Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Suus » Wo 07 Dec 2011, 13:16

Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug
Tientallen buschauffeurs in Drenthe en Friesland kampen met gezondheidsproblemen als gevolg van het rijden in goedkope minibussen met slechte vering. Dat schrijft vakcentrale FNV Bondgenoten in een onderzoek dat vandaag verschijnt. Ook passagiers ondervinden nadeel van het gebrekkige materieel.
Lees verder
Laatst gewijzigd door Daniel op Vr 12 Apr 2013, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Rame à l'approche

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor MdJ » Wo 07 Dec 2011, 14:17

Zou gaan om oa 7414-7417, die de voormalige Fryskers vervingen in Meppel en Hoogeveen.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor STF » Wo 07 Dec 2011, 15:43

Bestaan er uberhaubt goede minibussen? Volgens mij wordt er over elk denkbaar type dat tussen de zes en tien meter lang is, vreselijk gezeurd?

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 779
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor flipje » Wo 07 Dec 2011, 16:08

MdJ schreef:Zou gaan om oa 7414-7417, die de voormalige Fryskers vervingen in Meppel en Hoogeveen.


Connexxion rijdt grotendeels nog steeds met fryskers op de stadslijn(en) van Meppel en Hoogeveen. Alleen in de avonduren en einde van ochtend zijn de Mercedes City's vaak te zien.

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Roelof88 » Wo 07 Dec 2011, 16:55

flipje schreef:
MdJ schreef:Zou gaan om oa 7414-7417, die de voormalige Fryskers vervingen in Meppel en Hoogeveen.


Connexxion rijdt grotendeels nog steeds met fryskers op de stadslijn(en) van Meppel en Hoogeveen. Alleen in de avonduren en einde van ochtend zijn de Mercedes City's vaak te zien.

In Meppel heb ik al sinds na de zomer geen Procity (frysker) meer gezien (kom er vaak), alleen maar MB City's.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 07 Dec 2011, 17:06

Er zijn dit jaar ook 5 nieuwe MB Sprinter City's aangeschaft bij CTS.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4061
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Etienne » Wo 07 Dec 2011, 18:10

De Procity's zijn inderdaad terzijde gegaan en werden vervangen door Mercedes-Benz Sprinter City's. En deze klachten kan ik wel begrijpen, maar ja die lijntjes aldaar: 235 t/m 238 en 248 (vanaf januari 2012 35 t/m 38, 48) zijn nou eenmaal onrendabel. De stadsdiensten van Meppel en Hoogeveen doen het daarentegen wel beter.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 779
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor flipje » Wo 07 Dec 2011, 19:23

Roelof88 schreef:In Meppel heb ik al sinds na de zomer geen Procity (frysker) meer gezien (kom er vaak), alleen maar MB City's.

Ik ging er nog vanuit dat ze nog in dienst waren.. Hoewel ik op 10 november er nog 1 richting Oosterboer heb zien rijden. Maar goed de Procity's zijn ook niet alles.. :roll:

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor webguy » Wo 07 Dec 2011, 21:07

Maar een Sprinter City, hoe verschilt dat met wat bijvoorbeeld de regiotaxi mee rijdt? Want in die taxibussen zit gewoon een geveerder chauffeursstoel toch? Die rijden toch ook al jaren daarmee rond?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Suus » Wo 07 Dec 2011, 21:12

De klachten bestaan trouwens ook over de ProCity, daarover wordt ook nog het volgende gezegd:
In Friesland zorgen de minibussen zelfs voor gevaarlijke situaties, stelt FNV. Door het ontbreken van een automatische beveiliging rijdt de bus soms met geopende deuren weg bij een halte. Ook klappen de deuren tijdens het rijden spontaan open.

Ik wist dat Procity's met geopende deuren konden rijden (o.a. gezien op het busstation van Schagen toen ze daar nog een stadsdienst hadden) maar dit slaat alles natuurlijk.
Rame à l'approche

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor willy84 » Wo 07 Dec 2011, 21:36

De Procity's zijn inderdaad terzijde gegaan

In het Gooi zijn er ook wat terecht gekomen. Die rijden hier op wat rustige lijntjes. Geen onvertogen woord over gehoord al zal er in de koffiekamer flink over geklaagd zijn natuurlijk.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 07 Dec 2011, 21:42

Ik heb trouwens in Brabant ook een paar keer in de Procity van Arriva/Van Driel gezeten. Die dingen zitten echt niet fijn. Ik snap ook wel de klachten, maar niet waarom dat die dingen niet zo gemaakt zijn als in België. Daar rijden verschillende series rond bij De Lijn en die dingen bestaan toch al jaren (oorspronkelijk ontwikkeld door Denolf & Depla en later door Jonckheere. Maar hoe de Sprinter City's rijden weet ik niet, ik kom niet zo vaak in de buurt van Boxmeer/Cuijk of in de buurt van Tiel en Rhenen, of waar dan ook waar die dingen rijden.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor willy84 » Wo 07 Dec 2011, 21:46

Ik snap die ophef nu ineens niet zo. Er zijn duizenden kinderen die dagelijks in sprinters naar school gebracht worden. Ook in Limburg en Zeeuws Vlaanderen meen ik die sprinters op lijn(dienstjes) gezien te hebben.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 07 Dec 2011, 21:50

Een normale taxisprinter is vele malen korter en anders dan een Sprinter City, Sprinter Travel en Sprinter Transfer. Zoiets is niet echt te vergelijken
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor find_your_spot » Do 08 Dec 2011, 03:03

Heel simpel. Een goed midi busje is een hogevloers bus met doorlopende assen. En een slecht midi busje waar de chauffeur last van krijgt is zo'n aangepast model als bijvoorbeeld een Frysker. Dit u een lage vloers waarbij de assen ontbreken.

Doorlopende assen zijn bij zo'n klein rij oppervlak van belang voor een goed rij comfort.
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Michael 1988 » Do 08 Dec 2011, 14:45

Er wordt op de homepage van de Sprinter City het volgende gezegd:

Hetzelfde gevoel als in een personenwagen.

Buiten de opvallende superieure look, binnen een chauffeursplaats die chauffeurs direct aanspreekt. Met een Sprinter rijden, is inderdaad nog altijd met een Mercedes-Benz rijden. De chauffeursplaats in de Sprinter City lijkt dan ook in vele opzichten op die van een personenwagen. Het comfort uiteraard ook.


Raar dat er dan toch zulke klachten komen en dat deze nooit eerder zijn gestuurd van bijvoorbeeld GVB, TCR en Syntus. Daar rijden/reden al eerder Sprinter City's. Of bij dezelfde chauffeurs die nu bij Connexxion Taxi Services rijden in de tijd van MTI en later Connexxion. Toen reden er VDL Kustsers Midcity's rond, in Meppel en Hoogeveen, die gebouwd waren volgens de Mercedes-Benz Midcity, die weer technisch gelijk is aan de Sprinter City :S. Connexxion schafte in 2001 zelfs 3 nieuwe Midcitys aan, deels ter vervanging van de MTI-busjes.

Over de VDL Berkhof Procity zullen we het maar even niet hebben.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Michael 1988 » Za 10 Dec 2011, 19:47

Volgens FNV schijnt de te kleine cabine in de Sprinter City's een probleem te zijn. Maar er wordt nu niet alleen geklaagd over de staat van het materieel, maar ook over de hoeveelheid vervoerbare passagiers.

Zojuist zag ik er een film op openbaarvervoerinboskoop.nl.

Zie hier voor het filmpje van de bussen in Hoogeveen en Meppel.

Toevallig vond ik ook dit filmpje over het materieel in Eindhoven en Tilburg. Daar schijnen ook al in 2010 problemen te zijn met het materieel (o.a.) de Volvo's bij Veolia.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Daniel » Za 10 Dec 2011, 20:25

Dat scherm van InfoXX zit toch wel op een heel bijzondere plek in die SprinterCity's uit Hoogeveen/Meppel...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor NintendoC » Zo 11 Dec 2011, 00:26

Wat een onaangename bussen. Zowel voor passagier als voor chauffeur. Ik snap de concessie verlener ook niet helemaal. Ben benieuwd wat het gaat worden. Misschien tijd voor Optare Solo's? In mijn ogen topbussen. Zitten lekker als passagier, en volgensmij heeft de chauffeur ook een goede stoel en voldoende beenruimte.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 11 Dec 2011, 01:39

Nou in het 2e filmpje staat dat meerder bussen gewoon niet voldoen aan bepaalde comforteisen. Tijd voor actie bij alle fabrikanten om comfortabelere bussen te bouwen voor chauffeur (en eventueel ook passagier). Want het ligt niet alleen bij de minibussen. Nou schijnen de Amba's (of VDL's zoals ze in het 2e filmpje noemen) comfortabeler te zijn qua werplek, maar ze heten niet voor niets gambassadors. Ik heb geen ervaring met een Optare. Verbeter me als ik me vergis, maar ik kan mij nog herrinneren in de Syntus Gelderland topic dat chauffeurs daar liever niet de hele dag mee willen blijven rijden.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor STF » Zo 11 Dec 2011, 02:05

Ik zie in die filmpjes toch wel vaak stoelen voorbij komen dat niet de fabrieksoriginele stoelen zijn, dus om bij dat punt nou de fabrikant te verwijten... :?
Luxemburgse bussen hebben altijd de originele fabrieksstoel erin en ik vraag vaak aan chauffeurs hoe ze hem vinden zitten; heel zelden hoor ik een klein commentaar puntje maar de meeste zijn dik tevreden.
VDL bussen zie je hier weliswaar nauwelijks maar wat betreft MAN, Mercedes, van Hool, Volvo, etc. zijn het precies dezelfde merken en soorten in beide landen waarbij ze hier ineens wel prettig rijden voor de chauffeur en in Nederland niet...

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 11 Dec 2011, 15:29

Het gaat niet alleen om de stoelen. Ook om de ruimte die de werkplek biedt en de rijgedrag van de bus.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor STF » Zo 11 Dec 2011, 15:33

Ja dat is natuurlijk wel bij elke bus van dezelfde soort gelijk, binnenverlichting echter weer niet. Dat is geen fout van de fabrikant maar fout van het vervoersbedrijf, dat perse zoveel TL buizen tot voorin de bus wil hebben, tja dan bouwt de fabrikant dat er natuurlijk in terwijl dat alleen maar weerspiegeling in het voorruit oplevert. Als ze gewoon de standaarduitvoering zouden nemen, die geen verlichting in het voorste deel heeft, is het hele probleem opgelost.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 11 Dec 2011, 17:46

Het hevig schudden van een Berkhof Ambassador en misschien nu ook bij de VDL Citea is niet hetzelfde als bij een Volvo 7700 of MAN Lion's City
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Berichtdoor find_your_spot » Zo 11 Dec 2011, 19:14

Michael 1988 schreef:Het hevig schudden van een Berkhof Ambassador en misschien nu ook bij de VDL Citea is niet hetzelfde als bij een Volvo 7700 of MAN Lion's City

Zou je het kunnen uitleggen, want ik begrijp niet wat je bedoelt.
For Your Railroad Adventures


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast