Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: Zo 05 Apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Mark Knoester » Zo 26 Aug 2012, 13:41

Kan iemand de bron van DvhN vinden? Ik kan nergens vinden dat arriva echt 1x/uur gaat rijden. Het plan was een paar maanden terug nog dat dat alleen in de spits en op zaterdag zou gebeuren...

Dit is het oorspronkelijke plan:
http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... erbeteren/

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor menno47 » Zo 26 Aug 2012, 15:39

Mark Knoester schreef:Kan iemand de bron van DvhN vinden? Ik kan nergens vinden dat arriva echt 1x/uur gaat rijden. Het plan was een paar maanden terug nog dat dat alleen in de spits en op zaterdag zou gebeuren...

Dit is het oorspronkelijke plan:
http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... erbeteren/

Mijn ervaring is dat het journaille van het DvhN nogal eens de vervelende eigenschap heeft e.e.a. verdraaid weer te geven !

Trouwens als het station van Roodeschool wordt verplaatst naar de Hooilandseweg, gaat dan de overslag voor aardgascondensaat ook naar de nieuwe locatie ? De huidige locatie tussen de bebouwing lijkt mij ook niet al te veilig.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Daan » Zo 26 Aug 2012, 20:22

menno47 schreef:Trouwens als het station van Roodeschool wordt verplaatst naar de Hooilandseweg, gaat dan de overslag voor aardgascondensaat ook naar de nieuwe locatie ? De huidige locatie tussen de bebouwing lijkt mij ook niet al te veilig.
Lijkt me sterk dat ze dat ook gaan verplaatsen.

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor menno47 » Ma 27 Aug 2012, 11:27

Uit de nieuwsgroep nl.regio.groningen gekopieerd met dank aan Ben Doedens

Er zit beweging in kennelijk:

Van een website over geocaching:


VERPLAATSEN OVERLAADSTATION
Al jaren wordt gesproken over het verplaatsen van het overlaadstation naar de Eemshaven.
De gemeente Eemsmond en de wooncorporaties hebben het gebied op kaart inmiddels ingericht als woongebied. Een bijzonder fraai plan waarbij ook het huidige station voor passagiers wordt verplaatst naar het hoofdtracé aan de Hooilandseweg. Dan ook zal de passagierstrein tot en met de Eemshaven gaan en zal Roodeschool niet langer het meest noordelijke station van Nederland hebben.

Uit de Eemsbode
Artikel geplaatst door Monique Westra op 9-05-12 08:30.

ROODESCHOOL – De gemeente Eemsmond gaat samen met Noordgastransport BV en met ondersteuning van de Provincie Groningen een toekomstverkenning uitvoeren voor het aardgascondensaat-verlaadstation in Roodeschool.

De gemeente Eemsmond wil met deze verkenning de mogelijkheden voor toekomstige locaties in beeld brengen om aardgascondensaat te verladen. Namens de drie partijen gaat Grontmij de mogelijke locaties in beeld brengen voor de korte en middellange termijn (maximaal tien jaar).

Voorzitter van de Stuurgroep NGT-toekomstverkenning en initiatiefnemer burgemeester Marijke van Beek, is zeer verheugd dat de verkenning nu gaat plaatsvinden. De verkenning moet voor de zomer van 2012 worden afgerond. De eindrapportage moet voor zowel de directie van Noordgastransport BV als het bestuur van de gemeente Eemsmond een duidelijk beeld geven van de mogelijkheden om aardgascondensaat te kunnen blijven overslaan.

Tijdens de bewerking van aardgas, dat via de Noordzee aan land wordt gebracht, komt aardgascondensaat vrij. Noordgastransport heeft een essentiële functie als het gaat om de bewerking van aardgas en het overslaan van vrijgekomen aardgascondensaat. Het aardgascondensaat wordt via een ondergrondse pijpleiding naar het verlaadstation in Roodeschool getransporteerd.

Vanaf Roodeschool wordt het per trein naar de verwerker vervoerd. Het verlaadstation in Roodeschool voldoet aan de geldende voorschriften voor milieu en externe veiligheid.

Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Cookie » Di 28 Aug 2012, 09:05

Bedoeling is dat de verbinding naar de Eemshaven in 2016 gereed is, Arriva hoopt op 2 jaar eerder (zie video op http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=112998 )

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor menno47 » Di 28 Aug 2012, 10:58

Vandaag in het Dagblad van het Noorden :
Afbeelding
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

dworkin
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 26 Sep 2012, 22:37

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor dworkin » Wo 26 Sep 2012, 23:45

Heeft natuurlijk ook een wervend effect. Het zou wat zijn als Arriva de STAR inhuurt voor stoomtreinen. Draaischijf in Leer herstellen en in Eemshaven kan een driehoek. Maar 'n positief punt is wellicht dat het Borkumverkeer in de daluren kan plaatsvinden. Spitsverkeer is heel hevig op deze lijnen en dalurenverkeer is lauwloene. Uitdaging aan de horeca langs de lijn om 'n stopover met ganzleckeres Mittagessen aan te bieden. Duitse euro's aantrekken is een vak apart waar we best wat meer ons best voor kunnen doen.Eemshaven terminal is al helemaal op de Duitse smaak ingericht. Misschien kan STAR in de treintjes wat onweerstaanbare faciliteiten aanbieden? Diesel of stoom? Het gaat om de sfeer. Wie gaat dit gegeven gestalte geven? Ik denk aan een figuur als Henny van der Most of iemand die daaraan kan tippen.

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Eemshaven per spoor bereikbaar

Berichtdoor menno47 » Di 17 Dec 2013, 10:45

Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

ronny
Berichten: 6
Lid geworden op: Zo 05 Jan 2014, 17:55

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor ronny » Zo 05 Jan 2014, 18:39

Een volledige dienstregeling naar de Eemshaven lijkt me ook wat overdreven maar wie denkt dat alleen duitsers naar borkum gaan heeft het mis. Veel Nederlanders gaan ook naar dat eiland en ik meen dat het totale vervoer van de veerboten op 350.000 a 400.000 ligt. Dat is dus gemiddeld meer dan duizend per dag. In de winter minder maar in de zomer veel meer. Lijkt me dat dat heel wat reizigers kan opleveren, mooie aantallen voor een regionale spoorlijn!

njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2012, 19:11

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor njoy » Zo 05 Jan 2014, 19:41

Ja, op zomerse dagen is het gewoon smoordruk op deze veerboten. Voor de toeristische sector zie ik ideale mogelijkheden om een dagje Borkum of (vanuit Borkum,) een dagje Groningen aan te bieden. Trein + boot in één ticket; dat moet wel veel extra reizigers kunnen opleveren, in beide richtingen.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor marlies » Zo 05 Jan 2014, 19:50

Wat ik alleen niet snap is dat er nu niet eens een fatsoenlijke busverbinding is en dan willen ze er een trein heen laten rijden?

Als daar zo veel markt voor was zou je zeggen dat er in de zomer wel een rechtstreeks buslijn die aansluit op de boot uit zou moeten kunnen tot de spoorverbinding gereed is.

Al zal die bus natuurlijk sneller zijn en dat doet de kansen van de realisatie van dat spoor geen goed :roll:

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Kevster » Zo 05 Jan 2014, 20:08

Er is een zomerbus geweest (of die er nog is weet ik niet) van Arriva Touring, in aansluiting op de afvaart. Deze liep behoorlijk goed.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Suus » Zo 05 Jan 2014, 21:23

Afgelopen jaar reed die nog en die is beduidend sneller dan de trein.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Ronald » Zo 05 Jan 2014, 22:53

njoy schreef:Ja, op zomerse dagen is het gewoon smoordruk op deze veerboten. Voor de toeristische sector zie ik ideale mogelijkheden om een dagje Borkum of (vanuit Borkum,) een dagje Groningen aan te bieden. Trein + boot in één ticket; dat moet wel veel extra reizigers kunnen opleveren, in beide richtingen.

Dat is er nu gewoon, combi van bus, boot en het treintje op Borkum. Aanrader voor een dagtripje in de zomer. Die bus naar de Eemshaven doet er een goed half uur over, met de trein ga je dat idd niet redden.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor timtrein » Zo 05 Jan 2014, 23:07

Als ik me niet vergis gaan er alleen treinen rijden rond de tijden dat de boot vaart. Daarbuiten keren ze op het (nieuwe) station Roodeschool.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Berichtdoor Frans F » Ma 06 Jan 2014, 17:33

timtrein schreef:Als ik me niet vergis gaan er alleen treinen rijden rond de tijden dat de boot vaart. Daarbuiten keren ze op het (nieuwe) station Roodeschool.

Wellicht gaan er ook een paar treinen in de spitsuren doorrijden voor werknemers op de Eemshaven.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], JeroenSpock en 1 gast