Pagina 4 van 6

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 14:17
door SuperGhost
regenmaker schreef:
Z2N schreef:De benaming van de plaatsen wordt op gemeentelijk niveau geregeld, en de stationsnaam past zich na verloop van tijd daarop aan. Persoonlijk zou ik alle stations tweetalige stationsnamen geven (in plaats van óf Nederlands, óf Fries), Friesland is nou eenmaal officieel tweetalig.
Ja, ik weet dat gemeentes daar over gaan. Zelfde geldt met namen van bushaltes dacht ik. Maar tweetalig lijkt me inderdaad ook het beste.
Maar Den Haag heeft officieel ook twee namen (Den Haag en 's-Gravenhage). Moeten we die dan ook beiden erop zetten? Oh, en het ook nog een internationaal belangrijke stad, moeten we de internationale naam (The Hague) er dan ook bij zetten?

Zo blijf je natuurlijk bezig.
Gewoon één naam gebruiken, zodat je geen verwarringen krijgt. En als men de Friese naam voor de kleinere plaatsen (die buiten Friesland toch niet bekend zijn) in Friesland aan wil gaan houden: prima (voor de grotere lijkt me dat niet handig, i.v.m. de naamsbekendheid in de rest van het land).

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 14:36
door Z2N
Den Haag en 's-Gravenhage zijn beide Nederlandstalig, en Nederlands is de enige officiële taal in Den Haag. :wink:

Fries is echter anders, het is een officiële landstaal, en het staat op hetzelfde niveau als het Nederlands binnen de provincie Fryslân. Dat dat zo is kan niet worden bepaald door mensen die niet in de betreffende regio wonen, taal is namelijk deel van de streekcultuur, en binnen Nederland heeft alleen het Fries een zodanig afwijkende grammatica en vocabulaire dat het wordt gezien als afzonderlijke taal. Het OV, dat toch bedoeld is om mensen te vervoeren, heeft zich daarom maar aan te passen naar de gesproken taal in een regio, en zolang dat in Friesland Nederlands en Fries is, hoort in mijn ogen het OV in Friesland tweetalig te zijn.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 16:28
door ov'tje
Vinny schreef:
ov'tje schreef:
Vinny schreef:Bovendien komt er juist een extra snelteinstop als de capaciteitsverruiming er komt.
Geen extra stop, maar de tweede sneltrein gaat stoppen in Feanwâlden, niet in Buitenpost.
Krijg je een alternerend stoppatroon? Oké dat had ik zo niet uit de documentatie begrepen... :shock:
Dat klopt. Het valt uit veel documentatie niet op te maken, maar toch is het zo, omdat Feanwâlden ook een van de drukkere stations op de lijn is vanwege de goede verbindingen met de grotere plaatsen Dokkum, Damwoude en Burgum. De provincie Fryslân heeft daarom besloten om de tweede sneltrein op een ander station te laten stoppen dan Buitenpost.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 18:28
door isadora
En voor de zoveelste keer verzand een topic in een welles/nietes over dat Friese dialect, houdt het nooit eens op? :roll:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 18:50
door CamilleKreemers
zucht, eigenlijk mag ik dit niet zeggen: Waarom is niet gekozen om beide treinen op beide stations laten stoppen? Dit is voor de klant veel eenvoudiger.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 18:57
door Vinny
Ik denk dat de vervoersvraag Buitenpost-Veenwouden dusdanig verwaarloosbaar is dat de keuze voor een alternerende dienstregeling best te verdedigen valt. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat ze het doen: in Zeeland is zo'n alternerende dienstregeling ook overwogen voor de minst drukke stoptreinstations maar toen was de wereld ineens te klein... :roll:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 19:04
door CamilleKreemers
ik heb niet de indruk dat dit actief gecommuniceerd werd naar de bevolking. Ik vraag het niet om de vervoervraag Buitenpost - Veenwouden, maar de vervoervragen Veenwouden / Buitenpost naar Groningen of Leeuwarden. NU krijg je naar mijn idee een halve oplossing en heel veel verwarring bij reizigers. Reizen moet gemakkelijk worden en hier maken we het moeilijker.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 19:20
door Z2N
Zo verwarrend is het toch niet? Het is bijna hetzelfde als het model bij de series 3000/3100 tussen Utrecht en Ede, met dat verschil dat er over de gehele route ook nog twee keer per uur een stoptrein rijdt. De sneltrein is wat dat betreft een extratje voor de betreffende stations, en in het kader van de overstappen en rekening houdend met de beperkte mogelijkheid om de treindienst in te kunnen laten passen, is alternerend stoppen voor de reiziger een beter product.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 20:25
door ov'tje
isadora schreef:En voor de zoveelste keer verzand een topic in een welles/nietes over dat Friese dialect, houdt het nooit eens op? :roll:
Het is een taal, maar dat even terzijde.
CamilleKreemers schreef:zucht, eigenlijk mag ik dit niet zeggen: Waarom is niet gekozen om beide treinen op beide stations laten stoppen? Dit is voor de klant veel eenvoudiger.
Dat is niet passend te krijgen zonder veel meerkosten. Bovendien zou je dan Zuidhorn als extra stop ook kunnen overwegen.

De kracht van de sneltrein is juist dat deze onderweg nauwelijks stopt, hierdoor supersnel is tussen beide steden en daardoor op dit moment in een halve knoop valt. In Groningen een supersnelle overstap van/naar Station Noord en in Leeuwarden op de treinen naar Harlingen en Sneek.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 22:39
door Hainje
isadora schreef:En voor de zoveelste keer verzand een topic in een welles/nietes over dat Friese dialect, houdt het nooit eens op? :roll:
♪♫ Het houdt niet op, niet vanzelf ♪♫

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 23:25
door Vinny
CamilleKreemers schreef:ik heb niet de indruk dat dit actief gecommuniceerd werd naar de bevolking. Ik vraag het niet om de vervoervraag Buitenpost - Veenwouden, maar de vervoervragen Veenwouden / Buitenpost naar Groningen of Leeuwarden. NU krijg je naar mijn idee een halve oplossing en heel veel verwarring bij reizigers. Reizen moet gemakkelijk worden en hier maken we het moeilijker.
Ik moet eerlijk zeggen dat de verwarring mij grotendeels ontgaat. Alleen reizigers die gebruik maken van de stations Veenwouden en Buitenpost merken iets van een alternerende dienstregeling. Voor Buitenpost verandert er niets, de sneltrein die voorheen op het station stopte doet dat nog steeds, ze profiteren alleen niet van de toegevoegde bediening. En Veenwouden krijgt een extra sneltreinhalte. Die reizigers moeten juist blij zijn met een extra reismogelijkheid. :Y

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 03 nov 2015, 14:12
door Klaasje
CamilleKreemers schreef:NU krijg je naar mijn idee een halve oplossing en heel veel verwarring bij reizigers. Reizen moet gemakkelijk worden en hier maken we het moeilijker.
Ik vind dat een beetje een NS-denkwijze. Voor anderen invullen wat allemaal wel niet lastig is. Maar als je het beetje goed je best doet op de reisinformatie is het prima te doen dunkt mij.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 03 nov 2015, 14:47
door reisthijs
De gebruikelijke logica volgend krijg je zoiets op de TPB's
13:13 Sneltrein
Groningen
via Feanwâlden

stopt ook in Feanwâlden
Da's toch duidelijk zat? (A)

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 03 nov 2015, 15:05
door sirvinniei
Ja, misschien moet de trein er maar gewoon stoppen zonder de deuren open te doen :P
Mensen die de situatie niet kennen nemen toch gewoon lekker de stoptrein?

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: za 07 nov 2015, 15:52
door deadlock
Hainje schreef:
isadora schreef:En voor de zoveelste keer verzand een topic in een welles/nietes over dat Friese dialect, houdt het nooit eens op? :roll:
♪♫ Het houdt niet op, niet vanzelf ♪♫
En al helemaal niet als de beste paradijsvogel een enorme spelfout maakt in zijn onware bewering natuurlijk.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: za 07 nov 2015, 17:33
door isadora
deadlock schreef:
Hainje schreef:
isadora schreef:En voor de zoveelste keer verzand een topic in een welles/nietes over dat Friese dialect, houdt het nooit eens op? :roll:
♪♫ Het houdt niet op, niet vanzelf ♪♫
En al helemaal niet als de beste paradijsvogel een enorme spelfout maakt in zijn onware bewering natuurlijk.
Shidt!!!!! :twisted: */zijn snavel in het verenpak stekend/*

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: za 07 nov 2015, 23:09
door SuperGhost
Pino hou nu gewoon eens op! Sesamstraat keert echt niet terug als je spelvauten blijft maken hier hoor :mrgreen:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 10 nov 2015, 09:47
door Bjarte
reisthijs schreef:De gebruikelijke logica volgend krijg je zoiets op de TPB's
13:13 Sneltrein
Groningen
via Feanwâlden

stopt ook in Feanwâlden
Da's toch duidelijk zat? (A)
Tsja, dat vind ik zulke absurde dubbele informatie.. :N

Doe dan maar:
13:13 Sneltrein
Groningen
via Feanwâlden

Stopt niet in Buitenpost

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 10 nov 2015, 18:05
door SuperGhost
Stopt die wel in Leeuwarden Camminghaburen dan? (A)

De reden dat er bij zulke treinen dat tekstje niet staat, is omdat je dan de indruk wekt dat er wel op de overige stations gestopt wordt (er staat immers dat alleen op station B niet gestopt wordt, de rest van A-Z wordt niet genoemd).

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 10 nov 2015, 18:13
door starx
Moet er niet gewoon dezelfde logica gebruikt worden als op Ah - Ut?

Daar wordt bij de [serie=Intercity|2015|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] ook niet aangegeven: "stopt niet in Driebergen-Zeist"
en bij de [serie=Intercity|2015|Nijmegen - Schiphol3100[/serie] ook niet: "stopt niet in Veenendaal-de Klomp"

Kortom Veenendaal-de Klomp en Driebergen-Zeist zijn geen intercitystations volgens de strikte definitie, dus een IC stopt er niet tenzij er staat aangegeven van wel.

Dit alternerende stoppatroon krijgt Gn - Lw straks dus ook. Het enige lastige is dat Buitenpost in de huidige dienstregeling een sneltreinstation is en straks formeel niet meer, omdat er dan een sneltrein is de Buitenpost overslaat.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 10 nov 2015, 20:43
door Daniel
starx schreef:Moet er niet gewoon dezelfde logica gebruikt worden als op Ah - Ut?

Daar wordt bij de [serie=Intercity|2015|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] ook niet aangegeven: "stopt niet in Driebergen-Zeist"
en bij de [serie=Intercity|2015|Nijmegen - Schiphol3100[/serie] ook niet: "stopt niet in Veenendaal-de Klomp"
Nee op dat traject is het precies andersom t.o.v. wat jij zegt: er staat extra aangegeven waar de IC wel stopt, terwijl een station als Driebergen-Zeist natuurlijk ook al gewoon tussen de stopstations staat.

Overigens staan op die regel bij niet-stoppen alleen stations vermeld die onder dezelfde categorie vallen als de treinsoort: de [serie=Intercity|2015|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] heeft dus alleen de melding "Stopt niet in Zaandam" i.p.v. "Stopt niet in Baarn, Media Park, Bussum Zuid, Naarden-Bussum, Weesp, Diemen, Science Park, Muiderpoort, Zaandam, Kogerveld, Weidevenne, Purmerend en Overwhere" :wink:

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 10 nov 2015, 21:13
door Statler Rail
Het is maar net wat je voorprogrammeerd hebt. Bij de stop-IC en echte-IC tussen Leeuwarden en Zwolle staan volgens mij geen extra opmerkingen op de borden vermeld. Ik heb de indruk dat het meer maatwerk per treinserie is dan dat daar strikte regels voor zijn.

Ik zou dan het voorstel van Bjarte volgen: "Via Feanwalden - Stopt niet in Buitenpost" en "Via Buitenpost - Stopt niet in Feanwalden".

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 10 nov 2015, 21:56
door CX1000
Bij de stop-IC Zwolle - Leeuwarden staat wel extra aangegeven dat er op alle tussengelegen stations wordt gestopt.

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:24
door Suus
Er zijn wel strikte regels in het informatiesysteem: een station heeft een IC-status of heeft het niet. Daar komen ook al die regels met bijzonderheden vandaan.

Bijvoorbeeld: Duivendrecht heeft geen IC-status, dus de intercity's die er wel stoppen hebben een extra regel Stopt ook in Duivendrecht.

Rotterdam Blaak heeft wel een IC-status, dus de treinen die er niet stoppen (1900 en 9200) hebben een regel Stopt niet in Rotterdam Blaak.

Als je dus Buitenpost en Feanwâlden de IC-status geeft en een trein stopt er niet, dan heb je dus een regel "Stopt niet in Buitenpost" etc. :)

Re: Capaciteitsuitbreiding Groningen–Leeuwarden, extra sneltrein

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:29
door Vinny
CX1000 schreef:Bij de stop-IC Zwolle - Leeuwarden staat wel extra aangegeven dat er op alle tussengelegen stations wordt gestopt.
"stopt tot Zwolle op alle tussengelegen stations. Stopt ook in Amsterdam Lelylaan, Den Haag Laan van NOI" :evil: