NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Geert » Vr 20 Jan 2012, 22:18

Waarom zou Arriva een CAO van een ander bedrijf moeten respecteren/overnemen terwijl alle andere medewerkers met dezelfde functie in hetzelfde bedrijf onder een andere CAO vallen? Dat is toch niet logisch en oneerlijk naar de andere Arrivamachinisten?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Meltrain » Vr 20 Jan 2012, 23:10

Je hebt gelijk. Maar op dit moment is het ook niet eerlijk: waarom zou een machinist van Arriva/Veolia/Syntus/Connexxion minder mogen verdienen dan van NS?
Al het treinpersoneel in Nederland moet gewoon dezelfde CAO hebben.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Geert » Vr 20 Jan 2012, 23:45

Tja, waarom verdien je minder bij de Aldi dan bij de AH? ...

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Ennes » Wo 25 Jan 2012, 15:44

Meltrain schreef:Je hebt gelijk. Maar op dit moment is het ook niet eerlijk: waarom zou een machinist van Arriva/Veolia/Syntus/Connexxion minder mogen verdienen dan van NS?
Al het treinpersoneel in Nederland moet gewoon dezelfde CAO hebben.
Het scheelt ook nog wel iets of je alleen op en neer kachelt op 1 baanvak, of het halve land door gaat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Joshua » Za 24 Mar 2012, 19:41

Nou al bedenk je nog 200 argumenten. Ik vind het abseurt dat je opeens minder betaald krijgt voor hetzelfde werk. Of je nou met een NS logo op die trein of met een Arriva logo op die trein rijdt moet het verschil niet maken.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor huibf » Zo 25 Mar 2012, 11:05

Met buschauffeur is het toch ook zo. Enig idee waarom Hermes gaat rijden in SAN ipv Novio.... En dat terwijl het beide cxx. Scheelt nl een hoop in de kosten...

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Joshua » Di 27 Mar 2012, 23:04

Maar het blijft toch raar.

Stel je werkt in een McDonalds en jou franchisenemer verkoopt de toko aan een ander franchisenemer die lagere salarissen hanteert dan ga je daar toch ook niet zomaar mee akkoord? Een reden dat ik bij de McDonalds ben weggegaan is ook dat de franchiseonderneming waar ik voor werkte lagere salarissen betaalde dan de franchiseonderneming in Arnhem en Venlo. Terwijl wij in Nijmegen toch ook gewoon precies identiek hetzelfde werk verrichten. Los van het feit dat ik toen ik in de stad werkte een *** restaurant manager had die niet in de keuken ging staan omdat ze dan op haar bek ging met haar hoge hakken en ook niet achter de kassa stond omdat ze niet wist hoe de kassa werkte. Zelfs de rol van floormanager vervulde ze niet. Ze zat alleen maar op kantoor.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Geert » Wo 28 Mar 2012, 00:04

Maar hier is het eerder alsof de Burger King door de McDonalds wordt overgenomen (om maar even in snacksfeer te blijven), dan is het toch logisch dat die een McDonald's-salaris gaan krijgen?

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Joshua » Vr 30 Mar 2012, 23:21

Geert schreef:Maar hier is het eerder alsof de Burger King door de McDonalds wordt overgenomen (om maar even in snacksfeer te blijven), dan is het toch logisch dat die een McDonald's-salaris gaan krijgen?


McDonalds salarissen verschillen per restaurant en zelfs per werknemer.

Maar dat hangt er vanaf, als je al in dienst bent en je contract wordt overgenomen vind ik igg niet dat je salaris er op mag dalen. Dat is gewoon het risico wat je als werkgever er maar bij moet nemen als je personeel overneemt.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 31 Mar 2012, 12:54

Is wet personenvervoer 2000 niet van toepassing?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Meltrain » Za 31 Mar 2012, 13:53

Inderdaad, buschauffeurs behouden ook hun CAO bij een concessie-wisseling, waarom zou dat bij treinmachinisten niet zo mogen zijn? :?
Zijn zij soms minder dan buschauffeurs ofzo? :roll:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva

Berichtdoor Statler Rail » Zo 01 Apr 2012, 13:51

De gedachte zal zijn dat buschauffeurs geen keus hebben omdat ze maar ik een beperkt gebied rijden, terwijl treinmachnisten door heen Nederland rijden en derhalve niet specifiek onder één concessie vallen. Dat onderscheid is de laatste jaren veel meer vervaagt, nu ook regionale vervoerders concessies kunnen verliezen. NS-standplaats Emmen is natuurlijk helemaal een apart geval; vermoedelijk rijden zij gewoon door heel Nederland, maar de standplaats ligt geïsoleerd als Zl - Emn wegvalt.

Ik denk dat het redelijk is dat ten aanzien van de overgang van treinpersoneel bij concessiewisselingen eens opnieuw wordt bekeken of de regelgeving nog steeds adequaat is.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten