‘Friesland verliest intercity in 2015'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25125
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Daniel » Ma 16 Jan 2012, 19:45

‘Friesland verliest intercity in 2015'
Geplaatst op: maandag 16 januari 2012 19:43
Laatst bijgewerkt: maandag 16 januari 2012 19:45


LEEUWARDEN - Friesland verliest in 2015 zijn intercity met Zwolle. Dat zeggen de ChristenUnie in provinciale staten en consumentenplatform Rocov Fryslân.
Er rijden per uur twee treinen heen en weer tussen Leeuwarden en Zwolle. Een daarvan is een stoptrein, de ander een intercity. Vanaf 2015 rijden er nog steeds twee treinen, maar wil de NS tussen Leeuwarden en Meppel sprinters laten rijden.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor NintendoC » Ma 16 Jan 2012, 19:53

Dat is echt wel heel slecht voor Friesland. Is ook bekend waarom dit is? Ik vind de treinen naar Leeuwwarden vaak redelijk vol. Ze zijn nu (2 stellen volgensmij) aan elkaar gekoppeld. Kun je niet ontkoppelen, en 4x per uur naar Leeuwwarden rijden waarvan 2x intercity en 2x sprinter, zodat ook de kleine stations een halfuurs verbinding krijgen.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Klaasje » Ma 16 Jan 2012, 19:54

Het is vooral een storm in een glas water. De IC gaat stoppen op Meppel en Wolvega. That's it.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Suus » Ma 16 Jan 2012, 19:58

Dat er zoiets ging gebeuren lag in de lijn der verwachting, er waren nog stations die 1x per uur bediend werden en dat is vanaf 2015 niet meer toegestaan op spoorlijnen waar de NS rijdt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor deadlock » Ma 16 Jan 2012, 20:17

Prima plan (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Stéphane » Ma 16 Jan 2012, 21:47

Ja, of het nu IC of sprinter noemt. Als je verwent wordt met 4x per uur OV dan mag je smile zeggen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Meltrain » Di 17 Jan 2012, 01:04

Als ik het goed begrepen heb, gaat de IC tussen (Utrecht/Schiphol-)Zwolle en Leeuwarden dus extra stoppen te Meppel en Wolvega?
Gaat de s2900 dan altijd twee keer per uur tussen Hr en Lw rijden om Akkrum en Grou-Jirnsum te bedienen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Zonnig » Di 17 Jan 2012, 11:37

Is het misschien een optie om als volgt te rijden:

- 2 x stoptrein Zwolle - Leeuwarden
- 1 x IC Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort en verder
- 1 x IC Leeuwarden - Zwolle - Deventer - Arnhem en verder

Met daarbij wel de aantekening dat zowel de stoptreinen onderling in een 30-30 patroon rijden en de IC's ook!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Suus » Di 17 Jan 2012, 12:15

Nee, want je wil niet in dienst kopmaken in Zwolle.
Rame à l'approche

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor MdJ » Di 17 Jan 2012, 12:51

Daarnaast ligt het probleem tussen Zl-Hea en te weinig reizgers, anders hadden ze nu wel 2x IC +2xSPR gereden tussen Zl-Lw.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Ronald » Wo 18 Jan 2012, 21:08

Bee schreef:Dat er zoiets ging gebeuren lag in de lijn der verwachting, er waren nog stations die 1x per uur bediend werden en dat is vanaf 2015 niet meer toegestaan op spoorlijnen waar de NS rijdt.


Misschien een beetje flauw, maar mogen er wel stations gesloten worden? Ik zal niet zeggen dat dat voor Grou-Jirnsum en Akkrum moet gebeuren, maar 1x per uur een extra stoptrein inleggen voor deze stationnetjes is niet echt rendabel lijkt me.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor RoelZ1 » Vr 20 Jan 2012, 12:13

Er mogen stations gesloten worden, maar alleen door de overheid. De NS kan het niet bepalen, die moeten gewoon alle stations in hun concessie bedienen. Overigens denk ik dat je die Sprinter nog best wel gevuld (meer dan een SGM-II zal sowieso niet nodig zijn) kan krijgen door hem zo te plannen dat hij ongeveer een kwartierdienst vormt tussen Heerenveen en Leeuwarden. Zo lok je misschien nog wat reizigers tussen die plaatsen naar de trein, waardoor het enigszins rendabel kan worden.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor TLP » Ma 23 Jan 2012, 16:49

Als de boel maar weer goed aangesloten wordt op de intercity (cross-platform binnen 3 minuten of dat je één perron verder moet lopen en dan 7 minuten de tijd hebt) vind ik dat er niet geklaagd moet worden. Of dat zal gebeuren, dat moet nog blijken.
Besef maar eens dat een sprinter met goed accelererend materieel toch veel sneller is dan IC-materieel dat niet voor stoptreindiensten gemaakt is. En is 4x/uur een treinverbinding in deze regio niet een beetje teveel van het goede?
Twee stellen enkeldeks materieel is gewoon niks. Gaan we naar een SLT die ingezet wordt op pakweg de s5100 krijgen we meteen tientallen berichten over bomvolle treinen waar je je kont niet kan keren...
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor reisthijs » Ma 23 Jan 2012, 19:41

MdJ schreef:te weinig reizgers, anders hadden ze nu wel 2x IC +2xSPR gereden tussen Zl-Lw.
Precies, NS verwacht dat het op de drukkere lijn naar Groningen nog net rendabel is om met 4 treinen per uur te gaan rijden. Op een minder drukke lijn als Zwolle-Leeuwarden gaat dat als het aan NS ligt dus niet gebeuren (tenzij de provincies de boel willen subsidiëren).

TLP schreef:Besef maar eens dat een sprinter met goed accelererend materieel toch veel sneller is dan IC-materieel dat niet voor stoptreindiensten gemaakt is.
Besef dan ook dat sneller accelereren vooral een verschil maakt als de afstanden tussen stoptreinstations kort zijn. Op de lijnen Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen liggen de stoptreinstations vrij ver uit elkaar waardoor je er prima met IC-materieel kan rijden (het is niet voor niets dat juist hier ICM al jarenlang voor stoptrein speelt.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor iljitsch » Ma 23 Jan 2012, 21:16

De afstand ertussen maakt niks uit, uit x stations langzaam vertrekken levert y minuten extra tijd op. Natuurlijk is 3 minuten op een uur een ander verhaal dan 3 minuten op 20 minuten, maar toch.

Waar je wel nog mee zit zijn de wisselstraten en krappe bogen die je bij veel grote stations hebt waardoor je aldaar waarschijnlijk toch niet met een maximale versnelling weg kan, terwijl een stoptreinstationnetje aan de vrije baan dat soort beperkingen niet heeft.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor TLP » Di 24 Jan 2012, 18:56

iljitsch schreef:De afstand ertussen maakt niks uit, uit x stations langzaam vertrekken levert y minuten extra tijd op. Natuurlijk is 3 minuten op een uur een ander verhaal dan 3 minuten op 20 minuten, maar toch.

Ik wachtte even met reageren, maar precies, zo wilde ik het ook zeggen. Zelfde verhaal wat ik heb proberen te houden op een ander topic dat trams op een (snel)trambaan met gelijkvloerse kruisingen en vrij korte halteafstanden toch sneller zijn dan 'metro's', vanwege hun betere acceleratievermogen. Zelfs op een traject van ca. 600-800 of zelfs 1000 meter zonder (gelijkvloerse) kruisingen zullen trams om die reden sneller zijn. Alleen is het verschil dan niet 3 op 5 minuten maar bijvoorbeeld 3 op 8 minuten.

Waar je wel nog mee zit zijn de wisselstraten en krappe bogen die je bij veel grote stations hebt waardoor je aldaar waarschijnlijk toch niet met een maximale versnelling weg kan, terwijl een stoptreinstationnetje aan de vrije baan dat soort beperkingen niet heeft.

Daar zul je altijd last van blijven houden, ik begrijp niet wat dat met deze discussie te maken heeft...
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor iljitsch » Di 24 Jan 2012, 19:19

Lijkt mij sterk dat een metro zo langzaam is dat je op een stuk van 8 minuten 3 minuten sneller kan zijn met een tram. Voordeel van metro's tegenover traditionele stadstrams is dat ze ruimere deuren en meer staruimte hebben zodat het in/uitstappen sneller is, maar met de nieuwe lagevloerstrams is dat wellicht relatief ten opzichte van het aantal reizigers dat erin past geen verschil meer.

Dat van die wisselstraten en bogen was om aan te geven dat het niet zo heel vreemd is dat intercity's minder snel optrekken (en wellicht remmen) in vergelijking met stoptreinen/sprinters.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor MdJ » Di 24 Jan 2012, 20:10

Willen jullie dat tramgeneusel es ff in jullie eigen topics houden? Scheelt weer doorscrollen in topics die niets, maar dan ook echt helemaal niets met trams te maken hebben, behalve dat beiden reizigers vervoeren en op rails rijden.

Die "sprinters" zullen vast en zeker gereden worden door ICMm en ook vast en zeker gekoppeld worden aan een IC Zl-Lls-Gvc of Zl-Ut-Rtd. Een IC op exact het symmetrieknooppunt laten keren is niet heel handig namelijk....
Bij twijfel: gebruik beton.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Gekko123 » Di 24 Jan 2012, 20:38

Alleen spreken de signalen die komen uit de NS jouw idee tegen: die willen volledig af van treinseries die gepland combineren/splitsen de gehele dag door. Hoogstens vlak voor/na de spits een stelletje erbij of eraf.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor MdJ » Di 24 Jan 2012, 20:44

koppelen als in doorkoppelen van treinseries. Zoals de 3000 die na Amr als stopper fungeert, zal -neem ik aan- de Lw-tak ook wel zoiets krijgen.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 24 Jan 2012, 20:45

Waarom besteden we niet de Noordnet IC's aan. Krijgt Hettinga ook zijn langverwachte IC binnen.
Leven, en laten leven.

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor Abracadabram » Di 24 Jan 2012, 21:03

JeffreyMeijer schreef:Waarom besteden we niet de Noordnet IC's aan. Krijgt Hettinga ook zijn langverwachte IC binnen.


Kijk naar Hoogeveen, die klagen nu al dat ze hun verbinding met de rest van het land verliezen omdat ze vijf minuten moeten overstappen. Besef eens hoe boos (en achtergesteld) 3 provincies zich gaan voelen als ze ten alle tijden in zwolle moeten overstappen.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 24 Jan 2012, 21:05

Ja. Ken ik. Hier zijn ze ( Purmerend ) al boos omdat een deel op loopafstand van onze binnenstad niet meer met de bus kan bereiken.
Leven, en laten leven.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor MdJ » Di 24 Jan 2012, 22:15

Plan voor in december:

IC Gn-Zl-Lls->Gvc
IC Lw-Amf->Rtd

Op het andere halve uur
IC Lw-Zl-Lls->Gvc
IC Gn-Amf->Rtd

Als je Zl-Lw los legt, krijg je dus twee keer per uur een kerende IC uit de richting Lls, en twee keer per uur een sprinter uit de richting Lw. Zl wordt ongeveer voor miljoenen verbouwd om een vierde perron te krijgen. Sporen 3/5 gaan gebruikt worden voor de stroom Mp->Amf/Lls, 6/7 voor de stroom Amf/Lls->Mp, 8+9 om de kerende 3600 kwijt te kunnen (want lang keren).

Wil je de IC Zl-Lls/Amf keren, wil je dat dus doen door om op spoor 6 aan te komen en spoor 5 te vertrekken. De sprinter Zl-Lw zou je ook op die sporen kwijt willen, omdat je dan cross platform kunt overstappen. Overstaptijd zal niet heel lang zijn (3 mintuten, want strakke opvolging richting Hea)
Bij twijfel: gebruik beton.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: ‘Friesland verliest intercity in 2015'

Berichtdoor RoelZ1 » Wo 01 Feb 2012, 12:35

Even om alle geruchten de lucht uit te halen. Zo lang Leeuwarden - Zwolle in het Hoofdrailnet zit (en dat zit het tot minstens 2025) zullen de treinen uit Leeuwarden na Zwolle doorrijden naar Schiphol/Den Haag en/of Utrecht/Rotterdam. De enige variabelen waar NS nog mee zal kunnen spelen is het stoppatroon van deze trein en het eventueel toevoegen van extra sprinters op een deeltraject. Waar de provincie nu dus 'bang' voor is, is dat NS besluit om die trein naar de Randstad overal te laten stoppen tussen Leeuwarden en Zwolle.

Die angst is gebaseerd op het feit dat de huidige dienstregeling niet voldoet aan de concessie-eisen voor 2015-2025. Daarin wordt namelijk geëist dat elk station op ma-vr tussen 7.00 en 20.00 2x per uur per richting bediend dient te worden. Zelfs als de spitsstoptrein ook tijdens de daluren gaat rijden voldoet de huidige dienstregeling niet voor Meppel (1x per uur richting Steenwijk) en Wolvega (1x per uur richting Steenwijk). 2x per uur een IC die overal stopt zou wel voldoen.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast