Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Suus »

De spits is globaal van 7 tot 9 en van 16 tot 18, dus ook Daniel doet gewoon mee aan de ochtendspits en de 9 tot 5 mentaliteit, alleen dan drie kwartier vroeger :roll: :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Meltrain »

greyhound schreef: De ultieme oplossing is de ov studenten kaart afschaffen.
Ehm, nee.
Dan jaag je studenten alleen maar de auto in (en dwing je ze om hun rijbewijs te halen) en dat is ook niet precies wat we willen. Als ze eenmaal in de auto zitten, komen ze er ook niet meer uit.
De OV-studentenkaart is er ook om te laten zien hoe comfortabel en makkelijk het reizen per OV is (als dat tenminste in de buurt komt van waar je moet zijn) en dan gaan ze later wellicht ook (deels) per OV naar hun werk, zodat de filedruk afneemt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Vinny »

Nou de OV studentenkaart laat vooral zien hoe verschrikkelijk onconfortabel, langdurig en slecht het openbaar vervoer eigenlijk wel niet is. Althans in mijn geval dan: op de fiets was ik meestal sneller... :evil:

Wat wel heerlijk is, is trouwens van 9.30 tot 18.30 werken. Ik heb dat genoegen (helaas te kort) mogen meemaken. HEERLIJK. Geen file/overvol OV. Lekker uitgerust (ik ben geen ochtendmens) aan het werk, en na werktijd meteen eten in de bedrijfskantine. Met een volle maag lekker naar huis reizen. :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door visgraat »

Dat is wel fijn. In de middag dineren is ook wel fijn trouwens. Als het even kan reis ik ook buiten de spits. Met mijn stages kon dat ook: Twee dagen voor de drukte uit en de andere dagen er na. Zo heb je toch nog twee middagen, want elke dag in de avond thuiskomen, vooral in de winter, vind ik wel vervelend. Dan zie je nooit eens de zon buiten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Daniel »

Bee schreef:De spits is globaal van 7 tot 9 en van 16 tot 18, dus ook Daniel doet gewoon mee aan de ochtendspits en de 9 tot 5 mentaliteit, alleen dan drie kwartier vroeger :roll: :roll:
Nou is er wel een duidelijk merkbaar verschil anders... een uur later (ochtendspits) / een half uur later (avondspits) is het aanzienlijk drukker: langere treinen met desondanks nog staanplaatsen t.o.v. wat kortere treinen die doorgaans zitvol zijn.
Vergelijk alleen al de materieelinzet: rond de tijd dat ikzelf reis heb je (met de inzet vanaf a.s. maandag) 12 bakken IRM, een half uur later 12 bakken IRM aangevuld met nog eens een bak of 12 aan ICM als voortrein. Zegt wel wat over de vervoersvraag en in die zeer grote drukte zie je duidelijk het 9 tot 5 patroon.

Overigens is het 9 tot 5 werken iets wat eigenlijk vooral in de 36-urige werkweek past... 's ochtends zit ik dan ook verder voor de grote piek gezien ik een 40-urige werkweek heb. Met een 36-urige zou ik 's middags buiten de spits gereisd hebben...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Michael 1988 »

Meltrain schreef:
greyhound schreef: De ultieme oplossing is de ov studenten kaart afschaffen.
Ehm, nee.
Dan jaag je studenten alleen maar de auto in (en dwing je ze om hun rijbewijs te halen) en dat is ook niet precies wat we willen. Als ze eenmaal in de auto zitten, komen ze er ook niet meer uit.
De OV-studentenkaart is er ook om te laten zien hoe comfortabel en makkelijk het reizen per OV is (als dat tenminste in de buurt komt van waar je moet zijn) en dan gaan ze later wellicht ook (deels) per OV naar hun werk, zodat de filedruk afneemt.
Nou niet iedere student vind het schijnbaar comfortabel het OV, en neemt dus (helaas) vaak de auto tot ongenoegen van vele buurtbewoners. Zie dit artikel bijvoorbeeld maar eens:

Buurt klaagt over parkeeroverlast Avans
donderdag 01 september 2011

'Regelmatig staat het hier helemaal vol en kunnen mensen hun auto alleen in straten verderop kwijt. Een van de buren is slecht ter been en moet nu steeds een flink stuk lopen.’ Aan het woord is Jeanne Jongenelen, die in BNDeStem klaagt over de parkeeroverlast door Bredase Avansstudenten.

Bron: http://punt.avans.nl/index.php?option=c ... &Itemid=46

Of enkele gerelateerde artikelen: http://punt.avans.nl/index.php?option=c ... &Itemid=46 en http://punt.avans.nl/index.php?option=c ... &Itemid=46. Zo zijn er in deze schoolkrant nog wel meer artikelen die over het parkeerprobleem en het openbar vervoer rond de Avans scholen gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Daniel »

Hmm daar is dus nog niks verandert... die artikelen stonden er ook al in toen ik daar nog studeerde. En da's inmiddels ook alweer ruim vijf jaar geleden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door visgraat »

Ik vind dat zo asociaal: Studenten die met de auto naar school komen en dan denken dat ze alles zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:Ik vind dat zo asociaal: Studenten die met de auto naar school komen en dan denken dat ze alles zijn.
Ik kwam ooit zo een student tegen in Nijmegen :') Die woonde in Arnhem en ging elke dag met de auto, OV was voor paupers. Klasgenoten van hem uit Arnhem waren een stuk sneller met het OV (trein en dan verder of met bus of trein, net wat er stond) (inclusief voortransport naar de trein) en hadden geen gestress terwijl hij elke ochtend zat te vloeken over die file.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Suus »

Mijn buurman heeft een auto maar volgens hem is tegenwoordig autorijden bijna letterlijk geld in brand steken met de prijs van brandstof tegenwoordig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Geert »

visgraat schreef:Ik vind dat zo asociaal: Studenten die met de auto naar school komen en dan denken dat ze alles zijn.
En elke student die met de auto naar school rijdt is zo? Ik ken mensen die in gehuchten wonen die per OV nauwelijks bereikbaar zijn, ik kan me voorstellen dat die een auto nemen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door webguy »

In Nijmegen moet je overigens op de Campus op veel plekken ook gewoon betalen voor parkeren, tenzij je medewerker ben,etc. Ontmoedigt het ook flink als je file + brandstofprijs + parkeren bij elkaar optelt...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Michael 1988 »

Tja de meeste studenten die een auto pakken zijn gewoon te lui en willen zelfs het liefst gewoon de auto in het klaslokaal parkeren. Maar wat ik niet snap en dat geldt voor alle gevallen waarom veel studenten nu niet eerder naar school toekomen. Je hebt dan 's ochtends veel tijd over voor huiswerk als je dat nog niet af had en heb je 's avonds meer tijd over. Ik heb dat ook voor een jaar lang gedaan omdat de buslijn die ik moest nemen naar Eindhoven steeds een ramp was en geen goede aansluiting had met de bus in Eindhoven, waardoor ik vaak te laat dreigde te komen. Ik heb daarvoor een jaar lang via Den Bosch naar Eindhoven gereist i.p.v. direct naar Eindhoven toe en was vaak meer op tijd dan een paar klasgenoten van mij die de zelfde lijn moesten hebben op ongeveer dezelfde tijd :S. Maar ja zoals ik al zei, die studenten zijn gewoon te lui en dat geldt soms voor de meeste studenten (incl. ikzelf af en toe).

Dus gelinkt naar deze topic snap ik niet waarom de mensen niet iets eerder naar school of werk gaan zodat de drukte wat meer gespreidt is. Vaak zitten die treinen nog niet eens halfvol als je er eentje van een half uur eerder pakt of zo.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Ardan »

Studentenregel nummer 1: zo lang mogelijk in je nest blijven liggen.

Zelf kán ik niet eens eerder weg dan dat ik nu al doe.
Ik doe ook maar wat
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Michael 1988 »

Misschien een herschrijving van die studentenregel. Zag zelf in een reacties op die artikelen dat men het niet zoekt om 2 uur van te voren aanwezig te zijn in de les (of 1 uur van te voren, afhankelijk van hoelaat je op school bent). Dit kun je zo al gewoon luiheid noemen. Iemand schreef zelf (in de artikelen van de Punt), dat na 9 uur alle parkeerplekken vol zijn, maar als hij of zij om 2 uur les of zo heeft niet voor 9 uur op school wil zijn. Nou weet ik dat iedereen projecten hebben die 40 uur in de week werk bedragen. Nou, dan kan ik me nu al voorstellen dat hij of zij geen vrije avond heeft ;).

Nou is de trein niet alles, maar je kunt er wel vaak (niet altijd) rustig nog even je huiswerk maken of nog even wat extra slaap pakken (iets wat je in de auto niet moet gaan doen). In de bus kan dat ook, maar met het huiswerk wordt het soms wat lastiger als de chauffeur een wilde rijgedrag heeft of je last hebt van snel wagenziek worden :oops: .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Geert »

Nou, ik geef ze groot gelijk dat ze niet om 9:00 uur aan willen komen als de les pas om 14.00 uur begint. Jij gaat toch ook niet 5 uur te vroeg naar je werk :')
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door deadlock »

visgraat schreef:Ik vind dat zo asociaal: Studenten die met de auto naar school komen en dan denken dat ze alles zijn.
En gewoon studenten die met de auto komen dan?
En mensen die met de auto komen die denken dat ze alles zijn?

Kortom:
Afbeelding
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door willy84 »

Als je pro OV bent ben je dat automatisch anti-auto?
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Meltrain »

Michael 1988 schreef:Nou weet ik dat iedereen projecten hebben die 40 uur in de week werk bedragen. Nou, dan kan ik me nu al voorstellen dat hij of zij geen vrije avond heeft ;).
Knap dat jij weet dat ik zulke projecten heb. Ik weet het zelf namelijk nog niet eens. :lol:
Over eerder naar school gaan: als ik de eerste twee uur vrij ben, heeft het juist geen zin om op de 'normale' tijd te reizen, aangezien ik dan juiost weer in de spits zit. :P Die eerste twee uur vrij zijn dan juist prima om de spits te ontlopen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Michael 1988 »

Algemene regel van Avans Hogeschool ;), tenminste dat is zo voor zover ik het weet de algemene regel bij alle academies. Soms kan het ook meer dan 40 uur in de week zijn en soms minder. Maar of dit ook geldt voor alle andere scholen weet ik niet, maar bij ons is dat projectwerk van alle vakken incl. de collegeuren die je krijgt en tentamens e.d.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door webguy »

Wij hadden ook projecten van 40 uur per week, maar dat leverde meestal een vrije dag op, voor "portfoliozaken", afhankelijk van de docent kwam je daar mee weg :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Daniel »

@Michael 1988: Nou ik weet er in ieder geval niks vanaf, of ze moeten het in de afgelopen jaren ingevoerd hebben... Ik had destijds (bij de ATGM) in ieder geval geen 40 uur per week aan werk (en nam ook geregeld wel een treintje eerder om lijn 12 te ontlopen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door menno47 »

Graag terug naar het onderwerp svp ! Dubbeldeksdiesel noar Roodschoul !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door BR628 »

Lol, voor die ene rit per dag dat die trein vol zit...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Overvolle Arriva-treinen zorgen voor irritatie

Bericht door Meltrain »

Volgens mij rijdt er in Duitsland nog wel zoiets rond: http://de.wikipedia.org/wiki/DBAG-Baureihe_670
Die hebben dan alleen weer geen toilet...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten