Spoorbrug Zuidhorn

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor menno47 » Wo 04 Apr 2012, 09:12

Friese zorgen over spoorbrug Zuidhorn

LEEUWARDEN - De Friese fractie van de ChristenUnie maakt zich zorgen over de haalbaarheid van extra treinen op het spoor Leeuwarden-Groningen. lees verder
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 04 Apr 2012, 17:10

Typisch CU op zich juist hier zorgen over te maken. Als je op stations Passeersporen legt ben je van het hele gezeik af. Zo moeilijk is 't niet.
Leven, en laten leven.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Daan » Wo 04 Apr 2012, 19:58

Station Zuidhorn heeft twee sporen. Punt hier is dat als je meer treinen wilt laten rijden, je niet alle kruisingen meer op stations hebt en dus meer dubbelspoor moet hebben.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor reisthijs » Wo 04 Apr 2012, 21:15

In de plannen zoals ze op de site van de provincie Groningen staan (Extra sneltrein Groningen - Leeuwarden) zou het spoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk verdubbeld worden.

De spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal ligt tussen Zuidhorn en Grijpskerk en dat stuk blijft volgens deze plannen gewoon enkelspoor. Dan is daar dus ook geen nieuwe brug nodig.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Suus » Wo 04 Apr 2012, 21:22

Interessant, die extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden, maar komt die spoorlijn nu niet op een punt dat exploitatie van dieseltreinen duurder wordt dan met elektrische treinen?
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Klaasje » Wo 04 Apr 2012, 22:13

Ja, zo langzamerhand wel. Ik geloof dat alle stukken waar het spoor niet verdubbeld wordt maar de snelheid nog niet 140 km/h is die zoveel mogelijk omhoog gaat.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Wubbo » Wo 04 Apr 2012, 22:55

Gezien de verbondenheid van de dieselnetwerken rond Leeuwarden en Groningen kan ik me voorstellen dat electrisch rijden zulke versnijdingsverliezen gaat geven dat diesel toch goedkoper blijft.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Vinny » Wo 04 Apr 2012, 23:47

Alle spoorlijnen zouden geelectrificeerd moeten worden. Dat is al snel economisch rendabel mits de terugverdientijd lang genoeg is. Vergeet niet dat diesel ook een milieuonvriendelijke brandstof is
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Statler Rail » Do 05 Apr 2012, 02:07

Je zou in ieder geval een plan van aanpak moeten maken. Ik geloof dat de concessie tot 2020 loopt. Als je dan zou willen overschakelen naar elektrisch, moet je nu zo zoetjes aan al beginnen met plannen te maken en financiering zoeken. De doorlooptijd van zoiets is gewoon heel erg lang. Punt is dat er überhaupt geen visie is op dat gebied.

Wat die spoorbrug bij Zuidhorn betreft; in het geplande dienstregelingsmodel is een dubbelspoorsbrug niet nodig, maar wat nou als je over een paar jaar een ander dienstregelingsmodel wil? Of als de tijden verschuiven door bijvoorbeeld rijtijdwinst (hogere snelheid) of het verschuiven van aansluitende treinen? Plus dat er in principe in de toekomst wellicht weer markt is voor goederenvervoer. Er zit redelijk wat lading in Leeuwarden (Friesland Foods), maar doordat de economie zo is ingezakt is dat nu naar andere modaliteiten gegaan. Als dat weer wat aantrekt of de brandstofprijzen stijgen kan spoorvervoer weer in beeld komen.

Mijn standpunt is dat als je grote infra-investeringen doet, je beter die paar miljoen extra kan uittrekken voor een toekomstvast ontwerp als dat je erop beknibbelt waardoor toekomstige uitbreiding hoge kosten meebrengt. Nu geschikt maken voor dubbelspoor kost 5 miljoen, op een later moment dat doen kost 36 miljoen. Oftewel: als één op de zeven van dit soort reserveringen later daadwerkelijk wordt gebruikt ben je al goedkoper uit. Lijkt mij dus geen gekke investering.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Klaasje » Do 05 Apr 2012, 07:35

Voor die spoorbrug en de bijbehorende spoordijk moet gewoon een ontwerp worden gemaakt wat het later uitbreiden op goedkope wijze mogelijk maakt. Dat is toekomst vast zat. Als je alles voorbereid op de toekomst gaat uitbouwen zul je bijna altijd zien dat het tegen de tijd dat het in gebruik genomen gaat worden het toch weer anders moet. Dan gooi je pas echt geld weg.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Statler Rail » Do 05 Apr 2012, 13:12

De kans dat een dubbelsporige brug later tóch anders moet lijkt me niet zo groot. ProRail gaat vast niet ineens breedspoor invoeren... :lol:

Maar voor de duidelijkheid: er wás een ontwerp voor een dubbelsporige brug gemaakt. Die moest op verzoek van de Provincie Groningen vervolgens aangepast worden naar een ontwerp voor een enkelsporige brug.

Er is overigens ook onderzocht of het mogelijk was om een makkelijk uitbreidbaar ontwerp (bv dubbele brughoofden) te maken, maar dat bleek in dit geval nauwelijks goedkoper dan écht een dubbelsporige brug bouwen. Het hele punt is dat het geld uit verschillende potjes komt. De spoorbrug vervangen door een enkelsporige brug komt uit het potje Verruiming vaarweg Lemmer-Delfzijl. De meerkosten voor een dubbelsporige brug moeten op een andere manier gefinancierd worden. Er is een RSP-potje Verbetering spoorlijn Groningen-Leeuwarden met tientallen miljoenen, maar dat willen ze uitgeven aan verdubbeling van andere trajectdelen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Caspar » Do 05 Apr 2012, 18:44

Statler Rail schreef:De kans dat een dubbelsporige brug later tóch anders moet lijkt me niet zo groot. ProRail gaat vast niet ineens breedspoor invoeren... :lol:

Het gebeurt regelmatig dat 20 jaar later de milieunormen dermate zijn aangepast dat de nieuw te bouwen sporen te dicht bij bebouwing komen, er extra geluidswerende maatregelen nodig zijn etc.
Als je dus een spoordijk aanlegt naar de huidige maatstaven, zou het zo maar kunnen dat je er over 20 jaar helemaal geen spoor op mag leggen. Volgens mij speelt zoiets in Almere als ik me niet vergis?

Wat ik zelf doorgaans ook van de zotte vind.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Klaasje » Vr 06 Apr 2012, 09:12

Klopt.. In Almere had men voldoende ruimte vrijgehouden voor een viersporigheid op een dijklichaam conform de standaarden van het einde van de jaren '80. Die standaarden zijn veranderd en toen men in 2007/2008 daarmee aan de slag ging voor SAAL paste het allemaal van geen kanten en bleek dat over een grote lengte keerwanden nodig zouden zijn om aan de ontwerpvoorschriften te kunnen voldoen. Die keerwanden zijn niet gratis. Dat was overigens slechts 20 jaar na oplevering van de lijn.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor webguy » Vr 06 Apr 2012, 09:53

Heeft dat met geluidsvoorschriften te maken? Of met nieuwe ervaringen voor rijden met 200km/u? Of werd er uberhaupt niet gepland voor hogere snelheid?
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Klaasje » Vr 06 Apr 2012, 12:00

Nee, nietzozeer met geluid maar vooral met de voorgeschreven afstanden tussen de sporen en de hellingen van de spoordijk. In de jaren '80 was 4,25 hart op hartafstand van twee sporen voldoende voor 160 km/h. Dat is inmiddels opgeschroefd naar 4,5 met als randvoorwaarde dat er per twee sporen minimaal een inspectiepad aanwezig moet zijn (hart op hart 7,25). Waar eerst een baan van 3*4,25+2*2= 16,75 meter voldoende was is dat nu 2*4,5+7,25+2*2=18,25 meter of 2*7,25+4,5+2*2 = 25 meter. Verder zijn de eisen voor de hellingen van het dijklichaam aangepast wat de boel ook wat breder maakt. Zo kan een spoordijk aan de voet ineens 6 of 7 meter breder worden.

Noot: de waarden die ik opnoem komen ergens diep uit het geheugen..

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Cookie » Wo 25 Apr 2012, 13:05

Verdubbeling spoorbrug Zuidhorn afgeblazen

GRONINGEN - Provinciale Staten hebben woensdag definitief een streep gezet door de plannen om de nieuwe spoorbrug bij Zuidhorn geschikt te maken voor dubbelspoor. (...)

Met het aanleggen van een brug voor enkelspoor wordt 5,2 miljoen euro bespaard. De collegepartijen willen dit geld reserveren voor verbetering van het spoor voor goederentreinen naar Duitsland. (...) De nieuwe brug bij Zuidhorn gaat nu zo'n 32 miljoen in plaats van 37 miljoen euro kosten.

Volledig bericht op http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=109447

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Stéphane » Wo 25 Apr 2012, 16:13

Maar, als je het spoor wil verbeteren zodat er 4 sprinters en nog wat goederentreinen op kunnen kan je toch niet anders dan die brug verdubbelen? Welke verbeteringen vraagt het spoor daar eigenlijk?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Berichtdoor Cookie » Do 26 Apr 2012, 19:52

Gedeelte over goederenvervoer naar Duitsland afgesplitst hierheen.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast