Pagina 1 van 2

Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: di 19 jun 2012, 19:38
door Cookie
Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose
Geplaatst op: dinsdag 19 juni 2012 17:13
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 juni 2012 19:38


Het hoofdstation in Groningen ondergaat de komende jaren een metamorfose. (...)

De aanpak is nodig vanwege de enorme groei van het aantal reizigers. Die wordt veroorzaakt door extra sneltreinen naar Zwolle en Leeuwarden en door de komst van de regiotram.

Door de aanleg van extra spoor kan in de toekomst ieder kwartier een trein rijden in elke richting. En de treinen vanuit Veendam en Nieuwschans kunnen via het hoofdstation doorrijden naar Delfzijl en Roodeschool. Verder verdwijnt het huidge opstelterrein voor treinen van de locatie achter het hoofdstation naar een plek buiten de stad. (...)
Lees verder

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: di 19 jun 2012, 20:14
door Daan
Nog geen concrete plannen dus...

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: di 19 jun 2012, 20:56
door Cookie
Videoreportage geeft iets meer details, opstelterrein voor de treinen zou bij "De Vork" in Haren moeten komen. Komend jaar valt het definitieve besluit.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: di 19 jun 2012, 21:07
door The best
Zolang ze het stationsgebouw maar laten staan vind ik alles prima.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: di 19 jun 2012, 21:48
door Vinny
Aha de enorme forensenstroom uit Haren moet zeker worden opgevangen? En worden het gouden of zilveren perrontegels?

Oh wacht ik zou niet meer cynisch reageren... ;)

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 00:23
door Bart
De megaklus moet in 2020 klaar zijn.
In 2020 mag het dan wel even klaar zijn met verbouwingen aan de stations. Ik geloof dat we dan elk station wel hebben gehad.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 00:37
door Suus
Je kan nooit stoppen met verbouwen, want op het moment dat het laatste station verbouwd is, is het eerste station alweer ouderwets en kunnen die wel weer een midlife-verbouwing gebruiken.

Bovendien, voor een van de lelijkste stations in Nederland is nog steeds geen verbouwing aangekondigd, dus voorlopig zijn we nog niet klaar.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 00:44
door Bart
Is het dan slechts mijn perceptie dat op dit moment ieder groot station in Nederland wordt verbouwd danwel kort geleden is opgeleverd?

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 02:10
door Suus
Ja :Y

Er worden wel een aantal stations verbouwd, maar aan een groot deel van de stations is de afgelopen jaren wezenlijk niets veranderd. Denk aan Haarlem (alleen het busstation), Alkmaar, Amersfoort, Hengelo, Leeuwarden, Maastricht, Tilburg, Nijmegen, Dordrecht, Almere. Er is nog genoeg te doen hoor :Y

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 03:00
door groningen
De bedoeling is om vanaf het station tot aan het punt waar de lijnen naar Haren en Kropswolde volledig 4 sporig uit te bouwen. Dat schijnt te betekenen dat de enigste spoorwegovergang (Esperantostraat) aan de oostzijde van het station van Groningen gaat verdwijnen.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 09:01
door marvinkok
Bee schreef:Ja :Y

Er worden wel een aantal stations verbouwd, maar aan een groot deel van de stations is de afgelopen jaren wezenlijk niets veranderd. Denk aan Haarlem (alleen het busstation), Alkmaar, Amersfoort, Hengelo, Leeuwarden, Maastricht, Tilburg, Nijmegen, Dordrecht, Almere. Er is nog genoeg te doen hoor :Y
Hengelo heeft net een nieuwe tunnel en Zuid-ingang gekregen, en nu is het nieuwe busstation bijna klaar. Das toch niet niks...

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 09:37
door Meltrain
Bee schreef:Bovendien, voor een van de lelijkste stations in Nederland is nog steeds geen verbouwing aangekondigd, dus voorlopig zijn we nog niet klaar.
Heerlen?

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 09:37
door erjeebee
Eindhoven moet ook nog op de schop, start eind dit jaar, klaar 2016, kosten 70 miljoen.
T werd tijd. Veel te krappe tunnel en geen fatsoenlijke liften. Totaal onvoldoende.

4 treinen per uur in elke richting in Groningen...
Nu nog Groningen-Zuidhorn (al in de planning) en Groningen - Sauwerd verdubbelen, en dan kan dat ook echt.

En dan mooie rechtstreeke verbindingen introduceren:
(Stadskanaal-)Veendam-Groningen-Roodeschool
Leer-Groningen-Leeuwarden-Harlingen Haven (hadden we die niet ooit al eens?)

Kom maar op:)

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 09:39
door erjeebee
Lelijkste station was toch Zoetermeer?
Staat me ergens bij van een recente lelijkheidsverkiezing..

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 09:40
door Suus
Meltrain schreef:
Bee schreef:Bovendien, voor een van de lelijkste stations in Nederland is nog steeds geen verbouwing aangekondigd, dus voorlopig zijn we nog niet klaar.
Heerlen?
Zaandam. Bouw je voor honderd miljoen miljard zo'n enorm nieuw stadshart, loop je door de deur van het station en je komt in de grootste jaren '70 gribus die er is: rubberen noppenvloer, roestende metalen constructie en chaotische perrons.

En het ergste is nog: Het is pas geopend toen de Hemtunnel af was.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 09:43
door Meltrain
Groningen - Sauwerd is al lang dubbelsporig hoor. :)
Verder denk ik dat een verbinding Veendam - Groningen - Delfzijl dan nog meer nut heeft.
En Leer - Winschoten - Groningen - Leeuwarden - Harlingen Haven heeft inderdaad in de zomer van 2007 als rechtstreekse trein bestaan. Ik dacht 2x per dag.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 09:56
door erjeebee
OK, geef toe dat ik in 1981 voor het laatst tussen Groningen en Sauwerd in de trein heb gezeten, dus de kennis van toen is niet meer helemaal actueel.
Groningen Noord-Sauwerd is idd dubbelsporig sinds 2003 maar Groningen-Groningen Noord moet nog.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 10:10
door reisthijs
Meltrain schreef:Heerlen?
Nee, daarvoor ligt ook al een verbouwingsplan klaar.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 10:23
door Daniel
Bee schreef:Er worden wel een aantal stations verbouwd, maar aan een groot deel van de stations is de afgelopen jaren wezenlijk niets veranderd. Denk aan Haarlem (alleen het busstation), Alkmaar, Amersfoort, Hengelo, Leeuwarden, Maastricht, Tilburg, Nijmegen, Dordrecht, Almere. Er is nog genoeg te doen hoor :Y
Dordrecht heeft anders zeer recentelijk nog een forse opknapbeurt gekregen: busstation en de stationsomgeving compleet vernieuwd, nieuwe fietsenstalling en de hoofdingang bij de tunnel is fors opgeknapt met een nieuw gebouwtje voor de Broodzaak (i.p.v. een soort van krot wat daar stond) en een nieuw stuk overkapping. Tot slot is de loopbrug ook nog van roltrappen en nieuwe vaste trappen aan de noordkant voorzien.
Alleen het stationsgebouw en de kappen van spoor 1, 2, 3 en 20 (monument) en de kappen van 4, 5, 1c en 15 is niks mee gebeurd.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 12:25
door midnet
die Duitse badgasten trein was in feite een herleving-try out-van wat tot in de jaren 60/70 elke zomerweekend bestond. Ik meen zelfs ooit nog met Duitse ''silberlinge''waggons door naar Harlingen en vanaf bremen.
net als er in die periode badgastentreinen vanaf de Ruhr naar Alkmaar-den Helder reden.
Het gebouw als zodanig van Groningen is toch nog vrij recent geheel gerestaureerd? Met de plafonds weer innoude glorie met die schilderingen? Hoe lang is dat alweer geleden?
Als er meer treinen/uur komen, lijk mij dat de reizigerstromen juist per trein wat dunner worden-dus minder kans op opstopping door studenten die de weg blokkeren in hun asociale ''ikdenknooitaaneenander'' mentaliteit.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 12:39
door Suus
midnet schreef:Als er meer treinen/uur komen, lijk mij dat de reizigerstromen juist per trein wat dunner worden-dus minder kans op opstopping door studenten die de weg blokkeren in hun asociale ''ikdenknooitaaneenander'' mentaliteit.
Generalisatie die nergens op is gefundeerd. :N

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 12:59
door isadora
Het station dat er erger aan toe is, dan dat in Baghdad, is Heerenveen.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 13:10
door reisthijs
midnet schreef:Het gebouw als zodanig van Groningen is toch nog vrij recent geheel gerestaureerd?
Klopt, maar daar gaat het dan nu ook niet over. Dit nieuwe plan betreft de sporen en perrons.

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 18:28
door Vinny
isadora schreef:Het station dat er erger aan toe is, dan dat in Baghdad, is Heerenveen.
Er mist gewoon een horecagelegenheid. Bovendien kunnen de aansluitingen wel minder robuust (20 minuten overstaptijd van de bus uit Sneek op de trein naar de bewoonde wereld). Verder lijkt mij dan toch weinig mis met de Nederlandse stations. Alleen Rotterdam en Eindhoven zijn of waren veel te krap, en de perronkap van Utrecht was doorgeroest. Daar mocht ook wel wat aan gebeuren. Het opknappen van Groningen snap ik totaal niet, het is zelfs één van de mooiste stations van Nederland en het is ook niet te krap...

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Geplaatst: wo 20 jun 2012, 21:18
door Daan
groningen schreef:De bedoeling is om vanaf het station tot aan het punt waar de lijnen naar Haren en Kropswolde volledig 4 sporig uit te bouwen.
Daar is in het ontwerp van Groningen Europapark ook al rekening mee gehouden, volgens mij. Er is plaats voor een vierde spoor + perron.