Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Geplaatst op: woensdag 16 mei 2012 06:55
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 mei 2012 09:06
GRONINGEN/BREMEN - De spoorverbinding tussen Groningen en Bremen wordt flink verbeterd.
Vanaf eind dit jaar gaan er in de spits al extra treinen rijden van Winschoten en Nieuweschans naar Leer. Daarnaast wordt gekeken hoe de aansluiting op de trein naar Bremen kan worden verbeterd.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 16 mei 2012 06:55
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 mei 2012 09:06
GRONINGEN/BREMEN - De spoorverbinding tussen Groningen en Bremen wordt flink verbeterd.
Vanaf eind dit jaar gaan er in de spits al extra treinen rijden van Winschoten en Nieuweschans naar Leer. Daarnaast wordt gekeken hoe de aansluiting op de trein naar Bremen kan worden verbeterd.
Lees verder
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd Geplaatst
De aansluiting naar Bremen is toch niet zo heel erg slecht in Leer? Een overstap van 7 minuten is best redelijk lijkt mij. Alleen als die brug er weer eens uit ligt haal je die aansluiting niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Aansluiting is niet zo slecht inderdaad als je naar Bremen wilt. Terug is het van maandag-zaterdag prima, op zondag moet je een half uur wachten in Leer...
Dagblad van het Noorden heeft trouwens een iets uitgebreider artikel, stukje daaruit:
"Vervoersbedrijf Arriva, ProRail en de Landsnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen overwegen technische maatregelen die een sneltreinverbinding opleveren. Het voorstel is op werkdagen en in het weekend extra treinen te laten rijden tussen Nieuweschans en Leer. Dat maakt het gemakkelijker om door te reizen naar Hannover, Hamburg of andere bestemmingen in Duitsland. "Hoe eerder we aansluiting kunnen krijgen op het snelle treinnetwerk richting Zuid-Duitsland, hoe beter", zegt gedeputeerde Mark Boumans."
Gehele artikel staat op http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... terzeelijn .
Dagblad van het Noorden heeft trouwens een iets uitgebreider artikel, stukje daaruit:
"Vervoersbedrijf Arriva, ProRail en de Landsnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen overwegen technische maatregelen die een sneltreinverbinding opleveren. Het voorstel is op werkdagen en in het weekend extra treinen te laten rijden tussen Nieuweschans en Leer. Dat maakt het gemakkelijker om door te reizen naar Hannover, Hamburg of andere bestemmingen in Duitsland. "Hoe eerder we aansluiting kunnen krijgen op het snelle treinnetwerk richting Zuid-Duitsland, hoe beter", zegt gedeputeerde Mark Boumans."
Gehele artikel staat op http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... terzeelijn .
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
De aansluiting naar Bremen is inderdaad prima, alleen jammer van de lange overstap richting Hamburg daar in beide richtingen. Elk uur een verbinding Groningen-Leer juich ik toe, en volgens mij hoeft er dan niets te worden aangepast aan het spoor, een uursdienst is toch mogelijk op Nieuweschans-Leer, desnoods met een vliegende kruising bij Ihrhove? En als er in Weener gekruist zou moeten worden, er ligt daar nog een hoop oud spoor dat vast nog wel op te knappen is.
In Leer heb je nu met die 7 minuten een haalbare overstap met het lopen naar de hal, uitchecken, kaartje kopen en teruglopen. Andersom is het vervelender, je stapt de trein uit, loopt naar de hal om in te checken, en moet dan jezelf nog door de mensenmassa van jouw trein zien door te ploegen om de andere kant op te lopen. Dus mijns inziens moet óf de tunnel breder, óf er moet een cico op perron 2-4 komen.
In Leer heb je nu met die 7 minuten een haalbare overstap met het lopen naar de hal, uitchecken, kaartje kopen en teruglopen. Andersom is het vervelender, je stapt de trein uit, loopt naar de hal om in te checken, en moet dan jezelf nog door de mensenmassa van jouw trein zien door te ploegen om de andere kant op te lopen. Dus mijns inziens moet óf de tunnel breder, óf er moet een cico op perron 2-4 komen.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
- Locatie: Roodeschool
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Die Cico op 2-4 is er inmiddels. Was vorig weekeinde in Leer en zag hem staan. Staat bij de trap op perron 2. Verder is een uursdienst (in de spits) al een hele verbetering t.o.v. de huidige 2uursdienst. Maar dan nog is het prettig als er een sneltrein komt. De huidige verbinding met 10 tussenstops en een reistijd van 1:10 is niet heel aantrekkelijk t.o.v. de reistijd van 0:50 met de auto. Vraag me wel af hoe de nu al goede aansluiting ri. Bremen(m.u.v. Zondag) verberterd kan worden. Maar in ieder geval zijn er goede ambities bij de provincie!
