Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door CamilleKreemers »

Dank Zugfuhrer voor het beantwoorden van mijn vraag.
Gaat die kruizing niet een probleem leveren met het zeer gewenste station Hoogkerk?
Die gaat wel heel lastig passen nu.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Vinny »

Ja, dat gaat lastig worden, maar dat weten de overheden. Punt is dat de uitbreiding van het spoor zo min mogelijk geld moet kosten terwijl men wel zo veel mogelijk treinen erover heen wil laten rijden. Dan weet je van te voren dat de dienstregeling tamelijk krap wordt.
Volgens de Leeuwarder Courant van een paar weken terug wordt de perronkap van Station Leeuwarden als monument gezien, en terecht dat er instanties zijn die tegen een doorbreking van de oostelijke wand ageren.
Slopershamer er in. Zo belangrijk is die stationskap ook niet, en ik word echt een beetje moe van de hippies die alles wat groter is dan een muizenhol tot monument willen verklaren en altijd net doen alsof het Paleis op de Dam er aangaat. Er is niemand die de perronkap van Leeuwarden gaat missen. Bovendien is het station een naargeestig tochtgat met de uitstraling van een bushalte, dus een mooi moment om daar wat aan te doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Durashift »

Zugführer schreef:De vraag was:
CamilleKreemers schreef:Mag dat, binnen 1 minuut aankomen en vertrekken in tegengestelde richting?
Waarop ik constateerde dat dat op stations op enkelsporige lijnen waar gekruist wordt ook gebeurt. Als ik de post van wdhdg goed begrijp zou dat in Groningen in de toekomst ook gaan gebeuren, dat er binnen een minuut een trein van een enkelsporig baanvak aankomt en in de tegengestelde richting meteen weer vertrekt.
Ik lees zijn post (sneltrein en sprinter in- en uit) als zijnde dat het om één en dezelfde trein gaat. Gezien de beperkte ruimte kan je dus niet de stoptrein vanuit Leeuwarden, richting Groningen, laten wachten op het binnenkomen van de sneltrein Groningen - Leeuwarden. Dat moet één en dezelfde trein zijn. Kan dus alleen maar werken als er eenzelfde (min of meer) materieeltype is voor zowel sprinter als sneltrein.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Wubbo »

Zo lees ik het niet. In Groningen (en Leeuwarden) zijn er meerdere perrons voor de treinen op deze relatie beschikbaar, dus vlak na aankomst van de sneltrein zal er een ander treinstel vertrekken als stoptrein. De aankomende sneltrein kan dan ook weer als sneltrein vertrekken (als de stoptrein net is aangekomen).
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:Zo lees ik het niet. In Groningen (en Leeuwarden) zijn er meerdere perrons voor de treinen op deze relatie beschikbaar, dus vlak na aankomst van de sneltrein zal er een ander treinstel vertrekken als stoptrein. De aankomende sneltrein kan dan ook weer als sneltrein vertrekken (als de stoptrein net is aangekomen).
Okay, dan kan ik wel begrijpen dat er niet extra in perroncapaciteit geïnvesteerd wordt..

Wat is eigenlijk het probleem dan?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door ov'tje »

De overkruistijd en de lucht die compleet uit de dienstregeling wordt gehaald. Eigenlijk zou je willen dat in Groningen er nabij de overweg Peizerweg een kruiswissel komt, zodat je iets meer ruimte in de dienstregeling rond station Groningen krijgt, maar in de meest recente versie van de plannen rond DSSG die ik gezien heb zit dat er helaas niet in en moet je het doen met de wissels direct ten westen van het station.

Je krijgt een beetje dezelfde situatie als tussen Dordrecht en Gorinchem waar 4 treinen per uur rijden. Het kan, maar dan moet alles strak op tijd rijden, anders blijf je de vertragingen houden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Klaasje »

Overkruisingen van één minuut komen in de praktijk van de dienstregelingsplanning heel veel voor. Zelfs op Amsterdam Centraal kan je dat op redelijk wat plekken terugvinden. Het is ook helemaal geen ramp aangezien relatief kleine vertragingen (<5 min) alsnog wel redelijk goed uitdempen en een dienstregeling op bepaalde aannames is gebaseerd die op punten ook nog wel conservatief te noemen zijn.

Wel is het nodig om goede afhandelingsscenario's te maken voor grotere vertragingen. Dat kan je bijvoorbeeld heel goed doen op basis van computersimulaties waarmee je de gevolgen van bepaalde vertragingstypen en bijstuurscenario's goed kunt uitwerken. Dan kan je tot de conclusie komen dat een stukje extra dubbelspoor op een specifieke plek, of een extra sein soms flink kan helpen bij de dienstuitvoering. Met name dat laatste gebeurt in analytische zin toch vrij weinig krijg ik het idee terwijl je met relatief beperkte maatregelen veel problemen flink kleiner kan maken of voorkomen.

Ook is het nodig om het instellen van de rijwegen op een goede manier te doen. Dus niet onnodig op rood staande seinen te hebben zodat treinen wat sneller binnen kunnen komen en meer van dat soort zaken. Een trein die doorgaand veilig staat kan zomaar een halve minuut sneller zijn bij een tussenstop dus als het even kan is dat ook aan te bevelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Wubbo »

ov'tje schreef:Je krijgt een beetje dezelfde situatie als tussen Dordrecht en Gorinchem waar 4 treinen per uur rijden. Het kan, maar dan moet alles strak op tijd rijden, anders blijf je de vertragingen houden.
Volgens mij is de punctualiteit op dat stuk vrij hoog, dus kennelijk werkt het ook in de praktijk prima.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Klaasje »

In het begin ging het daar heel erg mis maar toen bleek dat treinen op een plek waar ze niet moesten stoppen rode bediende seinen tegen te komen die pas bij stilstand op groen gingen.. Ja, dan ben je de marge al kwijt voordat er iets anders mis gaat.. Maar als het rijwegenplan goed in elkaar zit heb je daar geen last van.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:
ov'tje schreef:Je krijgt een beetje dezelfde situatie als tussen Dordrecht en Gorinchem waar 4 treinen per uur rijden. Het kan, maar dan moet alles strak op tijd rijden, anders blijf je de vertragingen houden.
Volgens mij is de punctualiteit op dat stuk vrij hoog, dus kennelijk werkt het ook in de praktijk prima.
Nou zie ik zo eens in de zoveel tijd toch weleens meldingen van Arriva langskomen over wegens te grote vertraging opgeheven treinen. Om die kwijt te raken wordt dan een hele slag Dordrecht - Gorinchem opgeheven. En eigenlijk past het natuurlijk helemaal niet, want de [serie=Stoptrein|2016|Gorinchem - Dordrecht36800[/serie] had in de oorspronkelijke plannen ook op Hardinxveld Blauwe Zoom moeten stoppen maar dan bleek de kering in Gorinchem niet meer haalbaar.

Wel een voordeel van deze lijn is dat in de normale dienstregeling niet alle punten waar je kunt kruisen daar ook voor gebruikt wordt, dat geeft nog wat marge waardoor je indien nodig tussen Dordrecht en Stadspolders-aansluiting of in Hardinxveld-Giessendam nog kunt kruisen.
Klaasje schreef:In het begin ging het daar heel erg mis maar toen bleek dat treinen op een plek waar ze niet moesten stoppen rode bediende seinen tegen te komen die pas bij stilstand op groen gingen.
Waar dan? Langs die lijn staan vrijwel alleen bediende seinen bij de stations waar ook gestopt wordt. Of doel je op de periode met al wel een kwartiersdienst maar nog zonder de nieuwe stations? Dat zou op zich ook al raar zijn, want de enige bediende seinen die toen toegevoegd staan bevonden zich juist bij de nieuwe plekken waar gekruist werd. En daar was de dienstregeling uiteraard al op een stop voorbereid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wdhdg
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 11:29

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door wdhdg »

Om e.o.a. duistere reden is mijn reactie van afgelopen zaterdag niet op het forum terechtgekomen.
N.a.v. mijn verhaal afgelopen vrijdag kwamen nogal wat reacties, daarom nog even wat verduidelijkingen. In Lw moet t.h.v. spoor 8 een stuk oostwand verwijderd worden om het mogelijk te maken dat er 3 x GTW 2/8 op spoor 8 gaat passen, en dat lukt niet met alleen maar perronverlenging richting Schransoverweg. 'Ho, dat gaat toch niet, daar ligt toch een wissel? ' hoor ik u denken. Ja, klopt! Maar het plan omhelst juist daarom het opdoeken van spoor 5b, en spoor 6 te verheffen tot perronspoor (en doortrekken over de overweg heen) dat pas aan de andere kant van de Schransoverweg weer middels een wissel aansluit op spoor 8. Daarmee wordt natuurlijk wel een omloopmogelijkheid om zeep geholpen, 6 en 8 zijn beide elk half uur gedurende 7 minuten bezet.
In Gn speelt iets heel anders. In het kader van "Groningen bereikbaar" gaan de treinen van / naar Lw doorrijden naar / vertrekken van station Europapark, dat wordt dus keerstation. Gn C wordt daarmee een doorgangsstation (wat trouwens ook geldt voor de connecties Nieuweschans / Veendam en Delfzijl / Roodeschool). De uit Gn C vertrekkende trein naar Lw kan daarom onmogelijk dezelfde trein zijn als de uit Lw binnenkomende tegenligger (en uiteraard op een ander perronspoor!). Maar dan nóg betekent elke minuut te laat binnen minimaal zoveel te laat vertrekken, en met de toch al krappe kruisingsmogelijkheden onderweg naar Lw gaat dit onherroepelijk tot een kettingreactie leiden! En het uitvallen van treinen bij Arriva komt ook hier nu al met enige regelmaat voor, echt niet alleen op de Merwede-Lingelijn!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Jef400 »

We zijn hier op een forum. Geen chatsessie. Iets met verzorging op u bericht zou niet misstaan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
wdhdg
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 11:29

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door wdhdg »

SuperGhost schreef:Ligt het aan mij, of praten jullie langs elkaar heen?

Het komt bij mij over alsof Hainje het heeft over een norm voor het inleggen van treindiensten (en daar heeft ProRail geloof ik inderdaad minimale normtijden voor), terwijl Klaasje het lijkt te hebben over de praktijk, waarbij door vertragingen de daadwerkelijke keringen/kopmakingen korter kunnen duren. Zugführer heeft het vervolgens weer over iets totaal anders: het passeren van treinen i.p.v. het kopmaken/keren.

Eigenlijk is het een beetje hetzelfde als de rijtijd van een trein tussen 2 knooppuntstations. De trein moet ingelegd worden met een minimale 5% speling, maar als zo'n trein met een vertraging vanaf dat eerste knooppuntstation vertrekt, hoeft hij natuurlijk niet 5% langzamer dan de maximumsnelheid te rijden om maar dezelfde rijtijd te houden natuurlijk, dan mag hij die speling gebruiken om de vertraging in te lopen.

Bij het kopmaken/keren geldt natuurlijk hetzelfde, de plannorm bij het inleggen heeft natuurlijk een speling, die natuurlijk gebruikt mag worden bij vertragingen om deze vertraging in te lopen. Dan gaat ProRail je natuurlijk niet verplichten om die hele 4 minuten te wachten, maar kun je gewoon wegrijden als de seinen op groen staan en de trein gereed is gemaakt.
Die speling in de drlg is nou juist het probleem! Zoals de plannen er nu liggen blijft Lw - Fwd enkelspoor (wel met kruisingsmogelijkheid op Hdg voor de stoptreinen) waarop in elk geval door de sneltreinen 130 km/u gereden moet gaan worden, en dat moet ook wel want anders krijg je onherroepelijk in Fwd een vertraagde kruisende trein. Vervolgens is het dubbelspoor tot Grijpskerk Aansluiting (waar ook nu al 140 gereden wordt), tot station Zh weer enkelspoor, maar daar moet wel 120 gereden gaan worden, i.t.t. 100 nu. Vanaf station Zh wordt het spoor verdubbeld tot Hoogkerk, en wordt van Zh tot Gn straks ook 120 gereden. Conclusie: vooral aan de Friese kant zit zéér weinig speling in de drgl om vertragingen te kunnen inlopen!
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door ov'tje »

Tussen Grijpskerk Aansluiting en vlak voor de brug bij Noordhorn wordt nu al 120 km/h gereden. Daar komt straks een klein stukje bij.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Bemined »

wdhdg schreef:In Gn speelt iets heel anders. In het kader van "Groningen bereikbaar" gaan de treinen van / naar Lw doorrijden naar / vertrekken van station Europapark, dat wordt dus keerstation.
Groningen - Groningen Europapark komt op deze manier gelijk hoog in de lijst van hoogfrequente trajecten te staan, met NS en Arriva samen zit je op zo'n 12 treinen per uur dan? Voor de treinen die in Europapark keren komt er een keerspoor achter het station zo te zien waar twee treinen achter elkaar passen.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door ov'tje »

In Leeuwarden gaat men pas na Culturele Hoofdstad 2018 aan de slag met de aanpassingen op en rond het station. Dus dit project gaat nog wel even duren.

http://www.lc.nl/friesland/Werk-aan-Lee ... 00040.html

In Zuidhorn is men vanwege het project Vaarweg Lemmer-Delfzijl al bezig met de nieuwe spoorbrug. De afgelopen maanden is het zand voor de taluds aangevoerd en op de plek gereden. Aan de zijde van Noordhorn is inmiddels gestart met het maken van een landhoofd.

Helaas wordt het opnieuw een enkelsporige spoorbrug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten