NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
AMG
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 10 sep 2010, 17:03

NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf 2013

Bericht door AMG »

De NS gaat overstag, er komen meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle.
"NS gaat vanaf 2013 stapsgewijs meer treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden. Al jaren wordt er gesproken over deze frequentieverhoging, die ook tussen Zwolle en Groningen wordt doorgevoerd vanaf volgend jaar (...)"
Lees artikel op treinreiziger.nl

Ik ben benieuwd hoe de plannen uit gaan pakken. Op termijn komen er twee IC's en twee sprinters. Ik zou ze alleen op Meppel en Heerenveen laten stoppen, in Meppel voor de aansluiting op de sprinter, en in Heerenveen omdat dat het enige IC-waardige station is aan de lijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Daniel »

In dit artikel staat het nog niet helemaal juist beschreven trouwens. Het idee is dat de Sprinter in Steenwijk aansluiting biedt op de IC die er dan vlak achter zit (en andersom vlak voor) en vervolgens dan in Meppel op spoor 1 gaat keren. Het perron langs dat spoor wordt hiertoe op de juiste hoogte gebracht.
Op die manier voorkom je dat de ICs via 40 km/u wissels naar het andere spoor moeten om de kerende Sprinter te passeren, het ding staat namelijk redelijk lang te keren op Meppel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door groningen »

Wat ik begrepen is, dat de stoptrein van Leeuwarden naar Meppel rijdt en dat de reizigers in Meppel overstappen op de stoptrein van Groningen naar Zwolle. Wat voor nut heeft het om een trein naar Steenwijk te rijden; leeg naar Meppel te gaan en daar te keren (als ik bijdrgae hierboven goed gelezen heb). Hoe moet je van Steenwijk naar Meppel rijden?
AMG
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 10 sep 2010, 17:03

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door AMG »

De sprinter biedt natuurlijk een extra verbinding tussen Meppel, Steenwijk en verder. Reizigers vanuit de sprinter kunnen in Steenwijk overstappen op de IC naar Zwolle en verder. In Meppel keert de trein op het nu niet gebruikte spoor 1, direct aan het stationsgebouw.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Daniel »

Inderdaad, hij rijdt gewoon met reizigers naar Meppel. Je moet alleen al in Steenwijk op de IC overstappen omdat die niet op Meppel stopt. Overstappen op de Sprinter uit Groningen gaat trouwens sowieso niet lukken want die zit voor de Sprinter uit Leeuwarden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door groningen »

Eerst komt de stoptrein van Leeuwarden in Meppel aan; dan Groningen. Hoe zou anders een overstap mogelijk zijn.

Van de Leeuwarder Courant:
In 2013 is er een kleine verbetering. De extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Wolvega rijden dan door naar Meppel. Passagiers kunnen daar overstappen op treinen van en naar Zwolle.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Daniel »

Sorry, maar de pers weet wel vaker niet waar ze het over hebben. Ik geloof dan liever NS'ers op Somda, die hebben er over het algemeen wel wat meer zicht op. Even een quote:
Reizigers uit de 9000 uit Lw stappen te Swk kort over op de 12500 die erachteraan komt. De 9000 rijdt dan wel door naar Mp, maar geeft daar geen aansluiting op de 9100.
Het niet geven van een aansluiting zal er ongetwijfeld in zitten dat ze kort na elkaar aankomen, maar de overstaptijd te kort is om van perron te wisselen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Meltrain »

Wat wordt bedoeld met 2013? Is dat dienstregeling 2013 (dus vanaf eind 2012) of in december 2013 (dus ingang dienstregeling 2014)?
Verder wordt de s2900 dan dus (doorgetrokken en) vernummerd in 9000?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Daniel »

Eerste doortrekking betreft vanaf drgl 2013 en dus m.i.v. aankomende december, waarbij de huidige s2900 dus inderdaad vernummerd wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Roelof88 »

Daniel schreef:Sorry, maar de pers weet wel vaker niet waar ze het over hebben. Ik geloof dan liever NS'ers op Somda, die hebben er over het algemeen wel wat meer zicht op. Even een quote:
Reizigers uit de 9000 uit Lw stappen te Swk kort over op de 12500 die erachteraan komt. De 9000 rijdt dan wel door naar Mp, maar geeft daar geen aansluiting op de 9100.
Het niet geven van een aansluiting zal er ongetwijfeld in zitten dat ze kort na elkaar aankomen, maar de overstaptijd te kort is om van perron te wisselen.
Als de huidige tijden blijven gehandhaafd, dan ziet het er 's middags zo uit:

Sprinter Leeuwarden komt om .15 aan in Meppel. .20 vertrekt stoptrein Groningen uit Meppel, aankomst Zwolle .37

of

Sprinter Leeuwarden komt om .06 aan in Steenwijk. .16 vertrekt de sneltrein Leeuwarden uit Steenwijk, aankomst Zwolle .40

Beide keren moeten reizigers 10 minuten wachten. Een overstap in Meppel heeft als nadeel dat reizigers trap af trap op moeten om bij spoor 2 te komen, met bagage niet echt handig. Bij een overstap in Steenwijk komen reizigers slechts 3 minuten later aan in Zwolle.

Aangezien er wordt gesproken over een korte overstap, lijkt het mij dat de dienstregeling van de Sprinter iets wordt aangepast en deze later uit Leeuwarden gaat vertrekken, zodat er meteen een echte halfuursdienst ontstaat (.35 i.p.v. .28), waardoor de aansluiting in Meppel vervalt en de aansluiting Steenwijk dan nog maar 3 minuten is.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Daan »

Roelof88 schreef:Als de huidige tijden blijven gehandhaafd,
Nee, want Gn - Zl krijgt twee Sprinters per uur dus die tijden gaan veranderen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door reisthijs »

Die tijden gaan niet (of niet veel) veranderen, er komt alleen maar een tweede stoptrein bij die een half uur later rijdt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Suus »

Misschien een rare suggestie hoor, maar als de sprinters uit Leeuwarden en Groningen vlak achter elkaar aankomen in Meppel, waarom zou je de trein dan niet daar combineren en als één stoptrein naar Zwolle sturen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door webguy »

Kost uiteindelijk waarschijnlijk meer dan het waard is. Combineren betekent rare persooneelsdiensten omdat je meteen een machinist meer/minder hebt, en er zijn ook altijd technische problemen rondom koppelen. Een treindienst die niet combineert lijkt mij robuuster in de praktijk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Klaasje »

Bovendien is de norm voor combineren langer dan een opvolging van twee treinen. Als je dan fatsoenlijk elders kunt overstappen verdient dat de voorkeur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Daniel »

Het zou ook zomaar een extra omloop kunnen kosten, zeker wanneer de Sprinter vanuit Leeuwarden uiteindelijk ook z'n halfuursdienst krijgt. De eerste tijd staat dat ding drie kwartier in Meppel te keren, dan zou je er wel mee heen en weer kunnen naar Zwolle op zich.
Al zal het ook meespelen dat men zo snel mogelijk dat perronspoor in Meppel vrij wil hebben omdat anders de achteropkomende IC door trage wissels moet om te kunnen passeren. Combineren past niet in dat plaatje omdat het nu eenmaal meer tijd kost dan een simpele haltering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Roelof88 »

Daniel schreef:De eerste tijd staat dat ding drie kwartier in Meppel te keren, dan zou je er wel mee heen en weer kunnen naar Zwolle op zich.
Hoe kom je aan die drie kwartier? Stel de huidige dienstregeling blijft en de Sprinter Lwd komt om .15 aan. De Sprinter Zwolle - Groningen komt om .39 in Meppel aan. Dan kan de Sprinter naar Leeuwarden bijvoorbeeld om .45 weer vertrekken = 30 minuten halteertijd. Dat wordt nog minder als de Leeuwarder Sprinter later uit Leeuwarden vertrekt.

Nog een probleem is dat reizigers uit Zwolle die naar Leeuwarden willen in Meppel trap af trap op moeten om bij perron 1 te komen om te kunnen overstappen op de sprinter leeuwarden. Of de Sprinter moet naar een wissel rijden en vanaf daar weer terugrijden naar spoor 3.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Daniel »

Huidige kering van de Sprinter in Wolvega is 6 minuten, Wolvega - Meppel is 17 min. rijden. Je komt dus uitgaande van de huidige paden om .14 in Meppel aan en moet om .46 weer weg om op de huidige tijd in Wolvega te zijn, goed, dat zijn dus inderdaad 32 min. en geen 45 maar meende dat ergens gelezen te hebben.
Een strakke halfuursdienst voor de stoptreinstations met de s10700 kan je niet rijden want dan kom je ergens in de knoop met de s10500. Iets sneller keren zou wel kunnen maar heeft als enige effect een nog schever interval voor de stoptreinstations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door JeePee »

Lw vertrek .32 --> Mp aankomst .19.
Mp vertrek .41 --> Lw aankomst .28.

In beide richtingen 4 minuten overstap in Steenwijk en geen aansluiting in Meppel op de s9100. Kort keren in Lw en dus geen extra omloop nodig.
AMG
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 10 sep 2010, 17:03

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door AMG »

Je kunt de kering nog wat robuuster maken, om vertraging op te vangen van de 10500, door de 10500, die om :14 in Lw is, te laten keten op de 9000, en de 9000 te laten keren op de 10500 met vertrek :46. Dat is in beide gevallen kering van 18 minuten, en het past ook op spoor 4 en 5. Voorwaarde is wel dan dat je beide met ICM rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Daniel »

En dat gaat niet lukken, want als ik de berichten op Somda mag geloven gaan de ICs over de Veluwelijn juist consequent met VIRM rijden. Die komen ook nog 1x/uur in Leeuwarden immers, naast dat de Hanzelijn een IRM/ICM mengbedrijf zou gaan krijgen waardoor je op het andere halfuur mogelijk ook niet lekker uitkomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Wubbo »

reisthijs schreef:Die tijden gaan niet (of niet veel) veranderen, er komt alleen maar een tweede stoptrein bij die een half uur later rijdt.
De tijden van de IC's veranderen wel wat ten opzichte van 2012, door de wijzigingen rondom de Hanzelijn en de kwartierdienst op Zwolle - Emmen.

Combineren in Meppel betekent dat je zowel vanuit Gn als vanuit Lw maar met 1 stel kan rijden: op de kopspoortjes van Zwolle past niet meer dan 7 bakken. Dat lijkt me geen succes vanuit Hoogeveen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Klaasje »

Bovendien hebben reizigers van de stopper uit Groningen dan een langere reistijd naar Zwolle én de Randstad. Dat is ook niet iets wat je meteen moet willen denk ik.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Vinny »

Opstand uit Hoogeveen, verder denk ik niet dat er veel mensen echt wakker van liggen :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Bericht door Klaasje »

Als je dat doet om de reizigers uit de wereldmetropolen Grou, Akkrum en Wolvega een rechtstreekse verbinding met Zwolle te geven.. Hoogeveen, Beilen en Haren staan bij mij toch iets hoger op de prioriteitenlijst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten