Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Bericht door Cookie »

Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein
Geplaatst op: woensdag 23 mei 2012 17:27
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 mei 2012 17:30


Er komt een extra sneltrein op de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden. De provincies Groningen en Fryslân, de gemeenten Leeuwarden, Groningen en Zuidhorn, ProRail en de overige gemeenten hebben nu bepaald welke maatregelen er nodig zijn om de trein te laten rijden. Het project kost 120 miljoen euro. De verwachting is dat de trein eind 2017 rijdt.

De komende periode werken we de maatregelen voor de extra sneltrein verder uit. Het gaat onder andere om:

* een verdubbeling van het spoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk;
* de aanpassing van station Leeuwarden;
* maatregelen aan het spoor om de rijtijd te verkorten;
* een verlenging van perrons, voor langere treinen met meer passagiers.
Lees verder
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door iljitsch »

120 miljoen alleen om een extra treintje middenin de leegte te laten rijden? Hoe is dit mogelijk?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Statler Rail »

Het begint met "Pro" en eindigt op "Rail". :|
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Suus »

Tussen Hoogkerk en Zuidhorn loopt de spoorbaan op een dijk met aan beide kanten een sloot. Er zullen behoorlijk wat investeringen nodig zijn om de dijk te verstevigen voor een dubbelsporig baanvak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Raymond »

Er was toch ook een brug daar ergens die verdubbeld moest worden? Of is dat een project wat hier los van staat?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Dennenboom »

De brug bij Zuidhorn over het van Starkenborghkanaal wil men ook graag van 1 naar 2 sporen brengen, maar die ligt ten westen van Zuidhorn, de verdubbeling waar het hier om gaat ligt ten oosten van Zuidhorn.
iljitsch schreef:120 miljoen alleen om een extra treintje middenin de leegte te laten rijden? Hoe is dit mogelijk?

Er is waarschijnlijk ook nog wat Zuiderzeelijn geld over. Overigens ligt de lijn bijna boven de grootste aardgasvoorraad van Nederland. De baten daarvan mogen ook wel eens in het noorden terecht komen i.p.v. de Randstad.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Cookie »

In dit document staan de werkzaamheden aan het baanvak overzichtelijk beschreven: http://www.provinciegroningen.nl/filead ... 5-2012.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Suus »

Nu alleen nog station Visvliet heropenen :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Vinny »

Station L. Achter de Hoven eens structureel gaan bedienen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Jef400 »

...............en dan over een paar jaar sluiten omdat het geen Meerwaarde heeft?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Geert »

Dennenboom schreef:Overigens ligt de lijn bijna boven de grootste aardgasvoorraad van Nederland. De baten daarvan mogen ook wel eens in het noorden terecht komen i.p.v. de Randstad.
:')
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door iljitsch »

Hoeveel van dit trajekt is enkelsporig dan? Ik was twee jaar geleden in Grijpskerk en daar was eea gewoon dubbelsporig. Wel ontbrak de bovenleiding, wat overigens een stuk rustiger aanblik geeft dan al die palen en kabels die normaal om het spoor staan en er overheen hangen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Wubbo »

Het baanvak is enkelsporig tussen Leeuwarden en Veenwouden (met alleen een kruisingsmogelijkheid in Hurdegaryp) en tussen Grijpskerk (officieel: Grijpskerk Aansluiting) en Groningen, met kruisingsmogelijkheden in Zuidhorn en Hoogkerk-Vierverlaten.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Statler Rail »

Dennenboom schreef:De brug bij Zuidhorn over het van Starkenborghkanaal wil men ook graag van 1 naar 2 sporen brengen,
Dat gaat niet door. Een dubbelsporige brug zou 5 miljoen extra kosten, maar voorlopig geen nut opleveren omdat Grijpskerk Aansluiting - Zuidhorn niet verdubbeld wordt. Provinciale Staten van Groningen hebben geredeneerd dat je geld maar 1x kan uitgeven en die 5 miljoen dan beter kan investeren in spoormaatregelen die wél direct nut opleveren. Denk aan snelheidsverhogingen, reizigerstreinen naar de Eemshaven, de Oostboog bij Zuidbroek, verbeteren spoor naar Leer, enzovoort.
ziggyziggyziggy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 19:46

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door ziggyziggyziggy »

iljitsch schreef:120 miljoen alleen om een extra treintje middenin de leegte te laten rijden? Hoe is dit mogelijk?
De treinen zitten anders regelmatig stampvol. Er rijden tegenwoordig zelfs extra spitsslagen tussen Groningen en Zuidhornn.
trdl
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door iljitsch »

