Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door visgraat »

The best schreef:En dat dan nog eventueel aanvallen met 2/x per uur het traject binnen Groningen.
Dat kan je dan ook overwegen, maar met Winsum - Zernike, ontlast je Groningen Noord - Zernike deels al. En het kost natuurlijk wel veel geld om extra bussen in te zetten.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door The best »

visgraat schreef:
The best schreef:En dat dan nog eventueel aanvallen met 2/x per uur het traject binnen Groningen.
Dat kan je dan ook overwegen, maar met Winsum - Zernike, ontlast je Groningen Noord - Zernike deels al.
Zeker, het is ook zeker een goede aanvulling.

Je zou de lijn naar Winsum trouwens ook 's middags kunnen laten rijden, net zoals eigenlijk alle andere schoolbussen richting het Zernike.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door visgraat »

Als er geld voor is, zou dat zeker kunnen, maar volgens mij zitten ze ook in Groningen momenteel een beetje krap in het geld. Alleen als er echt noodzaak is, zouden ze dat gaan doen.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door The best »

De echte noodzaak is er denk ik niet voor denk ik. Ik weet niet precie hoe druk de treinen in de middag zijn, maar dan valt het vaak nog wel mee geloof ik.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door JeePee »

visgraat schreef:Dat is een interessante suggestie, want het kost veel minder dan een extra trein.

Waarschijnlijk is lijn 11 van 8.27 uur vanaf station Noord ook overvol. Ik dacht dat de lijn 6x/uur rijdt in de spits, maar blijkbaar is dit maar 4x/uur. Daarbij komen alle overstappers uit de richting Delfzijl en Roodeschool in dezelfde bus. Oftewel, dan komen die mensen die in een volle trein zaten ook in een overvolle bus, want de busrit begint al bij het hoofdstation.
Lijn 11 (evenals lijn 15 overigens) rijdt in de praktijk veel vaker dan 4x per uur in de spits. Er rijden versterkingbussen tussen de Grote Markt / St Noord en Zernike. Deze rijden buiten de dienstregeling om (omdat de drukte per ochtend nogal verschilt), maar sowieso rijden er extra bussen aansluitend op de treinen uit Roodeschool en Delfzijl.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door The best »

JeePee schreef:
visgraat schreef:Dat is een interessante suggestie, want het kost veel minder dan een extra trein.

Waarschijnlijk is lijn 11 van 8.27 uur vanaf station Noord ook overvol. Ik dacht dat de lijn 6x/uur rijdt in de spits, maar blijkbaar is dit maar 4x/uur. Daarbij komen alle overstappers uit de richting Delfzijl en Roodeschool in dezelfde bus. Oftewel, dan komen die mensen die in een volle trein zaten ook in een overvolle bus, want de busrit begint al bij het hoofdstation.
Lijn 11 (evenals lijn 15 overigens) rijdt in de praktijk veel vaker dan 4x per uur in de spits. Er rijden versterkingbussen tussen de Grote Markt / St Noord en Zernike. Deze rijden buiten de dienstregeling om (omdat de drukte per ochtend nogal verschilt), maar sowieso rijden er extra bussen aansluitend op de treinen uit Roodeschool en Delfzijl.
Lijn 11 wordt tegenwoordig de gehele dag versterkt sinds de frequentie is verlaagd.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door JeePee »

Overdrijven is ook een vak... Dat het een stuk drukker is dan vorig jaar naar Zernike klopt wel.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door visgraat »

JeePee schreef:
visgraat schreef:Dat is een interessante suggestie, want het kost veel minder dan een extra trein.

