Pagina 2 van 3

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 15:31
door deadlock
Wolvegay kan ik me nog heel iets bij voorstellen maar Grauw-niksum en Krakkum niet.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 17:55
door uvos10
deadlock
aub de normale stationsnamen gebruiken.
Dat staat wat professioneler.
Ik kom zelf uit Friesland

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 19:23
door Vinny
Grou is toeristisch he. Er liggen wat dure sloepjes, en dat geldt voor Hoogeveen wat minder...:p

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 19:36
door groningen
Grouw heeft 5600, Irnsum 1300, Akkrum 3300 en Hoogeveen bijna 55.000 inwoners. Moet ik het punt dat ik wil maken nog uitleggen? Kijk verder even hoeveel buslijnen vanaf Hoogeveen rijden en die 3 friese plaatsen (waarschijnlijk geen lijn die er begint) wordt waarschijnlijk alleen bediend door Leeuwarden naar Heerenveen.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 19:49
door Daniel
groningen schreef:Kijk verder even hoeveel buslijnen vanaf Hoogeveen rijden
Aantal zegt weinig, aantal richtingen meer. Dat zijn er acht waarvan er twee ook in Meppel komen zodat niet persé de hele stroom naar Hoogeveen gaat. En eentje richting Coevorden waar de mensen die persé een sneltrein willen ook nog heen kunnen :P

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 20:47
door Vinny
groningen schreef:Grouw heeft 5600, Irnsum 1300, Akkrum 3300 en Hoogeveen bijna 55.000 inwoners. Moet ik het punt dat ik wil maken nog uitleggen? Kijk verder even hoeveel buslijnen vanaf Hoogeveen rijden en die 3 friese plaatsen (waarschijnlijk geen lijn die er begint) wordt waarschijnlijk alleen bediend door Leeuwarden naar Heerenveen.
De toeristische waarde van een bepaalde plaats wordt niet bepaald door het aantal inwoners. Anders zou Mt. St. Michel ook niet zo prominent "in beeld" worden gebracht in Normandië. Er wonen maar 46 mensen... :wink:

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: do 12 jul 2012, 08:48
door groningen
Stadsbus (CTS)
Concessie GD
1: Station > Schutlanden > Station
2: Station > Krakeel > Station

Streekbus (Syntus, CTS, DVG en Qbuzz)
Concessie GD (Qbuzz)
27: Station Hoogeveen - Station Emmen
31: Station Hoogeveen - Ommen Station
32: Station Hoogeveen - Station Meppel
131: Station Hoogeveen - Balkbrug Centrum

Concessie Midden Overijssel (Syntus)
30: Station Hoogeveen - Station Hardenberg

Concessie Kleinschalig OV Groningen-Drenthe (DVG)
33: Station Hoogeveen - Station Coevorden (uitgevoerd door Drenthe Tours)

Concessie Kleinschalig OV Groningen-Drenthe (CTS)
36: Station Hoogeveen - Borger P+R N34 (uitgevoerd door VMNN)
37: Station Hoogeveen - Orvelte Zuideresweg (uitgevoerd door VMNN)
38: Station Hoogeveen - Dieverbrug Busstation (uitgevoerd door VMNN)

Buurtbus (CTS)
Concessie GD
191: Station Hoogeveen - Drogteropslagen C.N.S.

Schoolbus (Connexxion en CTS)

Concessie Kleinschalig OV Groningen-Drenthe (CTS)
638: Station Hoogeveen - Diever Hoofdstraat (uitgevoerd door Lanting Reizen)

Concessie Midden Overijssel (Connexxion)
674: Station Hoogeveen / Staphorst Redder - Kampen GSG Pieter Zandt

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: do 12 jul 2012, 14:16
door TheKnitter
Waar gaat deze discussie over? Over waar bussen rijden, over de treinen tussen Zwolle en Groningen of over dat NS meer treinen laat rijden tussen Zwolle(-Meppel)-Leeuwarden?

Hoogeveen krijgt geen IC, klaar. Ze moeten daar niet zeuren *O* Hoogeveen heeft al een (scheve) halfuursdienst, lijkt mij prima.

Grou, Akkrum en Wolvega krijgen eindelijk een halfuursdienst. En terecht. Want een uursdienst is natuurlijk wel erg verouderd tegenwoordig. En zonder die halfuursdienst promoot je het OV ook niet natuurlijk.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: do 12 jul 2012, 17:20
door reisthijs
Deze discussie ging in ieder geval NIET over de IC-status van welk station dan ook.

Waarom je de belangrijkheid van een station af zou moeten meten aan de hoeveelheid buslijnen snap ik ook niet.

De vraag was of de stoptrein Groningen-Zwolle vertraagd mag worden om de stoptrein Leeuwarden-Meppel door te kunnen trekken naar Zwolle.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: do 12 jul 2012, 20:16
door Vinny
Volgens mij is het probleem eerder dat mensen ironie niet begrijpen :lol:

Maar goed los daarvan denk ik persoonlijk dat er best wel een leuke dienstregeling op tafel kan komen te liggen, met de doorgetrokken stoptrein en verder de huidige dienstregeling worden niet alle problemen opgelost, maar het wordt er wel een stukje beter door. Ik kan eigenlijk geen nadeel nog ontdekken, want de doortrekking gaat nergens ten koste van, of ik heb ergens overheen gelezen.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: vr 13 jul 2012, 18:25
door AMG
Spoor 1 in Meppel is overigens erg kort, wordt dat naast verhoogd ook verlengd, dat iemand weet?

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: ma 16 jul 2012, 11:25
door TheKnitter
Wat ik in het "Programma Noord-Nederland" terug kan lezen, is dat spoor 1 opgehoogd moet worden. Daarbij moeten er wissels aangepast / vernieuwd / verplaatst worden. Staat niks vermeld over verlenging, maar dat zal vast gebeuren. Het perron is te kort voor een ICM-viertje, ik gok zelfs een drietje.
Tevens moeten er seinen verplaatst worden, en tussen Steenwijk en Meppel de seinopvolging verkort worden. Gebeurt dat niet, betekent het dat de dienstregeling niet past, en zou de IC niet in Steenwijk kunnen stoppen.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: ma 16 jul 2012, 23:17
door Klaasje
Het is niet zozeer dat zonder een seinverdichting rond Steenwijk te doen maar dan zou de sprinter nog eerder moeten vertrekken uit Leeuwarden dan eigenlijk al het plan was. Het zou zomaar kunnen zijn dat dat om een bepaalde reden niet echt handig is.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: di 17 jul 2012, 00:00
door groningen
Ik denk dat de stoptrein van Leeuwarden niet naar Zwolle kan doorrijden, omdat de trein van Emmen naar Zwolle in de weg zit.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: di 17 jul 2012, 02:38
door TheKnitter
Doorrijden van de stoptrein tussen Meppel en Zwolle is niet mogelijk vanwege het vrij volle baanvak tussen Herfte Aansluiting en Zwolle. Nu heb je al een opvolging van 3 minuten van 4 reizigerstreinen op het ene halfuur vanuit Zwolle, en het andere halfuur 3. En dan heb je nog te maken met de goederentreinen Kijfhoek-Onnen(Unitcargo), Veendam-shuttle, Coevorden-shuttle en Veendam-Hermalle(Dolime).
Met de plannen van de Arriva om extra treinen te gaan rijden op Zwolle-Coevorden in de spitsen zal dat zeker niet helpen.

Nu is het al erg moeilijk in te passen om extra treinen er tussen te plannen. Dat is enkel mogelijk als je een extra spoor aanlegt.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: di 17 jul 2012, 12:21
door Thom91
Iets met een dive-under is nog in niemand opgekomen bij Hea?

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: di 17 jul 2012, 14:01
door deadlock
Gewoon spoorverdubbeling. Daar is ruimte voor en ik vermoed dat het vervoersvolume in de toekomst best wel eens dusdanig zou kunnen gaan groeien dat je er beter twee dan één extra bij zou kunnen leggen en het kost meer om er later nog eentje bij te leggen.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: di 17 jul 2012, 14:43
door Klaasje
Je moet gewoon een tweede losliggende lijn tussen Zwolle en Herfte maken welke in Zwolle minimaal gedeeltelijk dubbelsporig is. Ik verwacht niet dat er meer groei dan een kwartierdienst tussen Zwolle en Emmen zal zijn waardoor integraal dubbelspoor niet nodig is.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: di 17 jul 2012, 17:53
door isadora
Niet vergeten: de opbloeiende olie-industrie van Schoonebeek.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 18 jul 2012, 14:19
door Daan
Dat gaat niet meer per trein...

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 18 jul 2012, 14:24
door MdJ
Kan nieteens meer per trein, omdat er een nogal essentieel wissel mist. (Wissel Hoofdbaan<->Stamlijn)

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 18 jul 2012, 17:59
door isadora
Daan schreef:Dat gaat niet meer per trein...
Ah okay, dat was mij dus niet bekend.

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 18 jul 2012, 17:59
door isadora
MdJ schreef:Kan nieteens meer per trein, omdat er een nogal essentieel wissel mist. (Wissel Hoofdbaan<->Stamlijn)
Maar die is er toch zo weer tussen te prutsen?

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 18 jul 2012, 18:42
door MdJ
Klopt. Maar die wisselverbinding is niet weggehaald, omdat er zoveel treinen overheen reden (naar de stamlijn he).

Daarnaast weet je hoeveel moeite het kost om zo'n verwijderde wissel weer terug te plaatsen? Zie Veghel/Boxtel en stamlijn 's-Hertogenbosch...

Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf

Geplaatst: wo 18 jul 2012, 19:14
door isadora
MdJ schreef:Klopt. Maar die wisselverbinding is niet weggehaald, omdat er zoveel treinen overheen reden (naar de stamlijn he).

Daarnaast weet je hoeveel moeite het kost om zo'n verwijderde wissel weer terug te plaatsen? Zie Veghel/Boxtel en stamlijn 's-Hertogenbosch...
Geen idee, maar er zal ergens in Europa toch wel specialisme te vinden/in te huren zijn, mag ik hopen?