Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Houdt dit niet praktisch in dat de extra sneltrein in de nieuwe concessie van 2020 gaat rijden? Ik neem aan dat Arriva niet extra materieel gaat bestellen voor 1 jaar.
Daarnaast merk ik dat er veel reizigers instappen in de spits op Buitenpost. Ik denk niet dat je de stop moet weghalen.
Daarnaast merk ik dat er veel reizigers instappen in de spits op Buitenpost. Ik denk niet dat je de stop moet weghalen.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Je moet voor de grap eens naar Buitenpost reizen, dan snap je wel waarom die trein er een stop maakt. De tweede sneltrein zal overigens stoppen op Feanwâlden, ook geen gekke keuze omdat deze plaats een goede verbinding met Dokkum en Burgum heeft.Bjarte schreef:Waarom stopt de sneltrein eigenlijk op Buitenpost? Het is niet zo dat Buitenpost nou zo gigantisch is dat het per se een 'intercity' stop nodig heeft. De reizigersstromen tussen Leeuwarden en Groningen zijn groot genoeg om een volwaardige intercity verbinding te onderhouden. Als de stop op Buitenpost geschrapt wordt, zijn er dan ook mogelijkheden binnen de huidige spoorconfiguratie? Scheelt toch weer een paar minuten.
Waar je wel veel tijd mee kunt winnen is de nadering van Buitenpost vanuit Groningen. Als de wissels zich in afbuigende stand bevinden snap ik de vroege remming nog wel, maar in rechtdoorgaande stand duurt het vanaf het eerste afremmen meer dan 2 minuten voordat je daadwerkelijk langs het perron staat. Daar moet nog wel een halve minuut vanaf kunnen.
Zo zijn er binnen de huidige configuratie nog wel meer dingen te winnen. Het overslaan van een stop voor de sneltrein zorgt ervoor dat je ongeveer 2 minuten minder rijtijd hebt en dan moet je hopen dat alles op tijd rijdt, anders sta je in Grijpskerk of Feanwâlden alsnog te wachten voor het rode sein.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Ik ging in 2014 dagelijks op en neer naar Leeuwarden met de sneltrein, sporadisch met de stoptrein. Die gigantische reizigersstromen zijn mij niet opgevallen eerlijk gezegd. Ja, het is geen Dronrijp of Deinum. Het is een druk station. Maar de intercity stopt toch ook niet in Harderwijk of Hoogeveen... :?
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Het seinontwerp klopt wel maar deugt niet voor de manier waarop het station gebruikt wordt. Het seinontwerp is prima als je krom door de wissels gaat en stopt of wanneer je met een bloedgang doorrijdt maar wanneer je stopt met een rood sein dan is er van het inrijsein tot het uitrijsein een remweg 80-0 beschikbaar terwijl het sein dat aangeeft dat er een remming van 140 km/h naar 80 km/h is op de volledige remweg 140-0 staat. Dan gaat een trein dus 1950 meter voor het einde van het perron remmen.ov'tje schreef: Waar je wel veel tijd mee kunt winnen is de nadering van Buitenpost vanuit Groningen. Als de wissels zich in afbuigende stand bevinden snap ik de vroege remming nog wel, maar in rechtdoorgaande stand duurt het vanaf het eerste afremmen meer dan 2 minuten voordat je daadwerkelijk langs het perron staat. Daar moet nog wel een halve minuut vanaf kunnen.
Het is makkelijk oplosbaar door voor het inrijsein op 400 meter een extra sein te plaatsen die het seinbeeld geel-4-knipper kan tonen, dan mag je 800 meter bij 400 meter optellen en dan heb je een remweg van 1200 meter wat bij ATB-NG voldoende is voor 140 km/h tot stop. Dan rij je zo'n 750 meter extra 140 km/h in plaats van 80 km/h, dat bespaart 13 seconden rijtijd.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Jahaa je ziet het er aan de buitenkant niet aan af, maar Groningers zijn erg onrustige mensen. En dat mag wat kosten !Klaasje schreef:...dan heb je een remweg van 1200 meter wat bij ATB-NG voldoende is voor 140 km/h tot stop. Dan rij je zo'n 750 meter extra 140 km/h in plaats van 80 km/h, dat bespaart 13 seconden rijtijd.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 23 okt 2015, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Reden: Quote hersteld
hej*
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Of die overweg vervangen door een tunnel waardoor de stop-door-schakeling weg kan en je op groen kan binnenkomen. :)Klaasje schreef:Het is makkelijk oplosbaar door voor het inrijsein op 400 meter een extra sein te plaatsen die het seinbeeld geel-4-knipper kan tonen, dan mag je 800 meter bij 400 meter optellen en dan heb je een remweg van 1200 meter wat bij ATB-NG voldoende is voor 140 km/h tot stop. Dan rij je zo'n 750 meter extra 140 km/h in plaats van 80 km/h, dat bespaart 13 seconden rijtijd.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Een extra sein plaatsen is niet goedkoop maar een stuk goedkoper dan de overweg vervangen.
Overigens gebeurt het richting Groningen ook waar dan weer geen overweg ligt maar alleen wissels liggen afgedekt door een bediend sein. Maar de achterliggende reden is dat er in het plansysteem een stop van een minuut of meer is ingevoerd waardoor aankomst en vertrek in een andere minuut zitten. Dan gaat binnen dat systeem de regel in werking dat een rijweg een minuut (60 seconden) voor vertrek wordt ingesteld. Kortom, tot 60 seconden voor vertrek staat het sein op rood, of er nu een overweg ligt of niet. Het is iets stom softwarematigs wat waar een workaround voor is die NS wel eens gebruikt maar bij Arriva moet Prorail dat doen en ik weet niet of die zo scherp zijn.
En ja, het klinkt nogal stompzinnig. Helemaal eens. :')
Overigens gebeurt het richting Groningen ook waar dan weer geen overweg ligt maar alleen wissels liggen afgedekt door een bediend sein. Maar de achterliggende reden is dat er in het plansysteem een stop van een minuut of meer is ingevoerd waardoor aankomst en vertrek in een andere minuut zitten. Dan gaat binnen dat systeem de regel in werking dat een rijweg een minuut (60 seconden) voor vertrek wordt ingesteld. Kortom, tot 60 seconden voor vertrek staat het sein op rood, of er nu een overweg ligt of niet. Het is iets stom softwarematigs wat waar een workaround voor is die NS wel eens gebruikt maar bij Arriva moet Prorail dat doen en ik weet niet of die zo scherp zijn.
En ja, het klinkt nogal stompzinnig. Helemaal eens. :')
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Arriva kan dat tegenwoordig prima zelf, en zal er sowieso wel om vragen als het ze helpt.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
De concessie van Arriva duurt t/m 2020. Dus ingaande drgl 2019 is er dan nog twee jaar.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Wat dat betreft is het eerder de vraag of Arriva het weet want anders was het natuurlijk allang veranderd.Wubbo schreef:Arriva kan dat tegenwoordig prima zelf, en zal er sowieso wel om vragen als het ze helpt.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Ja, alleen Leeuwarden is geen Amersfoort en Groningen is geen ZwolleBjarte schreef:Ik ging in 2014 dagelijks op en neer naar Leeuwarden met de sneltrein, sporadisch met de stoptrein. Die gigantische reizigersstromen zijn mij niet opgevallen eerlijk gezegd. Ja, het is geen Dronrijp of Deinum. Het is een druk station. Maar de intercity stopt toch ook niet in Harderwijk of Hoogeveen... :?
Volgens mij is Buitenpost slechts een "intercity" station omdat het reistijdtechnisch gezien ongeveer halverwege Groningen en Leeuwarden ligt, waardoor dit het meest geëigende kruisingsstation is van alle stations langs de spoorlijn. Daardoor stoppen alle treinen er, en maken relatief veel keuzereizigers gebruik van de trein, in plaats van hun eigen auto naar zowel Leeuwarden als Groningen. Daar verdient een vervoerder zijn geld mee. Daarom is de keuze voor station Buitenpost wel verklaarbaar denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
De grap is natuurlijk ook dat er op die lijnen vrijwel geen doorgaand vervoer zit wat verder gaat dan Groningen of Leeuwarden. Daarnaast blijft met een stop de reistijd Groningen-Leeuwarden lager dan die met de auto.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Beetje laat misschien, maar de stop in Buitenpost moet er gewoon zijn. In Grijpskerk is de wissel (van enkel naar dubbelspoor en v.v.) nog wel een afstand van het station vandaan, maar in Veenwouden zit de wissel direct bij het station. Meestal staat de stoptrein in Grijpskerk en Veenwouden op het station als de sneltrein de tegentrein passeert. Voor het gevoel wordt het stuk van Groningen naar Buitenpost met een hogere snelheid gereden dan tussen Leeuwarden en Buitenpost. Bij Zwaagwesteinde moet de snelheid vanwege de bocht al naar beneden.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Bovendien komt er juist een extra snelteinstop als de capaciteitsverruiming er komt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Geen extra stop, maar de tweede sneltrein gaat stoppen in Feanwâlden, niet in Buitenpost.Vinny schreef:Bovendien komt er juist een extra snelteinstop als de capaciteitsverruiming er komt.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Maak daar maar Veenwouden van.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Nee hoor, tegen de tijd dat die extra sneltrein er rijdt is het Feanwâlden, dat station krijgt komende december zijn Friese naam.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Zijn we als Groningers mooi klaar mee. In de trein wordt Veenwouden al 2 keer in het fries omgeroepen, terwijl Zwaagwesteinde ook nog in het nederlands wordt omgeroepen. Ik zal die friese terreur eens aankaarten bij Arriva. In de duitse reisplanner staan de friese naam wel vermeldt, maar kun je geen reisadvies krijgen.
Ihre Verbindungssuche verlief aufgrund fehlender Fahrplandaten leider ergebnislos oder unvollständig (Fahrplanwechsel).
Ihre Verbindungssuche verlief aufgrund fehlender Fahrplandaten leider ergebnislos oder unvollständig (Fahrplanwechsel).
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Ook Zwaagwesteinde gaat hernoemd worden, per 13 december aanstaande is het station De Westereen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Ik vind het zo lelijk hè dat opeens sommige station Friese namen krijgen. Vind dat de Provincie Fryslân gewoon alle stations in het Fries moet laten omzetten. Of alles in het Nederlands laten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
De benaming van de plaatsen wordt op gemeentelijk niveau geregeld, en de stationsnaam past zich na verloop van tijd daarop aan. Persoonlijk zou ik alle stations tweetalige stationsnamen geven (in plaats van óf Nederlands, óf Fries), Friesland is nou eenmaal officieel tweetalig.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Krijg je een alternerend stoppatroon? Oké dat had ik zo niet uit de documentatie begrepen...ov'tje schreef:Geen extra stop, maar de tweede sneltrein gaat stoppen in Feanwâlden, niet in Buitenpost.Vinny schreef:Bovendien komt er juist een extra snelteinstop als de capaciteitsverruiming er komt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Ja, ik weet dat gemeentes daar over gaan. Zelfde geldt met namen van bushaltes dacht ik. Maar tweetalig lijkt me inderdaad ook het beste.Z2N schreef:De benaming van de plaatsen wordt op gemeentelijk niveau geregeld, en de stationsnaam past zich na verloop van tijd daarop aan. Persoonlijk zou ik alle stations tweetalige stationsnamen geven (in plaats van óf Nederlands, óf Fries), Friesland is nou eenmaal officieel tweetalig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Gewoon alles in het Nederlands. Stom gedoe!
🍉
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Typisch een Brabo.Hainje schreef:Gewoon alles in het Nederlands. Stom gedoe!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten