Pagina 2 van 2

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 13:41
door Mark Knoester
Kan iemand de bron van DvhN vinden? Ik kan nergens vinden dat arriva echt 1x/uur gaat rijden. Het plan was een paar maanden terug nog dat dat alleen in de spits en op zaterdag zou gebeuren...

Dit is het oorspronkelijke plan:
http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... erbeteren/

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 15:39
door menno47
Mark Knoester schreef:Kan iemand de bron van DvhN vinden? Ik kan nergens vinden dat arriva echt 1x/uur gaat rijden. Het plan was een paar maanden terug nog dat dat alleen in de spits en op zaterdag zou gebeuren...

Dit is het oorspronkelijke plan:
http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... erbeteren/
Mijn ervaring is dat het journaille van het DvhN nogal eens de vervelende eigenschap heeft e.e.a. verdraaid weer te geven !

Trouwens als het station van Roodeschool wordt verplaatst naar de Hooilandseweg, gaat dan de overslag voor aardgascondensaat ook naar de nieuwe locatie ? De huidige locatie tussen de bebouwing lijkt mij ook niet al te veilig.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 20:22
door Daan
menno47 schreef:Trouwens als het station van Roodeschool wordt verplaatst naar de Hooilandseweg, gaat dan de overslag voor aardgascondensaat ook naar de nieuwe locatie ? De huidige locatie tussen de bebouwing lijkt mij ook niet al te veilig.
Lijkt me sterk dat ze dat ook gaan verplaatsen.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 11:27
door menno47
Uit de nieuwsgroep nl.regio.groningen gekopieerd met dank aan Ben Doedens
Er zit beweging in kennelijk:

Van een website over geocaching:


VERPLAATSEN OVERLAADSTATION
Al jaren wordt gesproken over het verplaatsen van het overlaadstation naar de Eemshaven.
De gemeente Eemsmond en de wooncorporaties hebben het gebied op kaart inmiddels ingericht als woongebied. Een bijzonder fraai plan waarbij ook het huidige station voor passagiers wordt verplaatst naar het hoofdtracé aan de Hooilandseweg. Dan ook zal de passagierstrein tot en met de Eemshaven gaan en zal Roodeschool niet langer het meest noordelijke station van Nederland hebben.

Uit de Eemsbode
Artikel geplaatst door Monique Westra op 9-05-12 08:30.

ROODESCHOOL – De gemeente Eemsmond gaat samen met Noordgastransport BV en met ondersteuning van de Provincie Groningen een toekomstverkenning uitvoeren voor het aardgascondensaat-verlaadstation in Roodeschool.

De gemeente Eemsmond wil met deze verkenning de mogelijkheden voor toekomstige locaties in beeld brengen om aardgascondensaat te verladen. Namens de drie partijen gaat Grontmij de mogelijke locaties in beeld brengen voor de korte en middellange termijn (maximaal tien jaar).

Voorzitter van de Stuurgroep NGT-toekomstverkenning en initiatiefnemer burgemeester Marijke van Beek, is zeer verheugd dat de verkenning nu gaat plaatsvinden. De verkenning moet voor de zomer van 2012 worden afgerond. De eindrapportage moet voor zowel de directie van Noordgastransport BV als het bestuur van de gemeente Eemsmond een duidelijk beeld geven van de mogelijkheden om aardgascondensaat te kunnen blijven overslaan.

Tijdens de bewerking van aardgas, dat via de Noordzee aan land wordt gebracht, komt aardgascondensaat vrij. Noordgastransport heeft een essentiële functie als het gaat om de bewerking van aardgas en het overslaan van vrijgekomen aardgascondensaat. Het aardgascondensaat wordt via een ondergrondse pijpleiding naar het verlaadstation in Roodeschool getransporteerd.

Vanaf Roodeschool wordt het per trein naar de verwerker vervoerd. Het verlaadstation in Roodeschool voldoet aan de geldende voorschriften voor milieu en externe veiligheid.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: di 28 aug 2012, 09:05
door Cookie
Bedoeling is dat de verbinding naar de Eemshaven in 2016 gereed is, Arriva hoopt op 2 jaar eerder (zie video op http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=112998 )

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: di 28 aug 2012, 10:58
door menno47
Vandaag in het Dagblad van het Noorden :
Afbeelding

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: wo 26 sep 2012, 23:45
door dworkin
Heeft natuurlijk ook een wervend effect. Het zou wat zijn als Arriva de STAR inhuurt voor stoomtreinen. Draaischijf in Leer herstellen en in Eemshaven kan een driehoek. Maar 'n positief punt is wellicht dat het Borkumverkeer in de daluren kan plaatsvinden. Spitsverkeer is heel hevig op deze lijnen en dalurenverkeer is lauwloene. Uitdaging aan de horeca langs de lijn om 'n stopover met ganzleckeres Mittagessen aan te bieden. Duitse euro's aantrekken is een vak apart waar we best wat meer ons best voor kunnen doen.Eemshaven terminal is al helemaal op de Duitse smaak ingericht. Misschien kan STAR in de treintjes wat onweerstaanbare faciliteiten aanbieden? Diesel of stoom? Het gaat om de sfeer. Wie gaat dit gegeven gestalte geven? Ik denk aan een figuur als Henny van der Most of iemand die daaraan kan tippen.

Re: Eemshaven per spoor bereikbaar

Geplaatst: di 17 dec 2013, 10:45
door menno47

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 18:39
door ronny
Een volledige dienstregeling naar de Eemshaven lijkt me ook wat overdreven maar wie denkt dat alleen duitsers naar borkum gaan heeft het mis. Veel Nederlanders gaan ook naar dat eiland en ik meen dat het totale vervoer van de veerboten op 350.000 a 400.000 ligt. Dat is dus gemiddeld meer dan duizend per dag. In de winter minder maar in de zomer veel meer. Lijkt me dat dat heel wat reizigers kan opleveren, mooie aantallen voor een regionale spoorlijn!

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 19:41
door njoy
Ja, op zomerse dagen is het gewoon smoordruk op deze veerboten. Voor de toeristische sector zie ik ideale mogelijkheden om een dagje Borkum of (vanuit Borkum,) een dagje Groningen aan te bieden. Trein + boot in één ticket; dat moet wel veel extra reizigers kunnen opleveren, in beide richtingen.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 19:50
door marlies
Wat ik alleen niet snap is dat er nu niet eens een fatsoenlijke busverbinding is en dan willen ze er een trein heen laten rijden?

Als daar zo veel markt voor was zou je zeggen dat er in de zomer wel een rechtstreeks buslijn die aansluit op de boot uit zou moeten kunnen tot de spoorverbinding gereed is.

Al zal die bus natuurlijk sneller zijn en dat doet de kansen van de realisatie van dat spoor geen goed :roll:

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 20:08
door Kevster
Er is een zomerbus geweest (of die er nog is weet ik niet) van Arriva Touring, in aansluiting op de afvaart. Deze liep behoorlijk goed.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 21:23
door Suus
Afgelopen jaar reed die nog en die is beduidend sneller dan de trein.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 22:53
door Ronald
njoy schreef:Ja, op zomerse dagen is het gewoon smoordruk op deze veerboten. Voor de toeristische sector zie ik ideale mogelijkheden om een dagje Borkum of (vanuit Borkum,) een dagje Groningen aan te bieden. Trein + boot in één ticket; dat moet wel veel extra reizigers kunnen opleveren, in beide richtingen.
Dat is er nu gewoon, combi van bus, boot en het treintje op Borkum. Aanrader voor een dagtripje in de zomer. Die bus naar de Eemshaven doet er een goed half uur over, met de trein ga je dat idd niet redden.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 23:07
door timtrein
Als ik me niet vergis gaan er alleen treinen rijden rond de tijden dat de boot vaart. Daarbuiten keren ze op het (nieuwe) station Roodeschool.

Re: Aanpassen spoor Eemshaven voor passagierstrein veel duur

Geplaatst: ma 06 jan 2014, 17:33
door Frans F
timtrein schreef:Als ik me niet vergis gaan er alleen treinen rijden rond de tijden dat de boot vaart. Daarbuiten keren ze op het (nieuwe) station Roodeschool.
Wellicht gaan er ook een paar treinen in de spitsuren doorrijden voor werknemers op de Eemshaven.