Waarschijnlijk is lijn 11 van 8.27 uur vanaf station Noord ook overvol. Ik dacht dat de lijn 6x/uur rijdt in de spits, maar blijkbaar is dit maar 4x/uur. Daarbij komen alle overstappers uit de richting Delfzijl en Roodeschool in dezelfde bus. Oftewel, dan komen die mensen die in een volle trein zaten ook in een overvolle bus, want de busrit begint al bij het hoofdstation.
Lijn 11 (evenals lijn 15 overigens) rijdt in de praktijk veel vaker dan 4x per uur in de spits. Er rijden versterkingbussen tussen de Grote Markt / St Noord en Zernike. Deze rijden buiten de dienstregeling om (omdat de drukte per ochtend nogal verschilt), maar sowieso rijden er extra bussen aansluitend op de treinen uit Roodeschool en Delfzijl.
Waarom zou je dan niet een 10 minutendienst rijden? Dat maakt reizen een stuk aantrekkelijker en levert weer extra reizigers op.

En als er toch versterkingsritten rijden. Kunnen deze bussen dan niet zoals eerder gezegd vanuit Winsum rijden? Dan ontlast je de trein op dat laatste drukke stuk naar Groningen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Daniel »

JeePee geeft de reden eigenlijk al waarom ze dat niet doen: kwartiersdienst + versterking is veel beter op de werkelijke vervoersvraag af te stemmen. En zodoende is dat natuurlijk ook goedkoper.

Overvolle treinen bij Arriva lijkt trouwens niet iets te zijn wat alleen in het noorden speelt: zie steeds vaker berichten langskomen over dergelijke taferelen op de MerwedeLingeLijn. Opvallend is daar dat juist net de frequentie tussen Dordrecht en Gorinchem verdubbeld is en dat er meer materieel bijbesteld is dan er minimaal nodig is.
Lijkt in dit geval dus vooral te zitten in de verdeling van het materieel over de treinen: er schijnen in de spits losse tweetjes te rijden.
Logischer zou uiteraard zijn om elke spitstrein minimaal met een drietje te rijden en dan met de resterende vier stellen (twee tweetjes en twee drietjes) waar nodig te versterken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door JeePee »

Er zitten nog wel meer redenen aan vast. Lijn 11 moet op het station doorgekoppeld worden. Op de buffer is 0,0 ruimte voor andere bussen. Als teruggekeerd wordt naar de oude situatie (6x pu op zowel 11 als 15) heb je extra versterking nodig op lijn 15. Op 11 is het grotendeels alleen nodig op treintijden van station noord. Alleen op de aller drukste momenten is het op de hele route nodig. Die treinversterking houd je toch, hoe vaak je ook rijdt.

Bijkomend iets, door de 15' dienst is de kering in Zuidhorn iets ruimer geworden. Ten tijde van Arriva was dat een 1' overstap (= in de spits 1x per 2 weken per ongeluk halen). Nu is die aansluiting in 95% van de gevallen haalbaar. Dat is ook te merken. Drukste ritten rijden met 2 geledes tussen Zuidhorn en Zernike. Door dit soort flanken beter te benutten verlicht je de druk op 11/15 iets. Hier heeft dat ook zin, je bent immers iets van 20' sneller op Zernike.

Extra bussen vanaf Winsum zijn net zo snel als rijden via station Noord. Dan kan je beter focussen op stad versterking. Die is veel sneller op de juiste plekken in te zetten. Extra bussen vanaf Winsum (kost je 2 bussen minimaal) zullen op vaste momenten moeten rijden net zoals naar Zuidhorn. Echter heb je hier geen tijdwinst, dan zie je mensen sneller kiezen voor de trein en zullen de bussen grotendeels leeg rijden. Daarnaast is er ook een concessietechnisch issue. Arriva zal, hoe lullig het ook klinkt, zelf de capaciteitsproblemen moeten oplossen. Moet Qbuzz ook en dat is al pittig zat met het forse aantal nieuwe studenten wat geen kamer heeft en dus met het OV reist.

Iets langere treinen inzetten zou een oplossing zijn. Verder moet men ook niet zo zeuren, 10 minuten staan. Waar hebben we het over zeg... Sneltrein Lw - Gn van 7:59 vertrekt ook met staanplaatsen in de gangpaden uit Lw. Jammer dan. Rest van de dag kan je nog lekker op je luie reet zitten. In een tijd van forse bezuinigingen in het ov lijkt me het zinniger om zoveel mogelijk het huidige netwerk in stand te houden in plaats van nieuwe lijntjes bedenken die een paar studenten wat luxer kunnen vervoeren.

10-minutendienst op onderiggende gedeelte is ook wat overrated:
- CS - Centrum rijdt ongeveer elke 1-2 minuten een bus
- Boterdiep / Ebbingestraat -> 1 en 2 komen er ook (dus op dit gedeelte gewoon 8x pu een bus)
- Station noord -> kan je ook met de trein
- Selwerd -> Die zijn slechter af
- Paddepoel -> Lijn 15 is sneller en rijdt vaker
- Zernike -> Zie Paddepoel
- Reitdiep -> 6x pu betekent 2x pu Reitdiep (tenzij er een pot goud gevonden wordt om alle nutteloze stilstand te betalen) en dat is met 4x pu rijden 4x pu Reitdiep geworden. Verbetering dus voor deze mensen.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door The best »

Je moet er wel rekening mee houden dan lijn 11 nu op de meest rare momenten (zoals bijvoorbeeld kwart over tien of half twaalf richting het Zernike) versterkt wordt sinds hij minder vaak is gaan rijden. Dus in de praktijk rijdt lijn 11 nog steeds een groot deel van de dag vaker dan 4x of zelfs 6x per uur.

En voor de rest valt de verslechtering met Selwerd ook wel mee, dan kan je namelijk ook lijn 1,2 of 5 pakken. Dan ben je wel wat langer onderweg, maar zeker bij lijn 5 hoef je dan niet zo ver te lopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Suus »

Ik denk dat JeePee wel weet wat er bij Qbuzz Groningen gebeurt :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Michael 1988 »

Ik weet niet of deze treinstellen in goede staat zijn en/of uberhaupt nog gebruikt worden, maar afgelopen vrijdag reed ik van Zutphen naar Oldenzaal en daarbij passeerde ik bij volgens mij Hengelo een stuk of 10 (of meer) Buffels en later in de avond zag ik ze nog op precies dezelfde plek staan. Is het niet mogelijk om een aantal daarvan naar Arriva te sturen?

Overigens zie ik wel vaker reserve materieel van de NS bij verschillende stations langs de kant staan die niets aan het doen zijn. Bijvoorbeeld de ICK-treinstellen. Die ben ik dit jaar ook al ergens een paar keer tegengekomen in grote getalen. Lijkt mij dat die ook nog wel een paar jaar langer meekunnen i.v.m. de huidige logistieke problemen bij NS.


Edit:
Volgens wikipedia staan er 15 treinstellen nu terzijde, te weten de serie 3427-3435 en de serie 3443-3445. Ze worden bijna niet gebruikt (alleen tijdens hevige materieeluitval zoals het geval was afgelopen winter). Dus lijkt mij dat deze beter naar het Noorden kunnen gaan i.p.v. die oude en vooral kleinere wadlopers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Suus »

ICK is rijp voor de schroothoop, dat staat nu al zo lang stil in Nijmegen en heeft bovendien ook nog eens een draaistelrevisie nodig, dat elke hoop dat het ooit nog gaat rijden in Nederland wel vergeten kan en mag worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Geert »

Michael 1988 schreef: i.v.m. de huidige logistieke problemen bij NS.
Welke problemen zijn er dan volgens jou? Ik heb niet de indruk dat die er meer zijn dan, zeg, vorig jaar rond deze tijd?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Michael 1988 »

Ik heb afgelopen maand al verschillende ritten zien uitvallen. Zo viel deze maand bijvoorbeeld verschillende keren een aantal ritten tussen Schiphol en Eindhoven uit. Terwijl er nergens een storing was. Maar de reden was logistieke problemen. Ook heb ik een vorige week 2x een Plan V gezien op het traject Alkmaar - Maastricht/Heerlen. En dan niet als stoptrein maar gewoon als IC. Het lijkt mij dan dat er toch nog wat problemen zijn met de huidige treinen.

Maar het gaat hier niet om de problemen bij NS, maar om de problemen bij Arriva en zoals ik al zei er staan verschillende dieseltreinen terzijde bij volgens mij onder andere Hengelo die Arriva zo kan gebruiken (tenminste na goedkeuring en zo door NS en provincies)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Wubbo »

Logistieke problemen hebben vaak te maken met het personeel op de verkeerde plek hebben en (in mindere mate) met het materieel op de verkeerde plek hebben. Echt materieeltekort waardoor treinen uitvallen is veel zeldzamer.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Geert »

Dan moet Arriva die treinstellen wel huren van NS, en het is de vraag of Arriva daar geld voor over heeft...
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door visgraat »

@ JeePee; je hebt het goed onderbouwd. Ik ben overtuigd dat het het beste is.

Worden de extra bussen trouwens zo flexibel ingezet dat ze ook niet opgenomen worden in de reisplanner?
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door JeePee »

Jep, ze hebben geen vaste vertrektijden (muv St Noord - Zernike, maar daar is alleen vastgesteld te wachten op de trein -> laden en vol weg gaan). Versterking wordt op Groningen CS gecoördineerd en kan dus elke dag van de week anders zijn.
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Mark Knoester »

Het overvol zijn van de treinen klopt ook niet helemaal.
Ik stap vaak in op station Wsm. Het klopt dat de voorzijde helemaal voor is, maar achterin is nog zitplaats zat(meeste ritten worden s'ochtends uitgevoerd met 2x een 2/8.
Arriva zou een heel stuk van de capaciteitsproblemen kunnen oplossen door een geautomatiseerde omroep op het perron van Wsm die bij die drukke ritten omroept dat er achter nog plek is en dat ze daar ook prima heen kunnen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Ennes »

Het zal wellicht om 1 of 2 treinen gaan, en om daarvoor extra materieel aan de schaffen zou inderdaad kapitaalvernietiging zijn. een betere spreiding van onderwijstijden zou het hele probleem zonder noemenswaardige kosten kunnen oplossen.
Maar zolang Nederland vast blijft houden aan de 9 til 5 mentaliteit zal je 2x per dag op de weg en in het ov op sommige plaatsen een flinke drukte tegenkomen.

Overigens die meid op 0.30 die betaalt voor een zitplaats -o- misschien kan ze een eigen stoeltje met haar naam erop krijgen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:Maar zolang Nederland vast blijft houden aan de 9 til 5 mentaliteit zal je 2x per dag op de weg en in het ov op sommige plaatsen een flinke drukte tegenkomen.
Nou werk ik toevallig van 7.45 tot 16.15 uur, maar kom dan nogsteeds flinke drukte tegen... kennelijk toch niet zo'n sterke 9 tot 5 mentaliteit dan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:
Ennes schreef:Maar zolang Nederland vast blijft houden aan de 9 til 5 mentaliteit zal je 2x per dag op de weg en in het ov op sommige plaatsen een flinke drukte tegenkomen.
Nou werk ik toevallig van 7.45 tot 16.15 uur, maar kom dan nogsteeds flinke drukte tegen... kennelijk toch niet zo'n sterke 9 tot 5 mentaliteit dan :P
ZUCHT!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door greyhound »

4 dagen van 9 uur of een dag thuiswerken helpt pas echt. De ultieme oplossing is de ov studenten kaart afschaffen. Dat ding heeft mij zo'n 20 jaar geleden definitief de auto in gejaagd en daarvoor heb ik hem als student nooit gemist. Gewoon de fiets pakken zoals iedereen. Naar Zernike reed toen ook in de spits 4 keer per uur een bus....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten