Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 22 Okt 2015, 12:39

Houdt dit niet praktisch in dat de extra sneltrein in de nieuwe concessie van 2020 gaat rijden? Ik neem aan dat Arriva niet extra materieel gaat bestellen voor 1 jaar.

Daarnaast merk ik dat er veel reizigers instappen in de spits op Buitenpost. Ik denk niet dat je de stop moet weghalen.

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor ov'tje » Do 22 Okt 2015, 12:51

Bjarte schreef:Waarom stopt de sneltrein eigenlijk op Buitenpost? Het is niet zo dat Buitenpost nou zo gigantisch is dat het per se een 'intercity' stop nodig heeft. De reizigersstromen tussen Leeuwarden en Groningen zijn groot genoeg om een volwaardige intercity verbinding te onderhouden. Als de stop op Buitenpost geschrapt wordt, zijn er dan ook mogelijkheden binnen de huidige spoorconfiguratie? Scheelt toch weer een paar minuten.

Je moet voor de grap eens naar Buitenpost reizen, dan snap je wel waarom die trein er een stop maakt. De tweede sneltrein zal overigens stoppen op Feanwâlden, ook geen gekke keuze omdat deze plaats een goede verbinding met Dokkum en Burgum heeft.

Waar je wel veel tijd mee kunt winnen is de nadering van Buitenpost vanuit Groningen. Als de wissels zich in afbuigende stand bevinden snap ik de vroege remming nog wel, maar in rechtdoorgaande stand duurt het vanaf het eerste afremmen meer dan 2 minuten voordat je daadwerkelijk langs het perron staat. Daar moet nog wel een halve minuut vanaf kunnen.

Zo zijn er binnen de huidige configuratie nog wel meer dingen te winnen. Het overslaan van een stop voor de sneltrein zorgt ervoor dat je ongeveer 2 minuten minder rijtijd hebt en dan moet je hopen dat alles op tijd rijdt, anders sta je in Grijpskerk of Feanwâlden alsnog te wachten voor het rode sein.

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Bjarte » Do 22 Okt 2015, 13:01

Ik ging in 2014 dagelijks op en neer naar Leeuwarden met de sneltrein, sporadisch met de stoptrein. Die gigantische reizigersstromen zijn mij niet opgevallen eerlijk gezegd. Ja, het is geen Dronrijp of Deinum. Het is een druk station. Maar de intercity stopt toch ook niet in Harderwijk of Hoogeveen... :?

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Klaasje » Do 22 Okt 2015, 14:08

ov'tje schreef:Waar je wel veel tijd mee kunt winnen is de nadering van Buitenpost vanuit Groningen. Als de wissels zich in afbuigende stand bevinden snap ik de vroege remming nog wel, maar in rechtdoorgaande stand duurt het vanaf het eerste afremmen meer dan 2 minuten voordat je daadwerkelijk langs het perron staat. Daar moet nog wel een halve minuut vanaf kunnen.

Het seinontwerp klopt wel maar deugt niet voor de manier waarop het station gebruikt wordt. Het seinontwerp is prima als je krom door de wissels gaat en stopt of wanneer je met een bloedgang doorrijdt maar wanneer je stopt met een rood sein dan is er van het inrijsein tot het uitrijsein een remweg 80-0 beschikbaar terwijl het sein dat aangeeft dat er een remming van 140 km/h naar 80 km/h is op de volledige remweg 140-0 staat. Dan gaat een trein dus 1950 meter voor het einde van het perron remmen.

Het is makkelijk oplosbaar door voor het inrijsein op 400 meter een extra sein te plaatsen die het seinbeeld geel-4-knipper kan tonen, dan mag je 800 meter bij 400 meter optellen en dan heb je een remweg van 1200 meter wat bij ATB-NG voldoende is voor 140 km/h tot stop. Dan rij je zo'n 750 meter extra 140 km/h in plaats van 80 km/h, dat bespaart 13 seconden rijtijd.

geert4OV
Berichten: 92
Lid geworden op: Wo 25 Jun 2014, 09:07

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor geert4OV » Do 22 Okt 2015, 14:41

Klaasje schreef:...dan heb je een remweg van 1200 meter wat bij ATB-NG voldoende is voor 140 km/h tot stop. Dan rij je zo'n 750 meter extra 140 km/h in plaats van 80 km/h, dat bespaart 13 seconden rijtijd.


Jahaa je ziet het er aan de buitenkant niet aan af, maar Groningers zijn erg onrustige mensen. En dat mag wat kosten !
Laatst gewijzigd door Wubbo op Vr 23 Okt 2015, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
A #chance tot #win! https://wn.nr/sSHbbV #Focusrite.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Statler Rail » Vr 23 Okt 2015, 01:27

Klaasje schreef:Het is makkelijk oplosbaar door voor het inrijsein op 400 meter een extra sein te plaatsen die het seinbeeld geel-4-knipper kan tonen, dan mag je 800 meter bij 400 meter optellen en dan heb je een remweg van 1200 meter wat bij ATB-NG voldoende is voor 140 km/h tot stop. Dan rij je zo'n 750 meter extra 140 km/h in plaats van 80 km/h, dat bespaart 13 seconden rijtijd.
Of die overweg vervangen door een tunnel waardoor de stop-door-schakeling weg kan en je op groen kan binnenkomen. :)

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Klaasje » Vr 23 Okt 2015, 10:08

Een extra sein plaatsen is niet goedkoop maar een stuk goedkoper dan de overweg vervangen.

Overigens gebeurt het richting Groningen ook waar dan weer geen overweg ligt maar alleen wissels liggen afgedekt door een bediend sein. Maar de achterliggende reden is dat er in het plansysteem een stop van een minuut of meer is ingevoerd waardoor aankomst en vertrek in een andere minuut zitten. Dan gaat binnen dat systeem de regel in werking dat een rijweg een minuut (60 seconden) voor vertrek wordt ingesteld. Kortom, tot 60 seconden voor vertrek staat het sein op rood, of er nu een overweg ligt of niet. Het is iets stom softwarematigs wat waar een workaround voor is die NS wel eens gebruikt maar bij Arriva moet Prorail dat doen en ik weet niet of die zo scherp zijn.

En ja, het klinkt nogal stompzinnig. Helemaal eens. :')

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Wubbo » Vr 23 Okt 2015, 18:51

Arriva kan dat tegenwoordig prima zelf, en zal er sowieso wel om vragen als het ze helpt.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor timtrein » Vr 23 Okt 2015, 22:52

De concessie van Arriva duurt t/m 2020. Dus ingaande drgl 2019 is er dan nog twee jaar.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Klaasje » Za 24 Okt 2015, 10:03

Wubbo schreef:Arriva kan dat tegenwoordig prima zelf, en zal er sowieso wel om vragen als het ze helpt.

Wat dat betreft is het eerder de vraag of Arriva het weet want anders was het natuurlijk allang veranderd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Vinny » Vr 30 Okt 2015, 23:01

Bjarte schreef:Ik ging in 2014 dagelijks op en neer naar Leeuwarden met de sneltrein, sporadisch met de stoptrein. Die gigantische reizigersstromen zijn mij niet opgevallen eerlijk gezegd. Ja, het is geen Dronrijp of Deinum. Het is een druk station. Maar de intercity stopt toch ook niet in Harderwijk of Hoogeveen... :?

Ja, alleen Leeuwarden is geen Amersfoort en Groningen is geen Zwolle :P
Volgens mij is Buitenpost slechts een "intercity" station omdat het reistijdtechnisch gezien ongeveer halverwege Groningen en Leeuwarden ligt, waardoor dit het meest geëigende kruisingsstation is van alle stations langs de spoorlijn. Daardoor stoppen alle treinen er, en maken relatief veel keuzereizigers gebruik van de trein, in plaats van hun eigen auto naar zowel Leeuwarden als Groningen. Daar verdient een vervoerder zijn geld mee. Daarom is de keuze voor station Buitenpost wel verklaarbaar denk ik.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Klaasje » Za 31 Okt 2015, 10:10

De grap is natuurlijk ook dat er op die lijnen vrijwel geen doorgaand vervoer zit wat verder gaat dan Groningen of Leeuwarden. Daarnaast blijft met een stop de reistijd Groningen-Leeuwarden lager dan die met de auto.

groningen
Berichten: 885
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor groningen » Zo 01 Nov 2015, 00:28

Beetje laat misschien, maar de stop in Buitenpost moet er gewoon zijn. In Grijpskerk is de wissel (van enkel naar dubbelspoor en v.v.) nog wel een afstand van het station vandaan, maar in Veenwouden zit de wissel direct bij het station. Meestal staat de stoptrein in Grijpskerk en Veenwouden op het station als de sneltrein de tegentrein passeert. Voor het gevoel wordt het stuk van Groningen naar Buitenpost met een hogere snelheid gereden dan tussen Leeuwarden en Buitenpost. Bij Zwaagwesteinde moet de snelheid vanwege de bocht al naar beneden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Vinny » Zo 01 Nov 2015, 14:47

Bovendien komt er juist een extra snelteinstop als de capaciteitsverruiming er komt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor ov'tje » Zo 01 Nov 2015, 15:19

Vinny schreef:Bovendien komt er juist een extra snelteinstop als de capaciteitsverruiming er komt.

Geen extra stop, maar de tweede sneltrein gaat stoppen in Feanwâlden, niet in Buitenpost.

groningen
Berichten: 885
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor groningen » Zo 01 Nov 2015, 19:17

Maak daar maar Veenwouden van.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Z2N » Zo 01 Nov 2015, 19:29

Nee hoor, tegen de tijd dat die extra sneltrein er rijdt is het Feanwâlden, dat station krijgt komende december zijn Friese naam.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

groningen
Berichten: 885
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor groningen » Zo 01 Nov 2015, 19:48

Zijn we als Groningers mooi klaar mee. In de trein wordt Veenwouden al 2 keer in het fries omgeroepen, terwijl Zwaagwesteinde ook nog in het nederlands wordt omgeroepen. Ik zal die friese terreur eens aankaarten bij Arriva. In de duitse reisplanner staan de friese naam wel vermeldt, maar kun je geen reisadvies krijgen.

Ihre Verbindungssuche verlief aufgrund fehlender Fahrplandaten leider ergebnislos oder unvollständig (Fahrplanwechsel).

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Z2N » Zo 01 Nov 2015, 20:11

Ook Zwaagwesteinde gaat hernoemd worden, per 13 december aanstaande is het station De Westereen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Nov 2015, 21:18

Ik vind het zo lelijk hè dat opeens sommige station Friese namen krijgen. Vind dat de Provincie Fryslân gewoon alle stations in het Fries moet laten omzetten. Of alles in het Nederlands laten.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Z2N » Zo 01 Nov 2015, 21:31

De benaming van de plaatsen wordt op gemeentelijk niveau geregeld, en de stationsnaam past zich na verloop van tijd daarop aan. Persoonlijk zou ik alle stations tweetalige stationsnamen geven (in plaats van óf Nederlands, óf Fries), Friesland is nou eenmaal officieel tweetalig.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Vinny » Zo 01 Nov 2015, 22:02

ov'tje schreef:
Vinny schreef:Bovendien komt er juist een extra snelteinstop als de capaciteitsverruiming er komt.

Geen extra stop, maar de tweede sneltrein gaat stoppen in Feanwâlden, niet in Buitenpost.

Krijg je een alternerend stoppatroon? Oké dat had ik zo niet uit de documentatie begrepen... :shock:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Nov 2015, 22:28

Z2N schreef:De benaming van de plaatsen wordt op gemeentelijk niveau geregeld, en de stationsnaam past zich na verloop van tijd daarop aan. Persoonlijk zou ik alle stations tweetalige stationsnamen geven (in plaats van óf Nederlands, óf Fries), Friesland is nou eenmaal officieel tweetalig.


Ja, ik weet dat gemeentes daar over gaan. Zelfde geldt met namen van bushaltes dacht ik. Maar tweetalig lijkt me inderdaad ook het beste.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5574
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor Hainje » Zo 01 Nov 2015, 22:29

Gewoon alles in het Nederlands. Stom gedoe! :evil:
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Nov 2015, 22:31

Hainje schreef:Gewoon alles in het Nederlands. Stom gedoe! :evil:


Typisch een Brabo. :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast