. Het gaat om LinQ, een samenwerkingsverband met daarin onder meer bouwbedrijf Heijmans. LinQ kon geen vervoerder vinden voor de tram.
Lees verder
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

GVB...HTM...RET...

Oh nee, die waren nog niet geprivatiseerd... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re:

Bericht door Klaasje »

Wat mij betreft mogen die inschrijven. Hun thuismarkt wordt ook binnen een paar jaar aanbesteed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

Er zijn nog altijd twee consortiums in de running voor het project, ik ben benieuwd of daar nog iets uit gaat komen.
Consortium Poort in Groningen: bouwbedrijf BAM, vervoerder Connexxion en de Franse railinfra- en trambouwer Alstom.
Consortium Tramteam Groningen: bouw- en spoorbedrijf Strukton, het bouwconcern Ballast Nedam en vervoerder Arriva.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re:

Bericht door Meltrain »

Bij dat laatste consortium zit er dus niet gelijk een trambouwer bij?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

Blijkbaar niet, goed mogelijk dat Arriva later nog op zoek wil naar voertuigen.

Nu is het wel zo dat BAM natuurlijk wel in de railinfra zit, maar op hun website staat geen enkel project dat echt de rails aanraakt, dan is Alstom die daar kennis over heeft natuurlijk een interessante partner. Misschien proberen ze zelfs hun APS te verkopen in Groningen, dan zijn ze in ieder geval zeker dat ze voor eeuwig materiaal kunnen leveren :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re:

Bericht door R-Flow »

Ach, de Groningers waren als de dood dat ze met hun fietsband in de rails terecht zouden komen dus maar beter dat die tram er niet komt! Blijf maar lekker met bussen rondrijden.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Re:

Bericht door The best »

R-Flow schreef:Ach, de Groningers waren als de dood dat ze met hun fietsband in de rails terecht zouden komen dus maar beter dat die tram er niet komt! Blijf maar lekker met bussen rondrijden.
Doe maar niet.

Dat soort conservatievelingen moeten zich niet zo aanstellen. Als er in Rotterdam en zo geen problemen mee zijn, dan komen die er in Groningen ook niet, vooral omdat de tram voor het grootste deel op een vrije baan gaat rijden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

The best schreef:Doe maar niet.

Dat soort conservatievelingen moeten zich niet zo aanstellen. Als er in Rotterdam en zo geen problemen mee zijn, dan komen die er in Groningen ook niet, vooral omdat de tram voor het grootste deel op een vrije baan gaat rijden.
Ach joh, als er zoveel weerstand is doe het dan gewoon niet. Heb http://www.tramgroningen.nl/ effe kort bekeken, wat een grap. Dat Amsterdam überhaupt nog als leefbaar verklaard kan worden met 16 tramlijnen en 4 metrolijnen in de stad is een absoluut godswonder wanneer ik de website mag geloven.

Verbaas me er keer op keer over hoe kortzichtig men is in de provincie. Massapaniek alom als het woord "tram" or whatever valt. In de grote steden vindt men het over het algemeen en naar mijn idee juist een positief iets als er vernieuwingen op de agenda staan. Sterker nog, men voelt zich achtergesteld als hun nieuwe woonwijk niet is aangesloten op het tramnet (De Aker, IJburg destijds bijv.). Zelfs wat de Noord/Zuidlijn betreft is het merendeel er over eens dat ie afgebouwd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

De argumenten zijn altijd dezelfde: ze hinderen het verkeer, zijn ouderwets, maken herrie en de koeien geven er geen melk meer van.

Als ze eenmaal rijden willen de meeste mensen er niet meer van af. In de steden waar de tram werd opgeheven, ja ook in Groningen, namen tienduizenden burgers een poging de laatste tram te berijden, werd de tram uitgezwaaid door een enorme mensenmassa en werden er rouwkransen gegooid. En na een paar jaar kregen de steden al spijt van hun beslissing, want de straten stroomden vol auto's en bussen die voor veel luchtvervuiling zorgden, en daarnaast reden de bussen die de trams vervingen halfleeg rond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Re:

Bericht door The best »

R-Flow schreef:
The best schreef:Doe maar niet.

Dat soort conservatievelingen moeten zich niet zo aanstellen. Als er in Rotterdam en zo geen problemen mee zijn, dan komen die er in Groningen ook niet, vooral omdat de tram voor het grootste deel op een vrije baan gaat rijden.
Ach joh, als er zoveel weerstand is doe het dan gewoon niet. Heb http://www.tramgroningen.nl/ effe kort bekeken, wat een grap. Dat Amsterdam überhaupt nog als leefbaar verklaard kan worden met 16 tramlijnen en 4 metrolijnen in de stad is een absoluut godswonder wanneer ik de website mag geloven.

Verbaas me er keer op keer over hoe kortzichtig men is in de provincie. Massapaniek alom als het woord "tram" or whatever valt. In de grote steden vindt men het over het algemeen en naar mijn idee juist een positief iets als er vernieuwingen op de agenda staan. Sterker nog, men voelt zich achtergesteld als hun nieuwe woonwijk niet is aangesloten op het tramnet (De Aker, IJburg destijds bijv.). Zelfs wat de Noord/Zuidlijn betreft is het merendeel er over eens dat ie afgebouwd moet worden.
Ik vind het ook onzinnig dat er zoveel weerstand is. De bussen richting het Zernike (universiteitsterrein) zijn gewoon zwaar overbelast, dus daar moet iets op verzonnen worden. De tweede lijn is wat mij betreft iets discutabeler, maar ook daar kan ik het niet mee oneens zijn.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

The best schreef:Ik vind het ook onzinnig dat er zoveel weerstand is. De bussen richting het Zernike (universiteitsterrein) zijn gewoon zwaar overbelast, dus daar moet iets op verzonnen worden. De tweede lijn is wat mij betreft iets discutabeler, maar ook daar kan ik het niet mee oneens zijn.
Zelfde geldt toch ook voor Utrecht waar om de 2 minuten in de spits een dubbelgelede bus kom aanstuiven richting De Uithof? Moet je zien hoe lang ze daar al bakkeleien over een tramlijn waar eigenlijk nul discussie over kan bestaan wat betreft de noodzaak. Nog effe en ze gaan daar met dubbelgelede dubbeldeksbussen rijden, alles om maar geen tram te hoeven aanleggen. :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

Een tram biedt nauwelijks meer capaciteit en kost wel vijf maal zoveel. Als je echt wat wil doen, dan bouw je een metrolijn naar de Uithof. Dan heeft het overige verkeer helemaal geen last meer van het veevervoer naar de universiteitscampus en het ziekenhuis. :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re:

Bericht door Freek »

Naar de uithof zou je met twee tramstellen kunnen rijden, dan heb je meer capaciteit per tramrit. De vraag is echter of ze ook de huidige busfrequentie gaan rijden? Nu weet ik niet of men in Utrecht veel tussenliggende haltes aandoet en daar veel in- en uitstappers kent, maar daar zou je ook nog een winstje kunnen halen met een tram, minder haltes geeft een hogere gemiddelde snelheid.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Een tram biedt nauwelijks meer capaciteit en kost wel vijf maal zoveel. Als je echt wat wil doen, dan bouw je een metrolijn naar de Uithof. Dan heeft het overige verkeer helemaal geen last meer van het veevervoer naar de universiteitscampus en het ziekenhuis. :!:
Onzin. Als je daar met lange trams gaat rijden in gekoppeld bedrijf tijdens de spits (wat de bedoeling is) dan passen daar zeker meer mensen in dan zo'n dubbelgelede bus. Daarnaast zit je niet meer met de uitstoot van die oneindige stroom bussen in de binnenstad om maar over het reiscomfort van tram vs dubbelgelede bus te zwijgen. Het is net een rondje Python in die dingen. Daarnaast moet de nieuwe tram naar De Uithof op volledig vrije baan komen te liggen. Op die manier heb je in principe de snelheid van een metrolijn en belast je het overige verkeer niet. Volgens de plannen voor een verhoogd traject langs de Pelikaanstraat kom je vrijwel geen gelijkvloerse kruizingen tegen, dus dat argument van je gaat sowieso niet op.
Freek schreef:Naar de uithof zou je met twee tramstellen kunnen rijden, dan heb je meer capaciteit per tramrit. De vraag is echter of ze ook de huidige busfrequentie gaan rijden? Nu weet ik niet of men in Utrecht veel tussenliggende haltes aandoet en daar veel in- en uitstappers kent, maar daar zou je ook nog een winstje kunnen halen met een tram, minder haltes geeft een hogere gemiddelde snelheid.
Tijdwinst krijg je straks sowieso omdat de tramlijn volledig vrij komt te liggen. Bus 12 staat constant vast in de spits tussen Bleekstraat en Galgenwaard.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Re:

Bericht door Freek »

R-Flow schreef:
Vinny schreef:Een tram biedt nauwelijks meer capaciteit en kost wel vijf maal zoveel. Als je echt wat wil doen, dan bouw je een metrolijn naar de Uithof. Dan heeft het overige verkeer helemaal geen last meer van het veevervoer naar de universiteitscampus en het ziekenhuis. :!:
Onzin.
Zeker geen onzin, kijk naar de trams die momenteel rijden. In de Rotterdamse Citadis gaan 181 man/vrouw, de Haagse Regiocitadis 210. In dubbelgeleed materieel van Van Hool kunnen met maximale staanplaatsen, minimaal zitplaatsen 198 man/vrouw. Capaciteit is dus helemaal niet veel groter. Trams zou je dus moeten koppelen, maar dan zit je met een lengte van ongeveer 60 meter. Frequentie met een tram zal lager liggen dan de huidige bussen, trams zullen echt niet elke 2 minuten rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten