Pagina 2 van 3

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 14:18
door Bastiaan
iljitsch schreef:Met zo'n snelheid langs de perrons?
Laten we nou niet net doen alsof met 140 km/u langs een perron rijden heel bijzonder en gevaarlijk is in Nederland.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 16:46
door Daan
En alsof het een uitzondering is...

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: za 18 aug 2012, 11:53
door Klaasje
Bastiaan schreef:Met wat extra verkanting, het vloeiender maken van de boog aan de westzijde en misschien iets afsnijden van de boog naar het noorden, mogelijk in combinatie met het saneren van wissels en het derde spoor, moet het toch mogelijk zijn om de doorrijdsnelheid door Hoogeveen te verhogen naar 130-140 km/u, lijkt mij.
Voor die extra verkanting heb je een langere overgangsboog nodig. Dat is wat lastig door de aanwezigheid van het viaduct over de A28. Die moet dan dus gewijzigd worden waardoor het een duur project is geworden. (Motie Koopmans)

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: za 18 aug 2012, 16:29
door Ardan
Het viaduct in de Middenveldweg is voorbereid op een verruiming van de bocht, het heeft een ruimtereservering.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: za 18 aug 2012, 17:33
door RoelZ1
Maar het probleem zit hem bij het viaduct over de A28.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 14:07
door ICE105
In 2013 gaat de 12500 Ut-Lw in Zl 11 min stil staan. Als je de knoop in Zwolle anders inricht en terug kan naar een stop van 2 min heb je al 9 min in de tas zonder dat je wat aan de infra doet.

Bij het anders inzichten van de knoop Zwolle zou de aansluiting naar Nijverdal Westbahnhof en/of IJsselmuiden Hbf best eens kunnen verslechteren. Jammer, maar voor deze beperkte overstapstromen is het niet gerechtvaardigd om de doorgaande IC treinen lang stil te zetten.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 14:48
door Z2N
de s12500 moet natuurlijk ook aansluiting geven op de trein uit Groningen. :twisted:

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 15:50
door iljitsch
Waarom vertrekt die trein dan niet gewoon 9 minuten later uit Leeuwarden?

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 17:28
door Klaasje
Omdat die trein dan niet aan zou sluiten op de treinen richting de Hanzelijn. Wat verder wel jammer is dat Meppel-Zwolle en Zwolle-Hattemerbroek aansluiting niet driesporig zijn uitgevoerd. Dan zou deze stop probleemloos op twee minuten gebracht kunnen worden.

Wat er nu op Zwolle in 2013 lijkt te gaan gebeuren is het volgende: (Tijden t.o.v. knoop)
Stoptrein uit Groningen komt binnen. (-10)
Intercity uit Leeuwarden komt binnen. (-7)
Trein uit Emmen komt binnen. (-4)
Intercity uit Groningen komt binnen. (-1)
Intercity naar Hanzelijn vertrekt (1)
Intercity naar Amersfoort vertrekt (4)

Om alles op elkaar aan te kunnen laten sluiten zit je dus inderdaad vast aan die 11 minuten voor de relatie Leeuwarden-Utrecht. Bij die driesporigheden wordt het een stuk minder maar dat is duur. Wat sowieso in de pijplijn zit is dat de opvolgtijden rond Zwolle verkort gaan worden. Dan kan je treinen afwisselend om 2 minuten of 3 minuten laten vertrekken. Dat zou al zorgen voor een vermindering van de stop van 11 minuten naar 9 minuten.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 17:44
door Wubbo
ICE105 schreef:In 2013 gaat de 12500 Ut-Lw in Zl 11 min stil staan. Als je de knoop in Zwolle anders inricht en terug kan naar een stop van 2 min heb je al 9 min in de tas zonder dat je wat aan de infra doet.
Kun je dat met tijden verduidelijken? Ik snap namelijk niet hoe je dat voor elkaar krijgt zonder knoop Zwolle (de IC-knoop dan) geweld aan te doen.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 18:01
door Vinny
Door een alternerende dienstregeling toe te passen kun je beargumeteren dat de IC uit Leeuwarden geen aansluiting hoeft te bieden op de Hanzelijn. Een half uur later rijdt de IC immers zelf over de Hanzelijn. De IC uit Groningen rijdt dan naar Amersfoort en verder. Wel moet je dan zorgen dat deze treinen in Amersfoort aansluiting bieden richting Schiphol en Amsterdam...

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 18:20
door Klaasje
Als je toch een halfuurdienst wil bieden maar de knoop compacter wilt maken dan is het in het PHS-tijdperk misschien interessant om ten zuiden van Zwolle met IC's in een 10-20 ligging te laten rijden. Aan de noordkant rijdt de ene door als stopper (een zonetrein dus) en de andere trein als IC. Die IC kan je een korte stop laten maken. De voorwaarde is wel dat er ergens op de Veluwe ingehaald gaat worden.

Dan is er altijd 2x per uur een korte reistijd met een korte stop voor IC's.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: di 21 aug 2012, 00:46
door ICE105
Klaasje schreef:Wat verder wel jammer is dat Meppel-Zwolle en Zwolle-Hattemerbroek aansluiting niet driesporig zijn uitgevoerd. Dan zou deze stop probleemloos op twee minuten gebracht kunnen worden.

Wat er nu op Zwolle in 2013 lijkt te gaan gebeuren is het volgende: (Tijden t.o.v. knoop)
Stoptrein uit Groningen komt binnen. (-10)
Intercity uit Leeuwarden komt binnen. (-7)
Trein uit Emmen komt binnen. (-4)
Intercity uit Groningen komt binnen. (-1)
Intercity naar Hanzelijn vertrekt (1)
Intercity naar Amersfoort vertrekt (4)
Stukken driesporigheid zou idd veel helpen. Het mooie van een volledige knoop is dat je (in theorie) bij de knoop geen tegenligger tegen zou moeten komen. Voor 2013 is daarom ook de optie bekeken op de IC Hanzelijn en IC uit Amf tegelijkertijd over de Hanzebrug Zwolle in te laten rijden, helaas staat de infra dat niet toe, los van de discussie of je het aan zou durven geen treinverkeer toe te staan in de tegenrichting een x aantal min/uur.

Aan de andere kant van de Zwolle zou je deze truc ook toe kunnen passen om de Emmerlijn apart te leggen. Hierbij moet je wel een perron vinden voor de Emmerlijn aan de zuidkant van Zwolle ipv de Noordkant. Ook iets waar de toekomstige infra van Zwolle niet in voorziet.

Als beide opties wel mogelijk zou zijn kan het stationnement van de IC van/naar Gn beperkt worden tot 2 min, van/naar Lw tot 5 min, dit in beide halve uren.

Optie zonder linkerspoorrijden
-Emmerlijn los leggen van Zl-Mp met driesporigheid Zwolle-Herfte en extra perron voor Emmerlijn.
-de IC trein uit/naar Amf als laatste binnen moeten en als eerste na de knoop weer weg omdat de reizigersstroom op de Veluwelijn veel groter is dan de stroom over de Hanzelijn.
-1x per uur de IC knoop in Zwolle:
700 Shl-Gn 5 min stop
12500 Ut-Lw 5 min stop
-Andere half uur
500 Ut-Gn 2 min stop
12700 Shl-Lw 8 min stop

Een 12500 met 2 min stop is alleen mogelijk bij het dominant verklaren van de Lw stroom boven de Gn stroom. Helaas niet realistisch. Maar we moeten toch toegeven in 2013 zijn de druiven voor Friesland flink zuur.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: di 21 aug 2012, 06:14
door Wubbo
Maar hierbij doe je dus wel wat aan de infra (driesporigheid Zwolle - Herfte).

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: di 21 aug 2012, 22:38
door ICE105
Klopt, maar we kiezen er dan wel voor om tegemoet te komen aan de wensen van de provincies en Arriva voor de Emmerlijn.

Als je als ProRail de capaciteitverdeling voor de Emmerlijn wijzigt tov aanvraag kan de extra infra niet noodzakelijk zijn.

En laten we eerlijk zijn die driesporigheid had er al kunnen liggen als ProRail had ingespeeld op de wensen van de provincies voor de Emmerlijn.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: di 21 aug 2012, 22:52
door MdJ
Het plan, aldus broek53 op somda, is dat de Emmerlijn naar sporen 9/10 gaat.

Dit "probleem" komt voort uit de Cappaciteitsaanvraag voor in 2013, die erg optimistisch was:

Te Hea:
.19 de IC naar Groningen,
.20 spitstrein Coevorden richting Zwolle
.21 de IC naar Leeuwarden.

Dus net voldoen aan de eis van twee opvolgende treinen in dezelfde richting (2 minuten) maar totaal niet voldoen aan de eis van overkruising (4 minuten *2)

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 00:34
door JeePee
In DR2013 wordt de Lw tak de dupe van de kwartierdienst op de Emmerlijn. Dat levert 3-4' extra stilstand op. Dat is alleen te voorkomen door een 3e spoor naar Herfte, korte opvolging of het schuiven van de dienstregeling op de Emmerlijn. Dat laatste heeft dan weer als gevolg dat die overstappen in minimaal één richting slechter worden in Zwolle.

Zeer kort opvolgen zou ervoor kunnen zorgen dat Emmen en Leeuwarden qua tijdligging omgewisseld worden in Zwolle. Dat bespaart dan weer die 3-4 minuten op de relatie met Leeuwarden.

Volgens mij is nog steeds spoor 15-16 gereserveerd voor de Emmerlijn. 9-10 is voor Deventer en Enschede (voorlopig Nijverdal West) en de spits sprintercity naar Hengelo/Enschede.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 00:59
door Ardan
JeePee schreef:9-10 is voor Deventer en Enschede (voorlopig Nijverdal West) en de spits sprintercity naar Hengelo/Enschede.
Que?

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 06:15
door Daniel
Zolang de knip in Nijverdal er nog is gaat er i.v.m. de slechtere aansluiting te Deventer een extra spitstrein Zwolle - Deventer - Enschede rijden ter compensatie.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 10:27
door visgraat
Die laatst genoemde treinen rijden volgens mij tot Hengelo. Dat is een beetje vreemd, want Enschede heeft ongeveer net zoveel inwoners als Almelo en Hengelo samen.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 12:40
door Thom91
Dive under emmer lijn, klaar.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 13:24
door Z2N
Een derde spoor zou handiger zijn, is flexibeler. Viersporigheid zou natuurlijk al helemaal ideaal zijn, maar is onbetaalbaar.

Wat ik mij wel afvraag: als er driesporigheid komt vanaf Hea, komt dat dan ten westen of ten oosten van de huidige sporen, en als het ten oosten is, komt de emmerlijn dan niet in de knoei met de lijn uit nijverdal (west)?

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 18:32
door Thom91
Z2N schreef:Een derde spoor zou handiger zijn, is flexibeler. Viersporigheid zou natuurlijk al helemaal ideaal zijn, maar is onbetaalbaar.
Waarom? Je hoeft géén eilandperron alwéér extra te bouwen. Gelijkvloerse kruising gaat eruit. Treinen kunnen nog steeds op spoor 15 binnen komen..

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 19:56
door reisthijs
Het grootste probleem bij Zwolle is niet die gelijkvloerse kruising maar de grote hoeveelheid treinen die vlak na elkaar (of eigenlijk het liefst tegelijkertijd) over hetzelfde spoor moeten. Daarom is een derde spoor het handigst.
Thom91 schreef:Je hoeft géén eilandperron alwéér extra te bouwen.
Waarom zou je? De treinen naar Emmen, Deventer en Nijverdal kunnen best samen aan één eilandperron staan.
Z2N schreef:als er driesporigheid komt vanaf Hea, komt dat dan ten westen of ten oosten van de huidige sporen,
Maakt niet uit, als er in totaal maar drie sporen liggen straks.

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 22:04
door MdJ
reisthijs schreef:Het grootste probleem bij Zwolle is niet die gelijkvloerse kruising maar de grote hoeveelheid treinen die vlak na elkaar (of eigenlijk het liefst tegelijkertijd) over hetzelfde spoor moeten. Daarom is een derde spoor het handigst.
Thom91 schreef:Je hoeft géén eilandperron alwéér extra te bouwen.
Waarom zou je? De treinen naar Emmen, Deventer en Nijverdal kunnen best samen aan één eilandperron staan.
uUhm. Zonder kruiswissel tussen 8 en 9 of 10-11 gaat dat niet he :wink: 3 treinen op 2 sporen tegelijk laten vertrekken.

(7900 gaat een kwartier om, 3600 blijft en de Emmerlijn zal dan tegelijk met de 7900 gaan vertrekken)