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Dat de verbinding naar Leer regelmatiger wordt lijkt me geen overbodige luxe maar is er überhaupt vervoersvraag voor zo'n sneltrein? Ik ben helemaal voor meer grensoverschrijdend verkeer maar ik ben tegen geld over de balk smijten ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
In Ihrhove kan je niet kruisen, want er is maar één spoor die toegang geeft tot de spoorlijn naar Nieuweschans. Je kan alleen kruisen op het stukje tussen de noordelijke inrijder van Ihrhove en de enkelsporige Leda-brug ten zuiden van Leer. Een uursdienst is mogelijk maar dan is er totaal geen capaciteit meer voor goederentreinen. Wellicht gaat men nu de goederentreinen uit de spits weren?Ardan schreef: een uursdienst is toch mogelijk op Nieuweschans-Leer, desnoods met een vliegende kruising bij Ihrhove?
In Weener is geen passeermogelijkheid, wel een oude losweg bij het station en een stukje verderop een spooraansluiting bij een legerdepot. Je zal dan dus een nieuw spoor moeten aanleggen. Daar is op zich wel genoeg ruimte voor, alleen de vraag is natuurlijk hoe je dat doet met de beveiliging en bediening daarvan. En wie dat gaat betalen.Ardan schreef:En als er in Weener gekruist zou moeten worden, er ligt daar nog een hoop oud spoor dat vast nog wel op te knappen is.
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Er ligt toch nog een oud spoor tussen het perron en het stationsgebouw in Weener?
Maar inderdaad, als je naar Leer toerijdt dan duurt het wel lang tot je van je aansluiting naar het rechterspoor gaat. Het linkerspoor wordt lang bezet gehouden dus, en er zijn inderdaad tijden dat de goederentreinen om de haverklap voorbij komen.. lijkt Weener me toch het handigst, maar volgens mij ligt het symmetriemoment toch bij Ihrhove.
Maar inderdaad, als je naar Leer toerijdt dan duurt het wel lang tot je van je aansluiting naar het rechterspoor gaat. Het linkerspoor wordt lang bezet gehouden dus, en er zijn inderdaad tijden dat de goederentreinen om de haverklap voorbij komen.. lijkt Weener me toch het handigst, maar volgens mij ligt het symmetriemoment toch bij Ihrhove.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Dat is een kopspoor, die zit aangesloten op de losplaatssporen. Aan de andere kant van het hoofdspoor (zuidzijde dus) heb je ruimte zat. Daar zullen vroeger ongetwijfeld een aantal sporen hebben gelegen.Ardan schreef:Er ligt toch nog een oud spoor tussen het perron en het stationsgebouw in Weener?
Overigens is er op het traject Groningen-Leer veel tijd te winnen met snelheidsverhogingen. Bijvoorbeeld tussen Gnl en Kw of tussen Ws en Nsch zou je vrij eenvoudig de snelheid kunnen verhogen naar 140 km/uur. Eigenlijk wil men graag een sneltrein inleggen, maar dat is lastig omdat de trein naar Leer ook (lees: vooral) gebruikt wordt voor binnenlands vervoer. Als je dan 1x per 2 uur een sneltrein hebt raakt je complete patroondienstregeling verstoord en met de stukken enkelspoor is dat ook nog een hele puzzel.
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Mogelijk wordt volgend jaar de baanvaksnelheid verhoogd, uit de Netverklaring 2013 ( http://www.prorail.nl/Vervoerders/Docum ... %20net.pdf ) :
Hierbij staat wel aangegeven dat het nog niet zeker is en dat de haalbaarheid in 2013 risicovol is.Groningen-Nieuweschans, snelheidsverhoging van 100 km/h naar 120/140 km/h
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
En dat er nog geen goedkeuring/financiering is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Spoor naar Bremen wordt verbeterd
Nog even het hele document met de stand van zaken t.a.v. de spoorlijn Groningen-Leer-Bremen:
http://www.provinciegroningen.nl/filead ... -20120.pdf
http://www.provinciegroningen.nl/filead ... -20120.pdf
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten