Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duurder

Bericht door Cookie »

Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duurder
Geplaatst op: dinsdag 6 december 2011 21:51
Laatst bijgewerkt: dinsdag 6 december 2011 22:47


ROODESCHOOL - Er is veel meer geld nodig om het spoor tussen Roodeschool en de Eemshaven geschikt te maken voor personenvervoer. Dat concludeert de provincie op basis van nieuwe berekeningen.

Het gaat om achttien miljoen euro in plaats van negen miljoen, zoals eerst werd gedacht. Vooral de aanleg van extra veiligheidssystemen blijkt veel duurder te zijn.
Lees verder
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door groningen »

Willen ze de spoorlijn bij de Borkumlijn-terminal laten eindigen?
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door willy84 »

Het gaat idd om de lijn naar Borkum. Ik vind dat een zeer nuttige verbinding maar de passagiersaantallen zullen wel bedroevend laag zijn. HOe kan dit in godsnaam 18 miljoen kosten?
immer kwaliteits posts
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door Etienne »

Ze kunnen bijvoorbeeld toch alleen in de vakantieperioden en in het weekend enkele treinen daarnaartoe laten rijden. Maar waarom moet het dan in hemelsnaam 18 miljoen kosten. :shock:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door menno47 »

Ook zal het station van Roodeschool verplaatst moeten worden, dit is nu nog een kopstation. De spoorlijn naar de Eemshaven buigt nog vóór het huidige station af.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door groningen »

Als je de dienstregeling van de Borkumlijn bekijkt, dan zullen er niet veel treinen gaan rijden; 3 in de zomer en 1 in de winter. Alleen tussen kerst en nieuwjaar varen even 2 boten per dag van Eemshaven naar Borkum en v.v.. Weggegooid geld misschien; alleen daarom het station verplaatsen?! Zullen die Duitsers nu allemaal via Groningen naar Eemshaven gaan; zeker weten van niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door Suus »

De meeste reizigers naar Borkum zullen toch vanaf Emden gaan en het naastgelegen treinstation Emden Außenhafen. Wel vraag ik mij hoe de beveiliging niet geschikt kan zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door menno47 »

Ik heb vaak gelezen dat Duitsers vanwege de reistijd toch liever vanaf de Eemshaven Borkum zouden bezoeken.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door timtrein »

Klopt, vanaf Emden duurt een eeuw.
Beveiliging... heel simpel. dat houdt volgens mij bij de aansluiting op.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door Caspar »

Is die lijn alleen bedoeld voor toeristen, of verwacht men ook havenarbeiders die daar naartoe forensen?
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door menno47 »

Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer
DVHN | Gepubliceerd op 24 augustus 2012, 20:27 Laatst bijgewerkt op 24 augustus 2012, 23:45

GRONINGEN - De treinen van Arriva stoppen voortaan niet meer op het station van Roodeschool, maar rijden door tot in de Eemshaven. Ze sluiten aan op de veerbootterminal naar Borkum. Minister Schultz Van Haegen maakt maandag tijdens een bezoek aan Groningen details bekend over het plan waar vele jaren over is gepraat. Er ligt nu een goederenspoor naar de Eemshaven. Arriva maakte gisteren al bekend dat zij het aantal treinen tussen Groningen en Leer verdubbelt. Met ingang van 9 december gaat er elk uur zo'n trein rijden.
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... -naar-Leer
Waarom dan geen nieuw station Roodeschool ?
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door Tom »

Dat zou inderdaad opmerkelijk zijn, maar ik neem toch aan dat dat in de plannen is inbegrepen. Hoe zit het met keertijden, dat gaat toch wel lukken? Dat het huidige station niet gehandhaafd kan blijven, is in ieder geval duidelijk.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door visgraat »

Dan kan je net zo goed de vraag stellen: Waarom heeft Tytsjerk geen station? Tytsjerk heeft zelfs meer inwoners en ligt ook aan een spoorlijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door Suus »

visgraat schreef:Dan kan je net zo goed de vraag stellen: Waarom heeft Tytsjerk geen station? Tytsjerk heeft zelfs meer inwoners en ligt ook aan een spoorlijn.
Omdat er vlakbij een station in Hurdegaryp is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door Mark Knoester »

Wij(Woon in Rd ) houden gelukkig wel een station, maar deze wordt verplaatst naar de spoorlijn ri. Eemshaven. Zie http://www.rtvnoord.nl/mobiel/i/index.asp?p=112941
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door Ardan »

Fijn, meer treinen naar Leer! Heb al eens gehad dat ik daar een uur en driekwartier in het donker moest wachten en in Groningen moest rennen voor mijn laatste aansluiting..
Ik doe ook maar wat
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door BR628 »

Vraag me af hoe ze dat willen doen. Inhaalspoor in Weener? Anders vervalt daar het goederenpad namelijk.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door menno47 »

Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door Mark Knoester »

Dacht ik ook aan, om die reden werd het traject toch ook overbelast verklaard?(ook omdat er geen sneltrein pad is natuurlijk)
Kan het zijn dat de goederenvervoerders hebben toegestemd met die krapte?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door Vinny »

Overbelastverklaring? Die komt boven mijn bed te hangen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door Mark Knoester »

visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door visgraat »

timtrein schreef:Klopt, vanaf Emden duurt een eeuw.
Beveiliging... heel simpel. dat houdt volgens mij bij de aansluiting op.
Weegt dit op tegen de rit Leer - Groningen - Eemshaven met de trein?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door Vinny »

Overbelastverklaring schreef:Na analyse en uitwerking van beide varianten volgens het voorgestelde dienstregelingmodel
kan worden geconcludeerd dat deze haalbaar en effectief zijn en binnen 5 jaar gerealiseerd
kunnen worden. Uit de MCA-berekening blijkt echter dat de kosten van beide varianten, € 9 –
11 mio voor variant 1 en € 8,5 – 10,5 mio voor variant 2, niet opwegen tegen de baten. De
MCA-score valt lager uit dan 0.6 voor variant 1 en is ongeveer 0.5 voor variant 2.
Voor de versiering van mijn slaapkamer is het jammer dat deze open deur er in staat..., voor de maatschappij wel beter natuurlijk :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ziggyziggyziggy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 19:46

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Bericht door ziggyziggyziggy »

BR628 schreef:Vraag me af hoe ze dat willen doen. Inhaalspoor in Weener? Anders vervalt daar het goederenpad namelijk.
Volgens mij kunnen er wel wat goederenpaden worden opgeruimd. Er rijdt hooguit twee keer per maand een goederentrein over dat baanvak.
trdl
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Bericht door BR628 »

Klopt maar de ruimte is er wel of is er niet. Als Arriva elk uur naar Leer gaat rijden is die ruimte er dus (overdag) niet meer, ook niet voor die twee keer per maand.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten