Pagina 1 van 2

Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 13:16
door Suus
Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug
Tientallen buschauffeurs in Drenthe en Friesland kampen met gezondheidsproblemen als gevolg van het rijden in goedkope minibussen met slechte vering. Dat schrijft vakcentrale FNV Bondgenoten in een onderzoek dat vandaag verschijnt. Ook passagiers ondervinden nadeel van het gebrekkige materieel.
Lees verder

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 14:17
door MdJ
Zou gaan om oa 7414-7417, die de voormalige Fryskers vervingen in Meppel en Hoogeveen.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 15:43
door STF
Bestaan er uberhaubt goede minibussen? Volgens mij wordt er over elk denkbaar type dat tussen de zes en tien meter lang is, vreselijk gezeurd?

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 16:08
door flipje
MdJ schreef:Zou gaan om oa 7414-7417, die de voormalige Fryskers vervingen in Meppel en Hoogeveen.
Connexxion rijdt grotendeels nog steeds met fryskers op de stadslijn(en) van Meppel en Hoogeveen. Alleen in de avonduren en einde van ochtend zijn de Mercedes City's vaak te zien.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 16:55
door Roelof88
flipje schreef:
MdJ schreef:Zou gaan om oa 7414-7417, die de voormalige Fryskers vervingen in Meppel en Hoogeveen.
Connexxion rijdt grotendeels nog steeds met fryskers op de stadslijn(en) van Meppel en Hoogeveen. Alleen in de avonduren en einde van ochtend zijn de Mercedes City's vaak te zien.
In Meppel heb ik al sinds na de zomer geen Procity (frysker) meer gezien (kom er vaak), alleen maar MB City's.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 17:06
door Michael 1988
Er zijn dit jaar ook 5 nieuwe MB Sprinter City's aangeschaft bij CTS.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 18:10
door Etienne
De Procity's zijn inderdaad terzijde gegaan en werden vervangen door Mercedes-Benz Sprinter City's. En deze klachten kan ik wel begrijpen, maar ja die lijntjes aldaar: 235 t/m 238 en 248 (vanaf januari 2012 35 t/m 38, 48) zijn nou eenmaal onrendabel. De stadsdiensten van Meppel en Hoogeveen doen het daarentegen wel beter.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 19:23
door flipje
Roelof88 schreef: In Meppel heb ik al sinds na de zomer geen Procity (frysker) meer gezien (kom er vaak), alleen maar MB City's.
Ik ging er nog vanuit dat ze nog in dienst waren.. Hoewel ik op 10 november er nog 1 richting Oosterboer heb zien rijden. Maar goed de Procity's zijn ook niet alles.. :roll:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 21:07
door webguy
Maar een Sprinter City, hoe verschilt dat met wat bijvoorbeeld de regiotaxi mee rijdt? Want in die taxibussen zit gewoon een geveerder chauffeursstoel toch? Die rijden toch ook al jaren daarmee rond?

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 21:12
door Suus
De klachten bestaan trouwens ook over de ProCity, daarover wordt ook nog het volgende gezegd:
In Friesland zorgen de minibussen zelfs voor gevaarlijke situaties, stelt FNV. Door het ontbreken van een automatische beveiliging rijdt de bus soms met geopende deuren weg bij een halte. Ook klappen de deuren tijdens het rijden spontaan open.
Ik wist dat Procity's met geopende deuren konden rijden (o.a. gezien op het busstation van Schagen toen ze daar nog een stadsdienst hadden) maar dit slaat alles natuurlijk.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 21:36
door willy84
De Procity's zijn inderdaad terzijde gegaan
In het Gooi zijn er ook wat terecht gekomen. Die rijden hier op wat rustige lijntjes. Geen onvertogen woord over gehoord al zal er in de koffiekamer flink over geklaagd zijn natuurlijk.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 21:42
door Michael 1988
Ik heb trouwens in Brabant ook een paar keer in de Procity van Arriva/Van Driel gezeten. Die dingen zitten echt niet fijn. Ik snap ook wel de klachten, maar niet waarom dat die dingen niet zo gemaakt zijn als in Belgiƫ. Daar rijden verschillende series rond bij De Lijn en die dingen bestaan toch al jaren (oorspronkelijk ontwikkeld door Denolf & Depla en later door Jonckheere. Maar hoe de Sprinter City's rijden weet ik niet, ik kom niet zo vaak in de buurt van Boxmeer/Cuijk of in de buurt van Tiel en Rhenen, of waar dan ook waar die dingen rijden.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 21:46
door willy84
Ik snap die ophef nu ineens niet zo. Er zijn duizenden kinderen die dagelijks in sprinters naar school gebracht worden. Ook in Limburg en Zeeuws Vlaanderen meen ik die sprinters op lijn(dienstjes) gezien te hebben.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 21:50
door Michael 1988
Een normale taxisprinter is vele malen korter en anders dan een Sprinter City, Sprinter Travel en Sprinter Transfer. Zoiets is niet echt te vergelijken

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: do 08 dec 2011, 03:03
door find_your_spot
Heel simpel. Een goed midi busje is een hogevloers bus met doorlopende assen. En een slecht midi busje waar de chauffeur last van krijgt is zo'n aangepast model als bijvoorbeeld een Frysker. Dit u een lage vloers waarbij de assen ontbreken.

Doorlopende assen zijn bij zo'n klein rij oppervlak van belang voor een goed rij comfort.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: do 08 dec 2011, 14:45
door Michael 1988
Er wordt op de homepage van de Sprinter City het volgende gezegd:
Hetzelfde gevoel als in een personenwagen.

Buiten de opvallende superieure look, binnen een chauffeursplaats die chauffeurs direct aanspreekt. Met een Sprinter rijden, is inderdaad nog altijd met een Mercedes-Benz rijden. De chauffeursplaats in de Sprinter City lijkt dan ook in vele opzichten op die van een personenwagen. Het comfort uiteraard ook.
Raar dat er dan toch zulke klachten komen en dat deze nooit eerder zijn gestuurd van bijvoorbeeld GVB, TCR en Syntus. Daar rijden/reden al eerder Sprinter City's. Of bij dezelfde chauffeurs die nu bij Connexxion Taxi Services rijden in de tijd van MTI en later Connexxion. Toen reden er VDL Kustsers Midcity's rond, in Meppel en Hoogeveen, die gebouwd waren volgens de Mercedes-Benz Midcity, die weer technisch gelijk is aan de Sprinter City :S. Connexxion schafte in 2001 zelfs 3 nieuwe Midcitys aan, deels ter vervanging van de MTI-busjes.

Over de VDL Berkhof Procity zullen we het maar even niet hebben.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: za 10 dec 2011, 19:47
door Michael 1988
Volgens FNV schijnt de te kleine cabine in de Sprinter City's een probleem te zijn. Maar er wordt nu niet alleen geklaagd over de staat van het materieel, maar ook over de hoeveelheid vervoerbare passagiers.

Zojuist zag ik er een film op openbaarvervoerinboskoop.nl.

Zie hier voor het filmpje van de bussen in Hoogeveen en Meppel.

Toevallig vond ik ook dit filmpje over het materieel in Eindhoven en Tilburg. Daar schijnen ook al in 2010 problemen te zijn met het materieel (o.a.) de Volvo's bij Veolia.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: za 10 dec 2011, 20:25
door Daniel
Dat scherm van InfoXX zit toch wel op een heel bijzondere plek in die SprinterCity's uit Hoogeveen/Meppel...

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 00:26
door NintendoC
Wat een onaangename bussen. Zowel voor passagier als voor chauffeur. Ik snap de concessie verlener ook niet helemaal. Ben benieuwd wat het gaat worden. Misschien tijd voor Optare Solo's? In mijn ogen topbussen. Zitten lekker als passagier, en volgensmij heeft de chauffeur ook een goede stoel en voldoende beenruimte.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 01:39
door Michael 1988
Nou in het 2e filmpje staat dat meerder bussen gewoon niet voldoen aan bepaalde comforteisen. Tijd voor actie bij alle fabrikanten om comfortabelere bussen te bouwen voor chauffeur (en eventueel ook passagier). Want het ligt niet alleen bij de minibussen. Nou schijnen de Amba's (of VDL's zoals ze in het 2e filmpje noemen) comfortabeler te zijn qua werplek, maar ze heten niet voor niets gambassadors. Ik heb geen ervaring met een Optare. Verbeter me als ik me vergis, maar ik kan mij nog herrinneren in de Syntus Gelderland topic dat chauffeurs daar liever niet de hele dag mee willen blijven rijden.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 02:05
door STF
Ik zie in die filmpjes toch wel vaak stoelen voorbij komen dat niet de fabrieksoriginele stoelen zijn, dus om bij dat punt nou de fabrikant te verwijten... :?
Luxemburgse bussen hebben altijd de originele fabrieksstoel erin en ik vraag vaak aan chauffeurs hoe ze hem vinden zitten; heel zelden hoor ik een klein commentaar puntje maar de meeste zijn dik tevreden.
VDL bussen zie je hier weliswaar nauwelijks maar wat betreft MAN, Mercedes, van Hool, Volvo, etc. zijn het precies dezelfde merken en soorten in beide landen waarbij ze hier ineens wel prettig rijden voor de chauffeur en in Nederland niet...

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 15:29
door Michael 1988
Het gaat niet alleen om de stoelen. Ook om de ruimte die de werkplek biedt en de rijgedrag van de bus.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 15:33
door STF
Ja dat is natuurlijk wel bij elke bus van dezelfde soort gelijk, binnenverlichting echter weer niet. Dat is geen fout van de fabrikant maar fout van het vervoersbedrijf, dat perse zoveel TL buizen tot voorin de bus wil hebben, tja dan bouwt de fabrikant dat er natuurlijk in terwijl dat alleen maar weerspiegeling in het voorruit oplevert. Als ze gewoon de standaarduitvoering zouden nemen, die geen verlichting in het voorste deel heeft, is het hele probleem opgelost.

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 17:46
door Michael 1988
Het hevig schudden van een Berkhof Ambassador en misschien nu ook bij de VDL Citea is niet hetzelfde als bij een Volvo 7700 of MAN Lion's City

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 19:14
door find_your_spot
Michael 1988 schreef:Het hevig schudden van een Berkhof Ambassador en misschien nu ook bij de VDL Citea is niet hetzelfde als bij een Volvo 7700 of MAN Lion's City
Zou je het kunnen uitleggen, want ik begrijp niet wat je bedoelt.