Pagina 1 van 2

Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duurder

Geplaatst: di 06 dec 2011, 22:47
door Cookie
Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duurder
Geplaatst op: dinsdag 6 december 2011 21:51
Laatst bijgewerkt: dinsdag 6 december 2011 22:47


ROODESCHOOL - Er is veel meer geld nodig om het spoor tussen Roodeschool en de Eemshaven geschikt te maken voor personenvervoer. Dat concludeert de provincie op basis van nieuwe berekeningen.

Het gaat om achttien miljoen euro in plaats van negen miljoen, zoals eerst werd gedacht. Vooral de aanleg van extra veiligheidssystemen blijkt veel duurder te zijn.
Lees verder

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 01:42
door groningen
Willen ze de spoorlijn bij de Borkumlijn-terminal laten eindigen?

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 21:41
door willy84
Het gaat idd om de lijn naar Borkum. Ik vind dat een zeer nuttige verbinding maar de passagiersaantallen zullen wel bedroevend laag zijn. HOe kan dit in godsnaam 18 miljoen kosten?

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: do 08 dec 2011, 07:36
door Etienne
Ze kunnen bijvoorbeeld toch alleen in de vakantieperioden en in het weekend enkele treinen daarnaartoe laten rijden. Maar waarom moet het dan in hemelsnaam 18 miljoen kosten. :shock:

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: do 08 dec 2011, 19:31
door menno47
Ook zal het station van Roodeschool verplaatst moeten worden, dit is nu nog een kopstation. De spoorlijn naar de Eemshaven buigt nog vóór het huidige station af.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 01:01
door groningen
Als je de dienstregeling van de Borkumlijn bekijkt, dan zullen er niet veel treinen gaan rijden; 3 in de zomer en 1 in de winter. Alleen tussen kerst en nieuwjaar varen even 2 boten per dag van Eemshaven naar Borkum en v.v.. Weggegooid geld misschien; alleen daarom het station verplaatsen?! Zullen die Duitsers nu allemaal via Groningen naar Eemshaven gaan; zeker weten van niet.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 01:30
door Suus
De meeste reizigers naar Borkum zullen toch vanaf Emden gaan en het naastgelegen treinstation Emden Außenhafen. Wel vraag ik mij hoe de beveiliging niet geschikt kan zijn.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 15:59
door menno47
Ik heb vaak gelezen dat Duitsers vanwege de reistijd toch liever vanaf de Eemshaven Borkum zouden bezoeken.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: za 24 dec 2011, 21:55
door timtrein
Klopt, vanaf Emden duurt een eeuw.
Beveiliging... heel simpel. dat houdt volgens mij bij de aansluiting op.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 25 dec 2011, 09:48
door Caspar
Is die lijn alleen bedoeld voor toeristen, of verwacht men ook havenarbeiders die daar naartoe forensen?

Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: za 25 aug 2012, 10:33
door menno47
Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer
DVHN | Gepubliceerd op 24 augustus 2012, 20:27 Laatst bijgewerkt op 24 augustus 2012, 23:45

GRONINGEN - De treinen van Arriva stoppen voortaan niet meer op het station van Roodeschool, maar rijden door tot in de Eemshaven. Ze sluiten aan op de veerbootterminal naar Borkum. Minister Schultz Van Haegen maakt maandag tijdens een bezoek aan Groningen details bekend over het plan waar vele jaren over is gepraat. Er ligt nu een goederenspoor naar de Eemshaven. Arriva maakte gisteren al bekend dat zij het aantal treinen tussen Groningen en Leer verdubbelt. Met ingang van 9 december gaat er elk uur zo'n trein rijden.
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... -naar-Leer
Waarom dan geen nieuw station Roodeschool ?

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: za 25 aug 2012, 10:48
door Tom
Dat zou inderdaad opmerkelijk zijn, maar ik neem toch aan dat dat in de plannen is inbegrepen. Hoe zit het met keertijden, dat gaat toch wel lukken? Dat het huidige station niet gehandhaafd kan blijven, is in ieder geval duidelijk.

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: za 25 aug 2012, 12:34
door visgraat
Dan kan je net zo goed de vraag stellen: Waarom heeft Tytsjerk geen station? Tytsjerk heeft zelfs meer inwoners en ligt ook aan een spoorlijn.

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: za 25 aug 2012, 13:22
door Suus
visgraat schreef:Dan kan je net zo goed de vraag stellen: Waarom heeft Tytsjerk geen station? Tytsjerk heeft zelfs meer inwoners en ligt ook aan een spoorlijn.
Omdat er vlakbij een station in Hurdegaryp is.

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: za 25 aug 2012, 13:26
door Mark Knoester
Wij(Woon in Rd ) houden gelukkig wel een station, maar deze wordt verplaatst naar de spoorlijn ri. Eemshaven. Zie http://www.rtvnoord.nl/mobiel/i/index.asp?p=112941

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: za 25 aug 2012, 15:45
door Ardan
Fijn, meer treinen naar Leer! Heb al eens gehad dat ik daar een uur en driekwartier in het donker moest wachten en in Groningen moest rennen voor mijn laatste aansluiting..

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: za 25 aug 2012, 15:51
door BR628
Vraag me af hoe ze dat willen doen. Inhaalspoor in Weener? Anders vervalt daar het goederenpad namelijk.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: za 25 aug 2012, 16:26
door menno47

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: za 25 aug 2012, 19:39
door Mark Knoester
Dacht ik ook aan, om die reden werd het traject toch ook overbelast verklaard?(ook omdat er geen sneltrein pad is natuurlijk)
Kan het zijn dat de goederenvervoerders hebben toegestemd met die krapte?

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: za 25 aug 2012, 20:30
door Vinny
Overbelastverklaring? Die komt boven mijn bed te hangen.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: za 25 aug 2012, 22:21
door Mark Knoester

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: za 25 aug 2012, 22:58
door visgraat
timtrein schreef:Klopt, vanaf Emden duurt een eeuw.
Beveiliging... heel simpel. dat houdt volgens mij bij de aansluiting op.
Weegt dit op tegen de rit Leer - Groningen - Eemshaven met de trein?

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: za 25 aug 2012, 23:37
door Vinny
Overbelastverklaring schreef:Na analyse en uitwerking van beide varianten volgens het voorgestelde dienstregelingmodel
kan worden geconcludeerd dat deze haalbaar en effectief zijn en binnen 5 jaar gerealiseerd
kunnen worden. Uit de MCA-berekening blijkt echter dat de kosten van beide varianten, € 9 –
11 mio voor variant 1 en € 8,5 – 10,5 mio voor variant 2, niet opwegen tegen de baten. De
MCA-score valt lager uit dan 0.6 voor variant 1 en is ongeveer 0.5 voor variant 2.
Voor de versiering van mijn slaapkamer is het jammer dat deze open deur er in staat..., voor de maatschappij wel beter natuurlijk :lol:

Re: Trein rijdt door naar Eemshaven, meer treinen naar Leer

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 13:00
door ziggyziggyziggy
BR628 schreef:Vraag me af hoe ze dat willen doen. Inhaalspoor in Weener? Anders vervalt daar het goederenpad namelijk.
Volgens mij kunnen er wel wat goederenpaden worden opgeruimd. Er rijdt hooguit twee keer per maand een goederentrein over dat baanvak.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 13:30
door BR628
Klopt maar de ruimte is er wel of is er niet. Als Arriva elk uur naar Leer gaat rijden is die ruimte er dus (overdag) niet meer, ook niet voor die twee keer per maand.