Ik zeg niet dat ze geen extra treinen moeten laten rijden, maar ik meen me te herinneren dat er 1 stoptrein en 1 sneltrein per uur gaan, naar 3 per uur lijkt me dus geen reuzegrote stap. Maar het was me toen ik die rit een keer maakte niet opgevallen dat een groot deel van het trajekt enkelsporig is, dat verklaart natuurlijk een hoop.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door The best »

iljitsch schreef:Ik zeg niet dat ze geen extra treinen moeten laten rijden, maar ik meen me te herinneren dat er 1 stoptrein en 1 sneltrein per uur gaan, naar 3 per uur lijkt me dus geen reuzegrote stap. Maar het was me toen ik die rit een keer maakte niet opgevallen dat een groot deel van het trajekt enkelsporig is, dat verklaart natuurlijk een hoop.
Er rijden nu al drie treinen per uur. 2 stoptreinen en 1 sneltrein.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Statler Rail »

ziggyziggyziggy schreef:
iljitsch schreef:120 miljoen alleen om een extra treintje middenin de leegte te laten rijden? Hoe is dit mogelijk?
De treinen zitten anders regelmatig stampvol. Er rijden tegenwoordig zelfs extra spitsslagen tussen Groningen en Zuidhornn.
Klopt, maar vraag me af of het niet deels strategie is van Arriva: vaak rijdt de trein niet op maximale lengte. Een extra treinstel inzetten kost geld (brandstof, onderhoud) en heb de indruk dat Arriva dat liever niet doet tenzij het noodzakelijk is. Op zich begrijpelijk, maar het relativeert wel de volle treinen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Vinny »

Mij viel op toen ik het traject onlangs aflegde (ook al was het wat later op de avond) dat zowel op de heen- als op de terugweg de drukte in de richting Groningen toeneemt en dat klaarblijkelijk niemand in de tussengelegen dorpen geinteresseerd is in Leeuwarden. Wellicht kun je dus het probleem ondervangen door een trein niet helemaal zo ver door te laten rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Wubbo »

Ook het nieuwe plan houdt rekening met treinen die tot Zuidhorn rijden. Je zou ook nog in Buitenpost kunnen keren, maar ik kan zo niet inschatten of je daar echt wat mee opschiet.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door hidihi »

Deze 120 miljoen zou ook wel bedoelt zijn om de treindienst sneller en robuster te krijgen. Want met de huidige infrastructuur kan ik misschien nu al een 2 stoppers en 2 sneltreinen inleggen. Als je 4 treinen wilt laten rijden op een enkelsporig traject mag de reistijd naar het volgende station maximaal 7 minuten zijn. Er zijn twee gedeeltes waarin deze reistijd hoger is dan 7 minuten en dat zijn:

Groningen- Zuidhoorn
Grijpskerk-Buitenpost

Tussen Grijpskerk en Buitenpost is het al dubbelsporig dus dat is het probleem niet. Dan heb je nog Groningen-Zuidhoorn hoewel dat enkelsporig is heb je in Hoogkerk al een passeerspoor. Hoewel dat een goederenspoortje is maakt dat opzich niet eens zoveel uit. Want de treinen zijn toch dieseltjes en je hebt op dat gedeelte toch hele duidelijke spitsrichtingen. Dus s'morgens kun je zeggen ik zet de stopper groningen Leeuwarden daar even aan de kant en smiddags de stopper Leeuwarden Groningen. Door een trein in Hoogkerk aan de kant te zetten zou je een kloppende dienstregeling kunnen maken. Het enige nadeel is dat je dienstregeling kwetsbaarder is dan voor vertragingen dan in het 120 miljoen planl
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Vinny »

Vliegende kruisingen zeg ik ;) bovendien is op het platteland meer ruimte om dubbelspoor aan te leggen dan bij de stations.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Wubbo »

Je kan ook met 2 treinen achter elkaar aan rijden, dan zit je niet aan de 7 minuten vast. Hurdegaryp - Leeuwarden is trouwens ook 10 minuten, op Camminghaburen kun je niet kruisen.
Bert
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 09:01

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Bert »

Capaciteitsuitbreiding Groningen-Leeuwarden kan heel goed samen gaan met aanleg van station Hoogkerk. De investeringen lijken mij beperkt omdat het huidige passeerspoor slechts verlengd moet worden met daarbij aan het einddeel een aanleg van 2 korte perrons. Het knelpunt Zuidhorn-Groningen voor 4 x per uur een trein is hiermee prima op te heffen. Station Hoogkerk kan met een busdienst naar Sciencepark Zernike ook een prima alternatief zijn voor overstappen op station Groningen CS op een bus naar Sciencepark Zernike. En een goede fietsparkeervoorziening op station Hoogkerk geeft nog meer mogelijkheden voor voor/natransport.
Verlengen van korte perrons lijkt mij helemaal niet nodig als je als reiziger weet welk treinstel gebruikt kan worden voor welk station. Deze oplossing kan prima met de juiste communicatie naar de reiziger.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra snelt

Bericht door Bastiaan »

Bert schreef:Station Hoogkerk kan met een busdienst naar Sciencepark Zernike ook een prima alternatief zijn voor overstappen op station Groningen CS op een bus naar Sciencepark Zernike. En een goede fietsparkeervoorziening op station Hoogkerk geeft nog meer mogelijkheden voor voor/natransport.
Er kan nu op station Zuidhorn worden overgestapt op lijn 11 naar Zernike. Station Hoogkerk als overstappunt richting Zernike was zeker interessant geweest als een trein uit Drachten en Leek ook in Hoogkerk had gestopt. Maar die treinverbinding komt er dus niet. Vanuit Leeuwarden is Hoogkerk een minder logisch overstappunt dan Zuidhorn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten