Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Raymond »

Meppel krijgt twee intercity's per uur
15-11-2011
MEPPEL - Meppel krijgt na 2013 een halfuurs-intercityverbinding met de Randstad. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen maandagavond bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst met gemeentebestuur en bevolking.

Meppel raakt nu een intercity van Groningen kwijt, maar daar komt over een paar jaar een intercity van Leeuwarden bij. Friesland is daar tegen, omdat volgens die provincie de extra stop in Meppel voor vertraging zorgt. De komende tijd onderhandelen betrokkenen nog over de extra sneltrein voor Meppel.

Bron + audiofragment
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door The best »

Klinkt niet heel onlogisch. Ik heb het altijd al apart gevonden dat je maar 1 keer per uur van Meppel naar Leeuwarden kan.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Gekko123 »

Waarom krijg ik het idee dat ze in Hoogeveen nu ook weer beginnen/willen te zeuren? Zelf vind ik het op zich goed, maar dan vind ik wel dat de stop te Steenwijk moet verdwijnen. Anders word de Intercity Zwolle - Leeuwarden een veredelde stoptrein...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door reisthijs »

Mijn vraag is als eerste, wordt het dan de bestaande IC maar dan met één extra stop, of gaan alle IC's tussen Zwolle en Leeuwarden straks gewoon overal stoppen (net als straks op de Zeeuwse lijn)? Dat laatste zou precies passen in het hele idee van NS over 'eenvoudige' dienstregelingen (ieder half uur precies hetzelfde patroon herhalen).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Ennes »

Daar gaan we weer!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:Mijn vraag is als eerste, wordt het dan de bestaande IC maar dan met één extra stop, of gaan alle IC's tussen Zwolle en Leeuwarden straks gewoon overal stoppen (net als straks op de Zeeuwse lijn)? Dat laatste zou precies passen in het hele idee van NS over 'eenvoudige' dienstregelingen (ieder half uur precies hetzelfde patroon herhalen).
Dat lijkt me het meest zinvolle idee ja. Eventueel zou je van Grou en Akkrum een alternerend stoppatroon kunnen bedenken, zodat de ene IC alleen in Grou stopt en de andere alleen in Akkrum. De spitstoevoeger zorgt er voor dat tijdens de spitsuren de dorpen onderling verbonden blijven voor een handjevol scholieren. Eigenlijk zouden beide stations moeten worden opgeheven, het reizigeraantal voldoet niet aan de norm.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Wubbo »

Raymond schreef:Meppel krijgt na 2013 {...]
Wanneer is dat, in 2080?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
reisthijs schreef:Mijn vraag is als eerste, wordt het dan de bestaande IC maar dan met één extra stop, of gaan alle IC's tussen Zwolle en Leeuwarden straks gewoon overal stoppen (net als straks op de Zeeuwse lijn)? Dat laatste zou precies passen in het hele idee van NS over 'eenvoudige' dienstregelingen (ieder half uur precies hetzelfde patroon herhalen).
Dat lijkt me het meest zinvolle idee ja. Eventueel zou je van Grou en Akkrum een alternerend stoppatroon kunnen bedenken, zodat de ene IC alleen in Grou stopt en de andere alleen in Akkrum. De spitstoevoeger zorgt er voor dat tijdens de spitsuren de dorpen onderling verbonden blijven voor een handjevol scholieren. Eigenlijk zouden beide stations moeten worden opgeheven, het reizigeraantal voldoet niet aan de norm.
Welke norm? Er is een vage norm van 1000 reizigers voor een nieuw station, maar voor bestaande stations wordt die norm niet gehanteerd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Klaasje »

De norm is 1000 voor een bestaand station en 2000 voor een nieuwe.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door reisthijs »

Nogmaals, welke norm? Er zijn minstens 100 stations in Nederland met minder dan 1000 reizigers... wel is het zo dat op het grootste deel daarvan geen NS-treinen komen maar dan nog.

(Hier zei Vinny laatst nog dat 500 de norm was, daar zitten Akkrum en Grou allebei weer wel boven. Zo vreselijk slecht doen die stations het dan toch ook weer niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Vinny »

OK met de "norm" bedoelde ik ook het aantal reizigers voor een "nieuw" station, dat is namelijk de enige harde norm. De "500" norm is iets waar de NS altijd mee schemert, maar stations die duidelijk onder dit reizigersaantal zitten krijgen vaak extra politieke bescherming zodat ze toch niet worden opgeheven
Maar ik wil het wel breder trekken: station Staphorst wordt al jaren lang tegen gehouden omdat het niet in de dienstregeling past:Er wonen 10.000 mensen in het dorp, terwijl Grow en Irnsum samen zo'n 7.000 inwoners hebben en Akkrum 3.000.

Welk station zou nou meer bestaansrecht hebben? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Thijs »

Er is helemaal geen norm.

Er was voorheen een norm voor een nieuw station, maar dat had enkel betrekking op de subsidie die het Ministerie zou geven voor de bouw van een nieuw station. Als een regionale overheid een nieuw station wilde bouwen en het aantal in- en uitstappers zou lager dan de norm zijn, dan zou theoretisch de regionale overheid die kosten geheel kunnen betalen en dan zou het station er komen, maar dan zonder subsidie. Voor het Hoofdrailnet is trouwens medewerking van NS over, die moeten een bedieningsgarantie geven.

Deze bovenstaande norm is overigens afgeschaft, mede naar aanleiding van een motie van een Tweede Kamer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Vinny »

Oh ja, die motie is ook nog eens aangenomen. Stel je voor dat we in Nederland een station sluiten, nou dan is de wereld te klein... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Thijs »

Goed lezen wat ik schreef: die motie ging dus over de subsidie voor een nieuw station. En niet over sluiten van bestaande stations. Dat is overigens wel een taboe helaas, daar ben ik het met je eens.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Klaasje »

Thijs schreef:Er is helemaal geen norm.
Dan zal het wel de norm zijn waarbij NS begint te klagen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door visgraat »

Ik begrijp het niet helemaal. Straks rijden tussen Zwolle en Groningen 2 IC's en 2 sprinters per uur. Dat geeft een regelmatig patroon met een regelmatige bediening van sprinters van 2x per uur. Het grootste deel reist vanuit Meppel volgens mij naar Zwolle, dus of die mensen nou in een IC of sprinter zitten maakt niet gek veel uit. Er zijn tussen Zwolle en Leeuwarden 1 IC en 1 sprinter (die het hele stuk rijden). De een stopt wel in Meppel en de andere niet. Tussen Zwolle en Meppel biedt deze trein misschien niet heel veel meerwaarde, omdat het dan een derde trein zou worden in een halfuursdienst, maar het behoudt wel de verbinding tussen Meppel en Leeuwarden. Bovendien gaat je frequentie niet achteruit en is de verdeling van treinen beter dan nu. Voor de Randstad moet je inderdaad overstappen, maar er zijn veel grotere (en belangrijkere) plaatsen dan Meppel die ook geen rechtstreekse verbinding hebben met de Randstad (ja, idd ook Hoogeveen, maar alleen al in het noorden bijvoorbeeld ook Emmen, Ommen, Emmeloord, Drachten, Sneek, Veendam, Stadskanaal, enz). Ik denk niet dat deze gemeenten snel gaan zeuren dat ze een rechtstreekse verbinding willen met de Randstad. Bovendien zijn de inwoners van deze plaatsen straks juist langer onderweg naar de Randstad door de extra stop.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door The best »

visgraat schreef:Ik begrijp het niet helemaal. Straks rijden tussen Zwolle en Groningen 2 IC's en 2 sprinters per uur. Dat geeft een regelmatig patroon met een regelmatige bediening van sprinters van 2x per uur. Het grootste deel reist vanuit Meppel volgens mij naar Zwolle, dus of die mensen nou in een IC of sprinter zitten maakt niet gek veel uit. Er zijn tussen Zwolle en Leeuwarden 1 IC en 1 sprinter (die het hele stuk rijden). De een stopt wel in Meppel en de andere niet. Tussen Zwolle en Meppel biedt deze trein misschien niet heel veel meerwaarde, omdat het dan een derde trein zou worden in een halfuursdienst, maar het behoudt wel de verbinding tussen Meppel en Leeuwarden. Bovendien gaat je frequentie niet achteruit en is de verdeling van treinen beter dan nu. Voor de Randstad moet je inderdaad overstappen, maar er zijn veel grotere (en belangrijkere) plaatsen dan Meppel die ook geen rechtstreekse verbinding hebben met de Randstad (ja, idd ook Hoogeveen, maar alleen al in het noorden bijvoorbeeld ook Emmen, Ommen, Emmeloord, Drachten, Sneek, Veendam, Stadskanaal, enz). Ik denk niet dat deze gemeenten snel gaan zeuren dat ze een rechtstreekse verbinding willen met de Randstad. Bovendien zijn de inwoners van deze plaatsen straks juist langer onderweg naar de Randstad door de extra stop.
Het meerendeel van de plaatsen die jij noemt is kleiner dan Meppel of ligt niet eens aan een lijn vanwaar een trein via Meppel rijdt, dus veel van die plaatsen (zoals Emmen, Ommen, Emmeloord, Veendam, Stadskanaal enz.) boeien niet zo heel erg in dit verhaal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Vinny »

Desnoods voer je het Zwitserse/Duitse principe van "Bedarfshalt'' in, reizigers in de dorpen Grou en Akkrum moeten op een knopje drukken om de trein er te laten stoppen, op tijden dat de Fryslân-stoprein niet rijdt. Reizigers die de trein daar willen verlaten verwittigen de conducteur.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bedarfshalt
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Klaasje »

Een stopplaats dus. :pos:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door MdJ »

Er zijn treinen die dus geen in- EN uitstappers hebben in Grou of Akkrum? Volgens mij heb je elke trein wel een persoon erin zitten die in Akkrum of Grou moet zijn...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Vinny »

Nou ik denk niet dat er 's avonds en in het weekend veel mensen op de trein stappen, vergeet niet dat er in de sterke uren wel een stoptrein rijdt. De intercity slaat dan allebei de stations gewoon over...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door MdJ »

In de "sterke" uren stopt de IC ook gewoon hoor. :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Zonnig »

Is het niet beter om 2 echte Intercity's te laten rijden tussen Leeuwarden en Zwolle met alleen een stop in Heerenveen.
Arriva kan dan 2 echte stoptreinen laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden.

En dit is ook wat de provincie Fryslân graag wil.

En dan kan dit eigenlijk ook voor Zwolle Groningen worden doorgevoerd met als IC-stop in Assen.
Arriva kan dan 2 echte stoptreinen laten rijden tussen Zwolle en Groningen.

Duidelijk geheel, de NS rijd vanuit Zwolle alleen IC's naar Groningen en Leeuwarden en Arriva alleen stoptreinen naar Groningen / Leeuwarden / Emmen (en misschien gaat het dan met de stoptreinen ook veel beter qua klandizie en zie je daar misschien wel snel 4 stoptreinen per uur rijden). :Y
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door Reiziger Delft »

Gaat dat passen tussen Zwolle en Herfte?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:Ik begrijp het niet helemaal. Straks rijden tussen Zwolle en Groningen 2 IC's en 2 sprinters per uur. Dat geeft een regelmatig patroon met een regelmatige bediening van sprinters van 2x per uur. Het grootste deel reist vanuit Meppel volgens mij naar Zwolle, dus of die mensen nou in een IC of sprinter zitten maakt niet gek veel uit. Er zijn tussen Zwolle en Leeuwarden 1 IC en 1 sprinter (die het hele stuk rijden). De een stopt wel in Meppel en de andere niet. Tussen Zwolle en Meppel biedt deze trein misschien niet heel veel meerwaarde, omdat het dan een derde trein zou worden in een halfuursdienst, maar het behoudt wel de verbinding tussen Meppel en Leeuwarden. Bovendien gaat je frequentie niet achteruit en is de verdeling van treinen beter dan nu. Voor de Randstad moet je inderdaad overstappen, maar er zijn veel grotere (en belangrijkere) plaatsen dan Meppel die ook geen rechtstreekse verbinding hebben met de Randstad (ja, idd ook Hoogeveen, maar alleen al in het noorden bijvoorbeeld ook Emmen, Ommen, Emmeloord, Drachten, Sneek, Veendam, Stadskanaal, enz). Ik denk niet dat deze gemeenten snel gaan zeuren dat ze een rechtstreekse verbinding willen met de Randstad. Bovendien zijn de inwoners van deze plaatsen straks juist langer onderweg naar de Randstad door de extra stop.
Maar Meppel is wel een punt waar de spoorlijn aftakt, dan valt er eerder wat voor een stop in Meppel te zeggen dan een gat als Hoogeveen. Dit even los of het zinvol is om een van deze of andere plaatsen aan de lijn een IC stop te geven. IC's verwateren veel te snel in Nederland.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten