Pagina 1 van 6

Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 17:30
door Cookie
Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Geplaatst op: woensdag 23 mei 2012 17:27
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 mei 2012 17:30


Er komt een extra sneltrein op de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden. De provincies Groningen en Fryslân, de gemeenten Leeuwarden, Groningen en Zuidhorn, ProRail en de overige gemeenten hebben nu bepaald welke maatregelen er nodig zijn om de trein te laten rijden. Het project kost 120 miljoen euro. De verwachting is dat de trein eind 2017 rijdt.

De komende periode werken we de maatregelen voor de extra sneltrein verder uit. Het gaat onder andere om:

* een verdubbeling van het spoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk;
* de aanpassing van station Leeuwarden;
* maatregelen aan het spoor om de rijtijd te verkorten;
* een verlenging van perrons, voor langere treinen met meer passagiers.
Lees verder

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 17:42
door iljitsch
120 miljoen alleen om een extra treintje middenin de leegte te laten rijden? Hoe is dit mogelijk?

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 18:06
door Statler Rail
Het begint met "Pro" en eindigt op "Rail". :|

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 18:26
door Suus
Tussen Hoogkerk en Zuidhorn loopt de spoorbaan op een dijk met aan beide kanten een sloot. Er zullen behoorlijk wat investeringen nodig zijn om de dijk te verstevigen voor een dubbelsporig baanvak.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 18:37
door Raymond
Er was toch ook een brug daar ergens die verdubbeld moest worden? Of is dat een project wat hier los van staat?

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 19:30
door Dennenboom
De brug bij Zuidhorn over het van Starkenborghkanaal wil men ook graag van 1 naar 2 sporen brengen, maar die ligt ten westen van Zuidhorn, de verdubbeling waar het hier om gaat ligt ten oosten van Zuidhorn.
iljitsch schreef:120 miljoen alleen om een extra treintje middenin de leegte te laten rijden? Hoe is dit mogelijk?

Er is waarschijnlijk ook nog wat Zuiderzeelijn geld over. Overigens ligt de lijn bijna boven de grootste aardgasvoorraad van Nederland. De baten daarvan mogen ook wel eens in het noorden terecht komen i.p.v. de Randstad.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 20:17
door Cookie
In dit document staan de werkzaamheden aan het baanvak overzichtelijk beschreven: http://www.provinciegroningen.nl/filead ... 5-2012.pdf

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 20:20
door Suus
Nu alleen nog station Visvliet heropenen :twisted:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 20:23
door Vinny
Station L. Achter de Hoven eens structureel gaan bedienen...

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 20:45
door Jef400
...............en dan over een paar jaar sluiten omdat het geen Meerwaarde heeft?

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 21:25
door Geert
Dennenboom schreef:Overigens ligt de lijn bijna boven de grootste aardgasvoorraad van Nederland. De baten daarvan mogen ook wel eens in het noorden terecht komen i.p.v. de Randstad.
:')

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 21:35
door iljitsch
Hoeveel van dit trajekt is enkelsporig dan? Ik was twee jaar geleden in Grijpskerk en daar was eea gewoon dubbelsporig. Wel ontbrak de bovenleiding, wat overigens een stuk rustiger aanblik geeft dan al die palen en kabels die normaal om het spoor staan en er overheen hangen.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 22:35
door Wubbo
Het baanvak is enkelsporig tussen Leeuwarden en Veenwouden (met alleen een kruisingsmogelijkheid in Hurdegaryp) en tussen Grijpskerk (officieel: Grijpskerk Aansluiting) en Groningen, met kruisingsmogelijkheden in Zuidhorn en Hoogkerk-Vierverlaten.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: do 24 mei 2012, 13:09
door Statler Rail
Dennenboom schreef:De brug bij Zuidhorn over het van Starkenborghkanaal wil men ook graag van 1 naar 2 sporen brengen,
Dat gaat niet door. Een dubbelsporige brug zou 5 miljoen extra kosten, maar voorlopig geen nut opleveren omdat Grijpskerk Aansluiting - Zuidhorn niet verdubbeld wordt. Provinciale Staten van Groningen hebben geredeneerd dat je geld maar 1x kan uitgeven en die 5 miljoen dan beter kan investeren in spoormaatregelen die wél direct nut opleveren. Denk aan snelheidsverhogingen, reizigerstreinen naar de Eemshaven, de Oostboog bij Zuidbroek, verbeteren spoor naar Leer, enzovoort.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: do 24 mei 2012, 16:06
door ziggyziggyziggy
iljitsch schreef:120 miljoen alleen om een extra treintje middenin de leegte te laten rijden? Hoe is dit mogelijk?
De treinen zitten anders regelmatig stampvol. Er rijden tegenwoordig zelfs extra spitsslagen tussen Groningen en Zuidhornn.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: do 24 mei 2012, 16:39
door iljitsch
Ik zeg niet dat ze geen extra treinen moeten laten rijden, maar ik meen me te herinneren dat er 1 stoptrein en 1 sneltrein per uur gaan, naar 3 per uur lijkt me dus geen reuzegrote stap. Maar het was me toen ik die rit een keer maakte niet opgevallen dat een groot deel van het trajekt enkelsporig is, dat verklaart natuurlijk een hoop.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: do 24 mei 2012, 16:50
door The best
iljitsch schreef:Ik zeg niet dat ze geen extra treinen moeten laten rijden, maar ik meen me te herinneren dat er 1 stoptrein en 1 sneltrein per uur gaan, naar 3 per uur lijkt me dus geen reuzegrote stap. Maar het was me toen ik die rit een keer maakte niet opgevallen dat een groot deel van het trajekt enkelsporig is, dat verklaart natuurlijk een hoop.
Er rijden nu al drie treinen per uur. 2 stoptreinen en 1 sneltrein.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: do 24 mei 2012, 17:51
door Statler Rail
ziggyziggyziggy schreef:
iljitsch schreef:120 miljoen alleen om een extra treintje middenin de leegte te laten rijden? Hoe is dit mogelijk?
De treinen zitten anders regelmatig stampvol. Er rijden tegenwoordig zelfs extra spitsslagen tussen Groningen en Zuidhornn.
Klopt, maar vraag me af of het niet deels strategie is van Arriva: vaak rijdt de trein niet op maximale lengte. Een extra treinstel inzetten kost geld (brandstof, onderhoud) en heb de indruk dat Arriva dat liever niet doet tenzij het noodzakelijk is. Op zich begrijpelijk, maar het relativeert wel de volle treinen.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: do 24 mei 2012, 19:12
door Vinny
Mij viel op toen ik het traject onlangs aflegde (ook al was het wat later op de avond) dat zowel op de heen- als op de terugweg de drukte in de richting Groningen toeneemt en dat klaarblijkelijk niemand in de tussengelegen dorpen geinteresseerd is in Leeuwarden. Wellicht kun je dus het probleem ondervangen door een trein niet helemaal zo ver door te laten rijden.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: do 24 mei 2012, 21:33
door Wubbo
Ook het nieuwe plan houdt rekening met treinen die tot Zuidhorn rijden. Je zou ook nog in Buitenpost kunnen keren, maar ik kan zo niet inschatten of je daar echt wat mee opschiet.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: vr 25 mei 2012, 20:45
door hidihi
Deze 120 miljoen zou ook wel bedoelt zijn om de treindienst sneller en robuster te krijgen. Want met de huidige infrastructuur kan ik misschien nu al een 2 stoppers en 2 sneltreinen inleggen. Als je 4 treinen wilt laten rijden op een enkelsporig traject mag de reistijd naar het volgende station maximaal 7 minuten zijn. Er zijn twee gedeeltes waarin deze reistijd hoger is dan 7 minuten en dat zijn:

Groningen- Zuidhoorn
Grijpskerk-Buitenpost

Tussen Grijpskerk en Buitenpost is het al dubbelsporig dus dat is het probleem niet. Dan heb je nog Groningen-Zuidhoorn hoewel dat enkelsporig is heb je in Hoogkerk al een passeerspoor. Hoewel dat een goederenspoortje is maakt dat opzich niet eens zoveel uit. Want de treinen zijn toch dieseltjes en je hebt op dat gedeelte toch hele duidelijke spitsrichtingen. Dus s'morgens kun je zeggen ik zet de stopper groningen Leeuwarden daar even aan de kant en smiddags de stopper Leeuwarden Groningen. Door een trein in Hoogkerk aan de kant te zetten zou je een kloppende dienstregeling kunnen maken. Het enige nadeel is dat je dienstregeling kwetsbaarder is dan voor vertragingen dan in het 120 miljoen planl

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: za 26 mei 2012, 09:06
door Vinny
Vliegende kruisingen zeg ik ;) bovendien is op het platteland meer ruimte om dubbelspoor aan te leggen dan bij de stations.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: za 26 mei 2012, 17:52
door Wubbo
Je kan ook met 2 treinen achter elkaar aan rijden, dan zit je niet aan de 7 minuten vast. Hurdegaryp - Leeuwarden is trouwens ook 10 minuten, op Camminghaburen kun je niet kruisen.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: zo 27 mei 2012, 09:15
door Bert
Capaciteitsuitbreiding Groningen-Leeuwarden kan heel goed samen gaan met aanleg van station Hoogkerk. De investeringen lijken mij beperkt omdat het huidige passeerspoor slechts verlengd moet worden met daarbij aan het einddeel een aanleg van 2 korte perrons. Het knelpunt Zuidhorn-Groningen voor 4 x per uur een trein is hiermee prima op te heffen. Station Hoogkerk kan met een busdienst naar Sciencepark Zernike ook een prima alternatief zijn voor overstappen op station Groningen CS op een bus naar Sciencepark Zernike. En een goede fietsparkeervoorziening op station Hoogkerk geeft nog meer mogelijkheden voor voor/natransport.
Verlengen van korte perrons lijkt mij helemaal niet nodig als je als reiziger weet welk treinstel gebruikt kan worden voor welk station. Deze oplossing kan prima met de juiste communicatie naar de reiziger.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Geplaatst: zo 27 mei 2012, 12:35
door Bastiaan
Bert schreef:Station Hoogkerk kan met een busdienst naar Sciencepark Zernike ook een prima alternatief zijn voor overstappen op station Groningen CS op een bus naar Sciencepark Zernike. En een goede fietsparkeervoorziening op station Hoogkerk geeft nog meer mogelijkheden voor voor/natransport.
Er kan nu op station Zuidhorn worden overgestapt op lijn 11 naar Zernike. Station Hoogkerk als overstappunt richting Zernike was zeker interessant geweest als een trein uit Drachten en Leek ook in Hoogkerk had gestopt. Maar die treinverbinding komt er dus niet. Vanuit Leeuwarden is Hoogkerk een minder logisch overstappunt dan Zuidhorn.