Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Daniel »

Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken
Geplaatst op: maandag 22 augustus 2011 21:30
Laatst bijgewerkt: maandag 22 augustus 2011 21:31


Studenten met een studentenreisproduct op hun OV-chipkaart moeten vanaf 1 september verplicht inchecken in de treinen van vervoersbedrijf Arriva.
In de treinen van Arriva kan vanaf januari met de ov-chipkaart gereisd worden. Vanaf dat moment was inchecken voor studenten al mogelijk, maar niet verplicht. Met het verplicht inchecken is het voor studenten niet meer mogelijk om zwart te rijden omdat in perioden wanneer hun reisproduct niet geldig is, er op saldo gereisd wordt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Reiziger Delft »

Ik neem aan dat ik in het weekend met een papieren kaartje ook nog met Arriva mag reizen? (Heb week-ov)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Daniel »

Geen idee. Met de MerwedeLingeLijn in ieder geval voorlopig nog wel want daar gaat de chipkaartapparatuur zowiezo op z'n vroegst half september pas in dienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar aan de buitenkant van de sov is niet te zien, dat dit een sov is en dan heeft een papierenkaartje alleen nut als het een vol tarief kaartje is...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Wubbo »

Aan de buitenkant van een chipkaart is ook niet te zien dat je ermee hebt ingecheckt. Enige vorm van controle blijft dus nodig.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door BR628 »

Reiziger Delft schreef:Ik neem aan dat ik in het weekend met een papieren kaartje ook nog met Arriva mag reizen? (Heb week-ov)
Beter lezen dus:
omdat in perioden wanneer hun reisproduct niet geldig is, er op saldo gereisd wordt.
Oud forumgebruiker

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar je sov weet wel, wanneer er dan met korting gereisd kan worden, terwijl de conducteur eigenlijk moet controleren op het hebben van een kortingskaart...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Suus »

Aangezien ik dit bericht alleen kan vinden op nieuwssites uit het noorden ga ik er voorlopig nog even vanuit dat het vooralsnog alleen geldt voor de Noordelijke Nevenlijnen en niet voor Dordrecht - Geldermalsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Daniel »

Zoals al geschreven: op de MerwedeLingeLijn is de chipkaart überhaupt nog niet ingevoerd, dan is het ook wat onhandig om het inchecken te verplichten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Suus »

Is het dan niet een idee om -> MOVE naar Noord-Nederland te doen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Geert »

Topic verplaatst uit OV in Geheel Nederland naar OV in Noord-Nederland.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Reiziger Delft »

BR628 schreef:Beter lezen dus:
Nee, Arriva moet leren beter te communiceren. Nergens heb ik gelezen dat studenten een tariefsverhoging krijgen bij Arriva. Dat is wel het geval als je verplicht moet gaan in- en uitchecken en je ook met NS reist.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door find_your_spot »

Natuurlijk kun je in de kortingsperiode gewoon blijven reizen met een papieren kaartje met 40% korting.

Je moet dan natuurlijk niet inchecken.
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Oud forumgebruiker »

ziet een servicemedewerker van Arriva ook wat voor product je op de OVC hebt staan of alleen maar of er wel of niet ingecheckt is?
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Mark Knoester »

Mogen ze papieren kaartje überhaubt wel weigeren zonder toestemming van de (asfalt)minister?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door hauptbahnhof »

Dat werd toch ook in het stadsvervoer in Amsterdam en Rotterdam gedaan?
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Reiziger Delft »

hauptbahnhof schreef:Dat werd toch ook in het stadsvervoer in Amsterdam en Rotterdam gedaan?
Daar is de strippenkaart ook echt afgeschaft, met toestemming van de minister. Dat is nog niet gebeurd met specifieke spoorlijnen.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb het over de periode voordat het afgeschaft werd. Vanaf het moment dat het papieren SOV niet meer geldig was, moesten de studenten in- en uitchecken, ook in de kortingsperiode! :Y
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Freek »

Formeel hoefde men met een SOV voor de uitschakeling van het NVB in de kortingsperiode niet in- en uit te checken. Roze strippenkaart was dan voldoende. Die was immers nog gewoon geldig en dus kon niemand verplicht worden op saldo te reizen. Dat de praktijk anders was....
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Geert »

In Utrecht kan dat nog steeds, Connexxion/GVU heeft het eens bevestigd tegenover het universiteitsblad: zolang de strippenkaart nog geldig is kun je als student met een roze strippenkaart reizen.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door hauptbahnhof »

Sja, wij (als personeel van het vervoerbedrijf) kunnen niet controleren of diegene wel recht heeft op het reizen met korting. Dus gewoon opladen en in- en uitchecken aangezien dat gewoon mogelijk was bij RET en GVB.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door reisthijs »

Op veel plaatsen was (of is) het simpelweg niet mogelijk om in te checken.
Het niet kunnen controleren is een probleem van het vervoerbedrijf (dat er gewoon voor moet zorgen dat het personeel dit wél kan controleren), niet van de reizigers.

Maar tja zo gaat het dus altijd bij de OV-chipkaart, het 'oplossen' van dat soort problemen komt op het bordje van de reizigers terecht...
find_your_spot schreef:Natuurlijk kun je in de kortingsperiode gewoon blijven reizen met een papieren kaartje met 40% korting.

Je moet dan natuurlijk niet inchecken.
Als je ergens niet van uit kan gaan bij de OV-chipkaart dan is het wel dat het "natuurlijk" zo gaat als je zou denken dat het hoort te gaan...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:Sja, wij (als personeel van het vervoerbedrijf) kunnen niet controleren of diegene wel recht heeft op het reizen met korting. Dus gewoon opladen en in- en uitchecken aangezien dat gewoon mogelijk was bij RET en GVB.
Punt is juist dat dat niet verplicht was, zolang je met een roze strippenkaart reist. Ongeacht of het personeel dat kan controleren of niet. Bij GVU kun je ook al tijden in- en uitchecken, maar als student kun je ook nog op de roze strippenkaart reizen.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door hauptbahnhof »

Nu leggen jullie het probleem bij de vervoersbedrijven en daar ben ik het in dit geval niet mee eens. DUO (of wie dan ook) heeft besloten dat vanaf toen het papieren SOV niet meer geldig was, maar alleen de SOV-chip.

Het vervoersbedrijf kan dan niks anders doen dan dat maar accepteren.

En aangezien het niet te doen is om te controleren of diegene een week- of weekendproduct, of überhaupt nog wel een product op heeft, moesten ze inchecken. Het vervoerbedrijf heeft namelijk geregeld dat dat gewoon mogelijk is, aangezien controle van de chipkaart niet mogelijk is op de trams en bussen! Dus in dat geval vind ik het volledig terecht dat ze moesten inchecken.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Bart »

hauptbahnhof schreef:Nu leggen jullie het probleem bij de vervoersbedrijven en daar ben ik het in dit geval niet mee eens. DUO (of wie dan ook) heeft besloten dat vanaf toen het papieren SOV niet meer geldig was, maar alleen de SOV-chip.
Dat verplichten is alleen maar op aandringen van de vervoerders, want zij maken uiteindelijk de meeste winst door de chipkaart.
En aangezien het niet te doen is om te controleren of diegene een week- of weekendproduct, of überhaupt nog wel een product op heeft, moesten ze inchecken. Het vervoerbedrijf heeft namelijk geregeld dat dat gewoon mogelijk is, aangezien controle van de chipkaart niet mogelijk is op de trams en bussen! Dus in dat geval vind ik het volledig terecht dat ze moesten inchecken.
Hoezo is dat niet te doen? De vervoerder wil het systeem, dus de vervoerder zorgt maar tijdelijk voor kaartlezers bij de conducteur die kunnen zeggen of er een product op staat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten