Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Cookie » Do 24 Mei 2012, 18:17

Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Geplaatst op: donderdag 24 mei 2012 14:59
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 mei 2012 18:17


GRONINGEN - De kans is groot dat de spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen niet doorgaat. De kosten, ruim 700 miljoen euro, zouden te hoog zijn.

De provincies Groningen en Friesland en de betrokken gemeenten praten vrijdag over de spoorlijn. Pas daarna wil men commentaar geven hierover.
Lees verder

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Michael » Zo 27 Mei 2012, 14:35

Geen nieuwe spoorlijn Groningen-Heerenveen

LEEUWARDEN - Er komt geen spoorlijn van Groningen naar Heerenveen. De aanleg valt met 700 miljoen euro 100 miljoen euro duurder uit dan begroot.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/2819737/gee ... nveen.html
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Daan » Zo 27 Mei 2012, 17:53

Jammer...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Vinny » Zo 27 Mei 2012, 18:03

Vreemd. 600 miljoen is prima acceptabel, en 700 miljoen zou te duur zijn?
Weet iemand hoeveel reizigers er zouden profiteren van de verbinding?
Daarnaast vind ik de 6 miljoen die beheer en onderhoud kost wel erg weinig, maar bovendien zeer onprofessioneel dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Ik weet niet zeker of de spoorlijn een zinvolle investering zou hebben betekent in het noorden van Nederland, maar het is absoluut een project met meer echte baten dan bijvoorbeeld het tramnet in Groningen of de vertramming van de spoorlijn Zwolle-Kampen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 28 Mei 2012, 10:19

Met dat je het onzin vind om Zwolle - Kampen te vertrammen ben ik met je eens. Maar dat Groningen niet tramwaardig zou zijn? Met de as Hoofdstation - Universiteit ( zernike ) vind ik een beetje rare vergelijking. Maar al deze projecten hebben meer waarde dan ons rand-debiele R-Net geneuzel met dynamische vertrektijden en busbanen die er meestal al liggen.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Vinny » Ma 28 Mei 2012, 20:27

Busbanen die er al liggen kunnen geen geld kosten want die liggen er al... :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor erjeebee » Di 29 Mei 2012, 12:48

Vinny schreef:Weet iemand hoeveel reizigers er zouden profiteren van de verbinding?

Hoeveel inwoners heeft Drachten met aanpalende ruraliteiten?

Als onderdeel Groningen-Heerenveen-Lelystad-EnVerder zou er genoeg reizigerspotentieel zijn.
Maar dat is definitief exit ten faveure van de Hanzelijn

De verbinding loopt volledig paralel aan een snelweg waarover Q-liners rijden.
Vraag me af hoe groot de tijdwinst is die de trein maakt t.o.v. deze Q-liners...
En of dat beetje tijdwinst de aanleg van een heuse spoorlijn rechtvaardigt
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor visgraat » Di 29 Mei 2012, 14:13

Het is niet alleen rijtijdwinst. Het is ook de belevingswaarde die voor veel mensen van een trein veel positiever is dan van een bus.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor erjeebee » Di 29 Mei 2012, 15:10

Eh..
700 miljoen stukslaan (als je het daar al voor redt) om de belevingswaarde van reizigers te verhogen.
....
Ik zou zeggen: verdubbel Groningen-Leeuwarden over het hele traject,
Electrificeren
Intercity laten rijden.

Verhoog je van veel meer reizigers de belevingswaarde dan met spoorlijn Groningen-Heerenveen.
En nog goeikoper uit ook!
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Vinny » Di 29 Mei 2012, 19:18

Een hypothetische IR Amsterdam Centraal - Lemmer - Joure - Heerenveen met te Lemmer een overstap op een bus Lemmer-Heeg-IJlst-Sneek zou mij minimaal 1,5 uur reistijd per enkele reis schelen lol
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dennenboom
Berichten: 401
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Dennenboom » Di 29 Mei 2012, 20:08

Als de sneltreinen Groningen - Leeuwarden verlengd zouden worden naar Heerenveen kom je qua reistijd in de buurt van de huidige Interliner. Als er verder hogere snelheden mogelijk worden kan het nog iets sneller. Veel langzamer dan de spoorlijn via Drachten is het dan niet meer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31505
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Suus » Di 29 Mei 2012, 20:14

Alleen Drachten he, toch zo'n 45.000 mensen in de kern zelf en 55.000 in de volledige gemeente die niet per spoor ontsloten zijn. Er zijn plekken waar ze voor minder mensen spoorlijnen aanleggen.

Met nog een extra station in de buurt van Tolbert/Leek kan je daar vele slagen slaan in het versnellen van het regionaal OV daar.
Rame à l'approche

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Daan » Di 29 Mei 2012, 20:24

Was Drachten niet de grootste plaats/stad in Nederland zonder station?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Daniel » Di 29 Mei 2012, 20:30

Nee dat was Oosterhout (die in Noord-Brabant), daar wonen zo'n 10.000 mensen meer.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor BR628 » Di 29 Mei 2012, 21:16

Alleen heeft die Oosterhout al jaren een spooraansluiting :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Daniel » Di 29 Mei 2012, 21:38

Het ging hier over de grootste plaats zonder station, en dat hebben ze er toch echt niet (meer).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor visgraat » Di 29 Mei 2012, 23:42

erjeebee schreef:Eh..
700 miljoen stukslaan (als je het daar al voor redt) om de belevingswaarde van reizigers te verhogen.
....
Ik zou zeggen: verdubbel Groningen-Leeuwarden over het hele traject,
Electrificeren
Intercity laten rijden.

Verhoog je van veel meer reizigers de belevingswaarde dan met spoorlijn Groningen-Heerenveen.
En nog goeikoper uit ook!


Je bent volgens mij niet heel consequent:
Eerst zeg je 700 miljoen voor alleen rijtijdwinst
Dan zeg je 700 miljoen voor belevingswaarde

Het is natuurlijk een totaalplaatje.

En ik ben helemaal met je eens: De Zuiderzeelijn zou de verbinding nog veel meer potentie geven. Daar is nu eenmaal niet voor gekozen. Jammer, want de rijtijdwinst via de Hanzelijn is beperkt en het ontsluit weinig extra gebieden per spoor.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Statler Rail » Wo 30 Mei 2012, 12:17

Overigens is het laatste woord over Groningen-Heerenveen nog niet gezegd. Het is bestuurlijk beslist dat het niet door gaat, maar uiteindelijk beslissen Provinciale Staten. De kans dat die nog ergens een schoenendoos met geld hebben liggen is niet zo groot, maar misschien dat zij eerst nader onderzoek willen naar alternatieven. Bijvoorbeeld een gedeeltelijke aanleg (CU Fryslân suggereerde zoiets) of misschien op een lager kwaliteitsniveau: bijvoorbeeld in plaats van voor 160 km/u met ongelijkvloerse kruisingen naar 140 km/u met normale overwegen? Ik noem maar wat...

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Klaasje » Wo 30 Mei 2012, 12:39

Als het met overwegen is dan schat ik in dat Prorail het niet in beheer wil nemen.. :X

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Michael » Wo 30 Mei 2012, 14:12

BR628 schreef:Alleen heeft die Oosterhout al jaren een spooraansluiting :)


Klopt. De Langstraatspoorlijn. Ook wel Halve Zolenlijn genoemd. Daar rijden de autotreinen overheen die in Oosterhout moeten zijn.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Statler Rail » Wo 30 Mei 2012, 14:34

Klaasje schreef:Als het met overwegen is dan schat ik in dat Prorail het niet in beheer wil nemen.. :X

Prima, dat scheelt nog eens 25 % van de kosten. :lol:

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Klaasje » Wo 30 Mei 2012, 14:40

Doen!

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Daan » Wo 30 Mei 2012, 16:03

Michael schreef:
BR628 schreef:Alleen heeft die Oosterhout al jaren een spooraansluiting :)

Klopt. De Langstraatspoorlijn. Ook wel Halve Zolenlijn genoemd. Daar rijden de autotreinen overheen die in Oosterhout moeten zijn.

Ja, daar hebben die reizigers ook zo veel aan...

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'

Berichtdoor Justin » Vr 15 Jun 2012, 10:28

Gewoon stiekem in een auto zitten ;).

Voor de hoeveelste keer is het plan van de spoorlijn Groningen-Heerenveen nu al niet afgeschoten? 5 keer ofzo? In een bundel uit 1986 was het ook al afgekraakt als subcase studie van de Zuiderzeelijn...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten