Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duurder

Berichtdoor Cookie » Di 06 Dec 2011, 22:47

Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duurder
Geplaatst op: dinsdag 6 december 2011 21:51
Laatst bijgewerkt: dinsdag 6 december 2011 22:47


ROODESCHOOL - Er is veel meer geld nodig om het spoor tussen Roodeschool en de Eemshaven geschikt te maken voor personenvervoer. Dat concludeert de provincie op basis van nieuwe berekeningen.

Het gaat om achttien miljoen euro in plaats van negen miljoen, zoals eerst werd gedacht. Vooral de aanleg van extra veiligheidssystemen blijkt veel duurder te zijn.
Lees verder

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor groningen » Wo 07 Dec 2011, 01:42

Willen ze de spoorlijn bij de Borkumlijn-terminal laten eindigen?

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor willy84 » Wo 07 Dec 2011, 21:41

Het gaat idd om de lijn naar Borkum. Ik vind dat een zeer nuttige verbinding maar de passagiersaantallen zullen wel bedroevend laag zijn. HOe kan dit in godsnaam 18 miljoen kosten?
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Etienne » Do 08 Dec 2011, 07:36

Ze kunnen bijvoorbeeld toch alleen in de vakantieperioden en in het weekend enkele treinen daarnaartoe laten rijden. Maar waarom moet het dan in hemelsnaam 18 miljoen kosten. :shock:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor menno47 » Do 08 Dec 2011, 19:31

Ook zal het station van Roodeschool verplaatst moeten worden, dit is nu nog een kopstation. De spoorlijn naar de Eemshaven buigt nog vóór het huidige station af.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor groningen » Vr 09 Dec 2011, 01:01

Als je de dienstregeling van de Borkumlijn bekijkt, dan zullen er niet veel treinen gaan rijden; 3 in de zomer en 1 in de winter. Alleen tussen kerst en nieuwjaar varen even 2 boten per dag van Eemshaven naar Borkum en v.v.. Weggegooid geld misschien; alleen daarom het station verplaatsen?! Zullen die Duitsers nu allemaal via Groningen naar Eemshaven gaan; zeker weten van niet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Suus » Vr 09 Dec 2011, 01:30

De meeste reizigers naar Borkum zullen toch vanaf Emden gaan en het naastgelegen treinstation Emden Außenhafen. Wel vraag ik mij hoe de beveiliging niet geschikt kan zijn.
Rame à l'approche

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor menno47 » Zo 11 Dec 2011, 15:59

Ik heb vaak gelezen dat Duitsers vanwege de reistijd toch liever vanaf de Eemshaven Borkum zouden bezoeken.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor timtrein » Za 24 Dec 2011, 21:55

Klopt, vanaf Emden duurt een eeuw.
Beveiliging... heel simpel. dat houdt volgens mij bij de aansluiting op.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Caspar » Zo 25 Dec 2011, 09:48

Is die lijn alleen bedoeld voor toeristen, of verwacht men ook havenarbeiders die daar naartoe forensen?

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor menno47 » Za 25 Aug 2012, 10:33

Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer
DVHN | Gepubliceerd op 24 augustus 2012, 20:27 Laatst bijgewerkt op 24 augustus 2012, 23:45

GRONINGEN - De treinen van Arriva stoppen voortaan niet meer op het station van Roodeschool, maar rijden door tot in de Eemshaven. Ze sluiten aan op de veerbootterminal naar Borkum. Minister Schultz Van Haegen maakt maandag tijdens een bezoek aan Groningen details bekend over het plan waar vele jaren over is gepraat. Er ligt nu een goederenspoor naar de Eemshaven. Arriva maakte gisteren al bekend dat zij het aantal treinen tussen Groningen en Leer verdubbelt. Met ingang van 9 december gaat er elk uur zo'n trein rijden.

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... -naar-Leer
Waarom dan geen nieuw station Roodeschool ?
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor Tom » Za 25 Aug 2012, 10:48

Dat zou inderdaad opmerkelijk zijn, maar ik neem toch aan dat dat in de plannen is inbegrepen. Hoe zit het met keertijden, dat gaat toch wel lukken? Dat het huidige station niet gehandhaafd kan blijven, is in ieder geval duidelijk.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor visgraat » Za 25 Aug 2012, 12:34

Dan kan je net zo goed de vraag stellen: Waarom heeft Tytsjerk geen station? Tytsjerk heeft zelfs meer inwoners en ligt ook aan een spoorlijn.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor Suus » Za 25 Aug 2012, 13:22

visgraat schreef:Dan kan je net zo goed de vraag stellen: Waarom heeft Tytsjerk geen station? Tytsjerk heeft zelfs meer inwoners en ligt ook aan een spoorlijn.

Omdat er vlakbij een station in Hurdegaryp is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: Zo 05 Apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor Mark Knoester » Za 25 Aug 2012, 13:26

Wij(Woon in Rd ) houden gelukkig wel een station, maar deze wordt verplaatst naar de spoorlijn ri. Eemshaven. Zie http://www.rtvnoord.nl/mobiel/i/index.asp?p=112941

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor Ardan » Za 25 Aug 2012, 15:45

Fijn, meer treinen naar Leer! Heb al eens gehad dat ik daar een uur en driekwartier in het donker moest wachten en in Groningen moest rennen voor mijn laatste aansluiting..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor BR628 » Za 25 Aug 2012, 15:51

Vraag me af hoe ze dat willen doen. Inhaalspoor in Weener? Anders vervalt daar het goederenpad namelijk.

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor menno47 » Za 25 Aug 2012, 16:26

Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Gebruikersavatar
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: Zo 05 Apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor Mark Knoester » Za 25 Aug 2012, 19:39

Dacht ik ook aan, om die reden werd het traject toch ook overbelast verklaard?(ook omdat er geen sneltrein pad is natuurlijk)
Kan het zijn dat de goederenvervoerders hebben toegestemd met die krapte?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor Vinny » Za 25 Aug 2012, 20:30

Overbelastverklaring? Die komt boven mijn bed te hangen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: Zo 05 Apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Mark Knoester » Za 25 Aug 2012, 22:21


Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor visgraat » Za 25 Aug 2012, 22:58

timtrein schreef:Klopt, vanaf Emden duurt een eeuw.
Beveiliging... heel simpel. dat houdt volgens mij bij de aansluiting op.


Weegt dit op tegen de rit Leer - Groningen - Eemshaven met de trein?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Vinny » Za 25 Aug 2012, 23:37

Overbelastverklaring schreef:Na analyse en uitwerking van beide varianten volgens het voorgestelde dienstregelingmodel
kan worden geconcludeerd dat deze haalbaar en effectief zijn en binnen 5 jaar gerealiseerd
kunnen worden. Uit de MCA-berekening blijkt echter dat de kosten van beide varianten, € 9 –
11 mio voor variant 1 en € 8,5 – 10,5 mio voor variant 2, niet opwegen tegen de baten. De
MCA-score valt lager uit dan 0.6 voor variant 1 en is ongeveer 0.5 voor variant 2.
Voor de versiering van mijn slaapkamer is het jammer dat deze open deur er in staat..., voor de maatschappij wel beter natuurlijk :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
ziggyziggyziggy
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 18 Apr 2012, 19:46

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Berichtdoor ziggyziggyziggy » Zo 26 Aug 2012, 13:00

BR628 schreef:Vraag me af hoe ze dat willen doen. Inhaalspoor in Weener? Anders vervalt daar het goederenpad namelijk.

Volgens mij kunnen er wel wat goederenpaden worden opgeruimd. Er rijdt hooguit twee keer per maand een goederentrein over dat baanvak.
trdl

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor BR628 » Zo 26 Aug 2012, 13:30

Klopt maar de ruimte is er wel of is er niet. Als Arriva elk uur naar Leer gaat rijden is die ruimte er dus (overdag) niet meer, ook niet voor die twee keer per maand.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten